Jeg anser vel meg selv som litt "nørd", og tar det som en kompliment om noen nevner det.
Av innomhushobbier jeg har, er jo som kjent 3D-printing, men jeg har også en større interesse for kalkulatorer, da spesielt den typen som bruker "RPN" inntasting av det man skal regne ut.
RPN står for "Reverse Polish Notation", etter den polske matematikeren Jan Łukasiewicz.
For å forstå uttrykket, må man (og jeg bruker engelsk terminologi, siden norsk blir noe knotete) også oppsettet av et regnestykke, som kan gjøres på 3 måter; "Prefix notation", "Infix notation" og "Postfix notation".
Vår gode venn Jan "fant opp" den første, altså "Prefix notation" og siden han var polakk, ble dette etterhvert kalt "Polish notation". "Postfix notation er en "reversert" utgave, og derfor navnet "Reverse Polish Notation.
Så hva betyr uttrykkene da?
Jo, Det handler om hvor man setter regnetegnet/ene i regnestykkene.
Vi tar den enkle først, "Infix" også omtalt som "Algebraisk"
3 + 4, hvor regnetegnet er inni regnestykket.
Prefix, setter regnetegnet/ene først.
+ 3 4
Postfix, sist.
3 4 +
Ser jo rart ut, men "vi alle" (iallefall vi som gikk folkeskolen på 70-80-tallet) har brukt "postfix notation" gjennom hele skoletiden. Se her, satt opp slik vi husker det.
3
4 +
--------
=
(og to strek under svaret).
RPN har også den fordelen at parenteser () og erliktegn = ikke bare er overflødig og unødvendig, men de eksisterer ganske enkelt ikke på en RPN-kalkulator.
Hvordan utfører man så regne stykker? Jo, man setter inn 3, Enter, 4 +.
Et komplekst stykke da? (i algebraisk eller "textbook type") 7*(3+2)-4
3 enter 2 + 7 * 4 - (Merk, en trenger bare "enter" etter første tall, resten utføres med regnetegnene).
Så, hva er pointet med denne posten da?, jo - (drumroll) - Sjølskryt
Bildene under viser en slik omtalt kalkulator og medfølgende bok (kjøpt separat), og da sistesiden i boka.
Calc_1.jpg
Calc_2.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.