Bikeridr - om alt og ingenting

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
intruder
MC: 1993 Yamaha Virago 750

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by intruder »

Halvannen liter Rigas 11,5 % Champanietis originalais fra mine Harleykjørende naboer fra Latvia opprinnelig ...
blir noe musserende i julen også !

=D> :smt030 :smt029
kvase

Post by kvase »

Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
Bikeridr
Geocache General
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"

Post by Bikeridr »

Våren har vært her etpar ganger i år. Har såvidt fått lunk i "Alfred" og "Frosken", men så ble det vinter igjen. Nuvel, de står klare i garasjen med fornyet påskilting/forsikring. Fungerer bittelitt enklere her, man trenger ikke "avskilte" på høsten, bare stoppe "octa", som ansvarsforsikringen heter her.
Er meldt litt mildere i været fra i morgen, så mulig det blir en liten tur.
I mellomtiden tar jeg vedlagte bilde som vårtegn.
PSX_20250411_200104.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
intruder

Post by intruder »

Ser humla surrer i Latvia også...
her hjalp en av mine barnebarn mine latviske naboer i hagen i går og fikk Salda Rulete sjokolade for jobben...
første gang en sjokolade han ikke likte men han bestefar :thumleft

God påske galvenais insaanieris :smt032 :smt039
intruder

Post by intruder »

Kyprosregistrerte NCL Salten har feilmanøvrert og nesten truffet et hus på norskekysten...
og huseieren sov og merket ingenting før naboen ringte på :shock: :shock:
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Geithams, og alle de "skrekkhistoriene" i norske media om "monsterveps".
Vel, geithamsen er stor og kan se fryktingytende ut, men den er ganske så sløv og veldig lite aggresiv. Dette i motsetnigng til jordveps, som er den ekte inkarnasjonen av jævelskap. Vi har bodd her i Latvia i snart 15 år og har hatt geithamsbol på tomta i alle somre. Iingen av oss har noen gang blitt stukket av den (i motsetning til jordveps). Blir geithamsen for nærgående, vift den rolig bort, og den pakker lekene sine og drar. En kan også legge en skive spekepølse på trappegelenderet eller annet egnet sted.
"Fun story": En av de gangene jeg satt ute på patioen med en sigar, så var det en geithams som kom rekende forbi. Den fløy igjennom røyken fra sigaren og svimte av. Landet på bordet ved siden av askebegeret (på rygg) og etter tre-fire sekunder kom til seg selv. rista litt på hodet og fløy avgårde. "Never to be seen again" :)
Geithams.jpg
Så da så..
Neste innlegg blir med bilde av motorsykkel (jeg lover).
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Finvær i dag, og da tok jeg turen til Latvias svar på Hollywood.
De har et utendørs filmstudio her, noen mil utenfor Riga. Det er litt slitt og jeg tror det er noen år siden de laget spillefilmer her, men det ser ut til at de har tenkt å ta opp foretaket igjen, siden det er en del vedlikehold på gang. Jeg "forvillet" meg hit tilfeldig for 12-14 år siden med "Alfred" og har ikke vært innom siden. Men i dag kom jeg på at jeg ville legge turen dit og se om "byen" fortsatt eksisterte. Som sagt, mye forfall, men det er flere bygg/kulisser under restaurering og bygging.

Men først, som lovet, bilde av motorsykkel. Grunnen til at det er "frosken" som er på tur, er at torsjonsfjærene på garasjeporten røk, og det var den sykkelen jeg klarte å lure ut bakdøra når porten på 124kg (ifølge merkeskilt) må åpnes manuelt. Er ikke enmannsjobb, det..
Versysen.jpg

Diverse bilder, uten kommentarer fra selve "byen". Litt forskjellig skrot og noen kulisser.
Cinevilla.jpg
Fortet.jpg
Gamlebyen_1.jpg
Gamlebyen_2.jpg
Kvegtoget.jpg
Politibil.jpg
Stasjonen.jpg
Og til slutt, noe helt annet.
Samme væskemengde, bryggeriprodukter og meieriprodukter. Gjett hva som var billigst.. (Nei, det var ikke meieriproduktene).
Prisforskjell.jpg
intruder

Post by intruder »

Takk for fin reportasje og bilder fra " Hollywood " ... dessverre er det ofte dårlig respons på skriverier på forumet innimellom men en får krumme nakken og stå på så... :smt024
NCL Salten er vel nå tauet inn til et verft i Trondheimsfjorden som jeg leste var konkurs...mye tyder vel da på at de er i gang igjen og arbeidsplassene intakte enn så lenge ? :-k
Blir det noen tur til GIØ i høst så kan det vel fixes en kaffekopp i år med...
ha det ihvertfall godt ! :D
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

intruder wrote: 23 Jun 2025 12:22 Blir det noen tur til GIØ i høst så kan det vel fixes en kaffekopp i år med...
ha det ihvertfall godt ! :D
Jeg er påmeldt der, ja. Men turnusen sier jeg kommer hjem rett etterpå, så jeg jobber med en "deal" med kollegaen min. Får se om det går i boks 🤞
ole m.
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Montesa Cota 315R - 2001
BMW R100GS - 1994
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Post by ole m. »

Ja, gøy å se bilder fra Latvias Hollywood! :thumleft

Glemte helt å kommentere her selv, kan nok bli flinkere til det ja. Er ofte jeg leser poster, og tenker jeg skal svare senere. Og glemmer det... :roll:
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

ole m. wrote: 24 Jun 2025 10:39 Er ofte jeg leser poster, og tenker jeg skal svare senere. Og glemmer det... :roll:
Takk for kommentarer.
Heh, ja - jeg er nå ikke så mye bedre selv :redface
Palma
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.

Post by Palma »

Bikeridr wrote: 27 May 2025 20:17 Geithams, og alle de "skrekkhistoriene" i norske media om "monsterveps".
Vel, geithamsen er stor og kan se fryktingytende ut, men den er ganske så sløv og veldig lite aggresiv. Dette i motsetnigng til jordveps, som er den ekte inkarnasjonen av jævelskap. Vi har bodd her i Latvia i snart 15 år og har hatt geithamsbol på tomta i alle somre. Iingen av oss har noen gang blitt stukket av den (i motsetning til jordveps). Blir geithamsen for nærgående, vift den rolig bort, og den pakker lekene sine og drar. En kan også legge en skive spekepølse på trappegelenderet eller annet egnet sted.
"Fun story": En av de gangene jeg satt ute på patioen med en sigar, så var det en geithams som kom rekende forbi. Den fløy igjennom røyken fra sigaren og svimte av. Landet på bordet ved siden av askebegeret (på rygg) og etter tre-fire sekunder kom til seg selv. rista litt på hodet og fløy avgårde. "Never to be seen again" :)
Geithams.jpg
En smule uenig i din fremstilling av de jævla geithamsbeista...
En tur gjennom Glasskogen i Sverige i fjor, jeg bare måtte tre av på naturens vegne å drite... Kjørte forbi ei gammal hytte med tilhørende utedass. Ahhh endelig, stoppa reisefølget og tok med meg papirrullen for litt kontorarbeid. Men med motorsykkelutstyret så var dassen litt liten. Av med jakka, fikk jekka buksa ned på knærne over motvillige kneskydd og ditto hoftebukse, så var det å rygge inn i avlukket og sette seg. Kikka opp i taket og der var det et gammelt vepsebol....trodde jeg... kikka en gang, det var ikke gammelt, og det var ikke vepsebol, det var et geithamsboligfelt! :shock:

Og de synes absolutt ikke at jeg skulle gjøre noe som helst i demmes nærområde. Så det var full attack. 40-50 ravgalne geithamsjævler rundt hue og ut den døra med buksa på kne og veiva med armene, de stakk nok ikke, men de har ei jævli klype. så de brukte den. både her og der, nei jeg hadde ikke fårr begynt å gjøre det jeg skulle..heldigvis. Men slo av meg brillene som havnet borte i lyngen, heldigvis berget jeg høreapparatene. Nå var ikke skrittlengda så vildsom med et par mosko-moto pants rundt knea, men jeg kom meg litt unna. Kent, reisefølge kom til unnsetning med hjelm med visir og hansker og fikk funnet brillene og henta jakka.

Full av adrenalin og diverse sviende bitt her og der kjørte vi til mer sivliserte strøk hvor jeg fikk gjort en jobb på dertil egnet porselen.

Så jeg liker ikke geithams... Det bildet ditt ligner veldig på vanlig veps... :-k
Her er en som vi fanget på Morttjernsberget forrige helg
geithamsfaan.jpg
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Heh, joda - fikk med meg geithams-historien din på fjøsboka..
Geithams er normalt ikke aggresive, men ja, du har rett i at de ikke liker selskap nær bolet sitt.
De strø-geithamsene som forviller seg inn i sigarbua eller rundt utelyset i mørket, er heller konfliktsky. De har ikke noe å forsvare "langt" vekke fra bolet.

Ja, og jeg er uenig i artsbestemmelsen din. Jeg har bilde av geithams. De har slike karakteristiske svarte "trekanter" i de gule feltene sine. Den du har bilde av, ser mer ut som jordveps eller "yellow jacket" som amerikanerne kaller de.

Nuvel, trenger ikke starte krangel om veps. Men ja, jeg er enig - jeg vil heller ikke ha de på besøk under mainnsjitarbeid.

PS! Har aldri hørt at veps biter. Trodde de utelukkende stakk hvis de blir provosert.

Edit:
@Palma, sjekka nøyere nå og leste her: https://no.wikipedia.org/wiki/Geithams
Vi har begge bilde av geithams. Se på øynene, som er C-formet. Ifølge wikiartikkelen artsbestemmende for geithams.
Palma
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.

Post by Palma »

Dette blir en geithamstråd :lol: :lol:
Joda de både stikker og biter/klyper. Det blir jo sagt at de tar bier i lufta og klipper de i to. Og hvis de stikker så pøser de ikke ut all gifta med en gang, de posjonerer visst. Jeg tenkte jo mitt da jeg kjørte videre, blir jeg syk nå?? Men de hadde nok bare klypi... De forvekslet meg nok med en bie, sikkert pga min smale midje \:D/ \:D/ :lol: :lol: :lol:
intruder

Post by intruder »

Jeg satt i skiteposisjon i MC-utstyr ved veien oppå Bergshøgda og kikket meg rundt og fikk plutselig se noen bikuber et stykke unna...
husket det da jeg leste deres historier... \:D/
Post Reply