Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Når man bare skulle innom Ride...

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Palma
Posts: 4743
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Kom til Onkel - Nyheter fra hjemmefronten

Post by Palma »

Det er nok aktuell å gjøre plass til deg blandt de 4 store og Kanten.Er alltid artig å lese det du skriver, jeg sitter på kontoret og småhumrer for meg selv over en kaffekopp fra i dag tidlig.. Syns jeg hører dialekta i setningene dine, selv om jeg ikke er helt sikker på dialekta di, men den er nok med på å sette preg på orda skal jeg tru. Men det får jeg vel snart erfare da vi "flatbankere" (her lo jeg høyt) i øst får høre nytt fra det våte og bratte vest om et par små uker. :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Kom til Onkel - Nyheter fra hjemmefronten

Post by tshansen »

Det er så deilig å lese onkel [emoji106][emoji106] godt å se du endelig får kjørt litt på god veiene du har savnet så sårt i havet [emoji122]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3197
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Nyheter fra hjemmefronten

Post by Kant1 »

ojda wrote:Kuult, men telt a gitt :shock:
Nei du får nok spørre om litt mere lommepenger :lol:
Telt er egentlig helt ok, Ojda, når underlaget er en plen som ligger i vater. Og heldigvis er jeg slik skrudd sammen at jeg sover som en prest i telt og sovepose. Kan hende det blir mer av dette i neste uke :thumleft
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
mekkern
Posts: 5119
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Kom til Onkel - Nyheter fra hjemmefronten

Post by mekkern »

den Thruxton R du testet har jeg kjørt også.. :D

Hva syntes du om den?
Jeg syntes den var artig men litt slapp på topp...
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3197
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Nyheter fra hjemmefronten

Post by Kant1 »

mekkern wrote:den Thruxton R du testet har jeg kjørt også.. :D

Hva syntes du om den?
Jeg syntes den var artig men litt slapp på topp...
Samme her, jeg kjørte på våt vei så noe voldsomme pådrag hadde jeg ikke, men bunndraget var jo herlig da... mmmm
Og så det utseende da mann..... tror jeg heller hadde valgt en slik Thruxton R forran en 2016 Speed Triple, om jeg måtte velge.

Men neste bajk blir nok ikke i noen av de to segmentene \:D/
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3197
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Onkel drar til fjells

Post by Kant1 »

Vel hjemme fra Lucas Rally'et på Evje, blei det et hvileskjær på mandag, med huslige sysler for å holde Hertuginnen blid og fornøyd.
Men Stian var "på" og ville kjøre på onsdagen, (tirsdag var jo jeg på ski)
Men onsdagen var lovet med sol og høy himmel, så vi salet opp og drog innover. Det hører med til historien at i Rosendalsområdet og innover fjorden hang tåka tungt over hustakene, men jeg regnet med (og jeg er ganske god i matte) at det ville være klart i Odda. Jauda, det stemte. Vi svingte bortom jobben til svogern, han disponerer normalt Gamlegutten, for den blir jysla sur av å ikke brukt. Så han pendler litt til jobb med den.
Han fikk nøklene til Speedy og lovet å være snill med den, mens jeg og Stian drog avgårde med grusdyrene.
Først fylling av bensin i Odda, så videre oppover dalene.
Image

I Seljestadjuvet, over tunnellen
Image

Vi kjører selvsagt over gamleveien til Røldal, her skinner morgensola i vannpytter og det er så grønt at det nesten skjærer i øya.
Fra Håradalen (der skisenteret ligger) tar vi beineste veien nedover Rv13 til Nesflaten, og svinger bortom nærbutikken der,
vi har jo med stormkjøkken og tenkte å prøve det ut før jeg skal på tur i neste uke.
Den kulinariske sjeldenheten "Betasuppe med ostesurret grillpølse" står på menyen i dag, så vi kaster ikke bort tida. Innover Nesflaten til Roaldkvam, og videre oppover mot Bleskestad (uttales "Blesjesta')
Her er faktisk asfalten kjempefin, svingene gøyale, og annen trafikk helt fraværende (bortsett fra kolonner med betongbiler da)
På Bleskestad tar du andre vei til venstre opp bakken, og ved første ferist begynner morroa, dvs asfalten slutter og grusen tar over. Pga all tungtransporten oppover her, er ikke grusen slik den pleier å være, veien er liksom litt løs, men det går greit.
Det går uansett ikke så fort med oss, det er ikke akkurat Pål Anders og vennene hans som er på tur :shock:
Image
Over tregrensa har vi oss en fotosession, men det ender opp med at vi begynner å filme litt i stedet.
Image
(Lord'n er jo på jobb, så vi vil gjerne gjøre noe for å glede han litt :thumleft )
Det ender opp med at vi roter oss avgårde på gamleveien som går parallellt med grusveien, og det blir en varm affære. Att og fram, opp og rigge GoProen, ned igjen, kjøre det vi vil filme, tilbake og hente kamera...... tida går.
Image

Til og med en hårreisende elvekryssing fikk vi med oss, og etterpå følte vi oss begge klar for å krysse Russland. :roll:
Image

Videre innover mot demningene tar vi en stopp, det er anleggsarbeid "all over the place" men en anleggsbeider vinker oss forbi.
Lengre inne ved en annen dam, er det en større delegasjon kontorrotter fra Hydro Energi. De ser ikke altfor begeistret ut for at vi krysser anleggsområdet, men nå er ikke vi her for å begeistre kontor-rotter, men oss selv. Og begeistret er vi i høyeste grad.
Når vi kommer til bommen som stoppet meg i fjor høst, tar vi en kjapp sjekk av grøfta, men halleluja, det er ikke noen hengelås på bolten som sikrer kjettingen.
På et blunk er vi forbi, og videre innover fjellet går turen.
Image
Kilometer etter kilometer, kun avbrudt at sauer som ikke kan trafikkreglene, og til slutt kommer vi fram til enden av vegen, ved Holmavatnet.
Nå er vi omtrent på grensa til Aust Agder fylke, og det betyr, at vi i praksis er så godt som på Sørlandet.
"Send me rægan" sier jeg til Stian, men han er jo trønder og skjønner ikke ett pøkk.
Temperaturen tilsier lette i antrekket, vi er på ca 1100 mtr og det er en perfekt sval bris som holder insekter unna. Stormkjøkkenet blir rigget, suppa kommer på kok, mens jeg surrer ostepølsene gyllenbrune.
Image

Image

Image

Gass eller multifuel.. whatever, gass funket aldeles UTmerket i dag. Vi spiser oss stappmette og deretter returnerer vi samme vei, rolig og fint, men tar en liten avstikker bortom en annen demning. Om ikke for annet enn litt ekstra trening før neste helg på Finnskogen.
Igjen tar vi en stopp ved nærbutikken, is og brus er IKKE feil, og veien oppover Bratlandsdalen til Røldal er pinadø fortsatt den samme :lol:
Over Røldalsfjellet og rett hjem, totalt over 30 mil i dag. Fin dag... men torsdagen blei nesten enda litt bedre =D>
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Kom til Onkel - Onkel drar til fjells

Post by tshansen »

Jeg blir uvell av misunnelse! [emoji23] argh!! Du vet jaggu å nyte livet når du har muligheten onkel [emoji122] flotte bilder, å slikt blir en sjuk etter å dra på tur av!

Flott levert, selv uten multifuel [emoji23][emoji106]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Kom til Onkel - Onkel drar til fjells

Post by Flanker »

Jamen... Hvor er filmen da? Hallo?!? Få se [emoji106][emoji41]
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Kom til Onkel - Onkel drar til fjells

Post by Snikkeren »

Steike fin lesing dette her. [emoji106]

Ser det skrytes av at det ble filmet med GoPro, men hvor blir filmen av?
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3197
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Onkel drar til fjells

Post by Kant1 »

Snikkeren wrote:Steike fin lesing dette her. [emoji106]

Ser det skrytes av at det ble filmet med GoPro, men hvor blir filmen av?
Den kommer... men det må jo klippes litt :-)
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Kom til Onkel - Onkel drar til fjells

Post by Snikkeren »

Skjønner. Men å fortelle oss (eller ihvertfall meg) at det ble filmet, men vi må vente på filmen, blir som å fortelle en 2 åring at vi skal gå å bade i morgen. :smt005
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3197
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Onkel drar til fjells

Post by Kant1 »

Snikkeren wrote:Skjønner. Men å fortelle oss (eller ihvertfall meg) at det ble filmet, men vi må vente på filmen, blir som å fortelle en 2 åring at vi skal gå å bade i morgen. :smt005
Vi skal kanskje gå og bade imorgen Kjetil.... om du er snill gutt.
Men.... det er ingen fancy klipping og effekter, bare så det er sagt
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
joo
Posts: 152
Joined: 13 Oct 2011 19:53
MC: BMW GSA 2018
BMW GS 2007
BMW R80GS 1995
Yamaha veldigammel XT600

Re: Kom til Onkel - Onkel drar til fjells

Post by joo »

Fiiinfint i høyden, flotte veger :thumleft
Synd der ikke går grus videre over til 9`ern, mangler litt komplette tverrforbindelser i det området.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3197
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Onkel drar til fjells

Post by Kant1 »

joo wrote:Fiiinfint i høyden, flotte veger :thumleft
Synd der ikke går grus videre over til 9`ern, mangler litt komplette tverrforbindelser i det området.
Det er sant og visst, Joo, det mangler noe få kilometer med vei innover her, retning Hovden eller Lislefjødd. På den annen side ville det vel vært utrolig mye mer folk her inne da. Det ligger et par turisthytter i området, og fotturister har som regel ingen sans for motorisert ferdsle i utmark [-X
Så å dra på ut i terrenget for å krysse vidda er vel neppe så lurt :-#
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
joo
Posts: 152
Joined: 13 Oct 2011 19:53
MC: BMW GSA 2018
BMW GS 2007
BMW R80GS 1995
Yamaha veldigammel XT600

Re: Kom til Onkel - Onkel drar til fjells

Post by joo »

Ja en motorsykkelvei til Hovden derfra. Uten plass til biler selvsagt :thumleft
Og så en fra Jøsenfjorden til Bykle. Det hadde vært noe til rundtur det, med thumpere eller twiner... Det bør vi vel kunne kreve?

Gjerne godt unna hytter og fotturområdene. Selvsagt uten antydning til fast dekke!

Man kan vel drømme \:D/
Post Reply