Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Når man bare skulle innom Ride...

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Kom til Onkel - Prøver nye veier :-)

Post by Flanker »

Du har et alternativ til, men det dukker ikke opp så ofte... BMW G650 Xchallenge! Den bør du sjekke ut hvis en dukker opp. Ingen på Finn akkurat nå da...
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3197
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Prøver nye veier :-)

Post by Kant1 »

Flanker wrote:Du har et alternativ til, men det dukker ikke opp så ofte... BMW G650 Xchallenge! Den bør du sjekke ut hvis en dukker opp. Ingen på Finn akkurat nå da...
Ja den har jeg ikke tenkt på engang..... sitter og ser på ymse alternativer for oppgradering av Yamahaen nå, men skal surfe over Mobile.de og Blocket iløpet av skiftet og se etter en Xchallenge. Ser endelig ut til å bli et rolig skift, så får vi håper det blir tid til de viktige tingene.
(sånn som Ebay, MC-forumet, Finn og Hegnar.no \:D/ )
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Kom til Onkel - Prøver nye veier :-)

Post by tshansen »

Nei faen ta Onkel... Det er bare å tromme skikkelig på stortromma når du først banker :thumleft :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3197
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Prøver nye veier :-)

Post by Kant1 »

LordShaft wrote:Nei faen ta Onkel... Det er bare å tromme skikkelig på stortromma når du først banker :thumleft :thumleft
Skal det bankes på stortromma, vil jeg ordne opp i diverse med utleieboligene. Og så skal leieboerne få betale for sykkelen etterpå. =D> =D> \:D/ \:D/ I år er det ikke noe hast, får ikke kjørt så mye uansett. Må male hus og ordne endel i en leilighet nå når jeg kommer hjem. Blir endel slitasje når en leieboer har herjet der i 7 år :-k :roll: Så dette er ikke "mitt" år.. ikke enda iallefall, vi får se i september ;-)
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Kom til Onkel - Prøver nye veier :-)

Post by Snikkeren »

Kan gjøre gode dealer på slutten av sesongen. [emoji106]
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3197
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Jobb jobb jobb med noko attåt

Post by Kant1 »

Skjer a"??
Vel, ikke så altfor mye, i alle fall ikke slikt som er egnet til å vekke fagnad og åtgaum her på forumet.
Men LITT kjøring har det jo blitt selvsagt, litt småturer inn til og ut fra Odda (bilde fra Mauranger, der iskaldt vann fra Folgefonna har gjort jobben i kraftstasjonen og renner til fjorden gjennom en kanal (mange av dere har kjørt over her på vei til HPR. Legg merke til "frostrøyken" fra det kalde vannet:
Image

Og en og annen kveldstur har det jo også¨blitt, nå sist i går, for å holde meg våken noen timer, utover kvelden, er alt for lett å sovne på soffan [-X
Har jobbet nattskift nå denne siste turen offshore, og det å snu til dagtid igjen er ikke alltid så lett. Så altså, en liten kveldstur i går, ut på Husnes etter softis, og litt småprat med ungdommer på MC der ute. Traff også en bekjent med sin Ferrari, men glemte HELT å ta bilde. (dessutan har han "bare" en gammel 355, trøster jeg meg med :roll: )

Men det var ikke det som skulle beskrives her..
Jeg var offshore som sagt, kom i land mandag kveld til Florø. Og jeg har mange ganger tenkt å ta sykkelen oppover til Florø når jeg skal ut, for det er opptil flere kollegaer som bor like ved flyplassen der, og som gjerne tar hånd Speedy mens jeg er ute.
Såh, søndag 5.juni kom Kriegabagene til heder og verdighet igjen, noen klesplagg og nettbrett og den slags blei pakket med, og frontlyktene satt i retning fergekaien på Årsnes. Jeg var fortsatt ikke helt ferdig med Rv 49 og 7 oppover langs Hardangerfjorden, og jeg tok en delvis reprise av
HPR del 1 oppover mot Granvin. Aleine på tur, ikke noen bøller på KTM som kan "trekke meg opp" og genere skikkelig tullkjøring. I Granvin tar jeg en vri, og vrenger høyre i krysset mot Hardangerbrua, og inn til Ulvik. Litt småsulten var jeg og med utpreget sans for det som er kjent, blei det en matbit på kafeen på kaien (igjen), sammen med litt lokal drikke. Scmackher gåååtth
Image
Deretter Ulvikfjellet i "motsatt" retning og videre mot Voss, (selvsagt via gamleveien opp Skjervet), og deretter E16 nordover. Fueler i full fart på Vinjo og suser mot, og over Vikafjellet mot Vik i Sogn.
Image
Ut til Vangsnes og venter på ferga der...neste gang skal jeg ta meg tid til å studere statuen av Fridtjov den frøkne på nært hold
Image

Over fjorden til Dragsvik, og til høyre i krysset like ovenfor fergekaien, og vipps, hadde du mer enn Ng i geolofi på skolen, vet du hvor jeg nå var på vei.. Innover Vetlefjorden, med retning Gaularfjellet. Har aldri kjørt her før, men hatt lyst ganske lenge. For et herlig veistykke, deilige hårnåler, men kjenner at teknikken er ikke helt som i fjor (har dog ca 10000 færre kilometer i kroppen i år, enn på samme tid i fjor)
Så etter en liten fotosession på toppen ved utkikkspunktet (fortsatt stengt, men ingen gjerder kan holde meg unna når jeg vil ha et bra bilde :-D
måtte jeg kjøre ned igjen og ta samme veien en gang til \:D/ \:D/ Herrrlig
Selfietime:
Image

Deilige kjørbare svinger, ikke bare sånne Z-svinger
Image

Over fjellet skinner kveldssola, og dette er rein nytelse, stopper hist og her og koser meg, alltid kjekt å kjøre nye veier. Og de er jo bare "nye" denne første gang, så det gjelder å nyte stunden, stemningen og følelsen av å være på tur.
Image
Når jeg kom til Vik, holdt jeg venstre på Fv 610 langs Vikesdalsvatnet og Hestadfjorden nedover mot Sande, også det var et deilig stykke vei.
E39 fra Sande mot Førde var slik E-veier bruker å være, kjedelig, men greit nok. Til venstre i Førde sentrum og utover mot Florø. Denne veien kan vel best beskrives slik: Gjeeeeeeeeeeeeessssppp

Men alle turer har en ende, så også denne, og idet jeg "ankrer opp" uten for hotellet i Florø er Henning (kollegaen som skal passe Speedy) på plass, og vi blir enige om å ta en øl og pizza på "Bua". Det vil si Hjørneviksbua, den ene og hippeste uteplassen i Florø, med utservering på lekteren, som ligger praktisk talt inni småbåthavna. Fin plass
Jeg kverker en flaske av mitt favorittøl (per tid) og spiser meg stappmett og vel så det på en skikkelig god pizza (Bedre enn den på Den Grøne Kafe, Lordy :thumleft )
Image

Sover som en stein, og etter en grei frokost kjører jeg Speedy bort til Henning sin residens, parkerer både sykkel og kjøreutstyr, og så bærer det ned i båthavna, for Henningen skal se etter at båten er klar for helga, da er det nemlig Florø Poker Run som står for døra. Heldigvis har båten lagt en stund, så det er en del groing på skroget.
Så jeg tilbyr meg å holde han med selskap mens han tur en runde på sjøen og får vekk slikt som kan bremse farten på PokerRun'en.
Og det må sies, å høre lyden når han fyrer opp den dobbeltinstallasjonen med til sammen 16 sylindre på ca 1 liter hver, på fri eksos... det er så det napper i osteklokka på enhver oppegående mann (ikke slike som Audun Lysbakken selvfølgelig..men på sånne som oss)


Image

Image

Stabben fyr, et kjent landemerke utenfor Florø
Image

Og det er ingen tvil om at drøye 1000hk og "flat fjøl" utover en speilblank skjærgård GJØR noe med deg, steike hakke f..n ta så kjekt det var,
TUSEN takk for turen Henning. Jeg kommer tilbake for en tur til. :thumleft 8)
Image

Vel tilbake på land er det snart tid for innsjekk på heliporten, og vipps så er man offshore. En kjekk tur på nattskift blei det, fikk fanget noen breiflabber og jammen utførte vi ikke en og annen oppgave for både boring og kontrollrommet også..
Men nok om det---- vi trykker "fast foreward" til den 20 juni, jeg er tilbake på land igjen i et forrykende regnvær. En sjefsavgjørelse blir fattet på enmannshånd, og det blir atter en natt på hotell før jeg pakker opp og gjør meg klar på morran 21. Selvfølgelig endte "kveldsmaten" med et besøk her:
Image

Tirsdag morgen kl 08:
Striregnet er over og kun lett regn duskregn/yr er igjen. Regndressen er på fra morran av, og jeg suser innover mot Førde, der det blir stedvis tørr asfalt. Ved et av kjøpesentrene der, holder jeg på å kjøre rett inn i hekken på bilen forran, da en yndig brunette i sommerkjole og høye hæler stiger ut av en bil som er parkert ved veien der. Faen ikke SÅ lett heller når man ikke har sett noe feminint på drøye to uker :shock: :shock:
Opp hårnålene på E39 i retning mot Bergen (for øvrig godt tilsølt med olje av noe slag) og "over heia" der jeg brekker inn på Rv 57 mot Fjaler. Nydelig... plutselig er jeg så godt som aleine på veien igjen. Tar en snarvei (eller noe sånt) på Fv 422, før jeg er tilbake på 57. Selv om det er tidvis våt asfalt, glimter sola igjennom og det å være på tur om morran er jo rein terapi.......rett og slett storkosa meg på sykkelen, selv om det fortsatt kom en og annen byge.
Image

Image

Og det må sies, at mesteparten av 57 var en fin vei, men periodevis var den fantastisk \:D/ =D> , med svinger på løpende bånd, der sykkelen knapt var i loddrett posisjon på flere kilometer. Herlig, og vel fortjent, synes jeg.

Etter oppfordring fra Lordy svingte jeg av fra 57 og kjørte Fv63 gjennom Laviksdalen til ferga på ..Lavik selvsagt.
Også det var en jomfrutur, og beint fram kjempefint.
Image

På vei ned til Lavik
Image

På fergekaien på Lavik kom en hel haug med tyskere på MC, og de kjørte uten bagasje... tror du ikke de hadde følgebil som tok seg av bagasjehåndteringen. De kjørte stort sett bare hovedveiene, så jeg fikk forklart dem at Nirvana ikke ligger på E 39, eller noen annen E vei for den del. Dette var de helt uforstående til, for det de hadde sett langs E39, var det flotteste de hadde sett, noen gang.
Så da må man vel innse at vi er ganske bortskjemt her på Vestlandet. Men jeg fikk enda mer lyst å trø i gang den motorsykkel-gjestehus ideen min :-k At vi har noen opplevelser å tilby, er i alle fall hevet over rimelig tvil.
Image

Image

Fra Oppedal er det mer eller mindre raka vegen hjem, tørre veier, fine svinger (i alle fall dersom kjøringen kan defineres som "inspirert") og vipps var man på Gjermundshavn. Får selskap av en tysker (igjen) som har med fruen på en splitter ny grønn Explorer XCA, og han/de må ha kjøpt alt som var tilgjengelig i Turatekk katalogen... såg dyrt ut. Får ledet de bort fra den brede veien og inn på den smale sti (på en måte) når jeg sjekker litt fergeruter, og hjelper til å programere GPSen hans. Så han kjørte østover gjennom Kvinnherad, via ferga på Sydnes til Utbjoa, og videre Isvik, Knapphus, Sauda og så Røldal. Fikk en sms om kvelden, og de uttrykte DYP takknemlighet. Men skulle bare mangle, Triumphførere får jo litt ekstraservice hos Kant1 :lol:
Vel hjemme var det å dusje, og deretter ta turen ut for å spise, verken jeg eller frk. Fryd gadd å lage middag denne dagen.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
RuneMC
Posts: 2033
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Kom til Onkel - Jobb jobb jobb med noko attåt

Post by RuneMC »

:thumleft :thumleft :thumleft :thumleft :thumleft

Veldig bra story og bilder.

Jeg ser du driver med farlige ting... Visste du at til nå i år så har mange flere omkommet av å ta selfie enn av haiangrep :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Kom til Onkel - Jobb jobb jobb med noko attåt

Post by tshansen »

Aaah... Dine velformulerte skriblerier har vært dypt savnet Onkel :love Jeg legger inn veto om at du ikke får jobbe mer enn akkurat et årsverk framover! jeg er drit lei av at du skal jobbe hele tiden \:D/

Fantastiske bilder, fortelling og litt balsam for sjelen =D> =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9140
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Kom til Onkel - Jobb jobb jobb med noko attåt

Post by ojda »

Her har du jaggu kokt i hop et flott eventyr Kant1,riktig så man blir kjørekåt her man sitter =D>
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3197
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Hvorfor "traktor" er best :-)

Post by Kant1 »

Jeg registrerer en viss grad av engasjement rundt dette med 'traktor" vs streetbike for tida. Og jeg smiler i skjegget, og tenker mitt.
Begrepet "kjøreglede" blir ofte trukket fram, men for min del vil jeg si at kjøregleden har mange fasetter.
Jeg er jo oppflasket på gamle offroadere, og før jeg fant veien til MCsiden (nå mest kjent som "Den himmelske freds plass") var det i all hovedsak Yamaha XT av ulike utgaver som var redskapen som blei brukt.
Hva kjennetegner så disse gamle traverne? ( utover den daffe motoren på 48 hk, svampete bremser og "så som så" fjæring)
Jo... anvendelighet. En herlig "go anywhere" attitude som aldri satte noen grenser for hvor man tok turen. Jeg kjørte aldri langt på disse turene, men litt rundt omkring i Hardanger, og i fjellene over Haukeli og nedover i Ryfylke. Og kjøregleden var det ingenting i veien med, selv på en slik utdatert sykkel. Og den følelsen av å oppleve bortgjemte plasser har jeg faktisk savnet litt i den seinere tid. Faktisk i hele vinter, etter en nydelig søndagstur i fjor høst.
Så jeg fikk lirket fram den gamle grønne, og la turen til et hemmelig sted. Også kalt "Jukla" eller Juklavassdammen. :shock:
Selvsagt er det snakk om kraftverk, demninger, og denslags.
Her har jeg kjørt gjennom den første bommen, og passert første skilt med "Dårleg veg - all ferdsle på eige ansvar"
Det lover godt for eventyr \:D/Image

Videre oppover på ganske kjip asfalt, men slår av en prat med Bæææææærte og Lambi
Image

Foreløpig er det oppover oppover og oppover...ganske bratt gjennom en veldig trang dal.Image

Etterhvert åpner det seg litt, man får visuell kontakt med Folgefonna og det er små fosser på alle kanter, beitende sauer på grønne bakker, og så nasjonalromantisk at det er nesten litt vondt.
:roll:
Oppe på fjellet er det faktisk asfaltert nå, men sideveiene opp mot demningene er fortsatt av grus
Rett forrut eller skarpt styrbord?Image

Styrbord..... men møter en bom. Og da vet man...eventyret venter på andre sia.Image

Sniker meg forbi på venstresida og lurer meg oppover til en dam oppe ved breen. Denne veistubben var ikke så lang, men nå har jeg vært der...Image

Ned igjen til asfalten og forbi det som kalles Markjelkevatnet
Image
Legg merke til veien som går ned i vannet. Dette vannet er regulert, og av og til helt tomt. Da kan man herje med sykkel på sandbankene som åpenbarer seg. Skal sjekke tilbake seinere i sommer...
Men jeg vil videre... forbi Jukla Kraftstasjon
Image

Image

Jammen en bom her også
Image
Kommer forbi på høyresida og oppover går det...skikkelig bratt, men fin utsikt blir det jo
Image
Forbi en inntaksdam...Image
Og videre...helt til snøen stopper videre framdrift.Men jeg saktens ta turen videre en annen gang ;-) Image
På vei ned får man med seg litt andre perspektiver enn på tur opp
Image
Og her satt jeg og hørte på stillheten, og venta på å få et glimt av nøkken
Image

Den trofaste ganger:Image

Rallarene lagde jammen tunneller også, så sauene skal få tak over hodet :D Image

Vel tilbake på det offentlige veinettet gikk turen hjem til Heimdal Gaard og grillen var allerede varm. Mens vi koser oss med grillmat, kvalitetsøl og kjekt samvær med naboer, familie og husdyra (altså kattene) sørger nabogutten for å holde framdekket like fint.
Sykkelen er gått ca 9000km men framhjulet er betydelig mindre brukt
Image

Men kjøreglede.... ha et åpent sinn og ikke avskriv noe før man har prøvd
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: Kom til Onkel - Hvorfor "traktor" er best :-)

Post by Busa Trond »

God at du har kommet deg bak tastaturet Olav!
Om jeg kommer over en tur, så må du ta meg med slik at jeg får sett "nøkken" jeg også :D
JK95
Posts: 3560
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Kom til Onkel - Hvorfor "traktor" er best :-)

Post by JK95 »

Konge! =D> Nå jeg skal ta en "Panigale" og montere TKC80, håndbeskyttere og radiatorguard? :-k
Imageimag
Bergen

Re: Kom til Onkel - Hvorfor "traktor" er best :-)

Post by Bergen »

Flotte bilder i en fin story :thumleft
Tror jeg får legge turen innom Hardanger om ikke lenge :D Må bare zoome inn og studere kartene litt først...
Last edited by Bergen on 24 Jun 2016 09:08, edited 1 time in total.
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Kom til Onkel - Hvorfor "traktor" er best :-)

Post by Tommas »

Flott lesestoff og fine bilder!

Ser han fortsatt sliter med helium i framhjulet ja :lol:
Tob
Posts: 349
Joined: 06 Oct 2015 11:10
MC: Busa, SMCR & GSXS
Location: Haugalandet
Contact:

Re: Kom til Onkel - Hvorfor "traktor" er best :-)

Post by Tob »

Jukla .. hmm .. PM gjerne GPS koordinater på denne (evt gjerne sånn røfflig-plassering-koordinater) ;-)
Post Reply