Heh, ja - mine tanker også. Tipper det går en stund før jeg kjøper "Venden" vann igjen
Bikeridr - om alt og ingenting
- Bikeridr
- Geocache General
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
Re: Bikeridr - om alt og ingenting
Trykk er vel også en faktor når det gjelder frysepunkt for vann. Høyere trykk pga kullsyre vil senke frysepunktet, men kanskje ikke så mye som det blir rapportert om her.
1985 Yamaha XVZ 1200 Venture Royale
Trondheim
Trondheim
- intruder
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
Nansen Explorer i Kristiansund...har skipet fått nye eiere ?

Atlantic Bunkers ...etter litt Sherlock Holmes elimentærvirksomhet Mr Watson
Atlantic Bunkers ...etter litt Sherlock Holmes elimentærvirksomhet Mr Watson
- Bikeridr
- Geocache General
Jepp. Det er riktig. Ble kjøpt av atlantic bunker i fjor april.intruder wrote: 11 Feb 2026 16:58 Nansen Explorer i Kristiansund...har skipet fått nye eiere ?![]()
Atlantic Bunkers ...etter litt Sherlock Holmes elimentærvirksomhet Mr Watson![]()
- Bikeridr
- Geocache General
Jaha, så har jeg bytta batteri i "Prinsen", som kona har døpt bilen Det er jo ikke "bil" men en datamaskin på hjul.. Etter å ha vært strømløs i ca 3 minutter, så er allting dødt. Instrumentpanelet hadde full panikk med at det meste var dødt og "kontakt forhandler". 2 restarter og nesten alt kom tilbake, så hvis noen vet hvordan ryggehjelpa kommer tilbake, er jeg mottakelig for forslag..Kamera virker men alle "strekene" som viser hjulene og hjørnene er borte. Hvis noen vet, så er jeg mottakelig for forslag. Eneste jeg får "bestemme" nå er lydstyrken på pipelydene..
- JRO
- MC: 2025 BMW R 1300 GS.
2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
2016 Ducati MTS 1200 Enduro.
2013 Ducati MTS 1200
1981 Kawasaki KZ 1300 - Location: Kongsberg
Det kan hjelpe @Bikeridr hvis du forteller hva slags bil "Prinsen" er.Bikeridr wrote: 21 Feb 2026 19:08 Jaha, så har jeg bytta batteri i "Prinsen", som kona har døpt bilen Det er jo ikke "bil" men en datamaskin på hjul.. Etter å ha vært strømløs i ca 3 minutter, så er allting dødt. Instrumentpanelet hadde full panikk med at det meste var dødt og "kontakt forhandler". 2 restarter og nesten alt kom tilbake, så hvis noen vet hvordan ryggehjelpa kommer tilbake, er jeg mottakelig for forslag..Kamera virker men alle "strekene" som viser hjulene og hjørnene er borte. Hvis noen vet, så er jeg mottakelig for forslag. Eneste jeg får "bestemme" nå er lydstyrken på pipelydene..
- Bikeridr
- Geocache General
Hmm, ja - det glemte jeg i farta..JRO wrote: 21 Feb 2026 21:18Det kan hjelpe @Bikeridr hvis du forteller hva slags bil "Prinsen" er.Bikeridr wrote: 21 Feb 2026 19:08 Jaha, så har jeg bytta batteri i "Prinsen", som kona har døpt bilen Det er jo ikke "bil" men en datamaskin på hjul.. Etter å ha vært strømløs i ca 3 minutter, så er allting dødt. Instrumentpanelet hadde full panikk med at det meste var dødt og "kontakt forhandler". 2 restarter og nesten alt kom tilbake, så hvis noen vet hvordan ryggehjelpa kommer tilbake, er jeg mottakelig for forslag..Kamera virker men alle "strekene" som viser hjulene og hjørnene er borte. Hvis noen vet, så er jeg mottakelig for forslag. Eneste jeg får "bestemme" nå er lydstyrken på pipelydene..![]()
2020 Toyota RAV4 Hybrid AWD
Har trålet nettet og brukt den der AI greian for tips. Ser ut at jeg må rygge etpar km for at systemet skal "kalibrere" seg. Så da blir det ryggemaraton etter frokost i dag
- increasing
- MC: R1250GSA / ST1100AX
Litt sent nå … ved bytte av batteri vil tilkobling av batterilader hjelpe deg under arbeide så ikke bil blir strømløs. Da unngår du eventuelle feilmeldinger, du mister lagrede innstillinger, problemer med systemet går tilbake til fabrikkinnstillingene osvBikeridr wrote: 21 Feb 2026 19:08 Jaha, så har jeg bytta batteri i "Prinsen", som kona har døpt bilen Det er jo ikke "bil" men en datamaskin på hjul.. Etter å ha vært strømløs i ca 3 minutter, så er allting dødt. Instrumentpanelet hadde full panikk med at det meste var dødt og "kontakt forhandler". 2 restarter og nesten alt kom tilbake, så hvis noen vet hvordan ryggehjelpa kommer tilbake, er jeg mottakelig for forslag..Kamera virker men alle "strekene" som viser hjulene og hjørnene er borte. Hvis noen vet, så er jeg mottakelig for forslag. Eneste jeg får "bestemme" nå er lydstyrken på pipelydene..
increasing
"Sovende rev fanger ingen høner - …"
- Bikeridr
- Geocache General
Sånn. I føljetongen "fikse ryggekamera etter strømbrudd", så fant jeg etter enda litt mer googlig ut at "trajectory lines" må kalibreres før de virker. Nytta ikke med første forsøk å rygge 200m rett bakover..
For de som ev. kommer opp i samme problem, her er løsningen på Toyota iallefall:
Start bilen (eller som han selgeren sa da vi henta ut bilen, "start computeren med startknappen"), sett i revers og rygg 4-5 meter, stopp og mens bilen fortsatt er i revers; fullt rattutslag til venstre, så til høyre. Rygg noen få meter hver vei med fullt rattutslag til hver side.
Etter denne manøveren, så virka det på vår bil iallefall
For de som ev. kommer opp i samme problem, her er løsningen på Toyota iallefall:
Start bilen (eller som han selgeren sa da vi henta ut bilen, "start computeren med startknappen"), sett i revers og rygg 4-5 meter, stopp og mens bilen fortsatt er i revers; fullt rattutslag til venstre, så til høyre. Rygg noen få meter hver vei med fullt rattutslag til hver side.
Etter denne manøveren, så virka det på vår bil iallefall
På min Transporter er oppskriften, fullt styreutslag den ene veien og så fullt den andre veien. Ikke helt ulikt din Toyota, men det er ikke noe rygging med i bildet. Kun nok bevegelse til å slippe å vri gummi på samme flekkenBikeridr wrote: 22 Feb 2026 12:20 Sånn. I føljetongen "fikse ryggekamera etter strømbrudd", så fant jeg etter enda litt mer googlig ut at "trajectory lines" må kalibreres før de virker. Nytta ikke med første forsøk å rygge 200m rett bakover..
Etter denne manøveren, så virka det på vår bil iallefall![]()
- intruder
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
...og disse kuriositetene i forbindelse med batteriskift minner meg om galematias og aprilsnarr ...

- JRO
- MC: 2025 BMW R 1300 GS.
2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
2016 Ducati MTS 1200 Enduro.
2013 Ducati MTS 1200
1981 Kawasaki KZ 1300 - Location: Kongsberg
Når jeg puttet spørsmålet inn i ChatGpt fikk jeg dette svaret,
Forberedelser før du skifter batteriet
Bruk memory saver eller batterilader (hvis tilgjengelig)
Et minne-strømapparat (memory saver) kan kobles til OBD-porten eller sigarettenneren for å holde spenning til bilens moduler mens 12 V-batteriet er frakoblet. Dette minimerer sjansen for at innstillinger blir nullstilt.
Hvis du ikke har memory saver:
Følg steg 3–5 for å minimere datatap.
3. Samme sekvens ved frakobling og tilkobling
Det er viktig for å minimere strømbrudd i den elektroniske hukommelsen:
Slå helt av bilen og ta ut nøkkelen/smart-key.
Koble fra negativ terminal sist når du fjerner batteriet.
Når nytt batteri skal på: koble negativ terminal først ved installasjon.
Dette reduserer risikoen for å miste ECU-data og radiosettet innstillinger.
4. Hvis infotainment eller innstillinger fortsatt oppfører seg rart etter byttet
En litt uvanlig, men dokumentert Toyota-«reset-triks» kan hjelpe uten å måtte nullstille enheten fullstendig:
Etter batteriskift uten memory saver, gjør følgende:
Slå på bilen i ON (ikke Start/Ready) eller START-modus.
Sett girspaken i Reverse (R).
Aktiver parkeringsbremsen.
La bilen stå slik i minst 5–10 minutter.
Sett i Park (P), slå av bilen.
Start bilen normalt igjen.
Dette har hjulpet mange RAV4-eiere med å få infotainment-systemet og andre moduler til å «finne tilbake» til lagrede innstillinger uten reset.
Lykke til.

Forberedelser før du skifter batteriet
Et minne-strømapparat (memory saver) kan kobles til OBD-porten eller sigarettenneren for å holde spenning til bilens moduler mens 12 V-batteriet er frakoblet. Dette minimerer sjansen for at innstillinger blir nullstilt.
Følg steg 3–5 for å minimere datatap.
Det er viktig for å minimere strømbrudd i den elektroniske hukommelsen:
Slå helt av bilen og ta ut nøkkelen/smart-key.
Koble fra negativ terminal sist når du fjerner batteriet.
Når nytt batteri skal på: koble negativ terminal først ved installasjon.
Dette reduserer risikoen for å miste ECU-data og radiosettet innstillinger.
En litt uvanlig, men dokumentert Toyota-«reset-triks» kan hjelpe uten å måtte nullstille enheten fullstendig:
Slå på bilen i ON (ikke Start/Ready) eller START-modus.
Sett girspaken i Reverse (R).
Aktiver parkeringsbremsen.
La bilen stå slik i minst 5–10 minutter.
Sett i Park (P), slå av bilen.
Start bilen normalt igjen.
Dette har hjulpet mange RAV4-eiere med å få infotainment-systemet og andre moduler til å «finne tilbake» til lagrede innstillinger uten reset.
Lykke til.
- Bikeridr
- Geocache General
Takk for tipsene @JRO
Jeg har fått alt tilbake slik jeg hadde satt opp systemet. Fullt rattutslag i revers hjalp.
"Problemet" var at batteriet døde mens jeg var på sjøen og kona skulle ut. Var jo flere alarmer enn etter blackout på atomubåt, så hun fikk litt panikk. Ringte naboen og han hjalp henne med et lånt batteri. Da de første tingene tullet etter oppstart hadde de googlet seg frem til hvordan få opp det meste (parkeringsassistent samt de fleste TBF'er og FBF'er), men ryggehjelpa hadde fortsatt vondt i viljen sin.
Ja, de måtte også google hvor batteriet var hen også. Det ligger bak i bagasjerommet på høyre side, og med elektrisk bakluke som nektet å åpne, måtte de slå ned baksetene og kravle inn den veien
Nuvel, han gamle kroken på snart 80 er litt av en pelementmaker, så han fikk ordna det
Har som sagt fått bytta ut mopedbatteriet som sto originalt med et større og skikkelig Varta batteri.
Naboen fikk tilbake sitt batteri, ferdig oppladet, samt en boks med Underberg, så nå er det bare fryd og gammen i nabolaget igjen.
Satser på at neste batteribytte blir foretatt av neste eier
Jeg har fått alt tilbake slik jeg hadde satt opp systemet. Fullt rattutslag i revers hjalp.
"Problemet" var at batteriet døde mens jeg var på sjøen og kona skulle ut. Var jo flere alarmer enn etter blackout på atomubåt, så hun fikk litt panikk. Ringte naboen og han hjalp henne med et lånt batteri. Da de første tingene tullet etter oppstart hadde de googlet seg frem til hvordan få opp det meste (parkeringsassistent samt de fleste TBF'er og FBF'er), men ryggehjelpa hadde fortsatt vondt i viljen sin.
Ja, de måtte også google hvor batteriet var hen også. Det ligger bak i bagasjerommet på høyre side, og med elektrisk bakluke som nektet å åpne, måtte de slå ned baksetene og kravle inn den veien
Nuvel, han gamle kroken på snart 80 er litt av en pelementmaker, så han fikk ordna det
Har som sagt fått bytta ut mopedbatteriet som sto originalt med et større og skikkelig Varta batteri.
Naboen fikk tilbake sitt batteri, ferdig oppladet, samt en boks med Underberg, så nå er det bare fryd og gammen i nabolaget igjen.
Satser på at neste batteribytte blir foretatt av neste eier
- Bikeridr
- Geocache General
Ja, og her er noen av tingene, som ikke virka rett etter batteribytte:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Bikeridr
- Geocache General
Матербоший, eller "gudhjelpemegvel" som kona ville uttrykt det.
Ikke vannkjøling og ikke overklokket som mitt skjermkort. Likevel, borti dobbel pris av hva jeg betalte i september
Ikke vannkjøling og ikke overklokket som mitt skjermkort. Likevel, borti dobbel pris av hva jeg betalte i september
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.