Palmas sus - stille mellom stormene

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Palmas sus - Ny höj

Post by Palma »

mekkern wrote:Litt avhengig av drevstørrelse så holder korrekt montert clipslås til rundt 220kmh..
over det så vil sentrifugalkraften rundt frontdrevet åpne den.. :plystre
Oisann, spørs om det er lurt å gå for klinking da ja \:D/
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Palmas sus - Ny höj

Post by Palma »

knutk wrote:Mer om kjede...
Undertegnede vil ikke påberope seg å være innehaveren av stor erfaring rundt tema, men det hindrer meg ikke i å mene :)

Har kun erfaring med kjedelås på tråsykler. Da jeg skulle skifte kjede på min 800 gikk jeg for klinket kjede. Før jeg gjorde valget søkte jeg på nett. Etter å ha lest til øyet ble stort og vått satt jeg igjen med konklusjonen at selv om mange hadde gode erfaringer med kjedelås fant jeg og eksempler på folk som hadde opplevd at kjedelåsen ikke holdt. Jeg fant ingen som hadde erfart brudd i en riktig klinket kjedelås.
Gitt at det tar kun begrenset ekstra tid å klinke kjedet ble valget enkelt. Jeg kjøpte inn verktøyet som @ashland har linket til og anbefalt, og atter en gang kan sies: man får hva man betaler for.

Angående dreving: Litjkaren hadde vel original dreving? Om det var greit er det vel bare å gå tilbake til original oppsett. Om der ønskes endra bedre moment ved sakte-kjøring på bekostning av toppfart er det vel bare å velge et framdrev med en tann mindre.
Jeg har lært en ting gjennom min tid her på forumet, Lytt til Knutk !
Ja, Litjkaren hadde orginal dreving, og så vidt jeg husker så fungerte den passe greit, fikk den opp på bakhjulet og (ALDRI MER, har vondt i skuldra enda)
Så kan tippe at det blir orginaltanning på Wolfgang og. Og det er alltid godt å ha en mulighet for å kjøpe mer verktøy \:D/
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Palmas sus - Ny höj

Post by tshansen »

Selv har jeg denne fra Motion Pro! Gjør det langt lettere å ta igjen/fram hver 2-3 år å fikse kjede uten å måtte lese seg opp på hva som skal hvor og hvilken pinne man skal bruke

https://www.adventure-spec.com/default/ ... -tool.html

Biltema sitt funker ikke, det har ikke god nok pin til å bikke ut nok til å være innafor spec i følge did sine sider! Styr unna.

Dreving skal jeg ikke mene noe om, aldri tullet med det! Men leser mye tull rundt emnet på nettet :plystre

Kjedespray er tydeligvis tidens bløff/snake oil! Gear olje funker bedre for du som skal kjøre mest på grus.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Palmas sus - Ny höj

Post by Palma »

tshansen wrote:Selv har jeg denne fra Motion Pro! Gjør det langt lettere å ta igjen/fram hver 2-3 år å fikse kjede uten å måtte lese seg opp på hva som skal hvor og hvilken pinne man skal bruke

https://www.adventure-spec.com/default/ ... -tool.html

Biltema sitt funker ikke, det har ikke god nok pin til å bikke ut nok til å være innafor spec i følge did sine sider! Styr unna.

Dreving skal jeg ikke mene noe om, aldri tullet med det! Men leser mye tull rundt emnet på nettet :plystre

Kjedespray er tydeligvis tidens bløff/snake oil! Gear olje funker bedre for du som skal kjøre mest på grus.

Av og til kommer du med noe bra tshansen :shock: Denne gangen også hahaha.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Palmas sus - Ny höj

Post by JK95 »

User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Palmas sus - Ny höj

Post by biker7 »

tshansen wrote: Kjedespray er tydeligvis tidens bløff/snake oil! Gear olje funker bedre for du som skal kjøre mest på grus.
Tja.. Hvis man ikke skal sause inn kjedet med litervis av guffe, så går det vel ikke så av mye årntli kjedespray heller :roll:
Og jeg har god erfaring med Motorex Chainlube Offroad på både grus og asfalt, og bruker denne på alle syklene mine. :thumleft

Image


Denne er blank (ikke hvit, seig guffe [-( ) og ganske tynn, men synes allikevel det blir ganske lite klin av denne.
Jeg sprayer da på hovedsaklig innsiden av kjedet, og ikke unødvendig mye. Har vel da en slik boks i ca 20-30 tusen kilometer,
og med en pris på ca 150 spenn så er vel ikke det noe som akkurat gjør noe i motorsykkel-økonomien :roll: ;-)
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: RE: Re: Palmas sus - Ny höj

Post by Palma »

biker7 wrote:
tshansen wrote: Kjedespray er tydeligvis tidens bløff/snake oil! Gear olje funker bedre for du som skal kjøre mest på grus.
Tja.. Hvis man ikke skal sause inn kjedet med litervis av guffe, så går det vel ikke så av mye årntli kjedespray heller :roll:
Og jeg har god erfaring med Motorex Chainlube Offroad på både grus og asfalt, og bruker denne på alle syklene mine. :thumleft

[img]https://nstgardermoen.no/web/image/product.product/35311/image[/img]


Denne er blank (ikke hvit, seig guffe [-( ) og ganske tynn, men synes allikevel det blir ganske lite klin av denne.
Jeg sprayer da på hovedsaklig innsiden av kjedet, og ikke unødvendig mye. Har vel da en slik boks i ca 20-30 tusen kilometer,
og med en pris på ca 150 spenn så er vel ikke det noe som akkurat gjør noe i motorsykkel-økonomien :roll: ;-)
Han moped-Per nede ved spar har vel denne?

Sent fra min SM-A405FN via Tapatalk
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: RE: Re: Palmas sus - Ny höj

Post by biker7 »

Palma wrote:Han moped-Per nede ved spar har vel denne?
ja, har hatt tidligere ihvertfall .. Trur kanskje jeg kjøpte en boks av han i vår.. :-k
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Palmas sus - Ny höj

Post by knutk »

Litt mer synsing om kjedeverktøy:

Jeg har ikke sett alle varianter som finnes på markedet, men jeg kan nevne hvorfor jeg gjorde samme valget som @ashland.

For sammenligning viser jeg verktøyet som TSHansen linket til. Jeg påstår ikke at sistnevnte er et dårlig verktøy, men vil heller fremheve hvorfor jeg valgte som jeg gjorde:

Image

De tre bildene av hvert verktøy er hentet fra respektive websider, og viser hhv. utdriving av pinne for å dele kjedet, presse på platen ved skjøting av kjedet og sist men ikke minst, selve klinkingen.
Kellermann nederst med sort bakgrunn.

Bilde #1, deling av kjedet:
Man presser en pinne gjennom kjedet som presser akslingen i kjedelåset løst fra platene, derfor hull på baksiden av kjedeverktøyet, som gir rom for pinnen til å komme ut. Denne jobben representerer et kraftig press fra verktøyets side. Sammenlign dimensjonen på bolten som skal presse gjennom driveren som presser ut pinnen i kjedet. Grønn sirkel. Noter også støtten som driveren får sidelengs. Den må treffe kjedepinnen midt på, og det er viktig at driveren fra verktøyet ikke blir presset sidelengs. På øverste verktøy går driveren gjennom en tykkere bolt. mens Kellermann gir fullstendig støtte fra huset og er solid støttet i sideled. Oransje sirkel. På begge verktøyene i bildene presses det fra høyre side.

Bilde#2. Presse sammen platene ved isetting av ny kjedelås, før klinking.
Se på forskjellen i anlegget til kjeden, hvor Kellermann støtter kjeden fra begge sider. Adapteren til dette formålet er i tillegg magnetisk så den lett holder seg fast i kjeden. Rød sirkel.

Bilde #3: Klinking.
Atter en gang stort press skal utøves. Øverst har bolten som presser lang avstand fra verktøyets hus til kjeden.
På Kellermann skrur man til støtten for kjeden fra baksiden, og bolten som presses har kort vei uten støtte fra huset på verktøyet. (Man presser fra venstre i bildet. Bolten til høyre har grovere gjenger og fungerer som mothold. Motholdet er hult, og man kan legge inn et tilpasset mothold slik at pinnen som skal klinkes ikke blir presset for langt inn i kjedet.

Om noe skal sies om Kellermann så følger der kun med verktøy for hule pinner til klinkingen (man presser i midten og utvider pinnen i kjedet). Mange kjeder bruker en pinne som ikke er hul, og da må man huske å bestille hodet samtidig. Det blir kallet for 'Chain Rivet').

Atter en gang, jeg påstår ikke at Kellermann er det eneste som funker, men teksten over peker på momentene mine for å hevde at 'Man får hva man betaler for'.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Palmas sus - Ny höj

Post by tshansen »

Vel, bruker du et slikt verktøy til å presse ut en klink i kjedet uten å slipe ned hodet først, ber du om ødelagt verktøy og pin! Det tar fint å presser ut den delen av kjedet som allerede er klinket, men ikke de original klinka pinnene.

Det skal veldig lite krefter til for å gjøre jobben, å min erfaring er at mindre er bedre da du ofte klinker kjedet montert på sykkelen :roll:

Hva som er best er liten vits i å spekulere i! Begge gjør jobben! Du kommer nok muligens til å bruke verktøyet såpass sjeldent at et som funker er godt nok
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Palmas sus - Ny höj

Post by knutk »

tshansen wrote:Vel, bruker du et slikt verktøy til å presse ut en klink i kjedet uten å slipe ned hodet først, ber du om ødelagt verktøy og pin! Det tar fint å presser ut den delen av kjedet som allerede er klinket, men ikke de original klinka pinnene.

Det skal veldig lite krefter til for å gjøre jobben, å min erfaring er at mindre er bedre da du ofte klinker kjedet montert på sykkelen :roll:
Det er der man skiller klinten fra hveten. Med et av verktøyene slipper man å slipe ned først. Sitter man i felten har man kanskje ikke tilgang til slipeutstyr.
tshansen wrote: Hva som er best er liten vits i å spekulere i! Begge gjør jobben! Du kommer nok muligens til å bruke verktøyet såpass sjeldent at et som funker er godt nok
Jeg er enig i konklusjonen at begge deler trolig duger. Det er høyst tvilsomt at man har med seg kjede-verktøy på tur. Trolig blir det brukt kun hjemme i garasjen.

Men jeg anser ikke mine argument som spekulasjon. Jeg påpekte faktiske ulikheter, og hvilken betydning ulikheten utgjorde.

Om man har behov for egenskapene som utmerker den ene kontra den andre blir opp til hver enkelt å bedømme.
Men ved å belyse ulikhetene kan nå hver enkelt selv bedømme hvorvidt man skal betale et par hundrelapper ekstra, og hva man i så fall får for pengene...
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Palmas sus - Ny höj

Post by mekkern »

Image

Bruker denne gamle kjedebrekkeren til å drive ut pinnen i ytterplata.
Sliper som regel ned først da jeg driver med dette hjemme.
Monterer det nye sammen og bruker en tang til å klemme plata på plass og så er det et mothold og et par klask med hammeren. Det er bare en tiendel eller to på pinnen som trengs for å holde det sammen.
Men mulig det er nødvendig med mer vitenskaplig tilnærming? :-k

Jaja. Lykkelig som uvitende. :redface
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Palmas sus - Ny höj

Post by tshansen »

knutk wrote:.
Neida, jeg skjønte det :-) Jeg bare påpeker at ingen av disse verktøyene er ment å tåle den belastningen det er å trykke ut en pinn som ikke er slipt ned først. Ja det går ofte i nød, men har man dette som normal praksis, må man belage seg på å bytte verktøy eller deler av verktøyet like ofte som kjedet :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Palmas sus - Ny höj

Post by knutk »

tshansen wrote:
knutk wrote:.
Neida, jeg skjønte det :-) Jeg bare påpeker at ingen av disse verktøyene er ment å tåle den belastningen det er å trykke ut en pinn som ikke er slipt ned først. Ja det går ofte i nød, men har man dette som normal praksis, må man belage seg på å bytte verktøy eller deler av verktøyet like ofte som kjedet :lol:
Og det var vel litt av poenget mitt og, at det ene verktøyet faktisk er laget for å tåle det, og gjør det. Og forskjellen som gjør det mulig er det jeg sirklet inn. Har riktig nok gjort det bare en gang, og den trøkka pinnen gjennom som bare rakkeren...

Edit:
Når det er sagt, vi kan vel være enige om at det meste duger. Hvert verktøy har sine begrensninger, men så lenge man er innforstått med begrensingene og forholder seg til det vil man greit kunne skifte kjede.

For ikke å spore helt av runder jeg av mine kommentarer rundt kjedeverktøy. Tror de fleste har fatta poenget.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Palmas sus - Ny höj

Post by Palma »

Blir vel litt småtteri på Wolfgang utover vinteren. Nå litt mer beskyttelse.
Image
Post Reply