Noen uker siden jeg kom i mål med servicen, der en av grunnene til at det tok litt lenger tid enn forventet var ene oljepluggen. Sist det var byttet olje og filter på sykkelen så var det gjort på merkeverksted. Jeg skjønner at de sikkert har litt tidspress på seg og ikke alltid kan finstramme perfekt, men dette var direkte sjokkerende. Jeg prøvde først å løse pluggen på normalt vis med skralle, det fungerte på alle bortsett fra den ene som satt fast. Greit nok, litt WD-40, la det virke litt, banke litt lett, litt til WD-40, la det stå en stund, banke litt til, enda mer WD-40, la stå over natten, prøve litt til, banke litt til. Men neida, pluggen satt fast... frem med trykkluft og slagdrill, selv den måtte jobbe litt for å få løst pluggen. Og for de som lurer, denne står rett i motorblokk og hadde skapt et helvete om gjengene hadde blitt ødelagt, har konkludert med at det er like greit jeg ordner med service selv fremover for å slippe slike problemer.
Hadde heldigvis kjøpt et komplett oljeservice sett med nye plugger, filter og pakning, så jeg slapp å bruke opp igjen den som var skrudd så hardt fast. Og når jeg skrur fast så bruker jeg momentskralle så det blir riktig
Men som sagt, dette var et par uker siden, etter det har det vert påskeferie med familien på hyttetur og alt annet som påsken bringer med seg, så denne helgen var det greit å gjøre litt MC relatert igjen.
Har tenkt litt på den dreneringen på luftfilterboksen som ikke var helt god, etter tips her inne og litt graving i noen skuffer så fant jeg noen rørdeler som jeg tror kan brukes. Jammen bra man er flink til å ikke kaste ting som man tror kan brukes en dag
Kappet vekk litt som ikke trengtes, kjørte på med litt matt sort lakk, fikk laget noen passelige mellomleggs skiver for å tette godt nok sammen med en pakning og plutselig har man en løsning som forhåpentligvis fungerer bedre enn originalt.
Om det til slutt ble en god løsning gjenstår å se, men den fungerer enn så lenge
Monterte også samtidig en tankbag ring fra Givi som jeg kjøpte i fjor høst, spesiallaget for Norden med 901 merke. Jeg har vert veldig fornøyd med Givi tidligere, men her føler jeg de har bommet litt...
Nå kan det være at man må ha en spesifikk tilpasset tankveske også, men å peke ringen direkte mot fører vil jeg påstå ikke er helt optimalt. Den givi vesken jeg har liggende fra før er på 15 liter og kommer direkte i veien om jeg skal prøve å bruke den. Tror nok at her må jeg innom en Givi forhandler og prøve litt for å se om der er noe som faktisk kan fungere, evt så får jeg klare meg uten tankveske som jeg har gjort de siste årene.
Men det mest positive denne helgen var at jeg kom meg ut på årets første skikkelige kjøretur Bare et par mil, primært for å se at det ikke kom feilmelding og at kjøredressen passer, men likevel en kjøretur på 2 hjul Fikk også bekreftet at varme i sete og håndtak fungerer godt sammen med skjorten fra warm & safe, ble nesten litt for varmt ute på tur
Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter
- Spiritofwinter
- Posts: 1660
- Joined: 11 Oct 2015 23:19
- MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt - Location: Ørsta
Re: Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Re: Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter
Ja, nå nærmer det seg sesongstart. Bra at du har fått utført service på Norden og er klar for kjøring. Regner med at vi møtes i løpet av sesongen.
- Palma
- Posts: 4765
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter
Ja, det viser seg gang på gang at verkstedene direkte slurver med servicen, og gjør feil, joda det er menneskelig å feile, men et minimum bør man forvente. Momentnøkkel bl-a.
Jeg har harr 250'n min inne på verkstedet for service grunnet garanti, jeg drev å tukla med noe luftgreier i fjor-høst og tok ut luftfilteret... Slik så det ut: Mest sannsynlig orginalfilteret. Når det kommer inn en utprega grussykkel på verkstedet, med knastedekk, drøssevis med klistremerker som har et klart budskap om GRUS og da ikke sjekker luftfiltere det er såpass lavmål at i år tar jeg servicen selv jeg og.
Jeg har harr 250'n min inne på verkstedet for service grunnet garanti, jeg drev å tukla med noe luftgreier i fjor-høst og tok ut luftfilteret... Slik så det ut: Mest sannsynlig orginalfilteret. Når det kommer inn en utprega grussykkel på verkstedet, med knastedekk, drøssevis med klistremerker som har et klart budskap om GRUS og da ikke sjekker luftfiltere det er såpass lavmål at i år tar jeg servicen selv jeg og.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Spiritofwinter
- Posts: 1660
- Joined: 11 Oct 2015 23:19
- MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt - Location: Ørsta
Re: Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter
Det har vert lite kjøring etter HPR og nå er det klargjøring til familieferie i noen uker. Men i den forbindelse så har jeg en reiseseng til minstemann som skal være med på turen og den har blitt liggende på hytten siden sist vi var der, så søndag måtte jeg ta en tur for å hente den. Med 14 plussgrader og tørr vei så fant jeg ut at det kunne passet med en tur på MC. Det tar ca 1 time å kjøre hver vei og det er ikke verdens mest spennende vei med mindre man tar litt avstikkere på veien. Som et lite skudd i blinde sendte jeg melding til Snikkeren for å høre om han ville bli med, om det har blitt lite MC i år så har det blitt enda mindre kjøring sammen med Snikkeren, tror vi kun hadde en tur sammen i fjor og ingenting i år. Snikkeren kunne bli med på tur, men ville gjerne ha med sønnen også, så han måtte ha litt tid til å forberede seg, tennåringen hadde jo ikke stått opp enda...
Siden jeg hadde god tid så monterte jeg nyinvesteringen til Norden. En gjenganger på MC fra Mattinghofen er dårlige vindskjermer så det blir mye vindstøy, når jeg var innom Ride Bergen på vei til HPR bestilte jeg en ny større skjerm som nylig kom i posten.
Original skjerm: Ny skjerm: Etter en times tid kom Snikkeren og sønnen kjørende inn på tunet klar for tur, intercom ble koblet så vi fikk snakke litt underveis og naturligvis måtte første stopp bli på en bensinstasjon, er jo ingen som har parkert med full tank...
Turen til hytten ble strake veien, reiseseng ble funnet og stroppet godt bak på Norden før vi kjørte videre. Hytten ligger ikke veldig langt fra Panoramaveien mellom Stryn og Eid, så det ble en naturlig avstikker på veien hjem. Alle som har vert med på pre-høst tur har kjørt denne og kjenner til utsiktspunktet som er på veien. Siden vi var alene her så gjorde vi en liten vri på parkeringen av MC'ene. Jeg tok et kjapt bilde, Snikkeren og sønnen måtte bruke litt mer tid på å dokumentere det hele, så jeg tok like gjerne bilde av det også. Kom oss over Panoramaveien og til Eid så ble det en stopp på CirkleK, for litt mat. Her stoppet også noen tyskere på MC tur, der den ene måtte bort å prøve å kommentere noe rundt Norden uten at jeg skjønte veldig mye av det, men det ble en tommel opp og good good, viste seg at han var en tysker av de sjeldne, han kjørte ikke GS(A), han kjørte Norden
Turen videre måtte selvfølgelig gå over Stigedalen, der har asfalten blitt ganske dårlig siste årene uten at det er mye reperasjoner planlagt med det første. For min del ble det kjørt ganske pent, kan ikke gjøre noe dumt rett før bilferie med familien. Snikkeren hadde begrensing i forhold til at sønnen kjører 125cc og med L på ryggen, hjelper heller ikke på at de begge kjører med knastedekk, så dette tror jeg ble den roligste turen over Stigedalen på mange år.
Vel forbi Stigedalen siktet vi oss inn på veien rundt Austefjorden, med en liten plan om noe avstikkere på veien, men ikke lenge etterpå så begynte lyset for reservetank å lyse på sykkelen til sønnen, så da ble det ingen avstikkere men direkte til nærmeste bensinstasjon. Selv hadde jeg godt over halv tank igjen, men det er lang fra første gang og sikkert ikke siste gang jeg står å ser på at Snikkeren må fylle både en og to ganger mellom hver gang jeg må fylle på min sykkel.
Med full tank hos både Snikkeren og sønnen så ble det en liten avstikker til, bare for å få litt ekstra ut av turen når vi først har klart å rote oss ut på tur sammen. Bare noen hundre meter hjemmefra, etter ca 20 mil i salen, takket vi for turen og tok av hver sin vei hjem og atter en gang sa vi at det må ikke bli så lenge til neste gang.
Reisesengen som var hele grunnen for turen kom trygt hjem bak på Norden og er klar for familieferie de neste ukene. Og den nye vindskjermen...
Den fungerte meget bra, en klar forbedring i forhold til den originale. Kan muligens også hive på den forlengeren som jeg hadde på originalskjermen, men usikker på om det utgjør så mye.
Siden jeg hadde god tid så monterte jeg nyinvesteringen til Norden. En gjenganger på MC fra Mattinghofen er dårlige vindskjermer så det blir mye vindstøy, når jeg var innom Ride Bergen på vei til HPR bestilte jeg en ny større skjerm som nylig kom i posten.
Original skjerm: Ny skjerm: Etter en times tid kom Snikkeren og sønnen kjørende inn på tunet klar for tur, intercom ble koblet så vi fikk snakke litt underveis og naturligvis måtte første stopp bli på en bensinstasjon, er jo ingen som har parkert med full tank...
Turen til hytten ble strake veien, reiseseng ble funnet og stroppet godt bak på Norden før vi kjørte videre. Hytten ligger ikke veldig langt fra Panoramaveien mellom Stryn og Eid, så det ble en naturlig avstikker på veien hjem. Alle som har vert med på pre-høst tur har kjørt denne og kjenner til utsiktspunktet som er på veien. Siden vi var alene her så gjorde vi en liten vri på parkeringen av MC'ene. Jeg tok et kjapt bilde, Snikkeren og sønnen måtte bruke litt mer tid på å dokumentere det hele, så jeg tok like gjerne bilde av det også. Kom oss over Panoramaveien og til Eid så ble det en stopp på CirkleK, for litt mat. Her stoppet også noen tyskere på MC tur, der den ene måtte bort å prøve å kommentere noe rundt Norden uten at jeg skjønte veldig mye av det, men det ble en tommel opp og good good, viste seg at han var en tysker av de sjeldne, han kjørte ikke GS(A), han kjørte Norden
Turen videre måtte selvfølgelig gå over Stigedalen, der har asfalten blitt ganske dårlig siste årene uten at det er mye reperasjoner planlagt med det første. For min del ble det kjørt ganske pent, kan ikke gjøre noe dumt rett før bilferie med familien. Snikkeren hadde begrensing i forhold til at sønnen kjører 125cc og med L på ryggen, hjelper heller ikke på at de begge kjører med knastedekk, så dette tror jeg ble den roligste turen over Stigedalen på mange år.
Vel forbi Stigedalen siktet vi oss inn på veien rundt Austefjorden, med en liten plan om noe avstikkere på veien, men ikke lenge etterpå så begynte lyset for reservetank å lyse på sykkelen til sønnen, så da ble det ingen avstikkere men direkte til nærmeste bensinstasjon. Selv hadde jeg godt over halv tank igjen, men det er lang fra første gang og sikkert ikke siste gang jeg står å ser på at Snikkeren må fylle både en og to ganger mellom hver gang jeg må fylle på min sykkel.
Med full tank hos både Snikkeren og sønnen så ble det en liten avstikker til, bare for å få litt ekstra ut av turen når vi først har klart å rote oss ut på tur sammen. Bare noen hundre meter hjemmefra, etter ca 20 mil i salen, takket vi for turen og tok av hver sin vei hjem og atter en gang sa vi at det må ikke bli så lenge til neste gang.
Reisesengen som var hele grunnen for turen kom trygt hjem bak på Norden og er klar for familieferie de neste ukene. Og den nye vindskjermen...
Den fungerte meget bra, en klar forbedring i forhold til den originale. Kan muligens også hive på den forlengeren som jeg hadde på originalskjermen, men usikker på om det utgjør så mye.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Spiritofwinter
- Posts: 1660
- Joined: 11 Oct 2015 23:19
- MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt - Location: Ørsta
Re: Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter
Siste vanlige feriedag i dag, på mandag er det tilbake på jobb igjen. Siste uken har primært gått til vedlikehold av svigerfar sitt hus, men i dag tok jeg meg fri for å slappe av litt. Det viste seg å bli en fin dag med sol og vel 20 grader, når jeg da fant ut at jeg måtte en tur på butikken for å supplere beholdningen av kald leskende drikke så ble det naturlig å kjøre MC, det er jo tross alt 7-800 meter til butikken...
Så da var det på med kevlar jeans og delskinn jakke, hjelm og hansker, tok også med en Kriega sekk for å putte handlevarer i, plastposer er jo blitt så dyrt. Kom meg ca 600 meter før jeg bommet på avkjøringen til butikken... pokker, jaja, har man først bommet så kan man bomme en gang til eller to, plutselig hadde jeg kjørt igjennom sentrum og ut på landeveien. Havnet bak en seig elbil og en enda seigere bobil, men jeg har ferie og god tid og skulle jo ikke så langt, så jeg tok det med ro og fant plutselig en plass jeg kunne snu, var så pass fint at her tok jeg like gjerne et bilde også, må jo dokumentere at man har vert på tur. Når jeg nå hadde snudd så var jo det dumt å kjøre samme vei tilbake når der var en alternativ vei. Gamle veien inn igjen til sentrum er dårlig vedlikeholdt, men grei MC vei, selv om fartsgrensen er lav så er det fint å kjøre der.
Havnet plutselig i utkanten av sentrum en plass jeg ikke har vert på noen år. I et smug nede ved sjøen så var der innganger til to uteplasser, en på hver side som på starten av 2000 tallet normalt sett var fullt av yrende liv hver helg og noen ganger midt i uken. Den ene hadde en av de største scenene på nordvestlandet og hadde ofte konserter. Desverre gikk det stadig dårligere, de fikk inn ny kapital og flere eiere i flere omganger, men måtte til slutt stenge dørene i 2016 etter 15 år med drift.
I siste årene fikk de spritservering og hadde egen 20 års avdeling, det var innenfor vinduene man ser bak Norden på bildet. Når jeg nå 8 år etter konkursen ser inn så står fremdeles barkrakkene inntil bordene som de gjorde den dagen de stengte. Det gikk heller ikke bedre med den andre uteplassen i samme smug, de gikk konkurs og åpnet på nytt flere ganger, men det ble aldri noen suksess.
Men nok mimring fra ungdomstiden, butikken venter
Klarte igjen å ta feil avkjøring i rundkjøringen, ikke alltid så lett det der, plutselig var jeg på en annen vei ut av sentrum, denne kjører jeg litt for ofte så her tok jeg ganske kjapt av. Etter litt surring på noen småveier langs et vann så fant jeg en vei jeg ikke har kjørt på mange år. Det ble etter hvert skiltet til skytebane, der synes jeg å huske det var en ruskete vei oppover, så der måtte jeg kjøre. Men her har skytterlaget fått mye sponsing siste årene, asfalt hele veien inn til standplass og ferister som går helt jevnt med asfalten, knappest en ujamnhet å finne. Veien er som mange andre, samme vei opp og ned, men så kom jeg på en liten avstikker på veien ned igen som jeg nesten hadde glemt, og jaggu var ikke der en grusvei Enkelte av disse grusveien er private og tilhører bønder som gjerne vil enten ha veien for seg selv eller vil ha noen kroner for at andre skal kjøre der. I dag var bonden opptatt med slåtten og jeg fikk kjøre i fred
Plutselig var jeg tilbake på landeveien, den veien går til butikken om man legger godviljen til, bare 8-10km lenger enn korteste vei, så det passet bra. Fin tur langs sjøen, rundt et nes og plutselig kunne jeg skimte butikken i det fjerne, på andre siden av fjorden... Men veien går jo langs fjorden så mistet ikke veldig glimtet av butikken og plutselig stod jeg utenfor og parkerte. Noen minutter senere var handelen gjort, kald og god leskedrikk ble lagt i Kriega sekken bakpå sykkelen, noen minutter etter var jeg hjemme i hagestuen med noe kaldt i glasset. Kjøreturen til butikken tok i dag ca halvannen time, det er egentlig halvannen km tur/retur, men tror jammen jeg passert 4+ mil for å komme meg dit og tilbake i dag. Alt i alt en vellykket MC tur til butikken
Så da var det på med kevlar jeans og delskinn jakke, hjelm og hansker, tok også med en Kriega sekk for å putte handlevarer i, plastposer er jo blitt så dyrt. Kom meg ca 600 meter før jeg bommet på avkjøringen til butikken... pokker, jaja, har man først bommet så kan man bomme en gang til eller to, plutselig hadde jeg kjørt igjennom sentrum og ut på landeveien. Havnet bak en seig elbil og en enda seigere bobil, men jeg har ferie og god tid og skulle jo ikke så langt, så jeg tok det med ro og fant plutselig en plass jeg kunne snu, var så pass fint at her tok jeg like gjerne et bilde også, må jo dokumentere at man har vert på tur. Når jeg nå hadde snudd så var jo det dumt å kjøre samme vei tilbake når der var en alternativ vei. Gamle veien inn igjen til sentrum er dårlig vedlikeholdt, men grei MC vei, selv om fartsgrensen er lav så er det fint å kjøre der.
Havnet plutselig i utkanten av sentrum en plass jeg ikke har vert på noen år. I et smug nede ved sjøen så var der innganger til to uteplasser, en på hver side som på starten av 2000 tallet normalt sett var fullt av yrende liv hver helg og noen ganger midt i uken. Den ene hadde en av de største scenene på nordvestlandet og hadde ofte konserter. Desverre gikk det stadig dårligere, de fikk inn ny kapital og flere eiere i flere omganger, men måtte til slutt stenge dørene i 2016 etter 15 år med drift.
I siste årene fikk de spritservering og hadde egen 20 års avdeling, det var innenfor vinduene man ser bak Norden på bildet. Når jeg nå 8 år etter konkursen ser inn så står fremdeles barkrakkene inntil bordene som de gjorde den dagen de stengte. Det gikk heller ikke bedre med den andre uteplassen i samme smug, de gikk konkurs og åpnet på nytt flere ganger, men det ble aldri noen suksess.
Men nok mimring fra ungdomstiden, butikken venter
Klarte igjen å ta feil avkjøring i rundkjøringen, ikke alltid så lett det der, plutselig var jeg på en annen vei ut av sentrum, denne kjører jeg litt for ofte så her tok jeg ganske kjapt av. Etter litt surring på noen småveier langs et vann så fant jeg en vei jeg ikke har kjørt på mange år. Det ble etter hvert skiltet til skytebane, der synes jeg å huske det var en ruskete vei oppover, så der måtte jeg kjøre. Men her har skytterlaget fått mye sponsing siste årene, asfalt hele veien inn til standplass og ferister som går helt jevnt med asfalten, knappest en ujamnhet å finne. Veien er som mange andre, samme vei opp og ned, men så kom jeg på en liten avstikker på veien ned igen som jeg nesten hadde glemt, og jaggu var ikke der en grusvei Enkelte av disse grusveien er private og tilhører bønder som gjerne vil enten ha veien for seg selv eller vil ha noen kroner for at andre skal kjøre der. I dag var bonden opptatt med slåtten og jeg fikk kjøre i fred
Plutselig var jeg tilbake på landeveien, den veien går til butikken om man legger godviljen til, bare 8-10km lenger enn korteste vei, så det passet bra. Fin tur langs sjøen, rundt et nes og plutselig kunne jeg skimte butikken i det fjerne, på andre siden av fjorden... Men veien går jo langs fjorden så mistet ikke veldig glimtet av butikken og plutselig stod jeg utenfor og parkerte. Noen minutter senere var handelen gjort, kald og god leskedrikk ble lagt i Kriega sekken bakpå sykkelen, noen minutter etter var jeg hjemme i hagestuen med noe kaldt i glasset. Kjøreturen til butikken tok i dag ca halvannen time, det er egentlig halvannen km tur/retur, men tror jammen jeg passert 4+ mil for å komme meg dit og tilbake i dag. Alt i alt en vellykket MC tur til butikken
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Re: Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter
Dette er helt innafor, men man kjører aldri feil på MC man bare finner noen nye gode veier som må prøves.
- Spiritofwinter
- Posts: 1660
- Joined: 11 Oct 2015 23:19
- MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt - Location: Ørsta
Re: Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter
For noen dager siden parkerte jeg Norden på garasjekjelleren, normalt sett betyr det reparasjon eller sesongslutt. Men heldigvis er det ikke slik denne gangen. Det begynner å bli mer og mer høst, kaldt og vått. Med temperaturer ned mot 2-3 plussgrader og jamn nedbør så er det greit å ha parkert inne. Skulle det plutselig ligge snø ute så er Norden allerede inne og jeg slipper å tenke på hvordan jeg skal få den inn. Men håper på et par fine turer til med den før det blir vinter.
Uansett om Norden er parkert for vinteren eller ikke, så betyr ikke det at MC sesongen er over for i år, men mer om det en annen dag
Uansett om Norden er parkert for vinteren eller ikke, så betyr ikke det at MC sesongen er over for i år, men mer om det en annen dag
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.