Bikeridr - om alt og ingenting

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
kvase
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by kvase »

Bikeridr wrote: 08 Jun 2024 13:41 Gårsdagens gjest i hagen. Hærfugl hekker ikke i Norge, men streiffugler er observert i hele norge, også Finnmark. Jeg så den aldri i Tromsø, men her lander den på plenen rett som det er.
Dessverre bare ryggen på linerla, men se bildet i "full-size", så ser dere at den har fått fanget seg litt frokost.
R5EK5219.jpg
uten å kunnne sammeligne da kamere er fra Ipone se
Linerle på bålpanne Hoveodden
thumbnail_image2.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Bikeridr
Geocache General
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"

Post by Bikeridr »

Dagens lille kosejobb unnagjort.
Olje og filterskift på "Alfred".
Forrige skifte var i august 2019. Grunnet coronastuck i Norge i 2020 og 2021, samt situasjonen og prioriteringen med mine foreldre i 2022 og 2023, har det blitt skammelig lite kjøring på meg. I år har det vært prioritert hagearbeid og bare noen få småturer, så har "Alfred" bare rullet 2.240km siden forrige oljeskift 😔 Sist olje var Motorex, og jeg var ikke så veldig fornøyd med gearkasselyden med den oljen. Samtidig, 5 år gammel olje med sporadisk bruk og like mange overvintringer, så byttet jeg "pga dato". Nå er det gode gamle pålitelige Motul i bunnpanna.
Får prøve å få meg en tur i morgen.
Mhp jobb, så har "omkalfaltringen" i rederiet tatt litt tid og jeg har vært st.by nå i nesten en måned. Får håpe det ordner seg iløpet av neste uke 🤞
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Ble en 18-mils tur med "Frosken" i dag
Bilder? Hmm, tjaa.. Nuvel, får håpe CSDD var like "flinke" som meg mhp bildetagning.
Sist tur med "Alfred" fikk jeg jo to fine bilder av meg tilsendt og som kosta €20,-. Jeg synes egentlig trafikketaten tar seg godt betalt for nevnte bilder. Hadde vært mye billigere om jeg tok de selv 🙃
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

På denne dato og denne ukedag for nøyaktig 33 år siden, gjennomførte jeg "praktisk førerprøve klasse A, tung motorsykkel". Etter endt prøve ble det avkrysset "bestått" i vurderingsskjemaet av sensor.

Ha en feiende flott fredag den trettende :thumleft
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

Bikeridr wrote: 13 Sep 2024 06:33 På denne dato og denne ukedag for nøyaktig 33 år siden, gjennomførte jeg "praktisk førerprøve klasse A, tung motorsykkel". Etter endt prøve ble det avkrysset "bestått" i vurderingsskjemaet av sensor.

Ha en feiende flott fredag den trettende :thumleft
Grunnet overganger fra papir til data så stemmer ikke mine datoer for lett-mc bil og MC
Billappen/traktor/lastebil er oppført med 01.01.83 fordi det er første hele året jeg kunne inneha bil-lappen og lett lappen har samme dato som tungMC 21,05,84-selv om jeg tok lettlappen som 16åring-01.01.97 dukket snøscooter opp på lista og 01.01.03 fikk jeg visst mopedlappen-og 19.03.13 mellomtung. :roll: Lastebil med henger stemmer dog.
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Heh, ja - det har jo vært litt mye klabb og babb med "lappen" oppigjennom.
Nå har jo ikke jeg norsk sertifikat lenger, da jeg måtte bytte til latvisk ved fornyelse. Med "C1E" på lappen betyr jo det hvert 5. år. På baksiden er det oppført datoene for akkurat de kjøretøyene jeg innehar tillatelse til å føre, som det heter i lovverket.
28.10.1986 for "B" og "C1".
13.09.1991 for "A"
08.03.2008 for "BE" og "C1E"
Alle andre klasser er stjernet ut. (Kanskje jeg ikke har lov å kjøre "Frosken" A2 eller moped AM :shock: )
Nuvel, den siste norske lappen, som jeg bytta/fornyet til latvisk i 2015, hadde en stabel med bokstaver etter "/". Tror det var noe sånt som "/AM S T" etter de "offisielle" klassene.
Jeg husker Pappa sitt sist fornyede førerkort, der var det datoer for alle klasser. Han fikk "lappen" på moped og A2 lenge etter A..

Selv har jeg C1 på "stempelordning" siden jeg kjørte opp før 1989 (tror jeg det var). Da "kredittkortene" kom, fikk jeg "C1" som offisiell klasse.

En annen litt komisk situasjon jeg havnet i, var siste fornyelse i Norge, i november 2010, rett før vi flytta.
Alle gyldighetsdatoer var satt frem 5 år, slik normen er, bortsett fra klasse "B". Den datoen var satt likt utstedsdato i 2010. Så, jeg hadde lov å kjøre bil med tilhenger, men ikke bil alene 🤣😂. Skikkelig festlig, siden jeg skulle kjøre flyttelasset til Latvia bare noen dager senere.. Jeg fikk et notariusgodkjent skriv, oversatt til latvisk, engelsk og finsk (siden vi skulle kjøre gjennom Finland) av SVV. Førerkortet med korrekte datoer kunne de ikke sende utenlands, så jeg fikk også dispensasjon til å inneha to førerkort inntil jeg returnerte til Norge for å bytte. Det nye, riktige, ble sendt til mine foreldre, hvor jeg hentet det i februar 2011.
Neste år fornyer jeg til mitt 3. latviske "Vaditajas Apliecība" 🙂
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Jeg anser vel meg selv som litt "nørd", og tar det som en kompliment om noen nevner det.
Av innomhushobbier jeg har, er jo som kjent 3D-printing, men jeg har også en større interesse for kalkulatorer, da spesielt den typen som bruker "RPN" inntasting av det man skal regne ut.
RPN står for "Reverse Polish Notation", etter den polske matematikeren Jan Łukasiewicz.
For å forstå uttrykket, må man (og jeg bruker engelsk terminologi, siden norsk blir noe knotete) også oppsettet av et regnestykke, som kan gjøres på 3 måter; "Prefix notation", "Infix notation" og "Postfix notation".
Vår gode venn Jan "fant opp" den første, altså "Prefix notation" og siden han var polakk, ble dette etterhvert kalt "Polish notation". "Postfix notation er en "reversert" utgave, og derfor navnet "Reverse Polish Notation.
Så hva betyr uttrykkene da?
Jo, Det handler om hvor man setter regnetegnet/ene i regnestykkene.
Vi tar den enkle først, "Infix" også omtalt som "Algebraisk"
3 + 4, hvor regnetegnet er inni regnestykket.
Prefix, setter regnetegnet/ene først.
+ 3 4
Postfix, sist.
3 4 +

Ser jo rart ut, men "vi alle" (iallefall vi som gikk folkeskolen på 70-80-tallet) har brukt "postfix notation" gjennom hele skoletiden. Se her, satt opp slik vi husker det.

3
4 +
--------
=
(og to strek under svaret).

RPN har også den fordelen at parenteser () og erliktegn = ikke bare er overflødig og unødvendig, men de eksisterer ganske enkelt ikke på en RPN-kalkulator.
Hvordan utfører man så regne stykker? Jo, man setter inn 3, Enter, 4 +.
Et komplekst stykke da? (i algebraisk eller "textbook type") 7*(3+2)-4
3 enter 2 + 7 * 4 - (Merk, en trenger bare "enter" etter første tall, resten utføres med regnetegnene).

Så, hva er pointet med denne posten da?, jo - (drumroll) - Sjølskryt :D
Bildene under viser en slik omtalt kalkulator og medfølgende bok (kjøpt separat), og da sistesiden i boka.
Calc_1.jpg
Calc_2.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
ole m.
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Post by ole m. »

Du er aktiv innenfor flere felt, skjønner jeg. Og ja, dette er vel ganske nerdete... :D Men nerdete er jo som regel bra, og her har du bidratt til en manual for en kalkulator? Har aldri hørt om dette merket før, så kjenner ikke historien her. Skriv gjerne mer om dette, og hva du har gjort.

Men, jeg har brukt HP-kalkulatorer siden studietiden på begynnelsen av 90-tallet. Man blir vant til inntastingen, til slutt blir det vanskelig å bruke ordinære kalkulatorer. Dette fikk jeg erfare på en eksamen en gang, da HP-en streiket. Jeg hadde med gammel ordinær kalkulator som backup, var forberedt på det meste. Men det viste seg svært vanskelig å bytte raskt, ble mye tid som gikk med til feiltasting...

I dag bruker jeg en HP 48GX på jobb, kjøpt brukt for en rimelig penge.
HP48GX.jpg
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

@ole m. Heh, ja - kjenner til det der med "vanlige" kalkulatorer. Jeg samler på kalkulatorer og har også noen avanserte Casio'er og en NumWorks (med MicroPython) algebraiske og de er tungvinte og bruke når man er vant til RPN.
Min eldste HP er HP 28S som jeg kjøpte da jeg gikk Chief-skolen i '92/93. Siden har det ballet på seg, kan man si..
HP_Samlingen.jpg

Videre har jeg to Sovjetiske "Elektronika" klalkulatorer med VFD-display (som fungerer men de drikker batteri fortere enn jeg klarer å drikke Whisky). De er (selvsagt) RPN og har en EEPROM chip for programmering på 184 bytes. Den øverste, MK-52 var den Sovjeterne brukte på "Mir" romstasjonen og kan plugges med inntil 3 moduler, hvorav den ene var med programmer for romprogrammene brukt på "Mir". Har prøvd å få tak i modulene, men det er nesten helt umulig og dessuten svindyrt.
Elektronika.jpg
SwissMicros https://www.swissmicros.com/ produserer "kloner" av de klassiske HP'ene men er helt uavhengig av HP og kjører sitt eget operativsystem (DMCP) som bruker Intel floating point math library og dermed 34-bits presisjon. Kan ha eksponent opp til +-9,9x10^6144.
For DM 32, som har manual i bokform, så bidro jeg med korrektur og etpar programeksempler. Dyre kalkulatorer, handsammenskrudd i Sveits og svært høy kvalitet. "Skroget" er i rustfritt stål og display er Sharp "memory LCD" beskyttet av Gorilla glass. (Koster typisk CHF 200 og oppover).
DM-42 er bygget på HP 42s, har samme brukergrensesnitt og kan programmeres med HP-42 programmer, bare den har 72Kb minne og 6MB "harddisk" i motsetning til HP's 384 bytes.
WP43 er en prototype det bare ble laget noen få stykker av for "ivrige betatestere", og min har serienr 00002 :) (Kan ikke kjøpes kommersielt). Samme "hardware" som DM42, men har langt over 5.000 regnefunksjoner. Litt annen programstruktur enn HP/DM 42, men er lett å sette seg inn i, da det mest er en annen "dialekt" enn 42 programspråket. Her har jeg vært betatester og faktisk klart å få rapportert inn noen få "bugs".
DM32 er (you guessd it) bygget på HP 32s II, men er på en nyere plattform enn DM42 og WP43. Den har 400Kb minne og USB-C grensesnitt.
SwissMicros har nylig lansert en DM42n, som er på samme plattform som DM32. Har ikke fått den enda, men den er i bestilling :)
SwissMicros.jpg
ole m.
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Post by ole m. »

Her var det noen gamle kjente HP-er ja. Og det ser ut til at du holder deg til vitenskapelige, og styrer unna økonomi-kalkulatorne?

Morsomt med de russiske kalkulatorne, og historien bak. Og selvsagt også SwissMicros, ante ikke at noen lagde slike "HP-kopier".

En av tingene jeg kanskje liker aller best på de gamle HP-ene, er den taktile tilbakemeldingen man får av tastene. Man er aldri i tvil om at man har trykket inn en tast, i motsetning til alt annet jeg har brukt opp gjennom årene. Er det sånn på SwissMicros også?

Kommer nå på at jeg har en Sharp PC 1403h liggende en plass også. Programmerbar med BASIC. Merk at dette er den oppgraderte utgaven, med 32 kB RAM. :D Denne ble brukt til å kjøre program for landmåling.
SHARP-PC-1403H.jpeg
Last edited by ole m. on 19 Sep 2024 17:14, edited 1 time in total.
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Den Sharp'en husker jeg.
Jeg holdt på å kjøpe en Casio FX-702p (eller husker ikke nøyaktig betegnelsen), lik eller "klone" av Sharp sin, med Basic som programspråk. Det ble som sagt HP 28S istedet og dermed så jeg meg aldri tilbake.

Ja, er "scientific" kalkulatorer jeg holder meg til. Rene finanskalkulatorer har ikke trigget interessen min. Dog, både HP Prime, 49g+ og 50g har flere innebygde TVM-funksjoner. De har også innebygget regneark ala Excel.

SwissMicros sine kalkulatorer søker å være "så lik som mulig" til HP, så ja - tastene føles akkurat slik de skal føles, som på ekte og ordentlige HP-kalkulatorer.
Skulle du bestemme deg for å kjøpe en av de, så tviler jeg på at du vil angre.
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Måtte jo prøve ut nyerhvervelsen.
Røska ut et 100-4100 f5,5-8 objektiv, sammen med en 1,4x extender.
560mm, F11, 1/640s, ISO 1600, avstand 33,3m.
Ser ut til at den ene sjura (skjæra på sørnorsk) er litt misunnelig på den andre..
Sjura.jpg
intruder
MC: 1993 Yamaha Virago 750

Post by intruder »

Fin fuggel skjøra å--- når de samler seg for å erte katter er det jo en måte å vise innad i flokken at jeg ikke er redd for å utfordre en predator , som enkelte mennesker ... :shock:
med nyervervelsen regner jeg med at du tar bilder av dyr og hendelser i ditt daglige virke...
slike scenarioer kan en jo ikke engang gjøre fra toppen av Mjøstårnet... \:D/
Tekumseh
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing

Post by Tekumseh »

En av de mest intelligente fuglene vi har rundt oss, skjæra. Har et skjærekull i hagen så å si hvert år vi, og det er ofte en skikkelig bandittgjeng som herjer utover sommeren. De river opp nysådde planter/skudd, sorterer steiner, velter blomsterkrukker og jager kattene i nabolaget. Og holder meg fra å sove utpå i helgene selvsagt.

Gode zoomlinser er moro. Utrolig hva man kan gjøre med stativ, fjernutløser og ei stor linse. Selv solgte jeg alt av kamerautstyr for ei tid tilbake, men så kommer perioder man angrer seg..

Nå er det kun en Kodac Instamatic i retrohylla, med en innpakka ubrukt film og to sånne snurreblitzer (den ene brukt på 3 sider.)

Men kan ikke samle på alt, slik som Casio fx-82Super FRACTION-kalkulatoren fra da man gikk på mekk i 1995. Det er vel en simpel kalkulator i dine øyne, men mer enn komplisert nok for meg 😅
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

Skjærer gjør seg best i "våtorganisk avfall" dunken-her er det store flokker av de 20-30+ som terroriserer alt annet fugleliv. :evil:

Innimellom kværker de en i flokken også..
Post Reply