JK's Svenskeblogg

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: JK's Ducatiblogg (Comeback)

Post by mekkern »

Jævlig tøft å dra på slik tur med gammel engelskmann...jeg gir to tomler opp for det. :smt038
JK95
Posts: 3557
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: JK's Ducatiblogg (Comeback)

Post by JK95 »

Vi prøver et lite tur-referat på lillelørdagen, eller hva? Når jeg sier lite mener jeg også lite, tror dette ble årets lengste tur, fra Trondheim til Røros og tilbake :redface
Dette ble også første "langtur" for en nyoppkjørt kamerat som endelig har gitt etter og kjørt opp, bare for å bli bitt av MC-basillen i aller høyeste grad \:D/ Neste mål er å dra han med på HPR til sommeren, han virker ikke motvillig :lol:

Turen ned mot Røros startet sent på formiddagen, og besto mest av transport fram til Støren. Image

Først etter vi svingte av fra Støren ble det bedre, denne veien var faktisk ikke så ille. Ingen høydare, men slett ikke ille. I Røros ble det en sen lunch på en Pizzeria, vi ungdommer er ikke mye til fotturister :lol: Hjemturen ble lagt via Tydal, Stuggudal og Selbu, og dette var mycket bedre! Lite trafikk, mange slake svinger i vidde-landskap og pent vær gjorde at til og med Marie gladgasset nesten skremmende mye 8) Men vi hadde det ikke travelt, så en liten fotostopp måtte vi ha.
Image
Image

Vi fortsatte videre ned mot Selbu, hvor vi tok en liten strekk før siste etappe ned via Mostadmarka, enda en lite trafikkert vei med noe mer krappe svinger. Staskar som jeg er hadde jeg drikkevarene i orden.
Image

En nokså kort tur med et nokså kort referat, men ingen toskete dagsrunde i Trøndelag \:D/
Image
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: JK's Ducatiblogg (Comeback)

Post by JRO »

Fikk AMCAR bladet i posten her om dagen, der var det en artikkel fra Retro turen deres i sommer. I dette bladet var fokuset påTransam'en som var med fin historie. :thumleft =D>
JK95
Posts: 3557
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: JK's Ducatiblogg (Comeback)

Post by JK95 »

JRO wrote:Fikk AMCAR bladet i posten her om dagen, der var det en artikkel fra Retro turen deres i sommer. I dette bladet var fokuset påTransam'en som var med fin historie. :thumleft =D>
Veldig fin historie bak den bilen, trist at motoren gav etter like før Kiel-ferga :? Alt i alt en helt fantastisk tur 8)
JK95
Posts: 3557
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: JK's Ducatiblogg (Nytt år, samme meg)

Post by JK95 »

Ser det er litt stille her inne nå i lavsesongen, så jeg får gjøre mitt for aktivitetens skyld jeg også. Vi skriver jo 2020, og kong Vinter må vel være rundt halvveis nå? Kjenner det kribler etter å få kjørt igjen, men de typiske service- og planleggingsinnleggene kommer vel etter hvert de også :thumleft
Dette blir vel forøvrig et av sistnevnte, første store punkt på årets kalender er jo HPR :love Etter fjorårets kansellering fra min side(beklager Olav :redface) MÅ jeg tilbake i år, Ducatien var vel knapt utenfor Trøndelag i fjor. I år kan jeg også glede meg til å få med to kamerater på sine første langturer \:D/ En er påmeldt og har sikret overnatting allerede, den andre står relativt tidlig på ventelista, så vi krysser fingrene for at han også får audiens hos Hertugen av Kantebury [-o<
I og med at vår alles kjære forum-onkel har satt HPR til ei langhelg så prøver jeg å få til en real rundtur når vi først har god tid. Norge er et såppass vakkert land å kjøre i at en slik mulighet må nytes til det fulle 8) Får jeg det som jeg vil så blir det lagt inn ekstra fridag på mandag for å slippe raskeste vei hjem i dårlig form på søndag :-#
Så langt har jeg sett meg ut tre litt forskjellige ruter;

https://www.myrouteapp.com/en/social/ro ... mode=share
https://www.myrouteapp.com/en/social/ro ... mode=share
https://www.myrouteapp.com/en/social/ro ... mode=share

Noen småfeil er det, da jeg ikke klarer å finne ut hvilket kart som lar meg "kjøre fritt", men jeg har prøvd å holde de så ryddige som mulig. Min største uro er vel egentlig en sein og kald vår. Alle disse rutene fordrer at det har smeltet litt snø, men det burde vel gå fint innen vi teller ned til tampen av Mai? :-k Foreløbig ser jeg på alle tre som turen nedover, så får vi planlegge retur i etterkant. Om vi kjører 4-5 timer på onsdag etter endt arbeidstid, tar ei natt på en camping og kjører 7-10 timer på torsdag når vi har hele dagen så synes jeg ikke det høres avskrekkende ut, eksempelvis Trondheim-Geiranger på onsdag fulgt av å starte dagen opp Trollstigen.
Hva tenker dere litt mer erfarne om disse rutene? Ser dere noen elementære feil, eller har dere noen tips? Jeg for min del har til gode å kjøre Trollstigen, men Sognefjellet og Tindevegen var en fantastisk runde jeg gjerne tar igjen \:D/
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3183
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: JK's Ducatiblogg (Nytt år, samme meg)

Post by Kant1 »

Ettpar fine innlegg her som har gått meg hus forbi.
Ser ut til å være en fin runde dere hadde til Røros. Kjørte dere over fjellet der ved Brekken eller Brekka?
Oppider skal visstnok min salige oldefar være født engang på våren 1878 :lol: ("født bag en steen paa Rørosvidden våren 1978" - står det på dåpsattesten)

Faren min har flere ganger skrytt hemningsløst av den veistubben, men jeg har foreløpig ikke fått kjørt den. Satser på en mulighet til sommeren når man skal til bartebyen på konsert :)

Ellers blir jeg utrolig smigret (ja, jeg tar det som smiger) at folket allerede er igang med å planlegge kjøreturen til HPR.
Sjekket kjapt den første ruta der, og må bare tilføye at fra Førde til Lavik kjører dere f...n ikke E39 nedover, men tar Fv57, lengre vest, helt ned til Lavik (er vel et annet veinummer siste biten, men du skjønner hva jeg mener.

Hva angår snø, så har foreløpig vinteren vært veldig snill mtp snømengder i fjellet, så er optimist, sålangt.

Jeg tipper nok at kompisen din på ventelista kommer med, med mindre at mange færre enn normalt melder seg av fram mot 1.mai, og forsåvidt etter den datoen også.. 8)
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: JK's Ducatiblogg (Nytt år, samme meg)

Post by tshansen »

Også kjent som Raceway 57

Image
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
JK95
Posts: 3557
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: JK's Ducatiblogg (Nytt år, samme meg)

Post by JK95 »

Kant1 wrote:Ettpar fine innlegg her som har gått meg hus forbi.
Ser ut til å være en fin runde dere hadde til Røros. Kjørte dere over fjellet der ved Brekken eller Brekka?
Oppider skal visstnok min salige oldefar være født engang på våren 1878 :lol: ("født bag en steen paa Rørosvidden våren 1978" - står det på dåpsattesten)

Faren min har flere ganger skrytt hemningsløst av den veistubben, men jeg har foreløpig ikke fått kjørt den. Satser på en mulighet til sommeren når man skal til bartebyen på konsert :)
Stemmer, over Brekken ja :thumleft Kjekk rute, med mulighet for en svipptur over til Funesdalen på Systembolaget hvis muligheten skulle by seg \:D/
Ellers blir jeg utrolig smigret (ja, jeg tar det som smiger) at folket allerede er igang med å planlegge kjøreturen til HPR.
Sjekket kjapt den første ruta der, og må bare tilføye at fra Førde til Lavik kjører dere f...n ikke E39 nedover, men tar Fv57, lengre vest, helt ned til Lavik (er vel et annet veinummer siste biten, men du skjønner hva jeg mener.

Hva angår snø, så har foreløpig vinteren vært veldig snill mtp snømengder i fjellet, så er optimist, sålangt.

Jeg tipper nok at kompisen din på ventelista kommer med, med mindre at mange færre enn normalt melder seg av fram mot 1.mai, og forsåvidt etter den datoen også.. 8)
Klart du skal ta det som smiger, jeg tror oppriktig at det blir årets høydepunkt hva tur angår, basert på tidligere erfaring 8) Bare veien fra låven din til Matre er grunn god nok til å komme tilbake :twisted:
Tror jeg fikk rettet på rute 1, du kan jo se etter? :-k
JK95
Posts: 3557
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: JK's Ducatiblogg (Spennende tider)

Post by JK95 »

Endelig kan jeg si at første forsøk på sesong har kommet til Trøndelag \:D/ Marie tok ansvar tidligere i uken, under en klesprøving før sesongen, og ba til MC-gudene om vår :lol:

Image

Dette har gitt resultater, og i dag hakket jeg siste del av is mellom carporten og gata vår. De siste ukene har det vært en del dager hjemme fra jobb som har vært brukt på å få Maries Suzuki klar, med blant annet olje og filter, og nye dekk, så i dag etter ishakking ble det en bitteliten tur i sola 8) Med unnskyldning om å måtte skaffe oljefilter til Ducatien ble turen til Eberg og tilbake. Gud bedre så morsomt det var å være tilbake på veien :love :love

Image

Det ble ikke mange milene, men godt for både kropp og sjel var det. Filter hadde de på Eberg, men ikke før sto Ducatien klar for oljeskift på verandaen så gikk unbrakoen rundt i bunnpluggen ](*,) ](*,) ](*,) Eberg har heldigvis det også på lager, så en ny bunnplugg blir hentet i nær framtid. I mellomtiden fikk jeg det for meg å begynne på litt eksospuss, så cola light og aluminiumsfolie fikk gjennomgå, og jeg er imponert :shock:

Image

Jeg håper det er synlig på bildet hva som er pusset og ikke :-# Jeg er iallefall storfornøyd, så dette må fortsettes ved neste mulighet, dog fulgt av noe metallpolish for å fjerne småriper. Igjen, Toven bør se bort :lol:

Ellers er vi jo inne i spennende tider. Ruteplanlegging for HPR og det meste annet av planlegging for sesongen er satt litt på vent for min del. Håper så klart at dette roer seg til noe mer kontrollerbart, og at vi snart kan begynne å bevege oss friere, men jeg frykter dette vil ta tid :-k All cred til de som står på gjennom dette i utsatte situasjoner. Selv rullerer vi på hvem som er på verkstedet, og selgerene er i hjemmekontor, så vi får tro det går bra nå som vi går mot høysesong.
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: JK's Ducatiblogg (Spennende tider)

Post by Toven »

Cola og aluminiumsfolie har jeg ikke hørt om før, men ble jo bra da!
Men det matter kanskje ned en del? Spørs jo uansett hvor shiny de røra var i utgangspunktet da.
Om det ikke var chrome finish så har det ikke så mye å si kanskje :D
JK95
Posts: 3557
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: JK's Ducatiblogg (Spennende tider)

Post by JK95 »

Toven wrote:Cola og aluminiumsfolie har jeg ikke hørt om før, men ble jo bra da!
Men det matter kanskje ned en del? Spørs jo uansett hvor shiny de røra var i utgangspunktet da.
Om det ikke var chrome finish så har det ikke så mye å si kanskje :D
Det mattet ikke så mye, men noen riper ble det. Men det var bare å forvente så skittent som det var :redface
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: JK's Ducatiblogg (Spennende tider)

Post by mekkern »

Kan egentlig likså godt bruke rent vann eller med en svett zalo i -blir ikke så klinete og den lille syra i colaen rekker uansett ikke å funke på tiden en bruker.
JK95
Posts: 3557
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: JK's Ducatiblogg (Spennende tider)

Post by JK95 »

mekkern wrote:Kan egentlig likså godt bruke rent vann eller med en svett zalo i -blir ikke så klinete og den lille syra i colaen rekker uansett ikke å funke på tiden en bruker.
Brukte cola light type billig for å unngå klisset av sukkerholdig cola, men noterer meg det :thumleft
User avatar
intruder
Posts: 4261
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: JK's Ducatiblogg (Spennende tider)

Post by intruder »

Autosol het det...brukte det da jeg kjøpte Intruderen...forrige eier hadde nærmest brent opp en
kjøresko mot eksospotta.
Resultatet ble prima vare..sekunda ikke...........som trønder Bør Børson sa engang... :shock:

I mine yngre dager kjøpte jeg en ny Tempo Fighter 125 som jeg ødela med skjødesløs bruk i vekselvis edru og beruset tilstand... :smt073

Nå sikler jeg på en ny på tampen av karrieren...Royal Enfield til rundt 70 000 er kanskje ikke å forakte.... :-k Eller hva tror dere?

God helg karer !! :thumleft
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: JK's Ducatiblogg (Spennende tider)

Post by Toven »

Bruker som regel Autosol selv, er vel kjent for de fleste denne :thumleft
Kombinasjon med fint stålull (0000) gjorde det susen.
Post Reply