En liten oppsummering av ferieturen nordover i juli:
Vi var borte i 13 dager og det ble kjørt ca 435mil. Dette var da bare på asfalt, forruten en liten grus-tur på pausedagen i Ivalo i Nord-Finland.
Må nok si at jeg angret litt noen ganger de første dagene oppover Sverige og Finland at jeg ikke tok Tracern istedet.
For en GS800 med 30-40kg bagasje er jo ikke akkurat noen «racer» på lange, kjedelige asfaltstrekker.

Men det ble jo liksom en vane etterhvert, og når vi endelig kom på litt svingete veier så funket GS,n veldig bra.

Og når noen av veiene var temmelig humpete, så var det nok en fordel med GS med Øhlins- og Hyperpro-demping i forhold til en god del stivere Tracer.

Og en annen fordel var jo at det var veldig lettvint med såpass god bagasjeplass (Alu-vesker og toppboks) i forhold til slik jeg er vant med på Tracern (tankveske og toppboks).
GS,n funket knirkefritt gjennom hele turen, noe også RS,n til min reise-kamerat gjorde.
Eneste var at jeg måtte stramme kjedet et par ganger, da dette nok har sett sine beste dager.
Men var vel på dag 3 oppover mot Haparanda jeg var litt skeptisk om det var noe feil med sykkelen..
Hørte noen skikkelig stygge lyder fra drivlinjen, og kunne nesten virke som det kom fra framdrev/utgående aksling.
Men hadde da kjørt ca 100mil uten å ha smurt kjedet enda, så hadde derfor et håp om dette kunne være årsaken. Fikk smurt,
og lyden forsvant gudskjelov etter litt kjøring. At kjedet snart er utslitt og ganske punktstrekt, i tillegg til at det var temmelig tørt,
var nok grunnen til de skumle lydene.
Sjekket oljenivå på motor et par ganger i løpet av turen, og dette var ok.
Så GS,n bruker ikke noe olje ser det ut som.
Satte på nye Mitas E07 dekk både foran og bak rett før turen.
Framdekket hadde etter turen gått ca 500mil. Hadde jo selvfølgelig minket noe mønster (fra ca 10mm til 6mm på midten), og jeg kunne se litt «trapping». Men helt klart godkjent, og tipper jeg fint kan kjøre totalt ca 900-1000mil før det bør byttes.
Bakdekket (140/80-17) hadde gått ca 470mil ved hjemkomsten, og her hadde mønsterdybden minket fra 13mm til ca 7-8mm på midten. Så dette skal da ihvertfall kunne gå totalt 700-800mil før bytte vil jeg tro. Disse dekkene funker greit både på asfalt og grus i mine øyne.
Jeg er derfor fornøyd med E07 til mitt bruk, både når det gjelder slitasje og grep.
Så noen ord om rutevalg. Vi valgte denne gangen å først kjøre transportetappene opp igjennom Sverige og Finland, før vi «somlet» oss sørover igjen. Mitt syn på dette i ettertid, er nok at det er bedre å heller ta den litt kjedelige transporten mot slutten av turen, og heller kose seg med artigere veier i starten (Gjorde dette på Nordkapp-tur i 2015). For etter noen dager på kjedelige veier oppover Sverige og Finland, blir man liksom litt «mettet» før man kommer på artigere veier sørover igjen.

Så hvis jeg skal oppover igjen, tror jeg faktisk det fort kan bli norge begge veier. Og da evt, med litt innslag av Kystriksveien ene veien. Og hvis man ikke skal lengst øst i Finnmark så er det ikke noe særlig mil å spare på Sverige/Finland heller, forruten litt raskere (men kjedelige..) veier.
Totalt sett ble sommerens tur nordover en positiv opplevelse,
og fikk også med seg noen erfaringer man kan ta med seg videre på nye tohjuls-eventyr i fremtiden.
20190721_144430 – Kopi by
biker7, on Flickr