Palmas sus - stille mellom stormene

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 535
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Palmas sus - stille mellom stormene

Post by Roargutten »

Har heller ikke noe problem med å stole på klipslås til vårt bruk. Eneste er at det kan være lurt å slenge et blikk ned på kjedet om man har trillet sykkelen bakover. Da kan man om man er uheldig Vippe av klipset.
Har selv kjørt MYE med klipslås i cross/enduro og aldri opplevd noen problemer med dette.

Ser ingen problem med høyere dekktrykk ved transportettapper, man bør kanskje ta det litt kuli ved våt asfalt men tørr asfalt er ikke noe problem.

Da vet du hva du har å få kjøpt til bua @Palma . Løftebord er DIGG.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
mekkern
Posts: 5148
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Palmas sus - stille mellom stormene

Post by mekkern »

Clips riktig montert spretter ikke av før 220-230kmh.. :plystre
User avatar
Palma
Posts: 4749
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Palmas sus - stille mellom stormene

Post by Palma »

Det er godt å se at clips er trygt! Ja, jeg tror jeg kanskje må kjøpe meg ei ny bu før jeg skaffer løftebord. >Skal vite at jeg har veeeeeldig lyst! :thumleft
User avatar
ole m.
Posts: 1237
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Palmas sus - stille mellom stormene

Post by ole m. »

Palma wrote: 03 May 2023 07:52 Jeg er litt sløv med service og vedlikehold av og til. Men sånn er det når man har kjørt sykkel med kardang i flere år. Men i går måtte jeg ned på knestående og sjekke drivverket på 800'n. Joda jeg smører og strammer av og til. Men jeg så i fjor at det var kanskje på tide å bytte ut noen drev. Så i går måtte jeg bare bøye meg i støvet og skru litt. Fytti grisen jeg sendte noen tanker til @Borg og @Roargutten og dere andre som har løftebord og stor plass i verkstedet..... Det er kanskje en grunn til at jeg ikke skrur altfor mye.
Men 800'n passerte 27 961 miles og da var det vel på tide å bytte kjede. Jeg har ikke gjort det før, mulig det er gjort før min tid.
Drev og klosser.jpg

Nå har ikke jeg noe slik fancy kjedeverktøy (enda) så det ble vinkelsliper og dor for å få av kjedet og klipslås på det nye,
Med det samme så så det ut som det var på tide å skifte bremseklosser bak der og. Det var jo deler jeg hadde liggende på lager dette her.
Bortsett fra klipslåsen. Men Frode på Kongsvinger hadde noen liggende.
Pratet litt med han om kjedelås. Han har drevet som mekaniker på MC i mange år og kjørt aktivt cross i flere år. Hans dom var helt klar. Klipslås er helt ok for vårt bruk. Skal du kjøre mye over 124 mph så kan det være skummelt. Med klips så er det og mye enklere å gjøre noe ute i felt.

Og dekktrykk ble jo og et tema i solveggen oppe i Lia i går. Han fortalte om noen fra sør-vest landet som pleide å være på GS-meeting. De var plaget av at dekka ble nesten brukt opp på en slik tur. Mange mil tur-retur på asfalten. Så prøvde de å kjøre på med 55psi i dekkene på transportetappen for å slippe ut ned til normalt trykk når de kom hitover. Stor suksess. Minimal slitasje på transportetappen.
Nå er det vel litt tvilsomt mtp veigrep osv men tar man hensyn til det så går det nok greit.

Men i dag blir det oljeskift, klosser foran og siste koblingen på lysboksen fra @knutk . Måtte bestille ei kontakt for strøm fra tenninga først.
Du får jo være konsekvent Palma, og bruke miles, miles per hour, inches, feet, yards, grain, pound, stone, ounces, gallons etc., siden du bruker enheten pounds per square inch (psi) om dekktrykk. Jeg har hjulpet deg litt på vei, og redigert innlegget ditt over.

SI-enheten for trykk er Pascal (Pa). 1 Pa = 1 N/m2. 100 kPa = 1 bar, som er enheten vi gjerne bruker om bla. trykk i dekk.
iop0ip9uu6a31.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Borg
Posts: 1710
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Palmas sus - stille mellom stormene

Post by Borg »

Palma wrote: 03 May 2023 20:58 Det er godt å se at clips er trygt! Ja, jeg tror jeg kanskje må kjøpe meg ei ny bu før jeg skaffer løftebord. >Skal vite at jeg har veeeeeldig lyst! :thumleft
Ja er en sånn ting som du nesten ikke vet hvor mye du har savna før du har det. Plutselig har det blitt en vane å justere høyde opptil flere ganger per jobb :D
User avatar
pelsen
Posts: 1125
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Palmas sus - stille mellom stormene

Post by pelsen »

ole m. wrote: 03 May 2023 21:06 Du får jo være konsekvent Palma, og bruke miles, miles per hour, inches, feet, yards, grain, pound, stone, ounces, gallons etc., siden du bruker enheten pounds per square inch (psi) om dekktrykk. Jeg har hjulpet deg litt på vei, og redigert innlegget ditt over.

SI-enheten for trykk er Pascal (Pa). 1 Pa = 1 N/m2. 100 kPa = 1 bar, som er enheten vi gjerne bruker om bla. trykk i dekk.
Dette må korrigeres: Felger og dekk lages i tommer, og derfor skal de fylles med PSI. Det passer ikke med SI når basis er Imperial, ref metriske fastnøkler på tommeskruer. :twisted:
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4601
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Palmas sus - stille mellom stormene

Post by Bikeridr »

pelsen wrote: 04 May 2023 08:51
ole m. wrote: 03 May 2023 21:06 Du får jo være konsekvent Palma, og bruke miles, miles per hour, inches, feet, yards, grain, pound, stone, ounces, gallons etc., siden du bruker enheten pounds per square inch (psi) om dekktrykk. Jeg har hjulpet deg litt på vei, og redigert innlegget ditt over.

SI-enheten for trykk er Pascal (Pa). 1 Pa = 1 N/m2. 100 kPa = 1 bar, som er enheten vi gjerne bruker om bla. trykk i dekk.
Dette må korrigeres: Felger og dekk lages i tommer, og derfor skal de fylles med PSI. Det passer ikke med SI når basis er Imperial, ref metriske fastnøkler på tommeskruer. :twisted:
Joda, det går fint, sålenge det kun er snakk om 19-nøkkel 🙃
User avatar
ole m.
Posts: 1237
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Palmas sus - stille mellom stormene

Post by ole m. »

pelsen wrote: 04 May 2023 08:51
ole m. wrote: 03 May 2023 21:06 Du får jo være konsekvent Palma, og bruke miles, miles per hour, inches, feet, yards, grain, pound, stone, ounces, gallons etc., siden du bruker enheten pounds per square inch (psi) om dekktrykk. Jeg har hjulpet deg litt på vei, og redigert innlegget ditt over.

SI-enheten for trykk er Pascal (Pa). 1 Pa = 1 N/m2. 100 kPa = 1 bar, som er enheten vi gjerne bruker om bla. trykk i dekk.
Dette må korrigeres: Felger og dekk lages i tommer, og derfor skal de fylles med PSI. Det passer ikke med SI når basis er Imperial, ref metriske fastnøkler på tommeskruer. :twisted:
Ha-ha! Ja, du har et slags poeng der. :D
Det merkelige er jo at dekk har diameter i tommer, mens bredden angis i millimeter... :roll: Enkelte ting er visst vanskelig å endre, gjelder også lengden på båter, av det jeg kommer på i farta som ikke følger SI-systemet.
User avatar
Palma
Posts: 4749
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Palmas sus - stille mellom stormene

Post by Palma »

I morra lørdag braker det løs. Nybegynnerkurs med 12 deltakere, og på søndag kommer det 11 nye deltakere. Det er himla gøy å endelig komme i gang. Våren har vært veldig treig her og, men nå ser det ut som det har løsnet litt.
For ei uke siden så banen slik ut...
28..jpg
Men siste uka har det skjedd veldig mye
I dag så det slik ut.
Tørr bane.jpg
Så jeg fikk opp teltet og gjorde klar resten av banen, og noen nye øvelser.
Telt reis deg.jpg
Nesten oppe.jpg
Ferdig.jpg
Da er alt duket for en knallhelg, ruta i morra går allikevel sørover ned mot Charlottenberg og på littt større veier. Nordover er det snø enda.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 535
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Palmas sus - stille mellom stormene

Post by Roargutten »

Ryktene skal ha det til at @Palma har begynt å tenke morderne tanker. Ble i dag observert på grustur I øst med el-motorsykkel
20230506_092100.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
kvase
Posts: 4075
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Palmas sus - stille mellom stormene

Post by kvase »

Roargutten wrote: 06 May 2023 22:18 Ryktene skal ha det til at @Palma har begynt å tenke morderne tanker. Ble i dag observert på grustur I øst med el-motorsykkel

20230506_092100.jpg
Du veit da må de legge opp en ny høyspent kabel opp til en å det kan bli dyre greier
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Palma
Posts: 4749
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Palmas sus - stille mellom stormene

Post by Palma »

Det er tett mellom stormene her i øst om dagen. I helga hadde jeg Roadbook-kurs, neste helg er det en dagstur, samme helga etter. Så er det opphold i 14 dager med litt 90-årslag for sjølingen, og så blir det langtur til Fågelsjø oppi Dalarna. Vi besøker Dalex adventure og har det gøy der oppe .
Blir en bra tur, ca 40 mil hver vei på fine grusige veger.
Det er gøy da. Juli er rolig måned før det basker løs i august med forberedelse til to treff på rappen. \:D/ \:D/
User avatar
Palma
Posts: 4749
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Palmas sus - stille mellom stormene

Post by Palma »

Litt fra en fantastisk og våt helg i Sverige med gode venner og meningsfeller der øst.
https://grusturiost.no/2023/07/02/grushelg-i-fagelsjo/
User avatar
Palma
Posts: 4749
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Palmas sus - Carpe Iter pad tok kvelden

Post by Palma »

April 2021 ble det kjøpt inn en Carpe Iter tablet fra Thorks Ræising i Portugal. Den skulle være bra sa de...
Joda etter en del krøll med ladig via pog-pins så fikk jeg etterhvert overbevist portugiserne om at det var for dårli og jeg fikk en ledning til å skru fast. Merkelig egentli de hadde ledning som var laget til det bruket, enda jeg i følge dem var den eneste i verden med det problemet.

Men ok, den fungerte og jeg har vært kjempefornøyd. Men etter en tur i plaskregn i Sverige her forrige helg så begynte den å krangle. Jeg fikk tørket den opp da jeg var der borte og kom meg hjem. Så etter et par dager skulle jeg bruke den igjen. Nei... bare stoppet og startet i eninga. Dritt. Dette er et verktøy jeg bare må ha. Vanlig GPS la jeg på hylla i -21.

Så etter å ha prøvd det meste som står på facebook med CI-padd'n tok jeg kontakt med Portugiserne. Trekk kølapp og jeg rykket fremover i køen dag for dag. Et dårlig forslag pr dag var det de klarte å komme opp med. Så garantien var visst utløpt, men jeg kunne sende den til de så kunne de se på den. Bullshit... Det her orker jeg ikke. Bruke masse tid og energi og penger på den gadd jeg ikke så det ble en ny Samsung Active Tab 3. Nå ventes det på feste så jeg får den på sykker'n.
Men det er litt irriterende at en Pad til over 10 lapper ikke skal vare mer enn 2,5 år.
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 535
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Palmas sus - stille mellom stormene

Post by Roargutten »

Det er rett og slett for dårlig. Den er laget for formålet du bruker den til så en helg med regn burde ikke være noe problem. Og kundeservicen burde vært mye bedre i mine øyne.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
Post Reply