Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Nye såler IGJEN)

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 8539
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til 👍😇
Location: Kristiania
It’s my birthday

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Lover godt for sesongen)

Post by ojda »

Å som Borg skriver 'fin turbeskrivelse'.
Tror det blir mange fler med den sykkelen 👌
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
knutk
Posts: 2154
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Lover godt for sesongen)

Post by knutk »

Selv har jeg kommet til den erkjennelsen etter å ha studert i bade- speilet at det ene står til det andre... :D
User avatar
Borg
Posts: 1413
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Lover godt for sesongen)

Post by Borg »

knutk wrote: 16 Apr 2022 23:39 Selv har jeg kommet til den erkjennelsen etter å ha studert i bade- speilet at det ene står til det andre... :D
Her må det påpekes en liten forskjell. GS har gjerne en forbedring hvert 2-3 år :-# :-# :-#
* Lettere
* Raskere
* Mer "agile"
* etc etc...

Så ..
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
knutk
Posts: 2154
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Lover godt for sesongen)

Post by knutk »

Borg wrote: 17 Apr 2022 20:28
knutk wrote: 16 Apr 2022 23:39 Selv har jeg kommet til den erkjennelsen etter å ha studert i bade- speilet at det ene står til det andre... :D
Her må det påpekes en liten forskjell. GS har gjerne en forbedring hvert 2-3 år :-# :-# :-#
* Lettere
* Raskere
* Mer "agile"
* etc etc...

Så ..
Ja, bare gni det inn :smt082 :lol :smt042
User avatar
biker7
Posts: 1258
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Lover godt for sesongen)

Post by biker7 »

Ingen påske-dag uten litt GS-kos ;-)

I dag monterte jeg beskyttere/bøyler i aluminium utenpå de originale "hand guards"`ene.
Er vel egentlig noen kopier av Evotech sine mener jeg, men de virker helt OK. Samtidig monterte jeg noen "skumgummi-holker".
Synes kanskje de originale BMW-holkene er litt tynne og harde, så tenkte derfor å gi dette et forsøk.
Blir nok en tanke dårligere effekt i varmehåndtakene med disse, men etter en test-tur så funker det allikevel helt greit trur jeg.

For jeg måtte jo utpå en liten runde i dag også, som resten av påskedagene \:D/
Ikke så lange "ekspedisjonen" i dag, men en 15mils is/kaffe-tur oppom Elverum funker fint som en kveldstur :thumleft



Ved en fortsatt islagt Gjesåssjøen :

20220417_193914.jpg


20220417_194110.jpg
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2916
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Lover godt for sesongen)

Post by hakhap »

Godt du koser deg med ny GSen. :thumleft
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
biker7
Posts: 1258
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (1250`n etter 330mil)

Post by biker7 »

Lenge siden sist her nå :roll:
Men har jo nå fått kjørt en stubb (ca 330mil) og fått litt inntrykk av GS`n :)
Det har bare blitt en tur på litt mindre grusveier, men venter på å få lagt om til litt grøvre dekk (Mitas E07+)
Er jo en bra sykkel, ingen tvil om det. Men helt ærlig så er jeg nok en ørliten tanke usikker på om dette er den helt ultimate sykkelen for meg :roll:
Den er stor og tung i forhold til hva jeg er vant til fra før, så merker at jeg savner litt allsidigheten til 800`n jeg hadde. For selv om 1250`n er forholdsvis lettkjørt med sitt lave tyngdepunkt, så merker man de ca 30-40 kiloene ekstra.
Toppers på asfalten, men trur kanskje at jeg vil føle at den begrenser meg litt på grusen muligens.. Men endelig konklusjon kan nok ikke gjøres før jeg får brukt den mere på løst underlag. Ellers så er den jo "bjørne-sterk" på lave turtall :thumleft . Går jevnt og bra oppover i registret også, men er vel ikke akkurat en sykkel man får det helt store "kicket" av høyt oppe i turtallsregistret. Artig med quick shift, men må vel si at den er ganske så "klonkete" på denne sykkelen. Lyden i boxeren er grei, spesielt med Mivv-potta. :thumleft Men når motoren er varm og går på tomgang, så høres den litt ut som et "treskeverk"...
Ikke akkurat imponert over sete, og får ganske fort litt vondt i ræva. Trur faktisk det er i mykeste laget etter min smak. Vurderer litt om jeg skal kjøpe et Rallye-sete. Tror vel ikke akkurat det er noe "100mil-sete" dette heller, men det er hardere, mye tøffere ;-) og sikkert mere allsidig for gruskjøring.
Kjørte forøvrig i regnvær her en dag, og fy flate hvor mye vann/møkk denne sykkelen spruter opp fra bakhjulet ! :shock: Aldri vært borti makan.. Muligens det hjelper med sidevesker, men det brukes jo bare på ferieturer evt.
Så alt er ikke bare "gull og grønne skoger" med GS heller ;-) Men må jo si at denne sykkelen har masse positivt også da :thumleft
Og trur vel kanskje dette er sykkel som man trenger litt tid for å venne seg til. Så jeg får konkludere mere ved sesongslutt :D

20220507_135553 (1).jpg
Last edited by biker7 on 26 May 2022 18:03, edited 1 time in total.
User avatar
biker7
Posts: 1258
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (1250`n etter 330mil)

Post by biker7 »

Ellers så har jeg jo en lettere sykkel også da \:D/ , og denne fikk årets jomfru-tur til "Grus-Mekka" her om dagen ;-) :

20220520_160419.jpg
User avatar
biker7
Posts: 1258
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Nye såler, grusen kaller)

Post by biker7 »

Da har GS`n tatt sitt kanskje viktigste steg i retning av grusen, nemlig nye "såler" :D

Byttet ut et sett ganske slitte Anakee Adventure med Mitas E-07+ i går. Og etter ca 10 mil hjemover fra godeste mr.Pitlane både på asfalten og litt grus, virker dette lovende. Overraskende komfortable og lite lyd på asfalten, og en litt annen verden på løst underlag var førsteinntrykket :thumleft
Så ikke helt umulig det blir en litt lengre test-tur i morra. Og Rallye-vindskjerm har den også fått, så nå har je trua ! \:D/

20220609_201012.jpg




20220609_201045.jpg
User avatar
Palma
Posts: 4307
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Nye såler, grusen kaller)

Post by Palma »

Tror de dekka der er greie litt allround dekk. Lurer på om de må prøves en gang
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 8539
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til 👍😇
Location: Kristiania
It’s my birthday

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Nye såler, grusen kaller)

Post by ojda »

Flotte normaldekk til GS'n.
Trenger ikke mere 'road'😇👍😋
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
biker7
Posts: 1258
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Nye såler, grusen kaller)

Post by biker7 »

Det ble ca 20 test-mil på Mitas-dekkene i dag, ca 50/50 grus og asfalt.
Og kan vel si det slik at trua på GS`n har økt flere hakk i dag i forhold til litt usikkerhet tidligere :thumleft
Føler at alt liksom falt mere på plass med disse "allround-dekkene" som virker til å passe denne sykkelen som hånd i handske.
Ikke noe problem med litt aktiv kjøring verken på asfalten eller grusen med E-07+. Traff også på et par skikkelige regnskurer til skogs, så det ble til tider ganske så sleipt og glatt på grusen. Men med kombinasjonen Mitas, elektroniske hjelpemidler og litt menneskelig forsiktighet, funket også dette greit.
Så Mitas E-07+ kan nok fort bli en "keeper" på denne sykkelen :thumleft Nå vet jeg jo ikke hvor lenge denne type dekk vil vare på en såpass stor og motor-sterk sykkel, og litt "glad-gassing" vil nok påvirke dette litt vil jeg tro ;-) Men får man 6-7-8hundre mil utav et bakdekk så får man vel være fornøyd tipper jeg.
Og ikke minst, SÅ mye tøffere den ble med disse dekkene da gitt!! :lol:
I alle tilfeller, framtiden med "Stor-GS" ser forholdsvis lys ut nå vil jeg si \:D/


Fra dagens tur :

20220611_150001.jpg



20220611_165605.jpg
User avatar
ole m.
Posts: 1005
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 990 Adventure - 2007
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Nye såler, grusen kaller)

Post by ole m. »

De dekkene fungerer nok fint på den sykkelen ja, men har ingen erfaring med de selv. Og ikke minst ser det så mye riktigere ut, er viktig det også. :D
User avatar
Palma
Posts: 4307
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Nye såler, grusen kaller)

Post by Palma »

biker7 wrote: 11 Jun 2022 23:21 Det ble ca 20 test-mil på Mitas-dekkene i dag, ca 50/50 grus og asfalt.
Og kan vel si det slik at trua på GS`n har økt flere hakk i dag i forhold til litt usikkerhet tidligere :thumleft
Føler at alt liksom falt mere på plass med disse "allround-dekkene" som virker til å passe denne sykkelen som hånd i handske.
Ikke noe problem med litt aktiv kjøring verken på asfalten eller grusen med E-07+. Traff også på et par skikkelige regnskurer til skogs, så det ble til tider ganske så sleipt og glatt på grusen. Men med kombinasjonen Mitas, elektroniske hjelpemidler og litt menneskelig forsiktighet, funket også dette greit.
Så Mitas E-07+ kan nok fort bli en "keeper" på denne sykkelen :thumleft Nå vet jeg jo ikke hvor lenge denne type dekk vil vare på en såpass stor og motor-sterk sykkel, og litt "glad-gassing" vil nok påvirke dette litt vil jeg tro ;-) Men får man 6-7-8hundre mil utav et bakdekk så får man vel være fornøyd tipper jeg.
Og ikke minst, SÅ mye tøffere den ble med disse dekkene da gitt!! :lol:
I alle tilfeller, framtiden med "Stor-GS" ser forholdsvis lys ut nå vil jeg si \:D/


Fra dagens tur :


20220611_150001.jpg





20220611_165605.jpg
Ser veldig mye mer riktig ut! Du får kjøre med maks trækchnkontroll på \:D/
Ellers så er disse digre sykla ganske harde med framhjula og vet jeg. Men MITAS pleier å vare lenge.
Godt at fornøydfølelsen begynner å sette seg litt, var litt bekymret for den ei stund her.. :-k
User avatar
biker7
Posts: 1258
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Nye såler, grusen kaller)

Post by biker7 »

Palma wrote: 12 Jun 2022 20:23 Ser veldig mye mer riktig ut! Du får kjøre med maks trækchnkontroll på \:D/
Ellers så er disse digre sykla ganske harde med framhjula og vet jeg. Men MITAS pleier å vare lenge.
Godt at fornøydfølelsen begynner å sette seg litt, var litt bekymret for den ei stund her.. :-k
Ja, selv om jeg synes dekkene sitter bra på grusen, så spinner det jaggu bra med såpass momentsterk doning, så fant ut at jeg måtte skru ned trækchnkontrolln et hakk i "Enduro Pro"-mode ja :twisted: Ellers blir nok leve-tia på bakdekket "noget" kort :lol: Og ikke umulig jeg burde skru ned enda et hakk ;-)
Post Reply