Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kjekk sak for tung GS)
- Palma
- Posts: 4742
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Sesongen så smått i gang)
Gode vurderinger Biker7! Ingen vits i å tøye grensene (og ødelegge veiene) så tidlig i sesongen.
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Sesongen så smått i gang)
Helt klart, Palma
Så i dag ble "asfalt-krigeren" (NInja`n) ristet liv i istedet, og det ble en sving oppom Elverum
Kan vel kalle det høstens siste tur det da kanskje , for i morra spøker det vel for at vinteren er tilbake ENDA en gang..
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Sesongen så smått i gang)
Har slitt litt med en oljelekkasje mellom sylinder og blokka på Dominatorn i en del år.
Da det startet (i 2010 trur jeg) så gjorde jeg et forsøk med Omega 917 blandet i oljen, selv om jeg egentlig ikke hadde trua på at det skulle hjelpe på denne pakningen. Men det hjalp faktisk ganske så mye, så det gikk greit å bruke den i mange år. Kom litt mere tilbake etterhvert, men da prøvde jeg litt tykkere olje (fra 10/40 til 15/50). Da roet lekkasjen seg litt igjen, og har funket greit til i det siste. Men i fjor høst så ble det verre igjen.. Eneste måte få fikset dette permanet blir jo da å evt. demontere sylinder/topp etc for å få byttet pakningen. Men dette drar jo da med seg ganske mye, og bør jo da samtidig bytte en del annet nedi der (stempelfjærer, ventiltetninger, div. pakninger, ++). Og dette er jo en firetakter med masse "leamikk" (kamkjede og mye annet rart..) i forbindelse med dette, så dette er nok ikke noe jeg selv vil begi meg ut på.. Og skal man sette bort dette til noen "proffe", så blir det fort veldig kostbart vil jeg tro (Skal man tippe kanskje minst 12-15 tusen med jobb og litt deler eller..?) Har derfor utsatt dette litt..
Nå var det tid for et oljeskift på den gamle Hondan, så nå har den fått ny olje (Motul 15/50 delsynt.),filter, og en ny dose Omega 917.(ca 4 % av 2 liter olje)
I tillegg har jeg prøvd så godt jeg kan å tette med Silikon 300 (300 grader) ved lekkasje-området. Så får vi se hvor lenge det går denne gangen
Men tok en runde på 5-6 mil i kveld, og det så faktisk litt lovende ut Ingen nevneverdig lekkaje enda ihvertfall. Veit jo selvfølgelig at dette ikke er noen endelig fiks, men nå brukes jo ikke denne sykkelen så veldig mye da (kanskje 100 mil i sesongen) så får krysse fingra at det funker en stund ihvertfall
Kveldens lille runde gikk på litt mindre bygdeveier, og prøvde også noen grusbelagte.
Joa, artig med noen meter grus igjen , MEN da de store grusveiene helt ned mot bygda ser slik ut, så utsetter jeg nok skogsturen en stund til ja :
Kom meg jaggu helskinnet over "vinter-veien" , og holdt meg deretter på litt mere vårlige veistubber.
Avsluttet med litt grus ned mot Glomma. En fin liten kveldtur ble det
Da det startet (i 2010 trur jeg) så gjorde jeg et forsøk med Omega 917 blandet i oljen, selv om jeg egentlig ikke hadde trua på at det skulle hjelpe på denne pakningen. Men det hjalp faktisk ganske så mye, så det gikk greit å bruke den i mange år. Kom litt mere tilbake etterhvert, men da prøvde jeg litt tykkere olje (fra 10/40 til 15/50). Da roet lekkasjen seg litt igjen, og har funket greit til i det siste. Men i fjor høst så ble det verre igjen.. Eneste måte få fikset dette permanet blir jo da å evt. demontere sylinder/topp etc for å få byttet pakningen. Men dette drar jo da med seg ganske mye, og bør jo da samtidig bytte en del annet nedi der (stempelfjærer, ventiltetninger, div. pakninger, ++). Og dette er jo en firetakter med masse "leamikk" (kamkjede og mye annet rart..) i forbindelse med dette, så dette er nok ikke noe jeg selv vil begi meg ut på.. Og skal man sette bort dette til noen "proffe", så blir det fort veldig kostbart vil jeg tro (Skal man tippe kanskje minst 12-15 tusen med jobb og litt deler eller..?) Har derfor utsatt dette litt..
Nå var det tid for et oljeskift på den gamle Hondan, så nå har den fått ny olje (Motul 15/50 delsynt.),filter, og en ny dose Omega 917.(ca 4 % av 2 liter olje)
I tillegg har jeg prøvd så godt jeg kan å tette med Silikon 300 (300 grader) ved lekkasje-området. Så får vi se hvor lenge det går denne gangen
Men tok en runde på 5-6 mil i kveld, og det så faktisk litt lovende ut Ingen nevneverdig lekkaje enda ihvertfall. Veit jo selvfølgelig at dette ikke er noen endelig fiks, men nå brukes jo ikke denne sykkelen så veldig mye da (kanskje 100 mil i sesongen) så får krysse fingra at det funker en stund ihvertfall
Kveldens lille runde gikk på litt mindre bygdeveier, og prøvde også noen grusbelagte.
Joa, artig med noen meter grus igjen , MEN da de store grusveiene helt ned mot bygda ser slik ut, så utsetter jeg nok skogsturen en stund til ja :
Kom meg jaggu helskinnet over "vinter-veien" , og holdt meg deretter på litt mere vårlige veistubber.
Avsluttet med litt grus ned mot Glomma. En fin liten kveldtur ble det
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Palma
- Posts: 4742
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Sesongen så smått i gang)
Du kjøper mange æljeskvætter for det det koster å repparere denna maskin din @biker7
Jillt med en tur med gammeldomminator'n
Jillt med en tur med gammeldomminator'n
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Sesongen så smått i gang)
Har jo faktisk vært en ganske så oppegående helg når det gjelder kjøring på to hjul
60 mil en april-helg kan man ikke klage over
Fin liten kvelds-runde med Ninja`n på fredag, dagstur litt nordover på GS, med gamle-naboen og hans VFR 800 på lørdag.
Og i dag søndag ble det en fin, svingete tur nedom Bjørkelangen sammen med samme kar som i går, og en K1300S-eier.
Gradestokken viste faktisk 17,5 på det varmeste i dag, og det er jo perfekt kjøre-temp
Ble årets første ute-is på fredag :
Fra søndagens tur. Honda`n må stå litt for seg selv Rase-skille :
60 mil en april-helg kan man ikke klage over
Fin liten kvelds-runde med Ninja`n på fredag, dagstur litt nordover på GS, med gamle-naboen og hans VFR 800 på lørdag.
Og i dag søndag ble det en fin, svingete tur nedom Bjørkelangen sammen med samme kar som i går, og en K1300S-eier.
Gradestokken viste faktisk 17,5 på det varmeste i dag, og det er jo perfekt kjøre-temp
Ble årets første ute-is på fredag :
Fra søndagens tur. Honda`n må stå litt for seg selv Rase-skille :
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Sesongen så smått i gang)
Ingen Mjøsa Rundt 1.mai på undertegnede i år, men ble allikevel en cruising-runde med Ninja`n, sammen med en liten "kohort" rundt omkring i vårt distrikt i går Litt varierende og til tider småsurt vårvær, og tilogmed ei lita regnskur. Men artig lell
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- intruder
- Posts: 4284
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Sesongen så smått i gang)
Var sikkert mange som kjørte Mjøsa rundt.....sjøl valgte jeg Helgøya rundt på Vespa 50 sammen med Tempofolket !
Og....sjøl " storsykkelfolket " hælser og bærter i medlitenhet om de møter en gammal krok som sitter på en moped med og
takk te n Rotmo
Og....sjøl " storsykkelfolket " hælser og bærter i medlitenhet om de møter en gammal krok som sitter på en moped med og
takk te n Rotmo
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Sesongen så smått i gang)
Joa, har da blitt litt kjøring utover i mai også, men må vel si at det har blitt litt begrenset grunnet denne hellsikes usikre værtypen den siste tiden..
Regnskyllene har jo stått i kø , og undertegnede har nok muligens blitt litt mere "værsjuk" med årene også
Ellers har jeg fått montert nye varmehåndtak på GS`n. Av typen "Daytona" med innebygd bryter i venstre håndtak :
Disse var i utgangspunktet tiltenkt Ninja`n , men grunnet at de orginale varmehåndtakene på GS`n ikke funket så gjorde jeg et førsøk på den istedet.
Ble et sabla styr med monteringen grunnet de orginale varmehåntakene som satt der, og angret egentlig litt på hele greia mens det sto på som verst..
Måtte mekke om og "customisere" en del for å få det til, men trur det ble greit til slutt Eneste er at de er litt smalere (120mm) enn de som satt der,
så føles litt uvant. Men det er nok bare en vanesak trur jeg. Og de varmer bra virker det som
Regnskyllene har jo stått i kø , og undertegnede har nok muligens blitt litt mere "værsjuk" med årene også
Ellers har jeg fått montert nye varmehåndtak på GS`n. Av typen "Daytona" med innebygd bryter i venstre håndtak :
Disse var i utgangspunktet tiltenkt Ninja`n , men grunnet at de orginale varmehåndtakene på GS`n ikke funket så gjorde jeg et førsøk på den istedet.
Ble et sabla styr med monteringen grunnet de orginale varmehåntakene som satt der, og angret egentlig litt på hele greia mens det sto på som verst..
Måtte mekke om og "customisere" en del for å få det til, men trur det ble greit til slutt Eneste er at de er litt smalere (120mm) enn de som satt der,
så føles litt uvant. Men det er nok bare en vanesak trur jeg. Og de varmer bra virker det som
Last edited by biker7 on 24 May 2021 12:30, edited 2 times in total.
- Palma
- Posts: 4742
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Sesongen så smått i gang)
Håndvarme er knall, bare vent til du blir gammel nok til skikkelig gubbejakke du, det er knall det
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Litt småfiks på doningene)
Ninja`n fikk litt omsorg i dag, i form av nytt luftfilter
Kunne forsåvidt gjort rent og oljet inn det som satt der, da det er originalt med skumfilter på disse.
Men i og med at jeg hadde et liggende, ble det nytt filter denne gang. Av merket HIFLO, ferdig inn-oljet.
Og da det gamle så slik ut, trur jeg det kanskje var på tide (hele denne siden av filter er egentlig gul..) :
Det var ganske mye møkk ellers nedi luftfilterboksen også, så var veldig greit med en rengjøring der også.
Så nå puster nok Ninja`n litt lettere
Kunne forsåvidt gjort rent og oljet inn det som satt der, da det er originalt med skumfilter på disse.
Men i og med at jeg hadde et liggende, ble det nytt filter denne gang. Av merket HIFLO, ferdig inn-oljet.
Og da det gamle så slik ut, trur jeg det kanskje var på tide (hele denne siden av filter er egentlig gul..) :
Det var ganske mye møkk ellers nedi luftfilterboksen også, så var veldig greit med en rengjøring der også.
Så nå puster nok Ninja`n litt lettere
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Palma
- Posts: 4742
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Sesongen så smått i gang)
Nja, du bør nå ha passert 50 trur jeg, men i tvils-tilfeller holder vel 40
Ja du har jo BT-jakka, den hjelper nok den og, men hvis du har kjørt lite enda så sier jo det litt og ..
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Sesongen så smått i gang)
Hmm.. da snakker vi bare måneder før slikt utstyr er lov å bruke da jo
Kanskje litt lite kjøring i det siste Må tenke på gikta i dårlig vær vettu
Men er nok ikke så langt unna 300 mil hittil i år allikevel serru
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tur og varme)
Litt kjøring blir det jo rett som det er, men har vært plagsomt VARMT innimellom, så litt redusert pga. dette muligens..
Må nok si at når gradestokken passerer 25 grader og sola skinner, blir det fort i varmeste laget i mc-bunaden for undertegnende.
Men hadde feks. en fin 2 dagers-tur med overnatting i Nesbyen forrige helg
Hjemover kjørte vi bla. vei 287 forbi Haglebu, Eggedal etc. Hadde faktisk akdri kjørt denne strekningen før, og det viste seg å være en fin mc-vei
Bilde tatt ved sjøen Soneren i Sigdal :
Nevnte her tidligere at jeg hadde byttet varmehåndtak på GS`n.
Ble faktisk ikke helt fornøyd med dette oppsettet.. Det viste seg også at gassrullen hadde fått litt hard medfart under montasjen,
og dette gjorde at det ble en ganske stor dødgang som ikke ble borte med justering av wire. Endte opp med å bestille nye orginale varmehåndtak (som inkluderer gassrulle og "wire-hus") som jeg nå har fått montert. (selv om jeg trolig ikke trenger så mye håndtak-varme i aller nærmeste framtid )
Nå sitter jeg her etter "nattskift-frokost" og vurderer om jeg muligens skal riste liv i Dominatorn for en liten runde
Selv om den er veteran og "pensjonist" så kan den jo ikke stå seg ihjel for det, vettu
Ha en riktig god aften/kveld videre, folkens !
Må nok si at når gradestokken passerer 25 grader og sola skinner, blir det fort i varmeste laget i mc-bunaden for undertegnende.
Men hadde feks. en fin 2 dagers-tur med overnatting i Nesbyen forrige helg
Hjemover kjørte vi bla. vei 287 forbi Haglebu, Eggedal etc. Hadde faktisk akdri kjørt denne strekningen før, og det viste seg å være en fin mc-vei
Bilde tatt ved sjøen Soneren i Sigdal :
Nevnte her tidligere at jeg hadde byttet varmehåndtak på GS`n.
Ble faktisk ikke helt fornøyd med dette oppsettet.. Det viste seg også at gassrullen hadde fått litt hard medfart under montasjen,
og dette gjorde at det ble en ganske stor dødgang som ikke ble borte med justering av wire. Endte opp med å bestille nye orginale varmehåndtak (som inkluderer gassrulle og "wire-hus") som jeg nå har fått montert. (selv om jeg trolig ikke trenger så mye håndtak-varme i aller nærmeste framtid )
Nå sitter jeg her etter "nattskift-frokost" og vurderer om jeg muligens skal riste liv i Dominatorn for en liten runde
Selv om den er veteran og "pensjonist" så kan den jo ikke stå seg ihjel for det, vettu
Ha en riktig god aften/kveld videre, folkens !
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tur og varme)
Joa, Dominatorn fikk seg en liten luftetur den
Hadde et ærend på Kongsvinger, så da ble det jammen litt "snarveier" dit innom litt diverse grusveier
Bilde tatt ved sjøen Bureien :
Litt etter dette bildet ble tatt tok jeg jaggu igjen og kjørte forbi saltbilen langs en litt bløt og myk Homsjøvegen,
og da jeg kom til Kongsvinger så sykkelen slik ut !
:
Masse salt-lake, så fant ut at det var best med en liten avspyling på Esso`n på Kongsvinger, før hjemreisen
Men nå får jeg avslutte skribleriene, for nattskiftet kaller
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.