Jeey bloggen

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Re: Jeey bloggen

Post by jeey »

DrGreve wrote:Det ble en skikkelig etappe siste dag, hjemlengsel? :)
Haha, neida ikke hjemlengsel.
Men vær prognosene for returen var så dårlig, om jeg kjørte til nordkapp så ville det det bety 3ish dager i regnvær for å komme hjem.

Siden nordkapp bare var en bonus på turen, så droppet jeg den(Lofoten og Senja var jo målet).

Planen var egentlig å overnatte i Mo i rana / Mosjøen en plass, men når jeg kom til Mo i rana så fant jeg ut at jeg likegodt kunne kjøre på siste delen av hjemturen.

Så ble en fin dags etappe på ~110mil.
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Re: Jeey bloggen

Post by jeey »

På tide å vekke denne til live igjen i år, har vært en rolig start på sesongen for oss trøndere med mye dritt vær, men nå blir det endelig bedring.

Tindevegen åpnet for 1-2 ukes tid tilbake og jeg skulle kjørt denne veien mens den har vært snøfonner lenge, men det har aldri klaffet, nå blir det endelig.

Jeg har kjørt "opp" området før så er litt usikker hvor jeg drar etterpå, vurderer ca følgende:

-Lærdal over til Stegastein
-Kjøre valdresflye tilbake
-Gaulerfjellet

Om det er noen andre kreative forslag så er åpen for dette :)
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Re: Jeey bloggen

Post by jeey »

jeey wrote:På tide å vekke denne til live igjen i år, har vært en rolig start på sesongen for oss trøndere med mye dritt vær, men nå blir det endelig bedring.

Tindevegen åpnet for 1-2 ukes tid tilbake og jeg skulle kjørt denne veien mens den har vært snøfonner lenge, men det har aldri klaffet, nå blir det endelig.

Jeg har kjørt "opp" området før så er litt usikker hvor jeg drar etterpå, vurderer ca følgende:

-Lærdal over til Stegastein
-Kjøre valdresflye tilbake
-Gaulerfjellet

Om det er noen andre kreative forslag så er åpen for dette :)
Kan se dystert ut for 2 av rutene mine ser jeg.

Lærdal over til stegastein er vist stengt og åpner ikke tidligst neste uke.
Gaularfjellet er stengt helt ved starten av fjellet grunnet ras fare.

:roll: :roll:
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Re: Jeey bloggen

Post by jeey »

jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Ny sykkel?

Post by jeey »

På tide å vekke denne til live igjen.

Driver å vurderer ny doning og lurer om noen har input.

Valget står i mellom
BMW S1000XR M-Sport 2021
Lånt bilde
Image

Eller som man skal fortsette i ADV segmentet med.

Ducati Multistrada v4s 2021
Lånt bilde
Image

Her er det litt vanskelig å bestemme seg og føler det er to ting som skiller disse.

Sittestilling:
-S1000XR har en litt mer aggressiv benplassering, hvor du sitter litt mer på skrå men ikke like mye som på en sportssykkel, det også "umulig" å stå på sykkelen.
-Multistradaen er mer som GS'en jeg har i dag hvor man sitter litt som en prest og kan stå oppreist på sykkelen.

Kjøreglede:
Her har S1000XR er fordel da den er prøvekjørt og man kan basere det på erfaringer man har selv.
Kort oppsummert så er S1000XR masse morro og gjør at lappen kan ryke rundt hver en sving, men samtidig så kaster jeg GS'en mye lettere inn i svingene enn s1000XR.

Multistradaen er litt vanskeligere å bedømme da man ikke har prøvekjørt, men alt tilsier at den er på høyde på GS'en på kjøreegenskaper.
Litt mer usikker på motoren på denne

Noen som har noe input?
User avatar
Galilee
Posts: 933
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Jeey bloggen

Post by Galilee »

XR har jeg bare sittet på og Jeg har en multistrada, men ikke v4 og valgte denne pga sittestilling (1,97 cm høy).

På 2-3 sammenligninger jeg har sett på YT (men fra ca 4 år tilbake) er (var) det små forskjeller. Ingen klar ‘vinner’. Jeg mener å huske det var sjenerende vibrasjoner på XR, men ikke avgjørende. Jeg vet ikke om dette er noen sak på nyeste modellen. Ellers tror jeg XR har et mer ‘sport’ understell, på godt og vondt.
Begge er fantastiske sykler.

3 råd. Prøvekjør, prøvekjør, prøvekjør. Og gjerne mer enn 30 minutter. Det er mye ergonomi man ikke merker før etter en time.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Re: Jeey bloggen

Post by jeey »

Galilee wrote: 22 Apr 2021 23:10 XR har jeg bare sittet på og Jeg har en multistrada, men ikke v4 og valgte denne pga sittestilling (1,97 cm høy).

På 2-3 sammenligninger jeg har sett på YT (men fra ca 4 år tilbake) er (var) det små forskjeller. Ingen klar ‘vinner’. Jeg mener å huske det var sjenerende vibrasjoner på XR, men ikke avgjørende. Jeg vet ikke om dette er noen sak på nyeste modellen. Ellers tror jeg XR har et mer ‘sport’ understell, på godt og vondt.
Begge er fantastiske sykler.

3 råd. Prøvekjør, prøvekjør, prøvekjør. Og gjerne mer enn 30 minutter. Det er mye ergonomi man ikke merker før etter en time.
Topp med tilbakemelding fra en Multistrada eier (1260?), merker jo at Ducati er italiensk med tanke på høyden. GS'en jeg har i dag så sitter man lengre over bakken sammenlignet med Ducati.
Men XR og Ducati føler jeg er i litt samme bane, men har en helt annen fotvinkel plassering.

XR gen1 hadde store problemer med vibrasjoner fra det jeg har lest, men dette er mer eller mindre løst nå i 2020/2021 utgaven, klarte kun å trigge det når jeg prøvde.

I trøndelag så snør det for tiden og Ducati har allerede leveranse i starten av Juni, så frykter litt at sesong kan glippe om man venter for lenge også.
Så spørs om man må basere litt mage følelse også, trur ingen av disse syklene skuffer uansett.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Jeey bloggen

Post by ashland »

Har ikke prøvekjørt den nye S1000XR, rett og slett for jeg ikke liker hva de har gjort med utseendet, der har BMW klart å ødelegge sykkelen [-X
Kjøpte ny i 2016 (gen. 1) og hører folk klager over vibrasjoner. Å jo, om enn går inn for det, så selvfølgelig vibrerer den, men det gjør også det meste når enn går inn for det... Men jeg har aldri merket eller vært plaget av det.

Da var det værre å ligge bak meg før jeg fikk på Givi veskene. Eller hva sier du @ojda :-#
De originale ser bra ut, men er verdiløse i praktisk bruk. Enten att du ikke kommer frem med dem begge samt de er side og ikke topp matede.

Min har gått ca 65000km, på både asfalt og grus. Grus går greit nok, men demperene protesterer litt. Det er egentlig det eneste jeg skulle hatt anderledes, du merker fort S1000XR er mer mot sport enn adventure segmentet ang demping og trives best på fast underlag.

Motoren er mer eller mindre den samme som S1000R, snill som ett lam. Men ikke mye vridning på rulla som skal til for å kunne ha det moro, virkelig moro :roll:
Det gjelder vel for de fleste sykler egentlig

Kjøre stående går bra med mine 188cm. Litt 'heroin knekk' i knærne så går det flott :thumleft Har ikke montert noen forhøyere på styret, tror det blir veldig feil vinkel for armene mine ved sittende kjøring.
Kjøpte den med forhøyet sal siden jeg syntes kne vinkelen var litt skarp. Det gjorde mye for min del. Ved transport etapper er det uansett godt å slenge bena opp på velte klossene å de ut litt.

S1000XR og Multistrada er vel konkurrenter i samme klasse, prismessig er de i omtrent samme gate. Den største forskjellen er vel om du vil ha sylindere i rekke eller V formasjon.
Til slutt er det vel bare å prøvekjøre dem begge. Gjerne en lengre tur. Det er da du får ett godt inntrykk av en sykkel :thumleft
fun is not a straight line
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Jeey bloggen

Post by ojda »

En ting å være obs på, er ryktet om ett ganske formidabelt drivstofforbruk på Ducatien :shock:
Det meldes vel om forbruk straks under 0,7 per mil.
Dette tilsier ca 10 mil mindre en en vanlig GS på tanken [-X

Noe ihvertfall jeg ville vært mindre fornøyd med :evil:

Ellers er det en drittøff sykkel \:D/
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Re: Jeey bloggen

Post by jeey »

ashland wrote: 23 Apr 2021 04:02 Da var det værre å ligge bak meg før jeg fikk på Givi veskene. Eller hva sier du @ojda :-#
De originale ser bra ut, men er verdiløse i praktisk bruk. Enten att du ikke kommer frem med dem begge samt de er side og ikke topp matede.

Motoren er mer eller mindre den samme som S1000R, snill som ett lam. Men ikke mye vridning på rulla som skal til for å kunne ha det moro, virkelig moro :roll:
Det gjelder vel for de fleste sykler egentlig

Kjøre stående går bra med mine 188cm. Litt 'heroin knekk' i knærne så går det flott :thumleft Har ikke montert noen forhøyere på styret, tror det blir veldig feil vinkel for armene mine ved sittende kjøring.
Kjøpte den med forhøyet sal siden jeg syntes kne vinkelen var litt skarp. Det gjorde mye for min del. Ved transport etapper er det uansett godt å slenge bena opp på velte klossene å de ut litt.

S1000XR og Multistrada er vel konkurrenter i samme klasse, prismessig er de i omtrent samme gate. Den største forskjellen er vel om du vil ha sylindere i rekke eller V formasjon.
Til slutt er det vel bare å prøvekjøre dem begge. Gjerne en lengre tur. Det er da du får ett godt inntrykk av en sykkel :thumleft
Er vel nye veskeoppheng på XR'en nå, så satser på at original veskene sitter på om det blir denne.
Det er jo akkurat motoren som lokker med XR, brukte 2-3 timer på prøvekjøring her og kom tilbake med verdens største glis

Hvilken sal benytter du ?
ojda wrote: 23 Apr 2021 09:20 En ting å være obs på, er ryktet om ett ganske formidabelt drivstofforbruk på Ducatien :shock:
Det meldes vel om forbruk straks under 0,7 per mil.
Dette tilsier ca 10 mil mindre en en vanlig GS på tanken [-X

Noe ihvertfall jeg ville vært mindre fornøyd med :evil:

Ellers er det en drittøff sykkel \:D/
Yes denne går igjen en del, men det gjør det også på XR begge to er vel rammet av v4 problemet :(
Testene jeg har sett tilsier rundt 27-30mil på Ducati, som er 3-6 mil mindre enn gs'en, som ikke trenger å være krise i seg selv.
User avatar
Ambro
Posts: 453
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: Jeey bloggen

Post by Ambro »

Sitter ikke med en fasit her, men tenkte å belyse noen vinkler fra en som tror han følger godt med på temaet.

Mange eiere av tidligere generasjoner MTS var missfornøyd med at 1260 modellen ble lengre for å gjøre den mer stabil på motorvei i autobahn hastigheter. Trolig det tyske markedet som spurte om dette, og Ducati innfridde. Mange i UK som koste seg med supermotard lignende svingegenskaper på de eldre modellene som forutså at de kom til å miste dette. Svaret var vel at den ble bittelitt tregere til å svinge, men Ducati la ved lettere felger som standard for å kompensere, personlig merket jeg knapt forskjell (hadde en -15 model og kjører i dag en -18).

Når det så ble kjent at MTS V4 skulle komme med 19" fremhjul. Så ble den dømt nord og ned. Dette kom til å bli MYE verre enn 1260, blah blah.
De som faktisk har prøvekjørt den meddeler at dette er en fantastisk sykkel når det kommer til svingegenskaper.
Det er vel heller for å prøve å spise av GS markedet ved å tilby samme dekkvalg. Det at de samtidig har gått over til mer konvensjonell 2-sidet svingarm bak gjør det jo mulig å få bytta dekk andre steder enn Ducati verksteder om du er på tur og må bytte dekk (med mindre du drasser med deg en 1kg 12pkt 55mm nøkkel på tur).

Dog, dette er en helt ny motor, som skal klare 60.000km mellom ventiljusteringer, dette er jo et enorm pluss for de som kjører mye, samtidig har vi allerede hatt første recall der Ducati bytta hele motoren fordi ventilføringen på noen sykler var det noe katastrofalt galt med.
Mer detaljer her: https://www.ducatiforum.co.uk/threads/m ... ent.85094/

Jeg kommer ikke til å kjøpe en førstegenerasjons MC igjen. Orker ikke ny runde med barnesykdommer. Ville heller vurdert en -20 mod 1260, fantastisk sykkel i mine øyne.

S1000XR hadde jeg gleden av å prøvekjøre -19 modellen mener jeg å huske. Eneste jeg vel sitter igjen med er at setet må byttes fordi det hardt. Knevinkelen blir helt gæærn for en med lange bein, og motoren er totalt uinspirerende i fornuftige hastigheter. Jeg er dog en twin fan, så ta det for hva det er verdt.

Lykke til med hva nå enn valget blir.
User avatar
Domino
Posts: 209
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Jeey bloggen

Post by Domino »

I Bike nr 4 er det en sammenligningstest mellom Multistrada V4 og GS.
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Re: Jeey bloggen

Post by jeey »

Ambro wrote: 23 Apr 2021 10:08 Sitter ikke med en fasit her, men tenkte å belyse noen vinkler fra en som tror han følger godt med på temaet.

Mange eiere av tidligere generasjoner MTS var missfornøyd med at 1260 modellen ble lengre for å gjøre den mer stabil på motorvei i autobahn hastigheter. Trolig det tyske markedet som spurte om dette, og Ducati innfridde. Mange i UK som koste seg med supermotard lignende svingegenskaper på de eldre modellene som forutså at de kom til å miste dette. Svaret var vel at den ble bittelitt tregere til å svinge, men Ducati la ved lettere felger som standard for å kompensere, personlig merket jeg knapt forskjell (hadde en -15 model og kjører i dag en -18).

Når det så ble kjent at MTS V4 skulle komme med 19" fremhjul. Så ble den dømt nord og ned. Dette kom til å bli MYE verre enn 1260, blah blah.
De som faktisk har prøvekjørt den meddeler at dette er en fantastisk sykkel når det kommer til svingegenskaper.
Det er vel heller for å prøve å spise av GS markedet ved å tilby samme dekkvalg. Det at de samtidig har gått over til mer konvensjonell 2-sidet svingarm bak gjør det jo mulig å få bytta dekk andre steder enn Ducati verksteder om du er på tur og må bytte dekk (med mindre du drasser med deg en 1kg 12pkt 55mm nøkkel på tur).

Dog, dette er en helt ny motor, som skal klare 60.000km mellom ventiljusteringer, dette er jo et enorm pluss for de som kjører mye, samtidig har vi allerede hatt første recall der Ducati bytta hele motoren fordi ventilføringen på noen sykler var det noe katastrofalt galt med.
Mer detaljer her: https://www.ducatiforum.co.uk/threads/m ... ent.85094/

Jeg kommer ikke til å kjøpe en førstegenerasjons MC igjen. Orker ikke ny runde med barnesykdommer. Ville heller vurdert en -20 mod 1260, fantastisk sykkel i mine øyne.

S1000XR hadde jeg gleden av å prøvekjøre -19 modellen mener jeg å huske. Eneste jeg vel sitter igjen med er at setet må byttes fordi det hardt. Knevinkelen blir helt gæærn for en med lange bein, og motoren er totalt uinspirerende i fornuftige hastigheter. Jeg er dog en twin fan, så ta det for hva det er verdt.

Lykke til med hva nå enn valget blir.
Eberg var heldigvis veldig åpen om ventil feilen, alle nye sykler blir ordnet før utlevering eller hos Ducati nå.
Men skjønner hva du mener, KTM ADV 1190 jeg hadde var første gen og det var en del problemer ute å gikk og har dette i bakhodet når jeg vurderer Ducati.

Er det noe som taler i fordel for 20mod 1260 vs v4(s) ?
Det hører vel til at v4 også er rekke motor og ikke twin, om jeg ikke har misforstått v4 oppsettet?

Hvordan vil du sammenligne motoren på Ducati mot XR'en? Prøvde XR i 2016/2017 og syntes den var kjedelig da selv, men 2020/2021 modellen opplever jeg helt annerledes. Våkner til live rundt 4000rpm.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Jeey bloggen

Post by JK95 »

Bare for å korrigere, V4 er en V-motor, tenk V-twin med to sylindre på hver side :thumleft Den i MTS V4 er vel produsert med baktanken å finne mer mellomregister og twin-lyd, der jeg skal tro rekke4 i S1000XR er mer som en vanlig rekke4, altså litt mer effekt lengre opp i registeret :-k Lyden er det ingen konkurranse om iallefall :lol:
User avatar
Ambro
Posts: 453
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: Jeey bloggen

Post by Ambro »

jeey wrote: 23 Apr 2021 11:27 Er det noe som taler i fordel for 20mod 1260 vs v4(s) ?
Kun det at det er siste generasjon der en forventer at barnefeil er borte. Personlig liker jeg utseendet bedre også, men det er jo subjektivt.
jeey wrote: 23 Apr 2021 11:27 Det hører vel til at v4 også er rekke motor og ikke twin, om jeg ikke har misforstått v4 oppsettet?
v4 er som i navnet en V4 motor, 2stk twin smeltet sammen på sett og vis, i motsetning er XR en i4 (inline4), rekkefirer på godt norsk.
Ducati bruker også samme trikset som de gjør på MotoGP syklene sine, og fyrer 2 og 2 sylindre nesten samtidig, for å få en twin følelse, og bedre dekkslitasje/veggrep. (Samma grunn som yamaha utviklet sin crossplane teknologi for).
Totalt skal dette gi fordelene av en 4 sylindret sammen med fordelen fra en twin. Den er sterk i bånn, har en twin-lignende lyd på lavt turtall, men kan også kjøres på høyere turtall enn en "vanlig" twin.
Dette får en ikke på Multistrada motoren, da den er tunet for touring og lange service intervall.
jeey wrote: 23 Apr 2021 11:27 Hvordan vil du sammenligne motoren på Ducati mot XR'en? Prøvde XR i 2016/2017 og syntes den var kjedelig da selv, men 2020/2021 modellen opplever jeg helt annerledes. Våkner til live rundt 4000rpm.
Kan kun sammenligne 1200DVT/1260 motorene med ashland sin 1.gen XR, og -19 mod som jeg prøvekjørte hos MC Oslo.
På lavt turtall er rekkemotoren snillere, og kan presses lavere i turtall. Har dog sett eksempler fra reviews på V4 at denne kan brukes ned mot 2.000-2.500 rpm. 1260 fungerer greit fra 3.500 og oppover, ned mot 3.000 om du er snill.
Begge våkner som du selv sier, ved ca 4.000, og her reklamerte jo Ducati i sin tid med 1260 motoren at denne hadde 80% av maks dreimoment tilgjengelig fra 3.500 og oppover. Dette merkes. På 1200DVT måtte jeg gire ned om jeg ville ta en forbikjøring i 5. eller 6. gir. Det er ikke nødvendig på 1260, den trekker som en diesel.
Må kanskje ta meg en ny tur å prøve nyeste XR for å se om det er noe fremgang på den motoren. Ellers driver jeg selv og vurderer KTM 1290GT på nytt, om jeg får plass... (Har for lange ben for alt opp til mod -19 i alle fall.)
Post Reply