Kom til Onkel - Mitt liv med GSA

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
knutk
Posts: 1732
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA - GSAngela på verksted

Post by knutk »

ashland wrote:Jeg har litt følelse av når det skjer noe med en ny sykkel, så er det alltid ett eller annet som er helt ukjent for verkstedet :-k

Både den løse batteri polen, siden batteriet ikke passet til polene og sidevesken min som datt av to ganger, var helt nytt for forhandleren...
Hva er det som skal til før det er en feil de har hørt om?
Eller hva skal til før det er noe de melder feilen tilbake til produsent?
Kanskje de får info skriftlig? I så fall har de sitt ord i behold, siden de opplyser at de ikke har hørt om problemet, men unnlater å nevne at de har lest om det? :redface :roll:
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1308
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA - GSAngela på verksted

Post by Busa Trond »

Kjett når slikt skjer. Tror du har en av dem mest velte villige sykler som er.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 2746
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019
Yamaha XT 600 Ténéré 1987 (Ørkenreven)
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA - GSAngela på verksted

Post by Kant1 »

knutk wrote:
ashland wrote:Jeg har litt følelse av når det skjer noe med en ny sykkel, så er det alltid ett eller annet som er helt ukjent for verkstedet :-k

Både den løse batteri polen, siden batteriet ikke passet til polene og sidevesken min som datt av to ganger, var helt nytt for forhandleren...
Hva er det som skal til før det er en feil de har hørt om?
Eller hva skal til før det er noe de melder feilen tilbake til produsent?
Kanskje de får info skriftlig? I så fall har de sitt ord i behold, siden de opplyser at de ikke har hørt om problemet, men unnlater å nevne at de har lest om det? :redface :roll:
Ifølge Kai Ove på Ride, legger alle forhandlere i Skandinavia inn reklamasjonsoppdrag på syklene i ett arkiv som alle forhandlerne i Skandinavia har tilgang til. Og om man ikke finner en tilsvarende sak i arkivet, opprettes en "puma-case"

Det er hva jeg blei fortalt iallefall :thumleft
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Sesongstart 2019 27500km - 31450 km(StorTigern)
0 km (GSA)
knutk
Posts: 1732
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA - GSAngela på verksted

Post by knutk »

Kant1 wrote:
knutk wrote:
ashland wrote:Jeg har litt følelse av når det skjer noe med en ny sykkel, så er det alltid ett eller annet som er helt ukjent for verkstedet :-k

Både den løse batteri polen, siden batteriet ikke passet til polene og sidevesken min som datt av to ganger, var helt nytt for forhandleren...
Hva er det som skal til før det er en feil de har hørt om?
Eller hva skal til før det er noe de melder feilen tilbake til produsent?
Kanskje de får info skriftlig? I så fall har de sitt ord i behold, siden de opplyser at de ikke har hørt om problemet, men unnlater å nevne at de har lest om det? :redface :roll:
Ifølge Kai Ove på Ride, legger alle forhandlere i Skandinavia inn reklamasjonsoppdrag på syklene i ett arkiv som alle forhandlerne i Skandinavia har tilgang til. Og om man ikke finner en tilsvarende sak i arkivet, opprettes en "puma-case"

Det er hva jeg blei fortalt iallefall :thumleft
Kommentaren fra min side var "løs i snippen".
Hva du sier høres både fornuftig og riktig ut.
Mitt inntrykk er at BMW sentralt tar alle problem alvorlig. De stiller ikke nødvendig opp på torget og averterer alle problem, men om et problem dukker opp flere ganger blir det tatt tak i.

I denne konkrete sak tror jeg @BusaTrond er på riktig spor. Tatt i betraktning hvor mye juling disse syklene både får og tåler, er ikke el-problem noe som normalt blir assosiert med en grei velt. Like fullt er det viktig for oss alle at man gjør som beskrevet av din forhandler. Regner med at forhandler rapporterer videre om hva de finner. Det er også mitt inntrykk at BMW har fokus på at sykkelen skal komme fort tilbake på veien, og saksbehandlingen blir forhåpentlig vis deretter. :thumleft
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 1580
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW S1000XR - 2016mod
KTM 690 Enduro R
Location: Halden

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA - GSAngela på verksted

Post by ashland »

knutk wrote:
Kant1 wrote:
knutk wrote:
Kanskje de får info skriftlig? I så fall har de sitt ord i behold, siden de opplyser at de ikke har hørt om problemet, men unnlater å nevne at de har lest om det? :redface :roll:
Ifølge Kai Ove på Ride, legger alle forhandlere i Skandinavia inn reklamasjonsoppdrag på syklene i ett arkiv som alle forhandlerne i Skandinavia har tilgang til. Og om man ikke finner en tilsvarende sak i arkivet, opprettes en "puma-case"

Det er hva jeg blei fortalt iallefall :thumleft
Kommentaren fra min side var "løs i snippen".
Hva du sier høres både fornuftig og riktig ut.
Mitt inntrykk er at BMW sentralt tar alle problem alvorlig. De stiller ikke nødvendig opp på torget og averterer alle problem, men om et problem dukker opp flere ganger blir det tatt tak i.

I denne konkrete sak tror jeg @BusaTrond er på riktig spor. Tatt i betraktning hvor mye juling disse syklene både får og tåler, er ikke el-problem noe som normalt blir assosiert med en grei velt. Like fullt er det viktig for oss alle at man gjør som beskrevet av din forhandler. Regner med at forhandler rapporterer videre om hva de finner. Det er også mitt inntrykk at BMW har fokus på at sykkelen skal komme fort tilbake på veien, og saksbehandlingen blir forhåpentlig vis deretter. :thumleft
Tidenes kommentar knutk! Da har de sitt på det tørre :lol: :lol:

Alle sykkler og merker har sine feil og mangler. Med så mye elektronikk og bruk, skal det litt til for att ingenting går gæli noen gang...
Det som for min del er viktigst, er ikke en 100% feilfri sykkel, selv om det selvfølgelig er å foretrekke. Men hva gjør forhandleren når noe oppstår innenfor garanti perioden. Ikke minst, hvor lang tid tar det for å få fikset hærligheten?
fun is not a straight line
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 2746
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019
Yamaha XT 600 Ténéré 1987 (Ørkenreven)
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA - Spania og Portugal i vinter!?

Post by Kant1 »

Ja, med GSAngela i fortsatt "husarrest" hos Ride Bergen, har man jo litt for mye tid å kaste bort på andre ting.
Og med med "dårlige" venner, kan de gøyeste ting skje.

Som idag, når Valter slo på tråden:

"Hallaien, kosssn går det?"
"Jo takk det rusler og går men...." *blir avbrudt*
"Ja no har eg bestilt transport til Spania, for meg og Lise'n,.... og eg bestilte til deg og"
"Åh du verden, jaja da er det bare å satse på at sykkelen er ferdig da...
"Blir ikkje transport før utpå nyåret, dette må vi bare se an, men ca midten av januar"

DET betyr at Touratech i Portugal utgår, får spare de penga til neste år, da skal Junior få oppleve Nirvana :lol:
Satser på å få kjørt Adventure Country Track fra nord i Portugal og sørover mot Faro i vinterferien (eller deromkring)
Så blir det vel å lagre i nærheten av Marbella.

Påskeferien blir dermed tilbrakt på veien tilbake til Norge, kanskje kan man få med seg Picos de Europa, men også Normandiekysten ligger høyt på ønskelista over ting å se.... men det gjør også "sentralmassivet" sør i Frankrike.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Sesongstart 2019 27500km - 31450 km(StorTigern)
0 km (GSA)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA - Spania og Portugal i vinter!?

Post by tshansen »

Spennende, sykkelen min ble akkurat tatt i arrest selv. Men min er lovet rask rettsgang og domfelling tidlig i morgen (håper jeg)

Blir nok ikke utenkelig at det er flere som blir å tilbringe noe tid sør for snøgrensa i år. Livet er for kort til å være i Norge gjennom hele vinteren :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Palma
Posts: 3709
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "Bror"
Contact:

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA - GSAngela på verksted

Post by Palma »

knutk wrote: Mitt inntrykk er at BMW sentralt tar alle problem alvorlig. De stiller ikke nødvendig opp på torget og averterer alle problem, men om et problem dukker opp flere ganger blir det tatt tak i.
Et lite sidessprang, men når det gjelder BMW og problemer. Nå har jeg ikke hatt slikt...altså problemer. Men da jeg ringte MC-Huset Nydal for å skaffe nytt typegodkjenningsskilt til Wolfgangen fikk jeg opplyst på verkstedet at den har en recall, noe med ledningsnettet, skal få sjekket om det er gjort noe med.. Hallo, en 16 år gammel sykkel. Det synes jeg var bra fanga opp. Men den er jo ikke passert 10 000 km enda \:D/ \:D/

Tilbake til sydlandsfarerne, sikkert fristende. Jeg setter på piggdekk og nyter kaffekoppen ved en nying innpå skauen :thumleft
ArcticTiger
Posts: 2055
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -19 Ducati Multistrada 1260 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-00 Yamaha TT600R
Location: Hillsboro, Wisconsin, USA.

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA - Spania og Portugal i vinter!?

Post by ArcticTiger »

En skikkelig hard-Haus du Palma :thumleft
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 2746
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019
Yamaha XT 600 Ténéré 1987 (Ørkenreven)
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA - Spania og Portugal i vinter!?

Post by Kant1 »

Da har jeg nettopp fått melding om at GSAngela er ferdig hos doktoren, men siden jeg er på vei ut på jobb, får jeg ikke hentet før i desember, men det blir nå greit nok, bare jeg rekker å pynte den før jul :lol:

Ellers er det stort sett rolig på Heimdal for tida, litt jobbing hos kunder, og planlegging av HPR.

og siden kompisen min, og kona skal til Spania i romjula og kjøre, sender de syklene avgårde allerede den 4. des, så jeg må organisere levering av sykkelen i Oslo, det blei litt mer tungvindt.. jaja, man må ha det vondt før man kan ha det gøy :roll:
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Sesongstart 2019 27500km - 31450 km(StorTigern)
0 km (GSA)
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 2746
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019
Yamaha XT 600 Ténéré 1987 (Ørkenreven)
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA - Sol over livet, del 1

Post by Kant1 »

Sol over livet, del 1

Denne kjøreturen begynner som mine små eventyr ofte gjør….

Offshore, på en plattform, rigg eller båt.

Jeg fikk telefon den 6.aug om jeg kunne stille på heliporten på Flesland så snart så mulig, helst om max fire timer, slik at jeg rekker dagens flight ut til Kvitebjørn.

Jeg er jo alltid klar, så tre timer seinere er jeg der, innsjekket og klar.

Jobben skulle bare ta en liten uke, max, og jeg hadde gitt MEGET klar beskjed om at onsdag 14. aug var siste dag jeg kunne reise hjem.

Må ha litt å «gli på» i tilfelle tåke, tekniske problemer etc….

Jobben gikk ikke så greit, det manglet utstyr, jeg måtte rette opp i arbeid som var gjort av andre før meg, og før jeg visste ordet av det,
nærmet onsdagen seg med stormskritt….eller syvmilssteg. Urovekkende fort altså!

"….om jeg kanskje kunne reise hjem torsdag?"
Torsdag kom…og gikk
"…..om jeg kanskje kunne ta siste flight fredag?"

Fredag…

Det går en cargoflight til naboplattformen i kveld, om de kunne sende den hit på returen, så rekker vi alt som gjenstår.?

Jajajaja, jeg blei deretter lovet å få flight lørdag, om ting skulle skjære seg… og nå hadde jo ting skjært seg fortløpende i 10-12 dager, så hva er oddsen for at noe kan gå galt? Jeg må iallefall ikke kaste bort penger på Lotto

Kort fortalt, jeg kom meg i land til slutt, kom meg hjem, og fikk pakket GSAngela, skiftet til grushjul, klemme litt på HausGestapo, grille noen saftige kjøttstykker,

Image

og så avgårde søndag morgen mot Oslo (eller «Oschlo») som ungdommen liker å si.
Det regner lett, men er meldt tørt føre på østsida av Folgafonna

Image

Avgårde i 9 tida på morran, med full tank, stram wire og motivasjon til tusen.
Jeg var endelig på vei, og jeg kjente på at helst skulle vært i hovedstaden allerede.

Hva skjer i Oslo tenker du kanskje?

Hallo, alle veit at den 18. august 2019 spillte Rammstein på Ullevål Stadion.

Guttungen min, og kompisene hans var allerede i hovedstaden, kun meg som mangla.

Dette har jeg gleda meg til i 9 måneder, som å være gravid dette her altså, bare mye bedre.

Turen gikk nærmest sømløst, hadde noen bildestopp opp mot Haukeli, ellers gikk det nonstop.
Måtte kjøre grusveier når jeg hadde muligheten.

Image


Image

Haukeli, Edland, Rauland, Nutheim, Gransherad og Rv37 mot Kongsberg, Drammen, og parkering under hotel Opera.
Jogget lett og ledig bort til Scandic Oslo City, byttet til sivil, og gikk oppover Karl Yohan som en vanlig mann.

Ungene sitter på en pub og venter (det kjentes litt rart å si det på den måten) og snart etter har jeg fått meg «et sett»….

Altså, en halvliter og en jäger…. Og jeg er i gang, jeg også.

Med ettpar sånne «sett» innfinner solgangsbrisen seg ganske kjapt, og jammen viser det seg at denne kompisgjengen har med seg frøkner på tur også.

Disse setter ikke nevneverdig pris på mannebrus og jäger, så de vil på bar… med drinker.

Rosa drinker :roll:

Som alltid, jentene vinner.
Siden det er jeg som er voksen og ansvarlig, lærer jeg opp ungguttene til å avstå fra stråbærri dækkkeri, og heller oppføre seg som menn.

Altså, drikke gin og tonic når man er på bar. Og etter hvert finner vi en blanding som i alle fall Lille Jardar (for de som husker han fra HPR) kan like


Image

Hva man gjør hjemme bak mørke gardiner og låst ytterdør, kan være en annen sak.

Når klokka nærmer seg 2030 er vi i en taxi, dvs, tre eller fire taxier i rekke.
(solgangsbrisen hadde på dette tidspunkt nådd kuling styrke, så minnet er noe fillete.

Vi sender jentene i front, og kjæresten til guttungen min, klarer å distrahere vakten som passer på inngangen til VIP sonen, og vipps, så var vi VIP for en kveld.

(med helt ordinære billetter)


Image

Image

Konserten var fantastisk, rå, eventyrlig…
Og det er ikke fritt for at stemma mi tok seg en pause dagen etter.


Mandag morra blues.
Å ha avtaler mandag morgen er generelt noe dritt, og etter en sånn søndag, er det helt åndsvakt.

Heldigvis, jeg rørte ikke alkohol etter at vi ankom Ullevål Stadion, og det betaler seg nå.
Kroppen er sliten som f., men formen er helt ok.

Så opp kl 6, dusje, pakke kjapt, fortære en næringsriktig frokost og deretter sette seg på sykkelen og sette nesa i retning nord.

Jeg har avtale på MC Huset Nydal kl 09, og GSAngela skal få ny olje og en liten helsesjekk i anledning at hun passerer 10 000 km nå på morran.

Motorveiromantikk blir det lite av, men temperaturen er herlig, himmelen lettskyet, og GSAngela blir langbeint i slike forhold.
Mitt andre møte med MC Huset Nydal blir en forlengelse av det første, altså førsteklasses service.
Siden de skal ta servicen min «innimellom» annet arbeid, har jeg blitt advart, det kan ta litt tid før jeg er på veien igjen.

Ingen problem, jeg har hele dagen, dessuten er det andre kjøreglade folk i «venteloungen» der, så praten går og tida flyr.

Kjekke sykler å se på har de også, og jeg får endelig presentert en pris på det myke veskesettet til BMW, litt under 12000, så det føres inn på ønskelista.

Håper pusekattene på Heimdal fortsatt er like rause med pappaen sin som i fjor.

Det tok ikke lang tid, drøye to timer, så var sykkelen klar.

GSAngela står nyvasket utenfor, jeg hiver på alukassene igjen, surrer opp bag’en og legger avgårde i retning øst.
Jeg skal til Heradsbygda, til BMWilly og Tøffingteppen. All inclusive, offroadguiding inkludert.

Om veiene her i området er det ikke så mye å si, bortsett fra at det jobbes alle veier. Vegarbeid, vegarbeid og mer vegarbeid.
Slår i hjel litt tid på Elverum, før jeg leiter meg fram til residensen til Willy og fruen.

Traktementet i Heradsbygda står ikke tilbake for noe, og jeg serveres elgkarbonader, som er fantastisk godt, og desserten... har Willy en plan for.

Ut på syklene, og avgårde inn i skauen, like ved dørtrappa deres. (det er ikke tull engang)

Det fine med å følge bak en lokal helt som Willy er at tempoet blir høyere enn man ville klart selv, pluss at alle små hemmeligheter er utprøvd og testet på forhånd.

Image

Stort sett da.

Image

For vi er egentlig ute på «scouting», finne, og teste noen passasjer til neste helg, når det er Grustur i Øst litt lengre sør på Finnskogen.

Og Willy finner fram til noe som engang var en vei, eller, kanskje et traktorspor.

Image

Lommesaga må fram flere steder nedover her, og det er ikke nettopp et høyfartsspor vi har funnet fram til.


Image

Men gøy å «kjempe» seg fram, og til tross for at tyngden og størrelsen til GSAngela ikke akkurat er til noen videre hjelp nedover her, tar vi oss relativt greit fram.

Solide TKC 80 dekk, og minst like solide skills på føreren må vel ta mye av æren for dette.
Host host.

Kjører forbi «Bronkenbua», og får servert noen røverhistorier fra vertens ungdomstid.
Ikke ulikt opplevelser fra min egen oppvekst, lengre vest.

Image



Vi er hjemme igjen litt etter barneTV, møkkete menn og møkkete sykler

Image

Vi jekker oss en kald leskedrikke, og ser adventurefilmer på YouTube til langt på natt.

Litt langt da, jeg har vært grytidlig oppe i «ukesvis» så er trøtt som et spedbarn, men vi MÅ se alle episodene av «Sibirsky Extreme Trail».
Så i 01.tiden er det game over.

Ingen vekkerklokke, en knallgod seng og en aktiv dag i går, gjør at Willy og Elisabeth forlater huset ubemerket av meg, på morrakvisten engang.

Tror klokka var nærmere 10 før jeg gnei Ole Lukkøyes etterlatenskaper ut av øya, og kom meg i dusjen.
Våkner litt etter litt, ordner frokost, snakker med en kompis i telefonen, og så setter jeg fart nordover, etter å ha vært innpå polet på Elverum etter ei flaske prima rødvin.

Det finnes en overordnet plan i alt, og selv om jeg ikke kjenner Guds uransakelige veier, har jeg GPS på sykkelen og kart på mobilen.
Det hjelper jo littt

Først på masse småveier, øst og nordafor Elverum, ender opp nedpå Rena, før jeg tar Rv 3 videre mot nord.

Passerer avkjørselen til Imsdalsvegen, og det går vel ett par hundre meter før det går et lys opp for meg… IMSDALEN, klar du skal kjøre den.

Altså, en usving på direkten, tilbake til avkjøringen, og etter litt justering av elektroniske settings, setter jeg fart oppover grusvegen.

Møter brått på en kolonne av semitrailere på vei nedover, hva i alle dager gjør de oppi her….?

Joda, selvsagt… det er jo her Imsdalskilden ligger.
Kjøper du Imsdal drikkevann, er det her den kommer fra. Passerer kort etter «fabrikken», og da blir det også slutt på trafikken.

Vegen blir grovere, livet leker mens man cruiser oppover dalen her.

Her har det jammen vært både skole og samfunnshus, et helt lite samfunn langs denne syltynne streken på kartet altså.
En del kilometre seinere møter Imsdalsvegen på den mer trafikkerte og asfalterte Friisvegen som går fra Ringebu i Gudbrandsdalen til Atna i Østerdalen

Image

Jeg skal fortsatt i retning nord og øst, så det blir mot Atna, og videre mot Hanestad.


Image

Det er en del som spør om den snertne lille vesken jeg har på styret.
En greie fra Touratech, jeg lærte meg å like den i vinter, i Portugal.

Er ikke all verdens plass oppi der, men det mest nødvendige får plass.

For eksempel en pose lakrispastiller og en boks tannpirkere, og det er egentlig ganske fiffig,
for konsum av det ene, fører til et akutt behov for det andre…

Nuvel, det var dagens digresjon, eller avsporing om du vil

Hanestad er egentlig ikke annet enn en veikro, nedlagt bensinstasjon og et veikryss der man kan kjøre over til Rendalen.

Jeg tar av til venstre her, inn på TET ruta, i motsatt retning av slik den normalt kjøres.

I dag så dropper jeg runden innpå skogen, da jeg kjørte den for noen uker siden, og fortsetter rett mot Alvdal.
Dette er nok ikke den mest underholdene delen av den norske TET ruta, men denne er visstnok under omlegging, og jeg koser meg på tur uansett.

Image

En av tingene jeg elsker med å ferdes på disse småveiene, er at det ikke er så mye annen trafikk, kun en og annen bil og traktor, en sjelden gang en annen MC.

Alvdal… det er tid for en matbit, og Sparbutikken har som vanlig et brukandes utvalg i småvarmt.

Jeg tenker å ligge på campinghytte ikveld, så jeg handler inn litt ekstra godsaker, og med god plass i bagasjen trenger man ikke være beskjeden.

Nuvel, skal jeg så ta raskeste vei opp til Grimsbu, eller kjøre grusvegen jeg har på ei rute på GPSen?
Jeg velger raskeste veg, og ikke lenge etter ankommer jeg 50 sona på Grimsbu.

Tar akkurat igjen en varebil, og gjør meg klar til å flekke forbi,
når det går opp for meg... at HER, skal jeg jo svinge av.

I innkjørselen der til campingplassen, ligger lensmannen og skyter med laser på folk som kommer østfra.

Han som kom bak meg i en Audi blei vinka inn,
og mens jeg kler av hjelm og hansker utenfor resepsjonen, skrives det ut et forenklet forelegg på kr 3700.

Det var ikke tydeligvis ikke min tur i dag.

Guds vilje, sikkert!

Jeg klinker til med en stor hytte, ingen hensikt i å spare på kvadratmeterne når det kun skiller en hundrings i pris fra en liten hytte.

Pakker av sykkelen, nyter litt småvarmt (dvs nå er det mer smålunkent) fra Sparbutikken på Alvdal, før jeg dupper av i solveggen.

Siste tanke var:
«Kan jo ta en kveldstur uten bagasje»

Jeg er langt i drømmeland da en kjent lyd vekker meg, og en GSA svinger inn forran hytta.

Det er Stian. På GSA. \:D/

Siden han fikk låne min sykkel tidligere i sommer, har han knapt sovet om natta, og drømt om en slik diger tysk madam.
KTM blei liksom ikke heilt det samme lengre.

Så ikke akkurat overraskende å se ham på denne, men desto mer gledelig å se et sånt glis.

Har aldri sett en mer fornøyd mann, skulle tro han var nypult.

Han har nettopp vært og kjøpt denne sykkelen, og kommer direkte fra Ålesund.
Den ser ut som ny, har nok aldri vært utenfor asfalt før, har knapt 20000 km på telleren, og han har spart 70 000 i forhold til meg og 1250en.

Føler meg ikke som en vinner i kveld akkurat.

Men kveldstur ja, tenkte å sette avgårde med det samme han ankom, men plutselig begynner det å regne.

Ikke bare litt heller, det øser ned, til tross for at Yr.no fastslår at ettermiddagssola skal skinne over Grimsbu og områdene rundt.

SÅ... vi venter litt, og det kommer seg.

Pakker rødvinsflaska jeg kjøpte før i dag, i sekken, og legger avgårde mot Folldal.
Finner noen småveier som også kalles TET Norway, før vi tilbringer noen ytterst få kilometer nedover Rv xx.

Finner fram til den veien jeg droppa å prøve sist jeg kjørte forbi her, den er merket med «privat veg», men nå har jeg gjort hjemmeleksa.

OTC gruppa på Facebook gir svar på det meste.

Og det jeg lærte på forespørsel, var at det går fint å kjøre inn her, man tar det veeeldig pent selvsagt, og setter igjen ei flaske rødvin på portstolpen ved broa.
Gamlefar som bor her inne, setter pris på dette, og slik er planen.
Vi kjører veldig pent og pyntlig, stopper ved porten, og er i ferd med å finne fram de edle italienske dråpene, da en BMW X3 melder sin ankomst.

Enten er 3.verdenskrig brutt ut, eller så er vi på feil plass.

Det siste er sånn delvis rett…

Det viser seg å være en finnlugg fra nord, fly forbanna
( altså Martin Schanke-forbainna)
over at vi har kjørt inn her, for to helger siden hadde folk kjørt som idioter innover her på Bukkerittet,
og skremt vannet av hester og beitedyr, uten å spørre om lov, og spolt opp grus og småstein så det hagla i dagesvis etterpå.

Ifølge finnluggen.

«Så hvem i H:::::TE hadde gitt oss tillatelse til å kjøre inn»?? , om vi hadde snakka med «gamlingen» og fått tillatelse??

Jeg tar av hjelmen, forklarer min tilnærming, (Stian står i bakgrunnen og holder heeeelt kjeft) og at jeg har spurt meg for, på Facebook, om det er mulig («lov») å kjøre inn her.

Og at jeg hadde fått forklart, å kjøre veldig pent, ta med rødvin, være blid og grei, og slå av en prat om nødvendig.

«Javæll» svarer finnluggen….. «det var vel han dær svensken som sa det???» (Elving Solli, red.anm)
Mer som en konstatering enn som et spørsmål.


Joda, dette bekreftes, «men du såg jo sjøl at vi tok det veldig pent innover her??»

Joda, han hadde lagt merke til det… og etter hvert så roer fyren seg ned, og vi blir nesten tjommier.

Nesten.

Fyren er altså fra Finnmark, og da er jo jeg litt på «hjemmebane» etter noen år på jobb der oppe, og jammen har vi ikke felles bekjente fra Indre Billefjord også.

God sos, da er det bare å fortsette å skru på sjarmen, og etter hvert så er det HELT problemfritt å passere neste gang, bare vi spør «gamlingen» først.

Han er enten oppi huset, eller nede ved sagbruket ved elva
Finnluggen viser seg å være samboer med «gamlefar» sin niese… ja, gamlefar som eier veien altså, og har hytte rett nedenfor småbruket her…han er nok mer hissig en «far sjøl», og tar oppgaven som vegvokter med stort alvor.

Men kvelden kommer sigende nå i siste halvdel av august, og vi bør komme oss avgårde, vi ønskes god tur videre, kjør forsiktig, og lukk grinda på brua.
Finnluggen tar med rødvinsflaska bort til gamlefar, og vi legger småbruket Sætrin bak oss, og tar oss en tur på en indrefilet av et veistykke.

Hva lærte vi så av dette:
Kjør pent når du er på fremmed grunn. Smil uansett, og blir du jaget, så smil likevel!

Image



Image


Image


Jeg hadde planlagt en større runde, men kveldsmørket tar oss, så vi nøyer oss med en tur opp til Sagbekkhaugen, der taubanen kommer innpå fast grunn etter en dalkryssing.

Her var jeg i juli, en fin plass å ta en pause, i kveld blir det bare en fotostopp, og så videre ned til Grimsbu igjen

Image


Image


Tror vi sovna ganske tvert den kvelden, det blei ikke mer enn en øl på mann, akkurat slik at man må opp og pisse iløpet av natta.

Alderen kommer ikke aleine, desverre.

Neste morgen skinner sola over Grimsbu, GSAene står duggvåte utenfor, mens vi koser oss med frokost, og diskuterer hva vi skal finne på.


Image

Stian er grei, og sier «Æ vil bare kjør æ»… så da må jeg ta ansvaret for planleggingen.

Vi starter dagen med en morgentur tilbake i området sør for Grimsbu, litt som vi kjørte i går, og en liten runde om Haustsjøen, og elvekryssinga på østsida.

Laster opp, betaler for oss, og legger i vei, opp samme bakken vi kjørte i går mot Sagbekken, som før nevnt, en del av TET ruta, litt krevende med stor sykkel og bagasje, men det går.

3.gangen min opp her nå, så litt rutine har jeg fått.

Pluss at det enorme dreiemomentet i motoren hjelper oss fram i tilnærmet gangfart.

Image

Morgensola gir et vakkert lys så jeg må leike litt med kamera, og det gode med å ha med Stian, er at han gjerne stiller opp som motiv.


Image

Dette området er fantastisk, rett ut litt eksotisk, med tanke på all gruveindustrihistorie, natur, vegetasjon osv, ganske så forskjellig fra mine hverdagslige fjell og vidder.

Vi passerer toppen, og da går veien fra å være «vei» til «spor», eller kanskje potetåker er mer passende? Steinete potetåker?

Image

Uansett så skinner sola, og man storkoser seg på tur, jeg vet at dagen kommer til å gå fra bra, til bedre, og til fantastisk.
Dette her kunne jeg gjort mye mye mer av, og man får kanskje ta noen grep så man får mer anledning til å kjøre tur…


Image


Image


Image

Igjen så presterer jeg å kjøre feil etter GPSen, men vi blir enige om å heller kjøre oss vill, dagen er lang, så vi kjører noen grusmil på måfå innover i fjellet her, før vi finner fram til elvekryssinga ved Haustsjøen.

Image

Nå kommer jo vi «feil vei» i forhold til ruta mi, men hvor mye gjør det?
Vi krysser over, tar en pause ved noen naust, der det står et passende bord med tilhørende benker.

Nyter en kald cola, sola og livet som sådann.

Nei, dette er sånt man kan bli vant med.
Vi krysser tilbake samme vei, og finner veien videre, tilbake der vi kom fra, nemlig Grimsbu.

Så… vestover på asfalt, til Dalholen, der vi velger oss vegen til Einunddalen.
For i Einunddalen er det vakkert, storslått natur, og en avslappende grusveg.

Image

Vi cruiser på idealfart, stopper ofte, og tar innover oss inntrykkene.
Jeg var her i fjor, mens det er første gang for Stian.
Og første gang, skal jo være spesiell.

Image
Faktisk koser vi oss såpass at vi ikke kommer på å stoppe for å ta noe særlig med bilder, før vi finner en rasteplass ved elva, ikke så langt fra der grusveien møter asfaltveien mellom Alvdal og Grimsbu.

Image

Bacon, egg, brødskiver og kald brus (okai, kjølig da) er en evig innertier til lønsj, når man er på tur.

Denne stoppen drar litt ut i tid, men vi var nå egentlig tidlig avgårde i dag morges, så det har ikke noen hast med å dra videre.

Sola skinner, fuglene synger og hjulene ruller.

Vi ankommer asfaltvegen og tar en kjapp gjestevisitt på fast underlag, før vi svinger opp til venstre, og roter litt rundt, før vi finner den egentlige vegen på vestsia av Savallen.

Denne store innsjøen har et nettverk av grusveier rundt seg, så hit må man nok tilbake og utforske litt.

For i dag, så går ruta på «hovedvegen» mot Savallen Spa hotell, og den byr ikke på store utfordringer.
Og siden vi stort sett kjører i skogen, er ikke utsikten direkte storslått heller.

Men, etter at vi har passert hotellet får vi en herlig tur på særdeles svingete asfalt nedover mot Rv 3 igjen.
Vi er sugne på en liten reprise på den, men sparer den til seinere.

Stort sett er det videre på ukjente veier, så tidsforbruket er litt usikkert.

Vi følger Rv 3 igjen, forbi Tynset og nordover mot Oppdal, men lenge før det, leder frøken Garmin oss inn på nye veier, og her er det litt mer utsikt og vidsyn, siden veien går oppi høyden, blant setervoller og beiteland. Passerer et lite sted som kalles Vingelen, dette finner du som leser lett på kartet, om du vil

Vi ender opp ved Dalsbygda, stopper ved nærbutikken og kjøper oss en godbit.
Henger utenfor her en stund, i tilfelle sjølvaste skiprinsessa skulle skli forbi, enten i bil eller på rulleski.

Image

Men nok engang opplever jeg bomtur til Dalsbygda, ettersom Therese glimrer med sitt fravær.

Nåja, jeg har alltids GSAngela, så vi saler opp og fortsetter på vestia av dalen oppover mot Røros.

Her var det mye grusveier sist jeg drog forbi, nå er det delvis asfaltert, og snart etter runder vi rundt flyplassen på Røros.
Her oppe har har jeg fast parkeringsplass, utenfor turistinformasjonen.

Dessverre er vi litt for seint ute, så de fine damene der inne har gått for dagen.

Butikkene er stengt, men konditoriet er åpent, så tidenes softis finner veien dit den hører hjemme.

Altså i magene våre.

Litt vindusshopping, så tar vi den faste vegen min nedover mot Femunden, og finner Gråfjellsvegen over mot Tufsingdalen.

En av mine absolutte favoritter så langt i MClivet, og veien her snirkler seg som en hoggorm med tarmslyng og nyregrus.

Altså, det er bare å kose seg.
Stian er i alle fall særdeles fornøyd med rutevalget. Som om jeg var i tvil om akkurat det.

Image


Image


Image

En eller annen gang må jeg campe oppi her, og tjuvfiske litt i elva.

Nede i Tufsingdalen er det fredelig, her skjer det ikke mye. Bensin/dieselpumpe som er kortoperert, og en nedlagt nærbutikk....

Noen kilometer rett fram på asfalt, og så svinger vi inn på grusveien som strekker seg 18km ut til Femundshytten.
Bomvei, men du får lov å kjøre igjennom, om du skal overnatte på Femundshytten.
Koden er forresten veldig enkel

Image


Har beskrevet Femundshytten før, men det skiter jeg i, dette er en nydelig plass, jeg elsker å komme hit.
Tommy som eier og driver plassen, rusler innom, og tar betalt for Sommerstua som vi leier idag

Image

Stian er like bergtatt over stillheten, og etter å ha installert oss på hytta, rusler vi ned på brygga og nyter stillheten, og en kald øl.

Det vil si, vi nyter det som KUNNE vært stillhet, skravla mi går jo i ett sett, men innimellom må jeg dra pusten, og da blir jo stillheten øredøvende.
Vakkert.

I mørkninga trekker vi innendørs, fyrer i ovnen, lager middag (pasta og kjøttsaus), og tar en ørliten øl.
Kikker på ruter nedover mot Finnskogen, planen blir meislet ut, og overført til GPSene.

Det blir som vanlig ingen sein kveld på oss, lenge før midnatt sages det tømmer i stor stil, i alle fall på soverommet som undertegnede disponerer.

Dette har jeg fra sikre kilder.

På morrakvisten er jeg tidlig oppe, tar en dusj for å kvikne til, og vel tilbake, sveiver jeg i gang frokost.
(ja det er ikke baderom på denne hytta)

Image

Soloppgangen er jo bare nydelig her på Femundshytten, så frokosten inntas på utsiden, med utsikt over innsjøen, og fjellet Store Svuku som ligger på andre siden.

Image

I dag har fjellet til og med tatt på en hatt, på morrakvisten.

Image

Vi pakker sammen, gjør klar syklene og tar farvel for denne gang. Neste gang skal jeg bli noen dager lengre, men vi er på vei til et av årets høydepunkter, nemlig Grustur i Øst, på Finnskogen.

Så vi MÅ komme oss avgårde, og siden det er meldt regn utover ettermiddagen der sør, vil vi helst komme så langt som mulig, før denne nedbøren blir for intens.

Det var alt for denne gang, heng inne for neste episode, del 2
Last edited by Kant1 on 18 Dec 2019 08:48, edited 1 time in total.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Sesongstart 2019 27500km - 31450 km(StorTigern)
0 km (GSA)
User avatar
Palma
Posts: 3709
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "Bror"
Contact:

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA - Sol over livet, del 1

Post by Palma »

Åhhhh deilige morgenstund. Detta har jeg venta på noen dager, fikk ei lita åtvaring om at noe var i gjære her om dagen så har sjekka forumet mer enn normalt siste dagene. Nå har jeg kost meg gjennom med en kaffekopp (gjett hva slags kopp) så da klarer jeg en tur med to damer til Charlotten shoppingsenter i dag... sukk.
Takk igjen Olav (og Stian) you make my day. :thumleft =D>
BMWilly
Posts: 455
Joined: 11 Apr 2012 12:43
MC: R1200GS Triple Black 2016

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA - Sol over livet, del 1

Post by BMWilly »

Vakkert Olav, og nå snur snart sola. :thumleft
Tidligere sykler, Kawa KH100ES, Suzuki GR650, Suzuki GS1100G, Honda CB750 Four-F4, BMW R1200RT
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA - Sol over livet, del 1

Post by tshansen »

Herlig tilbakeblikk dette Olav =D> Jeg skulle til å nevne det med stillheten, men det klarte du elegant selv :lol: :plystre
Det var som han sa en kollega til meg. Alle som ikke kjenner meg tror jeg er stille, alle som kjenner meg ønsker jeg var stille :-k

Jeg er alltid like imponert over hvordan du så mesterlig klarer å fortelle/formidle at du "jobber" hele tiden :lol: :lol: Mer av dette er du snill =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
intruder
Posts: 2254
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1992 Suzuki Intruder 750 ....0-100 i løpet av en evighet
1996 Vespa Piaggio 50..........0-100 kun i fritt fall
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA - Sol over livet, del 1

Post by intruder »

Har lest storyen din...herrlich...
har kjørt mange av veiene...ikke på grus da...dårlige håndledd forbyr slikt...
ikke si det til noen,,,jeg er så amper i ummret innimellom at eventuell terrengsykkel ville fått det vondt..
bilder tar jeg ikke,,så eventuelle referater fra meg ville vært relativt uinteressante... :redface

og om du skal besøke Ludvik,Per eller andre på MChuset att...send en pm så vi kan ta en prat.... [-o<

mener du skrev du snakker uavbrutt...samma her..noen kunstpauser blir det nok \:D/ lell...
Post Reply