RuneMC's blogg - Sesongen 2023

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
RuneMC
Posts: 2033
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - sesongstart

Post by RuneMC »

@ArcticTiger - ok, skal legge meg det på minnet. Den var litt fin ja... ikke tilfeldig at jeg tok med den i bakgrunnen :)
User avatar
RuneMC
Posts: 2033
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Lampeland og Eikeren runden s.38

Post by RuneMC »

Da ble det sesongpremiere på en runde som vi kan kalle Lampeland og Eikeren - siden Sylling-Skaret-Sylling-Vikersund-Åmot-Bingen-Lyngdal i Numedal-Lampeland-Lurdalen/Fv96-Darbu-Eikeren-Hanekleiva-Østbygda-Fjell-Hyggen blir litt langt... :roll:
Dagens rute:https://goo.gl/maps/A1522HBSv5t

Begynte turen litt over 11 og siden det var rooolig søndagstur ble roligst mulige start valgt - vi snakker 30- og 40-sonen via Gullaugkleiva.

Eneste grunnen til å ta denne veien er egentlig utsikten over Lier
Image

Deretter videre Gamle Lierbakkene og Fv285 til Skaret. Var endel fjellrensk og noe utretting av vei på gang her. Et par lysreguleringer også.
Der veien hadde rast ut pga flom og nå bygget opp igjen så var det fin asfalt - mens underskinnene på autovernet glimret med sitt fravær. Hvis kun dette lille stykket kostet 30-40 mill er det merkelig lite valuta for pengene.

Nåvel ihvertfall går det an å bruke veien som hjemTur fra jobben igjen :thumleft

En liten pause ved Holmenvika (badestrand om sommeren) videre mot Vikersund. Både strøsand og humper litt mindre enn forrige uke. Sanden for det meste i kanten av veien.
Image

Telehiv kan gjøre det vel humpete for cruisere og slikt, men møtte noen i motsatt retning nær Vikersund - med passasjer som garantert ville få litt "landeveismassasje" :)

På vei inn i Åmot møtte jeg en bil som kjørte 1/4 inn i mitt felt. Han hadde begge hender på mobilen sin... på toppen av rattet og drev og tastet et eller annet (!) #-o Han fikk en bært.

Veiene fra Åmot mot Bingen var litt sandete...
Image

Nesten enklere å kjøre skikkelig grusvei da - og det er jo en mil med det opp mot Lyngdal i Numedal.
Litt snø i terrenget ennå og et par steder det var litt glatt (is rett under tynt sandlag sikkert) men stort sett veldig stødig og fint
Image

Ved Litmovatnet ble det en liten stopp for medbragt kaffe på termos - ahhh. Suveren rasteplass med benker og bord :thumleft
Image

Endel sand på veien til Lyngdal i Numedal, men derfra og ned til Lampeland var det finfin asfalt.

Et bilde fra Lurdalsveien (Fv96) siden Tommas lurte på om det var sand der. Svaret er JA.
Kanskje det blir feiet til Påske? Var endel rulleskiløpere og syklister som sikkert også ønsker seg sandfri asfalt.
Image

Tok meg også en liten pause langs veien for litt mer kaffe og en lefse fra Kiwi'n på Lampeland (søndagsåpen)
Image

Etterhvert kom jeg ned til Darbu og derfra ble det litt mer tempo på asfalt uten sandkorn langs Eikeren. Nærmere Hanekleiva fikk jeg trimmet "kickdown" på DCT'n med noen forbikjøringer av søndagsbilister :)

I oppoverbakkene mot Hanekleiva var det en gjeng ungdommer med longboards... hmm, liker ikke helt tanken på å møte noen på skateboard/longboard som evt kommer over i feil kjørebane...
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: RuneMC's blogg - Lampeland og Eikeren runden s.38

Post by tshansen »

Ute å luftet deg du også =D> =D> Herlig... Slike rasteplasser burde vært spikret gps kordinatene til :thumleft

Ja håper været holder seg nå, snøsmeltingen når nye høyder og at kostebilene kommer seg ut å er like ivrige som salt/strøbilene :roll: Da kan det bli en flott vår om få uker \:D/
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
RuneMC
Posts: 2033
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by RuneMC »

Det ble tid for en handletur til Asker med parkering på MC-parkeringen i Strøket (handlet noen LED pærer på Clas Ohlson) og deretter en Hurumrunde pluss en liten "omvei" på slutten via Skaret-Sylling.

Fine kjøreforhold og absolutt brukbar temp - og imorgen er det varslet opptil 14C :thumleft

Kun ett bilde idag fra grusveien forbi Røskestadvannet. Grusveien var helt grei - dvs ikke så mye grus og mest hardpakket leire/sand med noen fuktige partier fortsatt. Det var slått opp skilt om at veien blir stengt Lørdag 22. April når billøpet Hurumsprinten arrangeres.

Image

Lufta holder seg fortsatt i bakdekket etter mye kjøring på dårlig vei - suverent! :thumleft
User avatar
RuneMC
Posts: 2033
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by RuneMC »

Another day, another adventure...

Sikkert vårtegn: Når et par humler finner veien inn soveromsvinduet men ikke ut igjen #-o #denmorgentrøttefølelsendufåravåblivekketfortidlig

Likevel i 11-tiden satte jeg meg på salen klar for en impuls-tur til Verdens Ende og tilbake :)

Som vanlig er det "unngå motorvei" som gjelder, så tråklet meg derfor via Fjell i Drammen, Klevjerveien og Østbygda til Sande. En liten fartsetappe opp Hanekleiva uten å se en eneste bil :love Tok deretter av mot Hillestad og noen småveier derfra, bl.a. 314 som viste seg å være fin.

En duft av våronn som minte meg om Andebu, nesten en måned på forskudd - vi snakker med andre ord om diverse variasjoner og stadier av DRITT :lol:

I Tønsberg ble det en liten foto-stopp ved hhv skole og Kystkultursenter (de var ved siden av hverandre)
Image

Image

Veien nedover var om mulig enda mer befengt med 40-soner enn jeg husket. Selve Verdens Ende så ut til å ha blitt en gedigen turistmaskin, så tok en U-sving på parkeringen kjørte heller ut til Hvasser og Den Blå Brygge. Noen hakk mer sjarmerende der...

Image

Så da har jeg vært til Verdens Ende og tilbake samme dag :thumleft

Returen gikk bl.a. via Eikeren, så da ble det noen fiine veier for å veie opp for alle tettbebygde fartsgrenser.

Ellers blir jeg litt betenkt når jeg møter MC-fører med passasjer i Hanekleiva som kjører veldig nær midtlinjen og lener seg godt over i mitt felt (i det som er høyresving for meg) Det går jo utmerket når det er to MC'er som møtes - men møter de en kassebil istedenfor, så kan løpet være kjørt... [-X Jeg så samme type kjøring i Grimsrudveien igår. Håper de får løsnet "rusten" raskt :-k
User avatar
RuneMC
Posts: 2033
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by RuneMC »

Mandag fikk jeg melding fra Hof MC at Schuberth C3 Pro hjelmen var ankommet, men fikk først tid idag onsdag til å hente den.
(Bestilte en til tilbudspris 4999,- for 2-3 uker siden når jeg var der en tur og de var tomme for str L)

Det ble en fin tur via Hanekleiva og Hillestad bort til Hof i brukbart vær rundt 10C. Faktisk begynt å bli grønt på jordene og hvitveisen spretter opp i vegkanten.

Vel fremme ved Hof kl 12:02 stod det et par andre kunder ankommet i bil og ventet. En av de som ventet ringte opp eieren og sa at det stod en 30-40 personer og ventet :lol: Imens gikk jeg bort på Joker butikken som er i samme bygget og kjøpte meg en is og et par nylagede og velduftende kanelboller.

Knapt ute av butikken kom eieren susende inn på gårdsplassen i sin BMW X5 og ble nok litt skuffet over bare å se 4-5 ventende. Ja, nei, det hadde jo vært noen andre og kikka og dratt igjen når det ikke var åpent sa han som hadde ringt (...han hadde visst dårlig tid til påskeferie) :)

Uansett ble det en liten prøving av passformen på hjelmen - og jada, den satt som et skudd! Så da var det bare å trekke kortet og få noen tips på kjøpet
1) Bruk ikke mikrofiber på visiret - det blir det masse riper av
2) Bruk alltid skyveknappen for å ta ned/opp solvisiret
3) Lån aldri bort hjelmen

Image
* Hjelmen kommer komplett med pinlock :thumleft
* Støynivået i fri luftstrøm (stående kjøring for min del) var veldig bra. Neotec gir endel vindsus, men med C3 Pro var suset på et merkbart lavere og mer behagelig nivå :thumleft :thumleft
* Lufting virker bra. Selv om det ikke er samme definerte luftstrøm fra åpningen ved munn, så virker det likevel som at det er god lufting - og toppventilen støyer mindre når den åpnes enn Neotec. (Toppventilen på Neotec gir mer luft i bytte mot mer støy) :thumleft
* Støynivået i turbulens-sonen litt bedre tror jeg utifra hukommelsen. :thumleft Men bør nesten gjøre samme mod som på Neotec'en dvs bruke litt * støydempeplate til å fylle opp der det er plass for hodetlf.
* Foreløpig litt tight på bakre kinn og tøyfliken som skal tette under haken er litt stram inn mot halsen - men tror begge deler vil gå seg til.

Hjemturen tok jeg via Eikeren, Tyrifjorden og Lier. Stort sett fine forhold. Mellom Skotselv og Åmot var en del av tidligere 80-sone gjort om til 60-sone samtidig som veien var utbedret. Ingen ny bebyggelse (åkre og noen gårder) Hvor er logikken? :-k [-(

Fint lettskyet vær og sol hele turen og observerte når jeg kom til Gamle Lierbakkene at jeg nok hadde vært heldig og kjørt rundt regnet som hang over Drammen da
Image
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9140
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by ojda »

Se der var'n RuneMc "all white" ja,.
Grattis med ny hjelm =D>
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Palma
Posts: 4742
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by Palma »

Knallhjelm, og en etat kjører og med hvite hjelmer, så man blir visst lagt merke til da :thumleft .
HOF MC fornekter seg ikke hahahaha
User avatar
RuneMC
Posts: 2033
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by RuneMC »

Takk takk.
Ja, dette blir fin-hjelmen, nå.

Hvit ble det fordi jeg er lei fluoriserende, samtidig som det bør være synlig kontrast mot de fleste bakgrunner (utelukker grått og sort). Mulig jeg finner noe reflekterende tape og lager noen fartsstriper el lign, men den er jo rimelig stilren som den er nå.

Kommer nok fortsatt til å slite på Neotec'en når det er jobbpendling eller dårlig vær.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by tshansen »

RuneMC wrote: 1) Bruk ikke mikrofiber på visiret - det blir det masse riper av
Jasså :-s :-s Hva skal du bruke da, som ikke setter striper :roll:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9140
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by ojda »

Jepp! Hvit hjelm fungerer.
Ved siste hjelmbytte gikk jo også jeg for hvitt for å bli lagt merke til \:D/ og har bare positive erfaringer :thumleft
Signalgul og orange er liksom ikke helt meg, og Bjerknez sin teori om at sort gir en god kontrast i finvær er jeg ikke helt med på :lol:
Fartstripr er unødvendig og vil se litt jalla ut i mine øyne, trur eg [-(
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
RuneMC
Posts: 2033
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by RuneMC »

@ojda - ja, trur vel også at hvit vil funke, ikke minst pga innarbeidet farge hos etaten Palma nevnte :)

@LS - myk bomullsklut eller polérduk med litt mildt såpevann vil sikkert funke. Ikke like raskt, men får prøve å være disiplinert. Har forsåvidt brukt microfiber på Shoei'en, og det har gått rimelig bra, men mulig plasten i Schuberth-visiret lettere ripes - a la pinlock innervisiret (det tåler jo absolutt ingenting mer enn vann som risler over etterfulgt av lufttørking...)
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by Toven »

Kan ikke se for meg at en god MF lager riper i det visiret..
Mitt blåe visir holder fortsatt fint! Dissa blir det jo riper/merker bare man ser på de omtrent :lol:

Nei, en MF klut av god kvalitet så går det nok bra! Motul hjelm og visirrens er knall :)
Polerduk hadde jeg aldri brukt [-(
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by tshansen »

RuneMC wrote:@ojda - ja, trur vel også at hvit vil funke, ikke minst pga innarbeidet farge hos etaten Palma nevnte :)

@LS - myk bomullsklut eller polérduk med litt mildt såpevann vil sikkert funke. Ikke like raskt, men får prøve å være disiplinert. Har forsåvidt brukt microfiber på Shoei'en, og det har gått rimelig bra, men mulig plasten i Schuberth-visiret lettere ripes - a la pinlock innervisiret (det tåler jo absolutt ingenting mer enn vann som risler over etterfulgt av lufttørking...)
Det kan nok være noe med visiret ja, for på mine Arai og Shoei hjelmer som jeg har hatt siste årene er det alltid brukt wetwipes og microfiberklut og det riper ikke i det hele tatt :thumleft Pussig om de velger å lage visir i så myk plast på schubert? :-s
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
RuneMC
Posts: 2033
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by RuneMC »

@Toven / LS - OK, får teste på et sted på visiret som ikke ligger i synsfeltet :thumleft

Tenkte rådet var utifra at Schuberth visirene får lettere riper enn f.eks. Shoei - men har absolutt ingen tidligere erfaring med Schuberth.
Foreløpig hadde det kun kommet 1 stk insekt på og det greit av med litt vann og såpe. For større mengder insekts-splætt er vel tipset jeg har hørt om å la en fuktig klut ligge en stund på visiret før man gnukker det av, sikkert lurt.
Post Reply