Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 526
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Spiritofwinter, For mange prosjekter...

Post by Roargutten »

Se her ja, snart så du kan brygge øl og kose med motorsykkelen samtidig du også nå da ;)

Deilig med egen guttehule der du kan være egen sjef og skjule seg fra Dragen innimellom :plystre
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Spiritofwinter, For mange prosjekter...

Post by intruder »

Bra du står på og fixer ting....bra å ha alt på stell !
I går var jeg,kona og sønn på Hamar for koronatest etter at barnebarn Rebecka og hennes lille Amelia på halvannet år fikk konstatert smitte.

Ingen av oss hadde symptomer men Rebecka insisterte så------- \:D/ redd for gamlinga :smt049
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Spiritofwinter, For mange prosjekter...

Post by RuneMC »

Ser bra ut den garasjen :thumleft Og er nok lurt å tenke på vann ift bil som gjerne har noen kg salt snø/is under som smelter når den kommer i varm garasje...
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Spiritofwinter, For mange prosjekter...

Post by ole m. »

Spiritofwinter wrote: 12 Dec 2021 17:15 Etter en liten rydderunde og med litt assistanse fra svogeren min så fikk jeg i dag inn MC løfteren som jeg plukket opp på jula for en stund siden. Den tok faktisk mindre plass enn jeg hadde trodd og den var jo som nevnt av Kvase tidligere, veldig lett å flytte på. Veldig greit å enkelt kunne sette den inntil veggen når den ikke er i bruk. Og etter tips fra Mekkern så har jeg byttet ut forhjulsstøtten med en annen variant som gir bedre støttefunksjon.
20211212_153034.jpg
20211212_153051.jpg

Forhjulsstøtten er kjøpt på 24MX og er produsert av Pro Works, festehullene passet perfekt, så ingen behov for modifisering.
20211212_153059.jpg
Dette blir veldig bra! Er nok mange som bare drømmer om å ha noe tilsvarende. :thumleft 8)
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Spiritofwinter, For mange prosjekter...

Post by mekkern »

Fordelen med oppvarmet garasje er at bilen ruster fantastisk fort. ;-)
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, For mange prosjekter...

Post by Spiritofwinter »

Min fordel er at dette er rommet under garasjen, så her skal det ikke noen biler inn som kommer til å ruste. Her er det ølbrygging, MC og skitprat som primært skal foregå :D

Selve garasjen er også fullisolert, men uten oppvarming annet enn det som blir av bilen når den blir parkert og der er ventiler for å få ut litt av fuktigheten samt lett helling mot porten for avrenning av det som skulle renne av bilen. Gulvet i garasjen skal flislegges til neste år, flis er allerede kjøpt inn, vurderer også om jeg skal ha en vifte eller mini-ventilasjon på sikt for å være litt i forkant av et evt fuktproblem som kan komme, men det er ikke et problem enn så lenge.

Som en liten side notis kan jeg nevne at min svigerinne kjøpte seg i fjor en 2016 Peugeot, pent kjørt, hadde full rapport fra verksted hos merkeforhandler som solgte bilen. Den har det siste året måtte bytte bremseklosser fordi de rustet bort og nå må den ha nytt eksosanlegg fordi det holder på å ruste bort og har fått et dugelig hull i potten. Denne bilen står ikke i noen tett garasje, den står i carport. Trodde franske biler var blitt bedre på det med rust, men det er kanskje bare karosseriet og ikke alle de "løse" delene?

Nei, på tide å komme seg ut å gjøre noe, får legge litt mer flis på gulvet i garasjekjelleren så jeg får litt mer på plass før KTM'en skal inn :)
Det ble plutselig plussgrader ute, så snøen smelter og dermed kommer muligheten for å flytte MC til riktig etasje på garasjen :)
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Spiritofwinter, For mange prosjekter...

Post by kvase »

mekkern wrote: 13 Dec 2021 13:27 Fordelen med oppvarmet garasje er at bilen ruster fantastisk fort. ;-)
Jasså du mener det ja
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Spiritofwinter, For mange prosjekter...

Post by Palma »

Spiritofwinter wrote: 26 Sep 2021 21:10
Blir ikke noe designvinnende rom dette, men så lenge det etter hvert fungerer til sitt bruk så er jeg fornøyd :)
Her synes jeg du bommer litt @Spiritofwinter Er ikke dette en mannehule, skal du liksom slå av på krava om dessain her??? :shock:
Nei, finn frem sparkelbøtta og sett igang. Regner med det blir en KTM farge på vegger og div logoer i flisene på gulvet :plystre

Men ser bra ut, så absolutt. I bilgarasjen MÅ du få inn vifte ja. En nabo bygde tett garasje og veggene ble ganske fort GRØNNE!
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Spiritofwinter, For mange prosjekter...

Post by mekkern »

Spiritofwinter wrote: 13 Dec 2021 16:32 Min fordel er at dette er rommet under garasjen, så her skal det ikke noen biler inn som kommer til å ruste. Her er det ølbrygging, MC og skitprat som primært skal foregå :D

Selve garasjen er også fullisolert, men uten oppvarming annet enn det som blir av bilen når den blir parkert og der er ventiler for å få ut litt av fuktigheten samt lett helling mot porten for avrenning av det som skulle renne av bilen. Gulvet i garasjen skal flislegges til neste år, flis er allerede kjøpt inn, vurderer også om jeg skal ha en vifte eller mini-ventilasjon på sikt for å være litt i forkant av et evt fuktproblem som kan komme, men det er ikke et problem enn så lenge.

Som en liten side notis kan jeg nevne at min svigerinne kjøpte seg i fjor en 2016 Peugeot, pent kjørt, hadde full rapport fra verksted hos merkeforhandler som solgte bilen. Den har det siste året måtte bytte bremseklosser fordi de rustet bort og nå må den ha nytt eksosanlegg fordi det holder på å ruste bort og har fått et dugelig hull i potten. Denne bilen står ikke i noen tett garasje, den står i carport. Trodde franske biler var blitt bedre på det med rust, men det er kanskje bare karosseriet og ikke alle de "løse" delene?

Nei, på tide å komme seg ut å gjøre noe, får legge litt mer flis på gulvet i garasjekjelleren så jeg får litt mer på plass før KTM'en skal inn :)
Det ble plutselig plussgrader ute, så snøen smelter og dermed kommer muligheten for å flytte MC til riktig etasje på garasjen :)
Småkjøring uten at eksosanlegget blir skikkelig varmt gjør at de blir liggende vann fra forbrenninga inni potta-og når en stopper motoren kommer det luft inn i potta og det dannes svovelsyre-den eter høl etter en stund ja...blitt et mindre problem med rust i eksosanleggene etter katalysator ble normalt-da blir eksosanlegget varmere.
bremseskiver og klosser er forbruksvare pga all saltinga ja.. noen værre enn andre-jo mer skivene ruster jo bedre bremser de og vis versa..rustfritt stål har dårlig friksjon så det er en avveining-og vi har fått en økning av korrosjon de senere år med bruk av "våtsalt" siden dette blandes med melasse som gjør at det kleber seg mer til understell/bremser.


"min gamle mor" kjørte etter min far sin død bilen inn i garasjen hele vinteren og den rakk akkurat tørke før hun tok den ut igjen... etter 2 år var den helt opprustet i skjermer og kanaler.
Sveiste og lakkerte den og med forbud mot garasje så var den nesten like fin etter hennes 6 siste år-kjørte den selv i 4 år etter dette før den tok kvelden..
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Spiritofwinter, For mange prosjekter...

Post by mekkern »

kvase wrote: 13 Dec 2021 17:02
mekkern wrote: 13 Dec 2021 13:27 Fordelen med oppvarmet garasje er at bilen ruster fantastisk fort. ;-)
Jasså du mener det ja
Hvis bilen brukes tilnærmet daglig og ikke blir spylt skikkelig ren for saltsuppe før den kjøres inn.
JA.

Svigersønn min gjør et forsøk nå med dedikert fastmontert avfukter med utkast. så får vi se hvordan leasingbilen reagerer..
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, For mange prosjekter...

Post by Spiritofwinter »

Da var KTM'en på plass i garasjekjelleren :D :D
Noen tilpasninger må gjøres på innkjøringen til våren ser jeg, men det gikk bra. Garasjekjelleren ellers er nå ferdig flislagt og fuget, alle vegger er ferdig malt, arbeidsbenken har fått benkeplate og litt av ryddingen er startet slik at jeg får inn det som skal inn. Mye rydding gjenstår, men nå har jeg fått KTM'en ut av garasjen slik at der snart er plass til fruen sin bil. Så nå skal jeg ut å kjøpe mer hyller til både garasjen og garasjekjelleren, så blir de vel rydding resten av helgen.
20211218_121445.jpg
20211218_121534.jpg
20211218_121614.jpg
Og før dere kommenterer manglende stropping, stropper kom på plass rett etter bildet var tatt :thumleft
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Spiritofwinter, For mange prosjekter...

Post by ojda »

Vi er nok mange som misunner deg den kjelleren der 8) :thumleft
Gratulerer =D>
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Spiritofwinter, For mange prosjekter...

Post by Palma »

Meget oppegående mannehule/KTM-verksted ;-)
Regner med at fruen var på plass og fikk vasket gulvet etter at du trilla inn moppen, mens du satt og tog deg en øl?? :plystre
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Spiritofwinter, For mange prosjekter...

Post by knutk »

Gratulerer med en meget oppegående 'ManCave'. :D :thumleft

Nå gjenstår det bare å overbevise madammen om at der er fare for mus, som spiser alt av tøy, hagemøbler og generelt hus-gjenstander, og eneste grunnen til at syklene får stå i fred er den spesielle MC-bensinen, som ikke passer til annen redskap. :lol: :lol:
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Spiritofwinter, For mange prosjekter...

Post by JRO »

Dette var litt av en mancave spirit, misunner deg denne. :D :thumleft
Nesten så du kan arranger Prehøst i 2022 med overnattingsplass i mancaven, det hadde vært noe med gutta fra østlandet med sovepose på gulvet. :thumleft \:D/ =D>
Post Reply