The Tob - Madda video

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Tob
Posts: 349
Joined: 06 Oct 2015 11:10
MC: Busa, SMCR & GSXS
Location: Haugalandet
Contact:

Re: The Tob - Busa & SMCR

Post by Tob »

JLafton wrote:
Tob wrote:Ja, det blir litt lite når framdekket er så lite nedi vøtt :lol:
:thumleft
Du har ikke hatt noe tull med løftearmene ?
Har den begynt å bruke mye olje siden ringene skal skiftes ? Garanti regner jeg med ?
Nå har jeg faktisk ikke kjørt mer enn 7-800mil, men greit å få tatt litt forskjellig når det først er plukket ned. 200 mil før ser jeg bare som positivt :)

Vippearmene har jeg ikke hatt noe problemer med, men har bedt de å sjekke de ekstra nøye da jeg har hørt mye grums ..
Ringene går på garanti, ja. Sluttet aldri å bruke olje etter innkjør. Forbruket var konstant fra første mil.
JLafton
Posts: 563
Joined: 23 Oct 2015 19:20

Re: The Tob - Busa & SMCR

Post by JLafton »

Ja, greit dem tar en titt på dem. Vert mange som har fått defekte lagere i dem etter kunn noen hundre mil. Men virker som det er mindre hendelser med fjorårets modell, så mye mulig dem har endret noe med dem.

Sånn skal det ikke være, så da er det greit å få dem byttet :thumleft
Tob
Posts: 349
Joined: 06 Oct 2015 11:10
MC: Busa, SMCR & GSXS
Location: Haugalandet
Contact:

Re: The Tob - Busa & SMCR

Post by Tob »

Definitivt. Vil ikke at de ryker.
Oljeforbruket var litt plagsomt på langtur (å må ha med seg), og olja er jo ikke akkurat billig heller. Og neppe bra for motoren å brenne ekstra olje heller i det lange løp ..
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: The Tob - Busa & SMCR

Post by Trondgv »

Hvor mye olje bruker den ca per 1000km? Vet min også bruker litt, men ikke så gæli at det gjør noe føler jeg. Kjørte et godt stykke før jeg måtte etterfylle litt. Tror det har forbedret seg mer nå som den har fått noen KM på nakken.
Tob
Posts: 349
Joined: 06 Oct 2015 11:10
MC: Busa, SMCR & GSXS
Location: Haugalandet
Contact:

Re: The Tob - Busa & SMCR

Post by Tob »

Husker ikke helt men det har gått med noen liter. Halvliter var ikke nok å ha med seg på en 200 mils tur.
Tob
Posts: 349
Joined: 06 Oct 2015 11:10
MC: Busa, SMCR & GSXS
Location: Haugalandet
Contact:

Re: The Tob - Busa & SMCR

Post by Tob »

Sykkelen er enda inn på "fiks". Klips i olja er siste status ..

Ellers er det mye handling og planlegging til noen uker i Madagaskar i april. Blir ei drøy uke i bushen pr mc med en kompis som bor der nede nå. Gleder meg som en unge. Men dæven så mange vaksiner man "bør ha" når man skal til Afrika! Tok jo ingen sist jeg var der (og det gikk jo bra - heldig med den?). Hepatitt meg her og kolera meg her. Hei Skål! :lol:

[youtube][/youtube]
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: The Tob - Busa & SMCR

Post by tshansen »

Hehehe jeg vil på ramme anbefale deg å ta alle vaksiner du blir anbefalt... noen av de sykdommene går du nok klar, men fy faen du blir å angre om du ikke vaksinerer deg å får driten.

En uke i bushen på mc må vel nødt å bli jævlig morro... steik så fett det hadde vært.

Klips i oljen? Hvilket klips da? :-k

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Tob
Posts: 349
Joined: 06 Oct 2015 11:10
MC: Busa, SMCR & GSXS
Location: Haugalandet
Contact:

Re: The Tob - Busa & SMCR

Post by Tob »

LordShaft wrote:Hehehe jeg vil på ramme anbefale deg å ta alle vaksiner du blir anbefalt... noen av de sykdommene går du nok klar, men fy faen du blir å angre om du ikke vaksinerer deg å får driten.

En uke i bushen på mc må vel nødt å bli jævlig morro... steik så fett det hadde vært.

Klips i oljen? Hvilket klips da? :-k

Note4
Ja, holder på med vaksineringen .. Det ble jo en del :D

Hvilket klips de har funnet, og hvor det kommer fra, det er gjenstår å se. Motoren åpnes i alle fall for feilsøking på KTM sin regning..

Tror turen blir et bra eventyr altså. Litt spent på hvor varmt det er. Varmt nok i Norge med aktiv kjøring :lol: 32 i snitt i fjellene og opp mot 45 på kysten kan bli hardt 8)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: The Tob - Busa & SMCR

Post by Bikeridr »

Tob wrote:
LordShaft wrote:Hehehe jeg vil på ramme anbefale deg å ta alle vaksiner du blir anbefalt... noen av de sykdommene går du nok klar, men fy faen du blir å angre om du ikke vaksinerer deg å får driten.

En uke i bushen på mc må vel nødt å bli jævlig morro... steik så fett det hadde vært.

Klips i oljen? Hvilket klips da? :-k

Note4
Ja, holder på med vaksineringen .. Det ble jo en del :D

Hvilket klips de har funnet, og hvor det kommer fra, det er gjenstår å se. Motoren åpnes i alle fall for feilsøking på KTM sin regning..

Tror turen blir et bra eventyr altså. Litt spent på hvor varmt det er. Varmt nok i Norge med aktiv kjøring :lol: 32 i snitt i fjellene og opp mot 45 på kysten kan bli hardt 8)
Madagaskar er et bra land. Synd jeg ikke hadde mere tid der og dessverre ikke noe sykkelkjøring. Mhp vaksiner, husk iallefall den viktigste; Gulfeber eller "Yellow Fever" som det heter på nynorsk. Svært mange Afrikanske land nekter deg innreise hvis du ikke kan dokumentere gulfebervaksine. Husk å få vaksinasjonsbok på internasjonalt språk. Det er viktigere enn passet i Afrika. Madagaskar er dritvarmt, så du bør nok belage deg på å ha god plass til vann med deg. Vannet kan du forresten drikke fra springen på de fleste steder der. Bensinstasjoner er ikke akkurat prioritert, så fyll når du kan og kjøp gjerne ekstraflasker (ja, ekstraflasker, de selger bensin på glass ølflasker med skrukork) :)
Sånn ellers, ha en fin tur, jeg er ikke misunnelig i det hele tatt jeg.. [-(
Tob
Posts: 349
Joined: 06 Oct 2015 11:10
MC: Busa, SMCR & GSXS
Location: Haugalandet
Contact:

Re: The Tob - Busa & SMCR

Post by Tob »

Bikeridr wrote: Madagaskar er et bra land. Synd jeg ikke hadde mere tid der og dessverre ikke noe sykkelkjøring. Mhp vaksiner, husk iallefall den viktigste; Gulfeber eller "Yellow Fever" som det heter på nynorsk. Svært mange Afrikanske land nekter deg innreise hvis du ikke kan dokumentere gulfebervaksine. Husk å få vaksinasjonsbok på internasjonalt språk. Det er viktigere enn passet i Afrika. Madagaskar er dritvarmt, så du bør nok belage deg på å ha god plass til vann med deg. Vannet kan du forresten drikke fra springen på de fleste steder der. Bensinstasjoner er ikke akkurat prioritert, så fyll når du kan og kjøp gjerne ekstraflasker (ja, ekstraflasker, de selger bensin på glass ølflasker med skrukork) :)
Sånn ellers, ha en fin tur, jeg er ikke misunnelig i det hele tatt jeg.. [-(
Takk for lagt svar! Vaksiner inntas nå, så den går nok fint. Jeg lurer egentlig hvorfor jeg ikke tok de sist - og hvordan det gikk bra med tanke på dokumentasjon .. Gulfeber, Tyfid (eller hva det var), kolera og hepatitt og malaria osv osv. Eneste jeg droppa var rabbies - den var visst veldig dyr, og sjansen er minimal. Han kompisen min har den så satser på at han ofrer seg om vi møter noen illsinte løsbikkjer :lol:

Syklene vi skal kjøre på er XR400. Nyservet med nye stempler og ringer, olje og væsker og kjede og drev. Satt opp med stor tank så vi får litt rekkevidde. Litt usikker på resten av oppakningen, men det blir liten ryggsekk (Kriega) og sikkert et par pølser bakpå. Tenker å ta med kriegaveska og biltemapakkpølsa. Hodelykt, myggnett, vannfilter, camelback, verktøy og strips, 12v lading + gopro og annet som vanlige småturer. Dette med vann bekymrer meg litt, tenker vi må ha med en del i de temperaturene .. Blir nok for det meste overnatting i hytter vi finner på veien, men håper litt på å kunne ta et par netter ute. Type hengekøye og bål. Kanskje urealistisk, men jeg er i alle fall gjerne med på det dersom sjansen åpner seg.

Crossutstyr har jeg kjøpt mye brukt: Boots, brynje, bukse og jersey. Crosshjelm, briller og knebeskyttere nytt.
Får se hvor mye jeg kommer til å bruke. Blir noen småturer/dagsturer før "storturen" så da får jeg kjenne litt på det :D
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: The Tob - Busa & SMCR - Afrika, snart

Post by tshansen »

Jeg regner med du har planer om å slite deg ut på dokumentasjon fronten i form av bilder og video :love

Varmen blir nok et problem, jeg sliter jævlig når det kommer opp i de temperaturene

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: The Tob - Busa & SMCR - Afrika, snart

Post by Snikkeren »

Det der må jo bare bli et eventyr. Vel verdt sprøytene du må ta. :thumleft
Håper du tar masse bilder og film, sånn at vi får ta del i opplevelsen. :smt039
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: The Tob - Busa & SMCR - Afrika, snart

Post by Tommas »

Skikkelig eventyr det der. Håper det blir et bilde eller to vi kan kose oss med ;-)
Tob
Posts: 349
Joined: 06 Oct 2015 11:10
MC: Busa, SMCR & GSXS
Location: Haugalandet
Contact:

Re: The Tob - Busa & SMCR - Afrika, snart

Post by Tob »

Satser på det :thumleft

EVO2 er bestilt inn .. Snart vår nå! :D
Tob
Posts: 349
Joined: 06 Oct 2015 11:10
MC: Busa, SMCR & GSXS
Location: Haugalandet
Contact:

Re: The Tob - Busa & SMCR - Afrika, snart

Post by Tob »

Ah .. Dette var fin lesing!
http://advrider.com/index.php?threads/m ... re.928633/

Tror ikke vi kommer oss helt opp til ruta her fra "Tana", men vi får se.
PS: Så mange bilder og skriv blir det ikke :-P
Post Reply