Snikkerens Lekeplass.

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Snikkerens Lekeplass.

Post by mekkern »

Snikkeren wrote: 10 Jun 2021 07:53 Jeg har ikke kommer meg noe lengre enda. Tiden strakk ikke til i går.

Når det gjelder sveising, så er jeg litt småskeptisk med tanke på varme. Det er jo plast rundt skruen, og da er jeg redd for at det vil smelte.

72B36293-8CDE-4A61-BC16-2D371B611AF1.jpeg

Og jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk til å bore den ut også. Det blir ikke lett å treffe senter og holde det beint innover i skruen.
Noen ganger er valget pest eller kolera...
Personlig ville jeg sveist på en mutter- størst sjanse for å bevare gjengene inntakte.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Snikkerens Lekeplass.

Post by ashland »

Sveise på en mutter fungerer gull, varmen hjelper til med å få skruen til å løsne

Har gjort det ved ett par anledninger selv og jeg er ingen sveiser. Det ser ut som en høne har lagt en ruke på toppen av skruen :-#
men ut kommer den. Bare gjør som de andre sier, forsiktig med elektronikken
fun is not a straight line
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 526
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Snikkerens Lekeplass.

Post by Roargutten »

Snikkeren wrote: 10 Jun 2021 07:53 Jeg har ikke kommer meg noe lengre enda. Tiden strakk ikke til i går.

Når det gjelder sveising, så er jeg litt småskeptisk med tanke på varme. Det er jo plast rundt skruen, og da er jeg redd for at det vil smelte.

72B36293-8CDE-4A61-BC16-2D371B611AF1.jpeg

Og jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk til å bore den ut også. Det blir ikke lett å treffe senter og holde det beint innover i skruen.
Er det mye jobb å få demontert plastikken som sitter der da? Det ville nok vært lurt uansett om du skal borre eller sveise. Så ser du lettere hvordan du jobber deg innover, skal du borre kan du muligens også kappe av det som stikker utenfor av skruen også. Men når den stikker såpass ut som dette ville jeg valgt å sette på en mutter og sveise disse sammen.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Snikkerens Lekeplass.

Post by inunf »

Hadde ikke tatt sjansen på å sveise i noe med elektronikk i nærheten. Har mye dårlig erfaring med det fra reparasjoner på båter og defekte sensorer.

Bor ut skruen, tar du knekken på gjengene er det bare å sette inn løsgjenger. Det er en ganske enkel prosess, og mye billigere enn å begynne feilsøking på det elektriske fordi noe ikke tålte sveisingen.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Snikkerens Lekeplass.

Post by RuneMC »

Poenget med boring var vel f.eks. 2mm links bor slik at boret vil kunne begynne å skru ut skruen. (Har aldri tenkt over rotasjonsretningen på bor når jeg har kjøpt men de vanlige er vel med klokka (som vil skru til hardere), så vet ikke hvor enkelt det er å finne de som er beregnet å gå andre veien..)

For å treffe senter på skruen trenger du en borejigg men finner ikke umiddelbart noen passende å kjøpe. Men du kan jo mekke din egen borejigg (f.eks. bore litt med diameteren til skruestubben som stikker ut, i en kloss og deretter med tynt bor i senter helt igjennom klossen... mulig passende materiale kan vel være tre, plast, alu ) Snu klossen og dytte den på skruen, bore fra motsatt side gjennom senterhullet du laget)

Bore på frihånd blir nok helt umulig... da vil boret vandre.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Snikkerens Lekeplass.

Post by Tekumseh »

Du får ikke plukka av mer, feks plasten rundt, sånn at du evt kommer til bedre for å sveise på mutter? Evt for å spraye full med CRC / WD40 og varme opp med varmluftspistol etc for å få oljen til å trenge inn i gjengene.

Det ser ut som skruene har korrodert iom at hodene var så hvite.Kan det ha vært syrefast / rustfrie skruer i aluminium? Eller kjørt mye i salt?
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Snikkerens Lekeplass.

Post by Borg »

Spørsmål fra han med minst kompetanse her,,,
Ser jo ut som du kan få godt tak på skruen. Om du får varmet/smurt som Tekumseh foreslår.
Får du ikke festet en sveisetang og skrudd løs med denne?

Image
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Snikkerens Lekeplass.

Post by Snikkeren »

Jeg kommer til med sveisetang. Har prøvd det. Men det sitter som f likevel. Men jeg har ikke prøvd å varme opp noe. I så fall må jeg demontere mer plast først.

Men denne helgen blir det ikke gjort noe, for denne helgen er det konkurranser i trial. I dag var det konkurranse på Kleive utenfor Molde, og i morgen er det konkurranse i Valldal. Guttungen deltok for første gang i konkurranse i dag. Det endte med en flott 2. plass.
31EA1453-0E60-4204-838C-D93F8E10F425.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Snikkerens Lekeplass.

Post by Bikeridr »

Gratulerer.
Ja, godt å se at etterslekta rekrutteres riktig :thumleft
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Snikkerens Lekeplass.

Post by Snikkeren »

Bra stilig pokal han fikk også. :thumleft
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Snikkerens Lekeplass.

Post by Bikeridr »

:thumleft :smt026 :smt041
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Snikkerens Lekeplass.

Post by Spiritofwinter »

Mye styr med de skruene, skal se om jeg får tid til å rote rundt i noe verktøykasser i løpet av helgen, mulig at jeg har noe vi kan prøve før vi går til «kirurgisk» inngrep. Kan også være jeg har det som trengs der også om du ikke har investert i løpet av helgen. Om du ikke er for opptatt (og jeg kommer meg hjem fra jobb i fornuftig tid) så kan jeg muligens komme innom å se litt på det i løpet av mandag før jeg går løs på husbyggingen igjen.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Snikkerens Lekeplass.

Post by Snikkeren »

Hvis du har mulighet til å ta deg en tur, så er du hjertelig velkommen. :thumleft


I dag var det andre dag på rad med trialkonkurranse. Og han fortsetter å imponere.

Bilde tatt før de andre kom på pallen for å unngå personvernproblematikken.
69DB56EF-06E1-44EE-88F0-618146D1620B.jpeg
69DB56EF-06E1-44EE-88F0-618146D1620B.jpeg
Har masse videoklipp også, men får vel ikke lastet det opp direkte?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Snikkerens Lekeplass.

Post by Bikeridr »

Snikkeren wrote: 13 Jun 2021 19:50 Har masse videoklipp også, men får vel ikke lastet det opp direkte?
Gratulerer igjen. Ja, regner med det varmer et stolt Pappa-hjerte, det der :thumleft
Nei, har ikke "åpnet" for videoopplasting, da det kan bli litt hårete med filstørrelse.
Så da må du enten YT'e den eller legge den hos en annen host og bruke "video"-taggen helt til høyre i poste-menyen.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Snikkerens Lekeplass.

Post by Snikkeren »

Ja, jeg må si jeg er bra stolt av han. Han kjører nok i ring rundt oss gamlinger innen kort tid. :thumleft

Ja, jeg ser den med filstørrelse ved å hoste videofiler. Men dette legger jeg nok ikke ut på YT, så da blir det uten video.
Post Reply