RuneMC's blogg - Sesongen 2023

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2021

Post by ojda »

Skulle egentlig tatt meg en liten runde idag jeg også, men dagen bare rant ut mellom fingrene liksom :roll:
Men jeg kan snart trøste meg med jegergryte av reinsdyrstek da, det er jo en form for trøst :thumleft
Fine bilder av høstveiene Rune-mc, håper de snart blir ferdige med byggingen ved demningen [-X
Koselig den veien over der \:D/
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2021

Post by mekkern »

Står det er åpent etter 1 november- men er noe arbeid gjenstående ennå. :-k
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2022

Post by RuneMC »

Da var 2022-sesongen offisielt åpnet 12 Mars 2022 med 86 565 km på telleren. Det gir et snitt på ca14K km pr år og målet er helt klart å komme over det i år.

Sykkelen har stått ute i carport hele vinteren uten hverken frakobling eller lading av (Li-ion) batteri og tilfeldigvis med ca halvfull tank.
Den var treg å få igang, så burdte nok vedlikeholdsladet batteriet litt men det gikk etter en 2-3 forsøk, og etter litt kjøring og tilhørende lading er det nå tilbake til "brumm-igang" på 0,1 sek med startknappen.

Ble et par timers kjøring, bl.a. ned til Klokkarstua hvor jeg tanket (kr 22-etellerannet literen) og opp samme vei igjen og deretter en liten svingom om Liertoppen og Drammen. Startet nærmere kl 14 og da var evt is blitt til vann, men for det meste er det tørr vegbane rundt om.

Ble et lite bilde nede i Hyggen for å dokumentere sesongstarten.
Image
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2022

Post by intruder »

Bor på byggefelt 435 meter over havet og her blir det nok ingen kjøring før ved påsketider...sist jeg sesongstartet ved påsketida var vel i 2007 eller noe sånn....

gleder meg jammen ! \:D/ :smt100
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2022

Post by ojda »

Godt å høre at du er ute Rune.
Det tegner lysning for flere av oss =D>
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2022

Post by RuneMC »

@ojda Joda, testet veien helt ned til Tofte idag og det var greit hele veien (Muligens noe fukt i skyggepartier som kan bli til is på natten, men man får bruke sunn fornuft og kjøre når sola har varmet litt).
@intruder Den som venter på noe godt ... osv :)

Valgte å tanke på Liertoppen da bensin til kun 22,28 lyste fra stasjonen (nå er vi blitt hjernevasket til å synes det er rimelig) og det kunne fort blitt en flau episode pga svart is som jeg merket først da jeg bremset og forhjulet begynte skvette til siden. Men slapp opp med en gang og rullet over. Hadde nok vært til underholdning for alle rundt om jeg hadde "kælvet" der...

Etter Liertoppen, ble det Asker, Sandvika og hjem igjen om Heggedal. Det er forresten andre MC'er på veiene også, selv om de fleste nok drøyer litt til.

Bilde fra Tofte
Image
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2022

Post by RuneMC »

Nok en fin dag i salen.

Tenkte jeg skulle se an Vestsideveien i Lier og evt fortsette til Vikersund, men fant ut at det ble i tidligste laget.
Stort sett greit Vestsidevien opp til Sylling men det var fortsatt noen steder med skygge og litt issvuller i veien. Men nok bar asfalt imellom til at det gikk greit.

Her en liten avstikker ned til bekken ved Kanada
Image

Sylling-Vikersund pleier å være enda hakket kjøligere, så da tenkte jeg ingen skam å snu og kjørte ned til Filtvet istedenfor. Fine bare veier der nå, dvs vestre veier. Østsiden av Hurumlandet venter jeg litt med til bakken har fått litt mer varme.

En liten sving nedom Filtvet brygge ble det. Det er litt sjarm med slikt gammelt rekkverk med rust fra vær og vind - det forteller en historie og blir en slags samtidskunst ut av det :)
Image
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2022

Post by RuneMC »

Da var min også i hovedsak parkert for denne sesongen pr forrige fredag i en tørr garasje. Der blir den nok stående med mindre det blir ekstremt mildt eller noe sånt...
DSC05122c.jpg
Ca 12K km denne sesongen - noterte dessverre ikke km ved sesongstart, så litt antagelse.

Så nå blir det gåturer istf MC turer og titte på høstløvet
DSC05111c.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2023

Post by RuneMC »

Da var sesongen så smått i gang her på Hurumlandet. Første dag med kjøring ble 4de April 2023 med en liten tur ned til Tofte - Toftestranda er forøvrig fin som badestopp om sommeren.
Image
I bakgrunnen sees byggekraner for nyeste boligprosjektet i Tofte der det meste er solgt (https://hurumbrygge.no/ ) en 49 m2 leilighet til 5,3 mill :shock: til salgs på Finn ...

For den som heller vil ha en liten enebolig med 95 m2 verksted og garasje til halve prisen (men mye oppussing påkrevd) så fanget mitt øye et til salgs skilt fra Frem https://www.finn.no/realestate/homes/ad ... =297532092 :)

Ellers den 5te lurte jeg på om jeg rakk fram til Verket før et skip på vei sydover, det gjorde jeg med litt margin... men bedre fart på skipet enn jeg tenkte
Image
...og det ruvet godt over lille Svelvik i bakgrunnen
Image

Igår snødde det, men alt var borte igjen idag så ble både en tur rundt Hurum og litt opp Lierdalen. Her Grøttegata... avsjekket isfri :thumleft
Image

Oppover Baneveien
Image
...der det var kommet en ny 30-sone (tidligere 50) bl.a. Lurer tidvis på om fartsgrensene settes pga eldre sjåfører med 3 sek reaksjonstid ? Eller pga katt som ble påkjørt i 2019 ved Kortnes? (men der var det allerede 30) :roll:
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2023

Post by intruder »

Er vel mulig fartsgrenser er satt med tanke på reaksjonstid og sånn med hensyn til fantom ekspertene som skal ligge helt oppi bakre støtfanger til forankjørende... :-k
Blir ihvertfall flere og flere av dem....og avstanden akal vel være 1001-1002-1003 uansett ...
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2023

Post by RuneMC »

@intruder Nja, veldig lite trafikk på denne veien, det er en utkjøring ved noen boliger og hestegård, men å begynne 30 sonen 350m tidligere er i overkant... (synes nå jeg) ... 50 er passe IMO... men er vel symptomatisk på at fartsgrenser nå settes mer etter lokale lobby-grupper (spesielt foreldre til usynlige barn :roll: ) og ikke faglige kriterier.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2023

Post by intruder »

Skiltingen er ofte helt uforståelig...her ble en bonde nektet utkjøring fra en påtenkt kårbygning med begrunnelse at vegvesenet satt med tellinger som viste at utkjøring var uforsvarlig...
til tross for at den var på en rettstrekning på nærmere en kilometer :lol:

tellingene viste seg å være fra ei gate i Brumunddal sentrum omlag ei mil unna :-k :-k
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2023

Post by RuneMC »

Belle Twin rundet 100 000 km på dagens tur og Honda-motoren bare går og går.
Det skjedde rett nord for Kongsberg.
Image

Status så langt er
3 ventilsjekker byttet mot en bunke sedler har det blitt uten at det har vært slitasje :thumleft
Støtdemperne burde jeg sannsynligvis bytte olje på nå, men de funker joooo... :plystre
Ellers var det et par småting første året før hun ble "stueren"
- kulelager bak åpenbart av dårlig kvalitet byttet med hjelp av @knutk =D> til noen kvalitets SKF som har holdt siden
- brytere på venstre side tatt på garanti, siden OK
- ja, også noen tennplugghetter som gikk i oppløsning, men det oppdaget de på verkstedet

Ellers slitedeler som dekk, kjede og drev og originalt blybatteri er byttet til Lithium, som iflg reklamen skal holde 8 år. Time will show :-k

Ellers har det blitt som vanlig noen turer rundt Hurumlandet og veien om Røskestadvannet er åpen og vannet er fylt opp igjen - så her blir det muligheter for bading til sommeren :thumleft
Image

Image

Ellers idag før jeg nådde 100K km så ble det en tur om Lurdalen/Ulland
Image

Litt snø igjen i terrenget her også. Bar asfalt, sol og snø på kanten - det er slikt som lokker fram smilet i hjelmen :)
Image

Kjørte oppover mot Lampeland og tenkte litt på tur opp Vegglifjell, men samtidig var det bra kjølig og jeg kjente jeg nok hadde kledd meg for lett, så kom på at opp til Blestølen kunne være fint - og det var det 8)

Image

Image

Fulgte etterhvert fjellvettreglen om ingen skam å snu da den vanlige veien over mot Jondalen endte i en halvmeter snø og muligens alternativ vei så ut til å snirkle seg om hyttefelt etter hyttefelt uten å dreie i riktig retning etter et par km kjøring.

Svingte meg en tur sørover til Holmestrand på hjemturen, der det så ut som om konfirmasjons-sesongen var godt i gang for å si det mildt... og skilt om stengte sentrumsgater imorgen 7. Mai. Ser når jeg søker at det visstnok er pga orienteringsløp :shock: https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/i ... 1.16399261
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2023

Post by RuneMC »

Søndag 7de var det igjen flott vær som lokket meg ut på tur.

Ettersom løypevalget mellom Flesberg og Jondalen var blokkert av snø, så tenkte jeg at da må jo Vegglifjell sjekkes ut - sikkert enda mer snø der og da kan det jo være kult med høye brøytekanter...

Bingen til Lyngdal i Numedal var fin med fortsatt litt snø i terrenget
Image

En stopp for litt iskaffe ved den fine rasteplassen langs Letmolivatnet
Image

Styrte mot Flesberg og vel nede på hovedveien ble det en sjelden fin transportetappe fri for biler til Veggli. Oftest pleier det å være biler som saktner ned til 50 i svingene med midtdeler, men ingen foran denne gangen :D

På vei opp mot Vegglifjell, litt nervøst underlag her og der med rullegrus på relativt hardpakket underlag
Image

Veldig flotte snødekte fjell
Image

Måtte stadig ta noen stopp for å forevige turen
Image

Men så, før siste strekket mot toppen var det bråstopp... her var det fortsatt bare skiløyper og folk på skitur
Image

Jaja, da var det bare å nyte utsikten mot toppen - og turen over til Tinnsjø og Gaustatoppen får vente til en annen gang...
Image

En flott dag i "salen" ble det likevel :thumleft
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2023

Post by intruder »

Håper du får til Lygnaseter søndag ved 12-13 - tida om været er på vår side =D>
Post Reply