Johnnykn på to hjul i svingen

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Johnnykn
Posts: 179
Joined: 01 Feb 2016 13:21
MC: KTM 500 EXC-F. 2020 mod.
BMW 1250 GS. 2019 mod.
BMW 1200 GSA. 2010 mod.
Honda 600rr. 2007 mod. (Banekjøring)
Honda 1100 XX 2003 mod
Yamaha 600. 2003 mod. (Banekjøring)
Honda Transalp 650. 2002 mod

Johnnykn på to hjul i svingen

Post by Johnnykn »

Tja, etter litt funderinger så iverksetter jeg oppstart av Blogg.
Tror jeg skal klare å fylle noen sider, for etter kun kort tid i sadelen på en Transalp 650 (Blåmann) så har jeg fått vært med på mye morro, utfordet meg selv, og ikke minst lært mye nytt :D
Til daglig så er jeg godt kamuflert, og snakker eget stamme språk. En fin arbeidsplass sålenge det er fred i verden, men jeg er vel klar for det meste :smt067
Er opprinnelig østlending, men forvillet meg opp i Nord, og traff ei nydelig Nordands berte som resulterte i barn, hytte, hus, hund, båt +++ og ikke minst MC \:D/

Kjørte opp 12 september 2015 uten tidligere erfaring. Kjente at en god gammel årsmodell fra 1966 var litt stiv og knirkete i alle ledd, men innsatsen var iallefall god :thumleft
Så da startet jo eventyret opp og jeg bestemte meg for å kjøpe piggdekk (sikkert kjempelurt). Man får jo ingen kjøreerfaring ved å sitte å glane på sykkelen en hel vinter her oppe i Nord. Har kjørt min første vinter uten store uhell, kun 1 velt, men "harehjerte" har fått turbo ved flere anledninger.
Min 50 års gave til meg selv ble en tur til Malaga området i januar 2016 for å kjøre cross/enduro på smale grusveier og stier. Kan si jeg fikk kjørt meg der -Herlig :D Ny tur er planlagt for 2017.

Jeg logger mine turer med LocaToWeb, kamera og GoPro som jeg vil dele med dere her inne.
Så bilder og turrapporter kommer.

Om dere titter innom Bloggen min, så syntes jeg det er hyggelig. Har dere gode tips til en fersk Biker som meg, så setter jeg utrolig pris på det :D

Make everything as simple as possible. But not simpler.
User avatar
Johnnykn
Posts: 179
Joined: 01 Feb 2016 13:21
MC: KTM 500 EXC-F. 2020 mod.
BMW 1250 GS. 2019 mod.
BMW 1200 GSA. 2010 mod.
Honda 600rr. 2007 mod. (Banekjøring)
Honda 1100 XX 2003 mod
Yamaha 600. 2003 mod. (Banekjøring)
Honda Transalp 650. 2002 mod

Re: Johnnykn på to hjul i svingen

Post by Johnnykn »

Måtte kopiere inn mitt første tur referat på Bloggen. Turen ble kjørt 29-30 april.
Med finværet her oppe i Nord, så måtte jeg bare komme igang med tur planleggingen. Første tur ble gjennomført med totalt 90 mil på fredag og lørdag fra Bodø og ned til starten av Villmarksveien, og opp langs kystriksveien til Bodø igjen.

Jeg startet fredag og hadde sterk motvind/sidevind og kastevind i 24 mil på E6 ned til Mo i Rana. Lite trivelig, og jeg brukte mye av kjørebanen i perioder for å holde meg på veien.
Image
Det var bart over Saltfjellet og heldigvis ikke et reinsdyr å se, men det ble en smule kjølig mellom snø fonnene. Vinteren holder ennå stand der oppe.
Planen var å tanke opp og møte DrGreve på en bensinstasjon inne i Mo, men jeg fikk trøbbel litt tidligere...... :redface
Motoren begynte å harke og hoste. Jeg tenkte nå #¤%&# og var i ferd med å gå tom for suppe ....og etter kun 24 mil :evil:. Jeg gynget, hoppet, og spratt på sykkelen for å riste på tanken, men kjære Blåmann døde kun 7-800m fra første og nærmeste bensinstasjon. Jeg så vel ut som en tulling der med sykkelen slik som jeg rista og hoppet for å få frem noen dråper bensin i svak motbakke. Fikk start igjen og harket meg frem og fylte opp igjen tanken. Hadde brukt 0,7 på mila i den jævla motvinden :evil: Jeg hadde vel tross alt hell i uhell og smilet var på plass igjen, når Blåmann putret fornøyd med full tank.
DrGreve traff jeg på neste bensinstasjon, blid og fornøyd med sneipen i munnvika. Vi hilste for første gang og så var det samkjøring mot syd over Korgenfjellet. Fin tur og et nytt hyggelig bekjentskap med en skikkelig Nordlending :D
Image
Min ferd forsatte etter Korgenfjellet mot Villmarksveien der jeg heldigvis tok en klok beslutning med ikke å dra opp på fjellet for å campe i telt. Jeg valgte å skjule meg for vinden nede i furuskogen der det også var bart og tørt. Fant en fin camp ved et vatten. og hadde en god natts søvn etter 40 mil på veien i sterk vind. Jeg kan vel nevne at jeg faktisk tenkte på LordShaft før jeg fikk lagt meg...grøss og gru :roll: saken er den at når jeg åpnet mitt oppblåsbare liggeunderlag så manglet det en vesentlig del som jeg hadde brukt på et annet underlag..ja dere har helt rett. Den jævla pumpa =D> Jeg måtte flire ganske godt, og tenkte på en som var i samme situasjon for kort tid siden he he. Men alt løser seg for en kar med lunger som en Hvalross :lol:
Image

Gledet meg til dag 2 som skulle bli noe annet enn en ren transport etappe. Her skulle det kjøres på Villmarksveien del 1 og 2, samt Kystriksveien opp til Bodø som jeg ikke har testet før.
Startet på Del 1 av Villmarksveien fra E6 til Rv73 nedenfor Hattfjelldal. Flott natur der Børgefjell ligger på Øst siden. Veien var ikke så utfordrerne annet enn masse telahiv og noe grus i veien.
Image
"Rosinen i pølsa" er Del 2 av Villmarksveien som starter rett før Hattfjelldal og over til Korgen. Her var smilet på hele veien. Storkoste meg på svingete vei i flott natur. Noe telahiv og grus var det jo selfølgelig så tidlig i sesongen men jeg storkoste meg. Anbefaler dere å ta denne turen fremfor å dure forbi på E6 :lol:

Traff på DrGreve igjen i Mo. Han var meget kjøresugen og skulle lede an på Kystriksveien opp til Kilboghavn, og første ferge. Turen var en ren nytelse i fint vær, gode svingete veier i et nydelig kystlandskap. Dette var helt klart turens høydepunkt. Gled dere sier nå jeg :D
Fikk stroppa fast sykkelen på ferga og skulle slappe av en times tid med en kopp kaffe. Men nei da...det hjalp ikke at det luktet vafler ombord. Kantina var stengt og mannskapet satt bak gitteret og koste seg :twisted: Fikk høre fra en lokal herremann at skulle det bli noe servering om bord så måtte du ha det med selv. Så neste gang tar jeg med termosen opp før de låser døra til bildekket :(
Image
Passerte deretter Svartisen og ei fin bretunge. Susa så over Åselibrua var det 21ms sidevind. For meg så var det nesten vindstille iforhold til mine erfaringer ;-) Deretter var det Saltstraumen hvor jeg anbefaler dere en stopp på Kjelen kafe. De har de faktisk kaffe og noe å bite i :thumleft
Image
Image
Image
50 mil denne dagen gikk helt fint, og godt å komme hjem til ei blid frue som hadde middagen klar med en Whisky til dessert :love.
Fruen og de to gutta mine var fornøyd med å følge turen på LocaToWeb der jeg oppdaterte med noen få bilder underveis.

Neste tur starter om få dager. Lofoten står for tur :thumleft[/quote]
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Johnnykn på to hjul i svingen

Post by DrGreve »

=D> \:D/ :thumleft
User avatar
Johnnykn
Posts: 179
Joined: 01 Feb 2016 13:21
MC: KTM 500 EXC-F. 2020 mod.
BMW 1250 GS. 2019 mod.
BMW 1200 GSA. 2010 mod.
Honda 600rr. 2007 mod. (Banekjøring)
Honda 1100 XX 2003 mod
Yamaha 600. 2003 mod. (Banekjøring)
Honda Transalp 650. 2002 mod

Re: Johnnykn på to hjul i svingen

Post by Johnnykn »

Takk DrGreve :D

Når det gjelder den Lofot turen nå i helga så fikk jeg vel en ganske redusert tur, og noen viktige erfaringer.
Tja for å ta det kort. Punterte på fremhjulet fredag kveld i Ballstad utenfor Leknes.
Erfaring 1: Dekkskum fra Biltema fungerte ikke (Kommer til årsaken)
Erfaring 2: Esso på Leknes har dekkservice. Problemet var at ingen jobbet der en fredags kveld. Ikke så overraskende.
Erfaring 3: Jeg savner dekkspaker :evil:
Erfaring 4: Ungutten på Esso så min fortvilelse der jeg sto med mitt 21" fremhjul. Han ringte Dekksjefen som satt å spiste middag. Dekksjefen la fra seg gaffelen, og møtte på jobb :smt041
Erfaring 5: Slangen hadde en 2 cm sprekk. Mine lappesaker, og skum var forgjeves. Biltema slange skal aldri komme i nærheten igjen av min kjære Blåmann.
Erfaring 6: Dekksjefen beklaget at han ikke hadde 21" slange inne. Hva :smt077 gjør jeg nå....Dekksjefen smiler og sa at da tar vi en 19" drar den på og satser på at det går bra =D>
Erfaring 7: Etter noen forsøk og mye "glidemiddel" smetter slangen på innsiden av dekket etter å ha presset 100 pund :shock: Alt går når viljen er stor nok :thumleft

En meget glad herremann betaler med glede i kassa. Kutter nærmere 45 mil kjøring, og tar korteste vei tilbake til Moskenes-Bodø ferga hvor jeg deretter skiftet dekk og til Hewy duty++ slanger.
Jeg må bare si at en slik servise kan man ikke forvente hvor som helst. Imponert og glad \:D/
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Johnnykn på to hjul i svingen

Post by DrGreve »

Nå er det så mange på dette forumet som skriver ypperlige tur-referater at jeg slipper å sitte å glo på tv-en. Bedre å drømme seg bort ved å lese referater og planlegge egne turer når tempen når akseptable grader :thumleft
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Johnnykn på to hjul i svingen

Post by Palma »

Fantastisk lesning Jonnykn. Håper du har mye fri og fortsetter å kjøre og skrive. Topp!

Sendt herifra!
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Johnnykn på to hjul i svingen

Post by Flanker »

Abonnert! Alltid moro med gode turreferater, film og bilder [emoji106]

Når det er sagt: Legg ut noe video da [emoji41]
User avatar
Johnnykn
Posts: 179
Joined: 01 Feb 2016 13:21
MC: KTM 500 EXC-F. 2020 mod.
BMW 1250 GS. 2019 mod.
BMW 1200 GSA. 2010 mod.
Honda 600rr. 2007 mod. (Banekjøring)
Honda 1100 XX 2003 mod
Yamaha 600. 2003 mod. (Banekjøring)
Honda Transalp 650. 2002 mod

Re: Johnnykn på to hjul i svingen

Post by Johnnykn »

Takker for hyggelige tilbakemeldinger :D
Video kommer nok. Nå har jeg vakt noen dager, og ingen mulighet for store utskeielser på PC fronten.
Men stor tur er på gang. Drar onsdag kveld, og hjemme igjen ca 22 mai. Passerer garantert 350mil++ :lol:
Satser på jevnlig oppdatering, og video redigering når jeg kommer hjem.
Så følg med fra onsdag kveld. Da er jeg på to hjul i svingen igjen :thumleft
User avatar
Johnnykn
Posts: 179
Joined: 01 Feb 2016 13:21
MC: KTM 500 EXC-F. 2020 mod.
BMW 1250 GS. 2019 mod.
BMW 1200 GSA. 2010 mod.
Honda 600rr. 2007 mod. (Banekjøring)
Honda 1100 XX 2003 mod
Yamaha 600. 2003 mod. (Banekjøring)
Honda Transalp 650. 2002 mod

Re: Johnnykn på to hjul i svingen

Post by Johnnykn »

Første del blir ned til Notodden. Muligens denne ruta.
https://www.google.no/maps/dir/Per+Helg ... !3e0?hl=en

Blir vel en kjedelig og krevende transport etappe. Godt at det er noe fristende ved sluttmålet :-({|= :smt030

Kanskje denne er mer inspirerende. Ikke så godt kjent fra Gjøvik til Notodden.
https://www.google.no/maps/dir/Per+Helg ... !3e0?hl=en
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Johnnykn på to hjul i svingen

Post by DrGreve »

Hvis jeg får lov til å komme med en endring fra en ellers traurig transportetappe..
Når du kommer til Sel øverst i Gudbrandsdalen så svinger du av og tar Fv 438 til du møter Rv 15 og ta RV 15 mot Lom. Følg den til kryss RV 15/RV 51, skiltet Randsverk og Valdresflye. Følg RV 51 helt ned til Fagernes og ta E 16 til Hønefoss :thumleft
User avatar
Johnnykn
Posts: 179
Joined: 01 Feb 2016 13:21
MC: KTM 500 EXC-F. 2020 mod.
BMW 1250 GS. 2019 mod.
BMW 1200 GSA. 2010 mod.
Honda 600rr. 2007 mod. (Banekjøring)
Honda 1100 XX 2003 mod
Yamaha 600. 2003 mod. (Banekjøring)
Honda Transalp 650. 2002 mod

Re: Johnnykn på to hjul i svingen

Post by Johnnykn »

Her kommer nytt alternativ med forslagene til DrGreve :D
https://www.google.no/maps/dir/Per+Helg ... !3e0?hl=en
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Johnnykn på to hjul i svingen

Post by DrGreve »

Johnnykn wrote:Her kommer nytt alternativ med forslagene til DrGreve :D
https://www.google.no/maps/dir/Per+Helg ... !3e0?hl=en
Da får du en avveksling fra E6 og Valdresflye er fantastisk nå på våren hvis vær og temp er levelig :thumleft
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Johnnykn på to hjul i svingen

Post by Bikeridr »

Hvis du i tillegg fortsetter etpar mil videre til Lom for lunsj/kaffestopp, så anbefaler jeg deg å kjøre videre ca 1 mil på Fv467 (Solsideveien). Da kommer du til Flåklypa før du krysser elva Bøvra og kjører tilbake (mot venstre) på RV55 og gjenopptar ruta på Rv51. Total omvei t/r blir ca 7 mil. :)
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: Johnnykn på to hjul i svingen

Post by Busa Trond »

Hoi :D
Nå veit ikke jeg om du er på tur eller transport etappe.
Legger inn et turforslag fra Otta og ned, litt revidert i forhold til Greve sitt forslag. https://goo.gl/maps/5J4i3Dt2jGr

Du skal jo hjem også. Fra Notodden kan du kjøre til Tinn og over Imingfjell til Geilo. Ta vei 50 ned til Aurlandsvangen og er Snøveien åpen kjører du over der, eller så tar du den lange tunnelen med dem spesielle blå stoppestedene. Da er det kort vei opp til ØvreÅrdal, hvor du tar Tindeveien opp på Sognefjellet og over til Lom. Det er en vakker tur i fint vær på denne årstiden.
Har vei 63 åpnet ned til Geiranger da, kan du jo få med deg Trollstigen og Atlanterhavsveien i samme slengen.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Johnnykn på to hjul i svingen

Post by tshansen »

Er det lov å si:
Det var faen meg på høy tid :lol: :lol:

Godt å se du har samlet skribleriene dine her inne du også. Blir litt lettere å følge med da (syns jeg)
Veldig artig å lese det du skriver!!!
"han la fra seg gaffelen å kom på jobb" =D> Fantastisk :lol: :lol:

Flott bilder og god tekst, slik kan aldri slå feil... gleder meg til å følge deg videre, og forhåpentligvis treffe deg på NN turen i år \:D/
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply