Ellers venter jeg pakke i posten i morgen. Har bestilt meg nye hansker, goggles og noe kjedespray.

Sent fra min Lenovo TB-8505F via Tapatalk
*GiroljeSnikkeren wrote:Kjedespray er bare fordi det er enkelt. Det aller beste er jo motorolje. Men det blir litt styrete å ha med seg.
Fortnine på YouTube har en meget bra video der han sammenligner diverse kjedesprayer, WD40 og motorolje. Resultatet var helt klart på at motorolje er best.
mekkern wrote:
klart det er jo bare tull i følge deg-men mulig det ikke stemmer helt?
Det har jeg også en følelse av ... ikke noe faglig eller håndfast på noen måte, bare en følelse.Palma wrote:mekkern wrote:
klart det er jo bare tull i følge deg-men mulig det ikke stemmer helt?![]()
![]()
Det var bra det kom en kontring på den. Jeg skal moderere meg litt.
Det smøres overdrevet mye.
Filosofi nr1 er jeg selvfølgelig enig i, men jeg har jo tydeligvis sprayet nok ettersom jeg ikke har hatt noen problemer, og kjører et akseptabelt ant km pr kjedeknutk wrote:Jeg har null vitenskap å slå i bordet med. Som alt mekanisk ellers rundt omkring, smøre behovet varierer med belastningen.
Da jeg ikke har kontroll på hvor mye/lite kjeden er belastet de ulike dagene gir jeg kjeden en liten dusj stort sett daglig, basert på følgende filosofi:
1: Mer maskineri blir ødelagt av for lite smøring enn for mye smøring.
2: Jeg kjører ikke MC for å spare penger.
Rent praktisk benytter jeg ca en sprayboks i sesongen. Kanskje bortkastede penger, men kostnaden for kjedespray er i praksis negligerbar.
Ser frem til å fortsette disputasen om en uke
Stort sett samme prosedyre som jeg følger.Bikeridr wrote:Nå har jo jeg anskaffet min første kjedesykkel på godt 10 år. Alle tidligere kjedesykler ble påmontert Scotoiler. Det har jeg ikke gjort med den jeg har nå, og blir nok ikke påkostet/montert heller.
Jeg må vel innrømme (selv som maskinist) at jeg nok deler jhn sin filosofi på punkt 2..
Nuvel, jeg kjøpte en litt "dyr" spray med hvit "tørrgrease" som jeg (når jeg får ånden over meg) sprayer på etter endt kjøretur og kjedet er varmt. Den sprayen jeg har klisser ikke og skvetter ikke særlig heller.
For meg, med midtstøtte, så gjør jeg det på enkleste og lateste måte; opp på midtstøtta, inn med 1. gear og spray en runde eller 3.
Har ikke midtstøtte, så latskapen har litt tøffere kår i mitt tilfelleknutk wrote:Stort sett samme prosedyre som jeg følger.Bikeridr wrote:Nå har jo jeg anskaffet min første kjedesykkel på godt 10 år. Alle tidligere kjedesykler ble påmontert Scotoiler. Det har jeg ikke gjort med den jeg har nå, og blir nok ikke påkostet/montert heller.
Jeg må vel innrømme (selv som maskinist) at jeg nok deler jhn sin filosofi på punkt 2..
Nuvel, jeg kjøpte en litt "dyr" spray med hvit "tørrgrease" som jeg (når jeg får ånden over meg) sprayer på etter endt kjøretur og kjedet er varmt. Den sprayen jeg har klisser ikke og skvetter ikke særlig heller.
For meg, med midtstøtte, så gjør jeg det på enkleste og lateste måte; opp på midtstøtta, inn med 1. gear og spray en runde eller 3.
På midtstøtta, starter motor og setter den i 1 gir. Sprøyter kjedet i 3 sekund. Det hele utgjør et minimalt heft. Er det nødvendig? Vet ikke, bryr meg ikke![]()
Ser da ut til at du handterer latskapen på en framifra måtejhn wrote: Har ikke midtstøtte, så latskapen har litt tøffere kår i mitt tilfelle