Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kjekk sak for tung GS)
- ole m.
- Posts: 1224
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (R1250GS HP på plass)
Gratulerer med lydanlegg til bokseren, det gjør seg med litt dyp lyd. Litt mer er fint, men det kan fort bli for mye. Tenker da spesielt i forhold til omgivelsene, er ikke alle som setter pris på det samme som oss, når de går eller sykler på tur langs skogsbilveiene.
Jeg monterte Leo Vince-potter på 990-en, forsøkte først uten dB-killere, siden det ikke hørtes så galt ut der og da. Men etter å ha kjørt en runde med godt med snurr på motoren, så ble de satt inn med en gang. Det ble rett og slett alt for mye lyd. Ikke for meg selv, jeg tåler godt lyd fra egen maskin, men for å ta hensyn til omgivelsene.
Jeg monterte Leo Vince-potter på 990-en, forsøkte først uten dB-killere, siden det ikke hørtes så galt ut der og da. Men etter å ha kjørt en runde med godt med snurr på motoren, så ble de satt inn med en gang. Det ble rett og slett alt for mye lyd. Ikke for meg selv, jeg tåler godt lyd fra egen maskin, men for å ta hensyn til omgivelsene.
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt ("New Improved Boxer-sound")
"New Improved Boxer-sound" testet ut i dag
(skal skrive litt mere utfyllende senere)
(skal skrive litt mere utfyllende senere)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- ashland
- U-Svingen
- Posts: 2643
- Joined: 11 Oct 2015 20:11
- MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20 - Location: Halden
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt ("New Improved Boxer-sound")
Gratulerer med utvidet 'lydanlegg' ingenting er som litt grom lyd når gass spjeldene åpnes
Bakdelen er vel om du tenker deg sørover på kontinentet, hvor de ikke er like liberale med grom-lyd på sykklene... eller en tur utenfor allfarvei med turgåere og annet friluftfolk enn brått hisser på seg
Bakdelen er vel om du tenker deg sørover på kontinentet, hvor de ikke er like liberale med grom-lyd på sykklene... eller en tur utenfor allfarvei med turgåere og annet friluftfolk enn brått hisser på seg
fun is not a straight line
- mekkern
- Posts: 5122
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt ("New Improved Boxer-sound")
Om noen år så står vi der med watt`håndtak og 0 brumm..
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (R1250GS HP på plass)
Etter 17 mil i går med MIVV-potta så lurer jeg nesten på om den kan være sånn cirka passe, med litt grommere og dypere lyd uten at det blir for mye Jeg kjører stort sett med ørepropper, og med original-potta så ble det litt for stille. Med MIVV høres nå litt godlyd i bakgrunn ved moderat gassbruk, samtidig som det brøler litt hvis spjeldet åpnes mere Mistenker at lyden i potta uten DB-killer fort kan være "vanedannende" (i mine ører),ole m. wrote: ↑10 Apr 2022 13:04 Gratulerer med lydanlegg til bokseren, det gjør seg med litt dyp lyd. Litt mer er fint, men det kan fort bli for mye. Tenker da spesielt i forhold til omgivelsene, er ikke alle som setter pris på det samme som oss, når de går eller sykler på tur langs skogsbilveiene.
Jeg monterte Leo Vince-potter på 990-en, forsøkte først uten dB-killere, siden det ikke hørtes så galt ut der og da. Men etter å ha kjørt en runde med godt med snurr på motoren, så ble de satt inn med en gang. Det ble rett og slett alt for mye lyd. Ikke for meg selv, jeg tåler godt lyd fra egen maskin, men for å ta hensyn til omgivelsene.
men kan muligens bli litt voldsom for omgivelsene Men må vel sikkert testes en dag det også
Last edited by biker7 on 11 Apr 2022 20:38, edited 2 times in total.
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt ("New Improved Boxer-sound")
Potta er E-merket med medfølgende sertifikat, så skal vel sånn sett være lovlig og med godkjent lydnivå... (med DB-killer)ashland wrote: ↑11 Apr 2022 02:45 Gratulerer med utvidet 'lydanlegg' ingenting er som litt grom lyd når gass spjeldene åpnes
Bakdelen er vel om du tenker deg sørover på kontinentet, hvor de ikke er like liberale med grom-lyd på sykklene... eller en tur utenfor allfarvei med turgåere og annet friluftfolk enn brått hisser på seg
Ellers har man jo muligheter til å sette på org.potta hvis man er usikker i forhold til evt. tur sørover kontinentet.
Og med litt forsiktig gassbruk, virker lyden forholdsvis snill (trur jeg)
Et bilde til fra gårdagens tur innom "søta bror" (Sverige) :
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt ("Improved Boxer-sound" og mere "DillDall")
Har vært litt så som så med været hittil i påsken, så har ikke blitt så mye kjøring enda. Men fikk da en liten runde på tirsdag
Men med påskefri og litt dårlig vær, så har det blitt litt garasjetid med påmontering av mere "DillDall" på GS`n.
I dag monterte jeg "forsterkelses-stag" fra Touratech på veltebøylene. Trur det ble bra etter litt finjustering
Og i tillegg har det de siste dagene blitt montert beskyttelse over ventildeksler, deksel over starter, deksel over "Flap control", kardang-beskytter med "crash bung" i tillegg, lambdasensor-beskyttere og "Head Light Guard". Så med resten som jeg har montert etter jeg hentet sykkelen,
så kan man vel kanskje si at GS`n byner å bli litt "små-jålete" muligens
I morra blir det bra vær, så da blir det nok endelig tur
Og nevnte det vel kanskje ikke, men klarte ikke la vær da jeg var i garasjen i stad.. "Pluggen" i MIVV-potta er nå jammen plutselig borte
Så får høre i morra da, om lyden blir "umenneskelig" eller himmelsk
Et lite detaljbilde av noe av "DillDallet" :
Men med påskefri og litt dårlig vær, så har det blitt litt garasjetid med påmontering av mere "DillDall" på GS`n.
I dag monterte jeg "forsterkelses-stag" fra Touratech på veltebøylene. Trur det ble bra etter litt finjustering
Og i tillegg har det de siste dagene blitt montert beskyttelse over ventildeksler, deksel over starter, deksel over "Flap control", kardang-beskytter med "crash bung" i tillegg, lambdasensor-beskyttere og "Head Light Guard". Så med resten som jeg har montert etter jeg hentet sykkelen,
så kan man vel kanskje si at GS`n byner å bli litt "små-jålete" muligens
I morra blir det bra vær, så da blir det nok endelig tur
Og nevnte det vel kanskje ikke, men klarte ikke la vær da jeg var i garasjen i stad.. "Pluggen" i MIVV-potta er nå jammen plutselig borte
Så får høre i morra da, om lyden blir "umenneskelig" eller himmelsk
Et lite detaljbilde av noe av "DillDallet" :
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Lover godt for sesongen)
Da ble det en runde sørover på ca 34 mil i dag, innom bla. Ørje
Var egentlig den første litt lengre dagsturen med 1250`n dette, og jeg må vel si at jeg blir mere og mere fornøyd.
Må nok erkjenne at tyskerne må ha gjort noe riktig, for dette er virkelig en kjøremaskin
Bra skyv i Boxern, og jeg byner virkelig å få sansen for Quick shiftern også. Og dette ble nok ikke noe mindre stas med MIVV-potta, serru
Dette var forøvrig første tur uten DB-killer, og ble positivt overrasket over lyden. En tanke dypere og høyere, men absolutt ikke avskrekkende.
Hverken dyr eller folk hevet øyebrynene noe særlig da jeg freset forbi, og det tar jeg som et "godkjent". Så blir nok å beholde "god-lyden"
en stund ihvertfall. Men det er jo lettvint å evt. dytte inn proppen hvis man skal på ferieturer etc.
En ting som "skremmer" meg litt er hvor forbaskete fartsblind man blir på denne saken !
En liten vridning på rulla så er man jo fort laaangt over de "anbefalte" grensene, men neimen om man merker det før man plutselig ser ned
på TFT-skjermen Så her får man virkelig passe seg skjønner jeg, slik at ikke mc-sesongen blir ufrivillig forkortet
Testet ut navigasjonen via Connected App og TFT-skjermen litt mere i dag, og virker faktisk til å fungere greit.
Kommer nok trolig til å bruke Zumo 590 til litt mere avanserte ruter (spesielt på grus), men til kjøring på asfalten fra A til B
duger nok denne løsningen i de fleste tilfeller vil jeg tro
Hva gjelder komfort, så trur jeg dette funker ganske så bra. Og den elektroniske dempingen er jo super.
Jeg var litt små-sliten i rygg og ræv etter dagen økt , men nå var jo dette årets første dagstur så dette er helt normalt.
Og jeg kan nok med hånden på hjertet si at jeg sjelden eller aldri har følt meg såpass lite sliten etter årets første tur på over 30 mil.
Så dette lover bra for 22-sesongen
Ved sjøen Setten :
Var egentlig den første litt lengre dagsturen med 1250`n dette, og jeg må vel si at jeg blir mere og mere fornøyd.
Må nok erkjenne at tyskerne må ha gjort noe riktig, for dette er virkelig en kjøremaskin
Bra skyv i Boxern, og jeg byner virkelig å få sansen for Quick shiftern også. Og dette ble nok ikke noe mindre stas med MIVV-potta, serru
Dette var forøvrig første tur uten DB-killer, og ble positivt overrasket over lyden. En tanke dypere og høyere, men absolutt ikke avskrekkende.
Hverken dyr eller folk hevet øyebrynene noe særlig da jeg freset forbi, og det tar jeg som et "godkjent". Så blir nok å beholde "god-lyden"
en stund ihvertfall. Men det er jo lettvint å evt. dytte inn proppen hvis man skal på ferieturer etc.
En ting som "skremmer" meg litt er hvor forbaskete fartsblind man blir på denne saken !
En liten vridning på rulla så er man jo fort laaangt over de "anbefalte" grensene, men neimen om man merker det før man plutselig ser ned
på TFT-skjermen Så her får man virkelig passe seg skjønner jeg, slik at ikke mc-sesongen blir ufrivillig forkortet
Testet ut navigasjonen via Connected App og TFT-skjermen litt mere i dag, og virker faktisk til å fungere greit.
Kommer nok trolig til å bruke Zumo 590 til litt mere avanserte ruter (spesielt på grus), men til kjøring på asfalten fra A til B
duger nok denne løsningen i de fleste tilfeller vil jeg tro
Hva gjelder komfort, så trur jeg dette funker ganske så bra. Og den elektroniske dempingen er jo super.
Jeg var litt små-sliten i rygg og ræv etter dagen økt , men nå var jo dette årets første dagstur så dette er helt normalt.
Og jeg kan nok med hånden på hjertet si at jeg sjelden eller aldri har følt meg såpass lite sliten etter årets første tur på over 30 mil.
Så dette lover bra for 22-sesongen
Ved sjøen Setten :
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Kant1
- Onkel
- Posts: 3201
- Joined: 06 Oct 2015 06:10
- MC: BMW R1250GSA 2019
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Lover godt for sesongen)
Det er det jeg har hevdet en stund nå... skal det KJØRES, er det ingen over, og ingen ved siden, til GS(A)
Det meste stemmer.
Noen påstår at det finnes penere sykler, men dem om det
Det meste stemmer.
Noen påstår at det finnes penere sykler, men dem om det
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Lover godt for sesongen)
Det er sikkert mange som vil hevde at det finnes penere sykler. Og jeg er muligens en av dem. Men kjøper man motorsykkel for å se på den, eller for å kjøre den?
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Lover godt for sesongen)
Kan nok være at det finns penere sykler der ute, men jeg synes absulutt ikke den er stygg
Og TØFF er den ihvertfall Og denne kan absolutt KJØRES og brukes til det meste, noe som jo er det aller viktigste
- Palma
- Posts: 4744
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Lover godt for sesongen)
Ingen ved sitt fulle fem kan vel påstå at en GS(A) er stygg???
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Lover godt for sesongen)
Fin trubeskrivelse @biker7. Får jo nesten lyst på en boxer
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9147
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Lover godt for sesongen)
Selvfølgelig kan man si at gs/a er stygg
Man hører noen andre sier det, blander seg med hylekoret, å snart snakker vi 'religion (eller egentlig anti-religion).
La dem bare hyle, for de vet ikke hva de går glipp av
Det finnes navn på slike, men nå skal vi prøve å være venner. Skal vi ikke
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.