Roargutten's forunderlige verden - Forberedelser til Forumtreff
- Roargutten
- Roargubben
- Posts: 527
- Joined: 07 Oct 2015 10:36
- MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000 - Location: Årnes
Re: Roargutten's forunderlige verden.
Da var motoren hentet. 130 mil kjørt tur-retur.
For de som er interessert så ser en 3 rotor wankelblokk slik ut.
Ble ikke noe crosskjøring idag. Brukte heller tiden sammen med vesla siden vi ikke så hverandre noe igår.
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
For de som er interessert så ser en 3 rotor wankelblokk slik ut.
Ble ikke noe crosskjøring idag. Brukte heller tiden sammen med vesla siden vi ikke så hverandre noe igår.
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
You only live once, but if you do it right, once is enough.
- ashland
- U-Svingen
- Posts: 2641
- Joined: 11 Oct 2015 20:11
- MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20 - Location: Halden
Re: Roargutten's forunderlige verden.
Det var ett nydelig smykke av en motor du har fått hentet
fun is not a straight line
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4558
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Roargutten's forunderlige verden.
3 rotorer? Var ikke Mazda RX motorene bare med to rotorer?
Ja og spørsmål, bare sånn av nysgjerrighet som maskinist, hva er turtallet på en sånn wankel? Bortsett fra sykkelen min (9.000 rpm), så er jeg jo mer vant til leiet 200-720 rpm
Ja og spørsmål, bare sånn av nysgjerrighet som maskinist, hva er turtallet på en sånn wankel? Bortsett fra sykkelen min (9.000 rpm), så er jeg jo mer vant til leiet 200-720 rpm
- Roargutten
- Roargubben
- Posts: 527
- Joined: 07 Oct 2015 10:36
- MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000 - Location: Årnes
Re: Roargutten's forunderlige verden.
Siden jeg kjører med turbo er det ingen vits i å dra den så veldig høyt på turtall. Motoren min sperrer jeg på 9000rpm. 2 rotor wankel motorene kan man dra opp mot 11000 rpm.Bikeridr wrote:3 rotorer? Var ikke Mazda RX motorene bare med to rotorer?
Ja og spørsmål, bare sånn av nysgjerrighet som maskinist, hva er turtallet på en sånn wankel? Bortsett fra sykkelen min (9.000 rpm), så er jeg jo mer vant til leiet 200-720 rpm
Stemmer det med to rotorer som du sier, er kun en bil som er levert med 3 rotor originalt som produksjonsbil, den heter Eunos Cosmo og er kun solgt i Japan.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
- Roargutten
- Roargubben
- Posts: 527
- Joined: 07 Oct 2015 10:36
- MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000 - Location: Årnes
Re: Roargutten's forunderlige verden.
Takk for det. Artig sak når man får på litt pustehjelp på den.ashland wrote:Det var ett nydelig smykke av en motor du har fått hentet
Som sugemotor drar man ut rundt 500hk av en slik motor. Med turbo har man mulighet til å hente en god del mer.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4558
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Roargutten's forunderlige verden.
Takk for svar. Interessant info (hmm, tro om jeg kan få plass til en sånn en i FJR'n)
- Roargutten
- Roargubben
- Posts: 527
- Joined: 07 Oct 2015 10:36
- MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000 - Location: Årnes
Re: RE: Re: Roargutten's forunderlige verden.
Alt er muligBikeridr wrote:Takk for svar. Interessant info (hmm, tro om jeg kan få plass til en sånn en i FJR'n)
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
You only live once, but if you do it right, once is enough.
Re: Roargutten's forunderlige verden.
Hva med en 6(!) rotors?
Interessant bygg
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
Grattis med feit motor forresten
Interessant bygg
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
Grattis med feit motor forresten
- ashland
- U-Svingen
- Posts: 2641
- Joined: 11 Oct 2015 20:11
- MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20 - Location: Halden
Re: Roargutten's forunderlige verden.
500 gamp er litt mer enn hva jeg er vant med fra Volvo´s B18 og B19Roargutten wrote:Takk for det. Artig sak når man får på litt pustehjelp på den.ashland wrote:Det var ett nydelig smykke av en motor du har fått hentet
Som sugemotor drar man ut rundt 500hk av en slik motor. Med turbo har man mulighet til å hente en god del mer.
Hva henter du ut fra denne, når du slenger på en turbo?
fun is not a straight line
- Roargutten
- Roargubben
- Posts: 527
- Joined: 07 Oct 2015 10:36
- MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000 - Location: Årnes
Re: RE: Re: Roargutten's forunderlige verden.
6 rotor er tøft det. Men koster mer enn det smaker tror jeg.Tob wrote:Hva med en 6(!) rotors?
Interessant bygg
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
Grattis med feit motor forresten
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
You only live once, but if you do it right, once is enough.
- Roargutten
- Roargubben
- Posts: 527
- Joined: 07 Oct 2015 10:36
- MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000 - Location: Årnes
Re: RE: Re: Roargutten's forunderlige verden.
Kan regne med 600-700 hk. Kjører på lavt ladetrykk fra turbo for å forsøke å holde den i live så lenge som mulig.ashland wrote:500 gamp er litt mer enn hva jeg er vant med fra Volvo´s B18 og B19Roargutten wrote:Takk for det. Artig sak når man får på litt pustehjelp på den.ashland wrote:Det var ett nydelig smykke av en motor du har fått hentet
Som sugemotor drar man ut rundt 500hk av en slik motor. Med turbo har man mulighet til å hente en god del mer.
Hva henter du ut fra denne, når du slenger på en turbo?
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
You only live once, but if you do it right, once is enough.
- Roargutten
- Roargubben
- Posts: 527
- Joined: 07 Oct 2015 10:36
- MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000 - Location: Årnes
Re: Roargutten's forunderlige verden.
[youtube][/youtube]
Video fra Vesla og jeg ute å leker oss i ei grusgrop.
Video fra Vesla og jeg ute å leker oss i ei grusgrop.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
- Roargutten
- Roargubben
- Posts: 527
- Joined: 07 Oct 2015 10:36
- MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000 - Location: Årnes
Re: Roargutten's forunderlige verden.
For en måneds tid siden kom vi hjem fra en flott 3 ukers ferie i USA.
I en del av disse tre ukene bodde vi i et hus vi leide i Anaheim utenfor Los Angeles.
En av disse dagene var på forhånd bestemt at jeg og min kone skulle leie oss en mc, og siden vi var i USA falt valget på en Harley.
Vi leide oss en Harley Davidson Soft-Tail 2014 modell. Sykkelen var i og for seg tøff og se på og følelsen av å kjøre Harley i USA var artig.
Settingen rundt det hele med å være i USA og cruise rundt i ørken og fjelllandskap med en slik sykkel, og også å cruise kystveien fra Los Angeles ned til San Diego var minneverdig og kul. Men jeg kommer nok ikke til å kjøpe meg en slik sykkel selv. Satt ikke spesielt godt på den, den var ikke noe særlig prestandamessig til tross for sine 1600ccm. Jeg må innrømme at jeg synes min 650 Suzuki Bandit er mye bedre å kjøre med både prestanda og comfortmessig.
Ferien ellers besto forresten av Noen dager i New York, Las Vegas, kjøretur fra Las Vegas til Los Angeles med bil, Ft. Lauderdale florida med alligatorsaffari i sumpen. Cruise i karibien som var innom Bahamas og Jomfruøynene på verdens største Cruiseskip. Oasis of The Seas.
Noen bilder av sykkelen.
I en del av disse tre ukene bodde vi i et hus vi leide i Anaheim utenfor Los Angeles.
En av disse dagene var på forhånd bestemt at jeg og min kone skulle leie oss en mc, og siden vi var i USA falt valget på en Harley.
Vi leide oss en Harley Davidson Soft-Tail 2014 modell. Sykkelen var i og for seg tøff og se på og følelsen av å kjøre Harley i USA var artig.
Settingen rundt det hele med å være i USA og cruise rundt i ørken og fjelllandskap med en slik sykkel, og også å cruise kystveien fra Los Angeles ned til San Diego var minneverdig og kul. Men jeg kommer nok ikke til å kjøpe meg en slik sykkel selv. Satt ikke spesielt godt på den, den var ikke noe særlig prestandamessig til tross for sine 1600ccm. Jeg må innrømme at jeg synes min 650 Suzuki Bandit er mye bedre å kjøre med både prestanda og comfortmessig.
Ferien ellers besto forresten av Noen dager i New York, Las Vegas, kjøretur fra Las Vegas til Los Angeles med bil, Ft. Lauderdale florida med alligatorsaffari i sumpen. Cruise i karibien som var innom Bahamas og Jomfruøynene på verdens største Cruiseskip. Oasis of The Seas.
Noen bilder av sykkelen.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
- Spiritofwinter
- Posts: 1636
- Joined: 11 Oct 2015 23:19
- MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt - Location: Ørsta
Re: Roargutten's forunderlige verden.
Har selv leid Harley et par ganger i USA, kjørte 2015 modell Softail classic nå i sommer, ser ut som årets model av den du kjørte. Fine sykler, beregnet på amerikanske highwayen. Personlig mener jeg den er tung, og motoren gir ikke så mye som man forventer, men den er laget for å komme seg opp i 65 mph og ligge der i et par timer, og akkurat det fungerer den fint til. Ellers ser den fin ut, og motoren hørest grom ut.
Jeg reiser jo jamt til USA både jobb og privat, og har sett etter muligheten for å leie sykkel der jeg havner, og normalt sett så er det Harley som er mulig å leie. Der er selvfølgelig andre alternativ, men til en helt annen pris enn du vil betale for samt at de gjerne ikke er så lett tilgjengelig og ikke har så gode forsikringer som Harley.
Jeg reiser jo jamt til USA både jobb og privat, og har sett etter muligheten for å leie sykkel der jeg havner, og normalt sett så er det Harley som er mulig å leie. Der er selvfølgelig andre alternativ, men til en helt annen pris enn du vil betale for samt at de gjerne ikke er så lett tilgjengelig og ikke har så gode forsikringer som Harley.
- Roargutten
- Roargubben
- Posts: 527
- Joined: 07 Oct 2015 10:36
- MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000 - Location: Årnes
Re: RE: Re: Roargutten's forunderlige verden.
Funket som du sier best i 65 mph rett frem. Overrasket over at de kommer med 6 trinns kasse på en såpass momentsterk motor. Hadde nok holdt med 4.Spiritofwinter wrote:Har selv leid Harley et par ganger i USA, kjørte 2015 modell Softail classic nå i sommer, ser ut som årets model av den du kjørte. Fine sykler, beregnet på amerikanske highwayen. Personlig mener jeg den er tung, og motoren gir ikke så mye som man forventer, men den er laget for å komme seg opp i 65 mph og ligge der i et par timer, og akkurat det fungerer den fint til. Ellers ser den fin ut, og motoren hørest grom ut.
Jeg reiser jo jamt til USA både jobb og privat, og har sett etter muligheten for å leie sykkel der jeg havner, og normalt sett så er det Harley som er mulig å leie. Der er selvfølgelig andre alternativ, men til en helt annen pris enn du vil betale for samt at de gjerne ikke er så lett tilgjengelig og ikke har så gode forsikringer som Harley.
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
You only live once, but if you do it right, once is enough.