DrGreve`s (b)logg Ny sesong 2021

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Post Reply
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Busa Trond wrote:Takker Dr :thumleft
Det funka gull.
:thumleft
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Jeg er jo en aktiv debattant i regionale spørsmål og har etterhvert lært meg å være kort og konsis når jeg forklarer noe.. i allefall liker jeg å tro det. Samt at mottageren (du) tydeligvis er lettlært :)
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Her har det vært stille en stund men nå begynner det å dra seg til :thumleft
Sykkelen står i en garasje hvor veien opp dit ligger i skyggeland og det er sikkert ikke isfritt enda men i følge værmeldingen kan jeg forvente å kjøre den derfra om ikke så lenge. \:D/

Image

Det som skal gjøres før sesongstart er bytte av bensinpumpe og startrelè, i tillegg til vanlig service, filter, olje og plugger. Jeg bytter konsekvent pluggene annet hvert år. Ergo, snart er vi i regionen som kalles Helgeland i gang med årets sesong.
Av planlagte turer er selvfølgelig Nord-Norgeturen første pri, samt en tur til Norgestreffet på Rognan. I tillegg blir jeg sikkert med på klubben sin Charityrun som arrangeres hvert år i den 3 helga i august.
Alle andre turer blir tatt etter innfallsmetoden hvor vær og økonomi er avgjørende og jeg har lyst til å ta meg en ny Vestlandstur, noe jeg har gjort de siste 3 årene.
Selvangivelsen blir tilgjengelig om 3 dager og den avgjør mye av sesongen :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by tshansen »

Kan jeg spørre hvorfor du konsekvent bytter pluggene hvert 2 år? :-k

Det ser jo ut som du får deg en fin sesong i år du også \:D/ Å skulle du forville deg ut på en ny Vestlandstur, er du hjertelig velkommen til å bo på det berømte gjesterommet her i Bergen (om turen skulle dra deg til disse trakter)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

LordShaft wrote:Kan jeg spørre hvorfor du konsekvent bytter pluggene hvert 2 år? :-k

Det ser jo ut som du får deg en fin sesong i år du også \:D/ Å skulle du forville deg ut på en ny Vestlandstur, er du hjertelig velkommen til å bo på det berømte gjesterommet her i Bergen (om turen skulle dra deg til disse trakter)
Grunnen er at det er et knot å bytte når kåpen er påmontert, spesielt de fremre er et rent helvete å bytte. Da bytter jeg heller når kåpa allikavel er avmontert når jeg tar sesong-service og er sikker på at jeg ikke trenger å bytte i veigrøfta :)
Skatteoppgjøret ble ikke så bra som jeg trodde og tviler på at det blir Vestlandstur i år, men alt er mulig. Om det blir så langt sør som til Bergen er heller tvilsomt, men sier takk for tilbudet :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by tshansen »

Ja litt sånn føre var da som jeg pleier å gjøre på de eldre påhengsmotorene mine. Er liksom ikke der den store budsjett sprekken blir :thumleft

Må inn å sjekke skatteoppgjøret selv i år. Det har kommet noen kroner ekstra inn i forhold til overtid og kursing, så usikker på om jeg må betale ekstra i år [-( [-(

Jeg forstår at det blir veldig langt sør, men skulle du mot formodning ta feil i en rundkjøring å havne hit, så må du ikke være flau for å gi en lyd :thumleft Ikke umulig at fruen har noe godt til middag på lur også ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Faen steike innerst i h....., nå er jeg passelig pisst her.. Jeg hentet sykkelen i vintergarasjen på fredag etter å ha byttet olje, filter og plugger. I dag oppdaget jeg at det lakk olje ut fra bunnpluggen. Jeg tenkte at jeg muligens hadde vært for snill når jeg dro til bolten siden jeg har erfaring med at bunnpanner i aluminium har en lei tendens til å være lett å dra av gjengene. Dro forsiktig litt til, men ingen motstand, ergo gjengene var allerede dradd over... :evil:
Jeg har gjengetapp og bolter som er 1mm større enn originalt så det kan fikses, men problemet er å treffe gjengene helt plant med gjengetappen. Gjør man ikke det så er neste å skaffe en ny bunnpanne...
Faen også.. :evil: :evil:
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Da har motoren sluttet å markere revir, ingen oljedrypp så fixen var vellykket, men så dukker pinadø et annet problem opp.. Nå går turtelleren rett i peak når jeg slår på tenningen...
Jeg har koblet fra og til alt som kan kobles fra og til, men ingen indikasjon på hvor problemet ligger. Muligens er det feil i selve klokka.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by tshansen »

Klarte du å gjenge opp igjen uten å kødde det mer til for deg selv altså :-k =D>

Når det kommer til ditt andre problem så kan jeg beklageligvis ikke komme med noe fornuftig til deg... Det der har jeg ikke peiling på :redface
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

LordShaft wrote:Klarte du å gjenge opp igjen uten å kødde det mer til for deg selv altså :-k =D>

Når det kommer til ditt andre problem så kan jeg beklageligvis ikke komme med noe fornuftig til deg... Det der har jeg ikke peiling på :redface
Joda, jeg klarte å treffe såpass rett på gjengene med gjengetappen til at setet på bunnpluggen tettet :thumleft
Elektronikk er ikke mitt sterkeste fag men vet såpass at det sitter noen transistorer og dioder bak turtelleren siden det er elektriske pulser fra coilen til sylinder 1 og 3 som viser turtallet.
Det store spørsmålet er jo om det er overslag til gods som gir feil eller om det er selve elektronikken som har tatt kveld. Jeg må tenke litt på ting jeg ikke kan for å se om jeg kommer fram til en konklusjon :)
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Etter å ha feilsøkt til langt på natt og hele formiddagen i dag har jeg endelig funnet feilen og nå er alt som normalt. :thumleft
Litt ventiltikking er det men det gidder jeg ikke styre noe med nå, jeg venter til det er varmere i været :)
Tob
Posts: 349
Joined: 06 Oct 2015 11:10
MC: Busa, SMCR & GSXS
Location: Haugalandet
Contact:

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by Tob »

Hva var feilen?
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Tob wrote:Hva var feilen?
Egentlig er jeg litt usikker siden ikke alt er så normalt som jeg trodde :)
Det går en gul ledning fra coil for syl. 1-3 frem til turtelleren og den hadde mistet litt isolasjon i nærheten av kjøleviftene, men det fikset jeg og turtelleren funker, men viser litt feil.
I tillegg kommer nøytral-lyset på når clutch-hendelen klemmes inn selv om sykkelen står i gir, så her er det mye bugs :)
Skal bytte noen relèer og både bremselys og clutchgiveren oppe på hendlene og fortsette feilsøkingen...
Tob
Posts: 349
Joined: 06 Oct 2015 11:10
MC: Busa, SMCR & GSXS
Location: Haugalandet
Contact:

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by Tob »

Kan jo være litt irr i noen koblinger
ArcticTiger
Posts: 2524
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by ArcticTiger »

Kan det være en dårlig jording en plass?
Post Reply