Her bor Tommas - tut og kjør?

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Her bor Tommas - "fråtsing i buffeten"

Post by freddy123 »

Herlig, gleder meg til bilde seansen [emoji41]

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Her bor Tommas - "fråtsing i buffeten"

Post by Trondgv »

Tommas wrote:
mekkern wrote:Jeg sier det igjen: mc stoppes med tenningsnøkkel ikke nødstopp bryter.
Men kjøring med dårlig batteri knekker ladesystemet.

Ja det er godt med tur og det ser ut som det var en fin en du har der. :thumleft

Målte 12,5 volt på batteripolene ved ca 2000 rpm. Det er ganske lavt er det ikke?
Jo, du skal helst ha 14,2V med motor i gang. Helst ikke under 13,8V


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Her bor Tommas - "fråtsing i buffeten"

Post by Tommas »

Får åpne opp og ta en titt imorgen. Skjønner at magnetene har en tendens til å løsne og skli inntil hverandre. Det kan gi lav spenning i følge internettet :D
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Her bor Tommas - "fråtsing i buffeten"

Post by Trondgv »

Tommas wrote:Får åpne opp og ta en titt imorgen. Skjønner at magnetene har en tendens til å løsne og skli inntil hverandre. Det kan gi lav spenning i følge internettet :D
Satser på at det er så enkelt så du får slipper å tenke på tomt batteri [emoji106][emoji16]
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Her bor Tommas - "fråtsing i buffeten"

Post by RuneMC »

Høres ut som batteri bør skiftes - et gammelt batteri vil etterhvet ligne mer og mer på en kortslutning og dra ned spenningen. Ihvertfall billigst å starte med det. Statoren kan det evt være, men alltid best å starte med det enkleste.

Med V-Strom så er det også slik at strøm til hovedlys går via startbryter, så bryteren kan over tid få problem (dvs ser det på at lysene kutter/startproblem). Finnes ombyggings-sett for at lysene får strøm via dedikert relé istedenfor. Mye om det på forumene. Men hjelper også med god rens og kontaktspray osv...
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Her bor Tommas - "fråtsing i buffeten"

Post by Tommas »

Jeg for sikkerhets skyld kjøpt et nytt batteri :thumleft
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Her bor Tommas - "fråtsing i buffeten"

Post by ojda »

Tommas wrote:Jeg for sikkerhets skyld kjøpt et nytt batteri :thumleft
Høres ut som en fornuftig invistering :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Her bor Tommas - "fråtsing i buffeten"

Post by ashland »

ArcticTiger wrote:
ashland wrote:Høres ut som du har hatt en flott tur :) Å hva gjør litt regn på siste etappen hjem, med den runden du har hatt der? Hele Norges indrefilet servert på ett fat 8)
Den med "hele Norge" var litt drøi Ashern! Han fikk jo ikke med seg Helgelandskysten, Steigen, Skjomen, Lofoten-Vesterålen-Andøya-Senja-Lyngen, Nordkyn og Hamningberg. Feks [-X
Var kanskje litt i overkant :roll: Men så har jeg forsatt til gode å komme meg nordafor ennå :-# ;-)
fun is not a straight line
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Her bor Tommas - "fråtsing i buffeten"

Post by Tommas »

Kan ikke bare kjøre :D

Planlegger å sprette av sidedeksel på motoren for å ta en titt på magnetene. Svakhet på V-Strom at limet svikter og de blir dratt sammen, med dårlig lading som konsekvens (pluss litt ekstra vibrasjoner).
Har stablet opp det som skal til (pakning, bremserens for å fjerne olje før evt "liming", kjemisk metall til "lim" mellom magnetene" etc). Litt utenfor komfortsonen, men jeg får ta det pent og rolig.

Samtidig blir det nytt oljefilter og olje. Byttet olje (ikke filter) for omtrent 200 mil siden, men det var nærmest for innkjøring å regne siden det er "ny for meg" sykkel :)
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Her bor Tommas - Kan ikke BARE kjøre

Post by Tommas »

Tror ikke jeg har ødelagt noe enda :D

Magnetene hadde flyttet seg som forventet, men ellers var alt helt og pent. Kom ca halvveis, tok det pent og rolig, uten hverken raseri eller ukontrollert muskelbruk 8)

Tok noen kjappe bilder, mest i tilfelle deler skulle drysse ut over alt ;-)

Disse magnetene skal helst ha en jevn og fin avstand...

Image

Litt rare farger på bildet, men i dagslys så det veldig bra ut.

Image

Nokså rent, og med korrekt avstand.

Image

Kjemisk metall og magneter var et slit å holde unna hverandre :D Litt maskering og yttersiden gjort. Resten i morgen.

Image

Toven, se bort nå! Her lukter det bremserens og børste 8)

Image

Har nytt kjede liggende, drev kommer om en 3-4 dager.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Her bor Tommas - Kan ikke BARE kjøre

Post by jhn »

Er dette med magnetene noe jeg bør sjekke? Jeg har ikke merket noe til dårlig lading ... men har ikke sjekket heller
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Her bor Tommas - Kan ikke BARE kjøre

Post by Tommas »

jhn wrote:Er dette med magnetene noe jeg bør sjekke? Jeg har ikke merket noe til dårlig lading ... men har ikke sjekket heller
Så vidt jeg skjønner er dårlig lading letteste og sikreste måten man merker det på. Alt under 13,5v målt pol til pol på batteriet ved 2000 rpm ga grunn til å sjekke, i følge flere av kara på StromTrooper.

Hos meg var det 12,5 og allerede ikke fått startet et par ganger. Så ikke noe tvil om ting ikke var på stell :D
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Her bor Tommas - Kan ikke BARE kjøre

Post by jhn »

Tommas wrote:
jhn wrote:Er dette med magnetene noe jeg bør sjekke? Jeg har ikke merket noe til dårlig lading ... men har ikke sjekket heller
Så vidt jeg skjønner er dårlig lading letteste og sikreste måten man merker det på. Alt under 13,5v målt pol til pol på batteriet ved 2000 rpm ga grunn til å sjekke, i følge flere av kara på StromTrooper.

Hos meg var det 12,5 og allerede ikke fått startet et par ganger. Så ikke noe tvil om ting ikke var på stell :D
Javel, da skal jeg sjekke i morgen. Takker
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Her bor Tommas - Kan ikke BARE kjøre

Post by Toven »

Image
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Her bor Tommas - Kan ikke BARE kjøre

Post by Tommas »

Hehe :D

Jeg vil nok kalle det "rent nok" nå, men blir nok en liten runde til med en mindre børste :thumleft

Image
Post Reply