Jalmar *titter innom*

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Jalmar *titter innom*

Post by Jalmar »

Nuvel, ingen skade skjedd. Begge batteriene var i grei form.

Batteriet på Voyageren er av den gamle, gode typen. Der kan jeg sjekke vannet og etterfylle hvis behov. Ingen celler trengte etterfylling. Så jeg smekka c-tekken på det batteriet.

Jeg har flere c-tek ladere, men har lånt bort til trengende og ikke fått tilbake. Så batteriet på KLXen får få et par-tre timer med den gamle 1 ampere laderen. Må bare huske på å koble den ut senere i kveld.

Får la dem stå på c-tekken noen dager hver resten av vinteren, så blir det vel bra tenker jeg [emoji3]


Sent from my iPad using Tapatalk
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: Jalmar *titter innom*

Post by Desmo »

Ja, jeg skal ta en runde på batteriene mine nå til uka. Det blir andre gang i vinter, så da blir vel det også bra.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Jalmar *titter innom*

Post by Jalmar »

Det er jo en grei forsikring å følge med på batteriene i løpet av vinteren. På moderne sykler er det jo hele tiden et visst forbruk av strøm.


Sent from my iPad using Tapatalk
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: Jalmar *titter innom*

Post by Desmo »

Ja, på Ducatien er ei startsperre som tar litt. På Triumphen er det ikke noe sånt nymotens. Men en må jo regne med at batteriene taper seg litt under lagring.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Jalmar *titter innom*

Post by Okda »

Jalmar wrote:Nuvel, ingen skade skjedd. Begge batteriene var i grei form.

Batteriet på Voyageren er av den gamle, gode typen. Der kan jeg sjekke vannet og etterfylle hvis behov. Ingen celler trengte etterfylling. Så jeg smekka c-tekken på det batteriet.

Jeg har flere c-tek ladere, men har lånt bort til trengende og ikke fått tilbake. Så batteriet på KLXen får få et par-tre timer med den gamle 1 ampere laderen. Må bare huske på å koble den ut senere i kveld.

Får la dem stå på c-tekken noen dager hver resten av vinteren, så blir det vel bra tenker jeg [emoji3]


Sent from my iPad using Tapatalk
Hvorfor ikke sette på ett mekanisk ukeur på ei padde som du legger inn lading på noen timer ett par gang i uka??? Da går jo dette av seg selv og en sånn koster ett par lapper på BT eller jula.
OkDa
Fjr 1300
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Jalmar *titter innom*

Post by Jalmar »

Setter vanligvis en c-tek lader på hver av syklene når de blir parkert for vintern. Da ordner alt seg selv [emoji3]. Men denne gangen gikk alt i glemmeboka, inklusive det at jeg har lånt bort et par ladere som jeg ikke har bedt om å få igjen [emoji1]. Begynner å bli gammel og sløv.


Sent from my iPad using Tapatalk
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Jalmar *titter innom*

Post by tshansen »

I fare for å framstå som alt for seriøs (beklager det i forkant)

Men det er begrenset hvor intelligent en slik c-tek, optimate osv lader er. Så å ha denne montert på sykkelen med spenning hele tiden er noe jeg ikke gjør [-( Jeg har koblet uttaket i garasjen på en egen sikring i sikringsskapet som jeg skrur av og på. Når jeg ser hvor mye vi skifter på diverse batteri på stasjonene (som alltid står på landstrøm og luft) Helt greit å toppe batteriet hver helg eller annenhver helg. :-# :-#
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Jalmar *titter innom*

Post by Jalmar »

LordShaft wrote:I fare for å framstå som alt for seriøs (beklager det i forkant)

Men det er begrenset hvor intelligent en slik c-tek, optimate osv lader er. Så å ha denne montert på sykkelen med spenning hele tiden er noe jeg ikke gjør [-( Jeg har koblet uttaket i garasjen på en egen sikring i sikringsskapet som jeg skrur av og på. Når jeg ser hvor mye vi skifter på diverse batteri på stasjonene (som alltid står på landstrøm og luft) Helt greit å toppe batteriet hver helg eller annenhver helg. :-# :-#
Vi må jo være litt særrijøse innimellom [emoji1]

Det er mange fasiter på det der med batterivedlikehold. Det jeg liker med c-teken er at den lader og belaster. Jeg har ved flere anledninger hentet opp igjen gamle batterier som var "dødsdømte" og skifta ut. Så lenge det ikke er gel-batterier, for der tror jeg ikke c-tek er den beste løsningen.

Batteriet i Voyageren er på vei inn i sin 8. sesong nå, og har stått på c-tek hver vinter. Bortsett fra denne vinteren [emoji849]

Jeg har ingen andre referanser enn mine egne, så jeg skal ikke uttale meg for skråsikkert om det jeg gjør er riktig eller ikke. Det jeg vet er at jeg er både glemsom og lat, så alternativet til c-tek er uteglemt lading og flatt batteri [emoji1]


Sent from my iPad using Tapatalk
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: Jalmar *titter innom*

Post by pollti »

Jeg lader 2 MC og bilen med C Tek et par ganger i løpet av vinteren og for MCene sin del så starter de mye lettere enn da jeg bare ladet på våren før oppstart. Bilen er litt merkelig for etter å ha ladet og startet den så sier komeputeren Start/Stop unavailable hver vår og det tilsier at spenninga er under 14V. Ikke at det er noe stort tap for den blir slått av før den får hilse på sola.
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: Jalmar *titter innom*

Post by pollti »

I går startet jeg mopedene til svigersønn og KawaBæiben og kjørte de varme. De startet rimelig greit begge to selv om den ene har 6 år gammelt batteri så C Tek har gjort jobben sin i vinter. I dag har jeg tenkt å kjøre til lagringsplassen til 250en som fremdeles står strappet opp på Europallen den ble levert på. Den regner jeg med ikke vil starte ihvertfall. Kanskje best å lade og bytte olje før en prøver ? :-k
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: Jalmar *titter innom*

Post by pollti »

Den var heeelt død, kanskje siden batteriet er tatt ut ? Så da raste jeg inn til Frode og lånte et bilbatteri. Da gikk starteren men ikke antydning til tenning. Så kom Frode med ei flaske Jungel Juice og en dæsj av det så startet den med et brøl. Jungel Juicen fikk injection systemet til å gå helt bananas men den startet og gikk pent etter å ha lekt flammekaster i oppstarten. Spurte Frode hva det var og det fikk jeg ikke noe klart svar på annet et det var drikkandes blandet godt ut med brus :shock: Gjetter på at det var tilnærmet ren alkohol av noe slag [-( Tror jeg holder meg til Braastad jeg :-k
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Jalmar *titter innom*

Post by Jalmar »

Jeg er sterkt frista til å ta klxen en tur jeg nå altså. 4 varmegrader og ikke altfor mye is burde gi nok feste til en liten sving?

Men det jeg egentlig hadde tenkt, var å gå ut i garasjen og ta fram tenkestolen min. Så hadde jeg tenkt å sitte ved siden av klxen og fundere på hvordan jeg skal få laget et lite bagasjebrett som kan bære ei lita veske pluss bensinkanna. Ser for meg at jeg kan bruke det bakerste salfestet, og så kanskje bruke et par rør fra bagasjebrettet og ned til de bakre fothvilerne. Begge de stedene bør jo tåle noen kilo.


Sent from my iPad using Tapatalk
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: Jalmar *titter innom*

Post by Desmo »

Du får ikke bruke for grove rør. Da kan det hende at bæreren blir så tung at det ikke er igjen noe nyttelast.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Jalmar *titter innom*

Post by Jalmar »

Du er inne på noe der [emoji1]. Ikke så mye å gå på når det gjelder disse mopedene.

På slutten av sesongen i fjor brukte jeg ei gammal tankveske som jeg stroppa fast bakerst på salen og oppå plasten bak salen. Det fungerte forsåvidt greit. Men jeg kunne tenke meg et bagasjebrett så jeg fikk bedre stroppemuligheter.


Sent from my iPad using Tapatalk
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: Jalmar *titter innom*

Post by Desmo »

Finnes det ikke noen ferdig bagasjeløsning til klx'en hos forhandler?
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Post Reply