Snikkerens Lekeplass.
Re: Snikkerens Lekeplass.
Selv om denne Dasboard app'en sikkert ikke kommer til å bli brukt så veldig mye, så ser det jo unektelig tøft ut. [emoji13]
Ellers venter jeg pakke i posten i morgen. Har bestilt meg nye hansker, goggles og noe kjedespray. [emoji106][emoji106] Begynner å bli klar for Grustur i øst med andre ord. [emoji41]
Sent fra min Lenovo TB-8505F via Tapatalk
Ellers venter jeg pakke i posten i morgen. Har bestilt meg nye hansker, goggles og noe kjedespray. [emoji106][emoji106] Begynner å bli klar for Grustur i øst med andre ord. [emoji41]
Sent fra min Lenovo TB-8505F via Tapatalk
- Palma
- Posts: 4744
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Snikkerens Lekeplass.
Bare for å pisse i øltønna, tråkke i pianoet og trampe i salaten, Kjedespray er bullshit, snake-oil og lurium !
Ellers ser dashbordet ditt unektelig kult ut
Tilbake til kjedespray. For 100 år siden før både o-ring og x-ring kokte man kjedene i olje osv dette for å få olje INN i kjedene. Nå er det x-ring som er greia. Uansett hvor mye man sprayer på seig guffe til flere hundre for litern så får du ikke noe mer inn i det kjedet. Men rundt alle andre steder får su masse som du da må vaske av igjen...
Jeg forhørte meg litt da jeg gikk inn i kjedeverden igjen for ei stund sia. Og mange av de som kjører i skikkelig mye dritt bruker WD-40. Dette vasker av skiten, hindrer rust og legger vel igjen en microtynn film utenpå kjedet. Seig spray som henger seg godt på lager slipepasta og spiser opp drevene...
Og vi skifter vel kjede og drev rundt 20-25 tusen tipper jeg...
Ahhh det var godt å få det ut hahahaha
Dette var altså min mening, ikke vetenskapelig underbygd med noe fakta annet en erfaring og sunt bondevett
Ellers ser dashbordet ditt unektelig kult ut
Tilbake til kjedespray. For 100 år siden før både o-ring og x-ring kokte man kjedene i olje osv dette for å få olje INN i kjedene. Nå er det x-ring som er greia. Uansett hvor mye man sprayer på seig guffe til flere hundre for litern så får du ikke noe mer inn i det kjedet. Men rundt alle andre steder får su masse som du da må vaske av igjen...
Jeg forhørte meg litt da jeg gikk inn i kjedeverden igjen for ei stund sia. Og mange av de som kjører i skikkelig mye dritt bruker WD-40. Dette vasker av skiten, hindrer rust og legger vel igjen en microtynn film utenpå kjedet. Seig spray som henger seg godt på lager slipepasta og spiser opp drevene...
Og vi skifter vel kjede og drev rundt 20-25 tusen tipper jeg...
Ahhh det var godt å få det ut hahahaha
Dette var altså min mening, ikke vetenskapelig underbygd med noe fakta annet en erfaring og sunt bondevett
- mekkern
- Posts: 5122
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Snikkerens Lekeplass.
quote : Palma:Uansett hvor mye man sprayer på seig guffe til flere hundre for litern så får du ikke noe mer inn i det kjedet.
så å smøre delene som har metall/metallkontakt er ikke vits?? jaja..
https://www.whinnermotorcycles.com.au/c ... intenance/
klart det er jo bare tull i følge deg-men mulig det ikke stemmer helt?
så å smøre delene som har metall/metallkontakt er ikke vits?? jaja..
https://www.whinnermotorcycles.com.au/c ... intenance/
klart det er jo bare tull i følge deg-men mulig det ikke stemmer helt?
Last edited by mekkern on 13 Aug 2020 21:59, edited 1 time in total.
Re: Snikkerens Lekeplass.
Kjedespray er bare fordi det er enkelt. Det aller beste er jo motorolje. Men det blir litt styrete å ha med seg.
Fortnine på YouTube har en meget bra video der han sammenligner diverse kjedesprayer, WD40 og motorolje. Resultatet var helt klart på at motorolje er best.
Fortnine på YouTube har en meget bra video der han sammenligner diverse kjedesprayer, WD40 og motorolje. Resultatet var helt klart på at motorolje er best.
Re: Snikkerens Lekeplass.
*GiroljeSnikkeren wrote:Kjedespray er bare fordi det er enkelt. Det aller beste er jo motorolje. Men det blir litt styrete å ha med seg.
Fortnine på YouTube har en meget bra video der han sammenligner diverse kjedesprayer, WD40 og motorolje. Resultatet var helt klart på at motorolje er best.
Og om en sjekker manualen til sykkelen, ser en at produsenten også anbefaler gir olje. Den er der hovedsakelig for å hindre rust. Smøreegenskapene er innbakt med O/X-Ring. Derfor det er så viktig å ikke bruke høytrykk mot kjede, da en presser denne smøringen ut igjen.
(lurer på hvor mange ganger dette er gjentatt nå)
Re: Snikkerens Lekeplass.
Stemmer. Girolje selvfølgelig. [emoji12]
Ja, der er smørning i leddene ja. Men det kan jo være greit å unngå rust på resten av kjedet.
Ja, der er smørning i leddene ja. Men det kan jo være greit å unngå rust på resten av kjedet.
- Palma
- Posts: 4744
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Snikkerens Lekeplass.
Det var bra det kom en kontring på den. Jeg skal moderere meg litt. Det smøres overdrevet mye.mekkern wrote:
klart det er jo bare tull i følge deg-men mulig det ikke stemmer helt?
Re: Snikkerens Lekeplass.
Det har jeg også en følelse av ... ikke noe faglig eller håndfast på noen måte, bare en følelse.Palma wrote:Det var bra det kom en kontring på den. Jeg skal moderere meg litt. Det smøres overdrevet mye.mekkern wrote:
klart det er jo bare tull i følge deg-men mulig det ikke stemmer helt?
Jeg er litt lat å smøre kjeden, såpass at det skjer at folk kommenterer det inn i mellom. Kjørte vel i overkant av 30.000 på siste kjede. Det har gått greit hittil
Re: Snikkerens Lekeplass.
Jeg har null vitenskap å slå i bordet med. Som alt mekanisk ellers rundt omkring, smøre behovet varierer med belastningen.
Da jeg ikke har kontroll på hvor mye/lite kjeden er belastet de ulike dagene gir jeg kjeden en liten dusj stort sett daglig, basert på følgende filosofi:
1: Mer maskineri blir ødelagt av for lite smøring enn for mye smøring.
2: Jeg kjører ikke MC for å spare penger.
Rent praktisk benytter jeg ca en sprayboks i sesongen. Kanskje bortkastede penger, men kostnaden for kjedespray er i praksis negligerbar.
Ser frem til å fortsette disputasen om en uke
Da jeg ikke har kontroll på hvor mye/lite kjeden er belastet de ulike dagene gir jeg kjeden en liten dusj stort sett daglig, basert på følgende filosofi:
1: Mer maskineri blir ødelagt av for lite smøring enn for mye smøring.
2: Jeg kjører ikke MC for å spare penger.
Rent praktisk benytter jeg ca en sprayboks i sesongen. Kanskje bortkastede penger, men kostnaden for kjedespray er i praksis negligerbar.
Ser frem til å fortsette disputasen om en uke
Re: Snikkerens Lekeplass.
Filosofi nr1 er jeg selvfølgelig enig i, men jeg har jo tydeligvis sprayet nok ettersom jeg ikke har hatt noen problemer, og kjører et akseptabelt ant km pr kjedeknutk wrote:Jeg har null vitenskap å slå i bordet med. Som alt mekanisk ellers rundt omkring, smøre behovet varierer med belastningen.
Da jeg ikke har kontroll på hvor mye/lite kjeden er belastet de ulike dagene gir jeg kjeden en liten dusj stort sett daglig, basert på følgende filosofi:
1: Mer maskineri blir ødelagt av for lite smøring enn for mye smøring.
2: Jeg kjører ikke MC for å spare penger.
Rent praktisk benytter jeg ca en sprayboks i sesongen. Kanskje bortkastede penger, men kostnaden for kjedespray er i praksis negligerbar.
Ser frem til å fortsette disputasen om en uke
At jeg sprayer lite har ingenting med økonomi å gjøre, kun latskap.
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4560
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Snikkerens Lekeplass.
Nå har jo jeg anskaffet min første kjedesykkel på godt 10 år. Alle tidligere kjedesykler ble påmontert Scotoiler. Det har jeg ikke gjort med den jeg har nå, og blir nok ikke påkostet/montert heller.
Jeg må vel innrømme (selv som maskinist) at jeg nok deler jhn sin filosofi på punkt 2..
Nuvel, jeg kjøpte en litt "dyr" spray med hvit "tørrgrease" som jeg (når jeg får ånden over meg) sprayer på etter endt kjøretur og kjedet er varmt. Den sprayen jeg har klisser ikke og skvetter ikke særlig heller.
For meg, med midtstøtte, så gjør jeg det på enkleste og lateste måte; opp på midtstøtta, inn med 1. gear og spray en runde eller 3.
Jeg må vel innrømme (selv som maskinist) at jeg nok deler jhn sin filosofi på punkt 2..
Nuvel, jeg kjøpte en litt "dyr" spray med hvit "tørrgrease" som jeg (når jeg får ånden over meg) sprayer på etter endt kjøretur og kjedet er varmt. Den sprayen jeg har klisser ikke og skvetter ikke særlig heller.
For meg, med midtstøtte, så gjør jeg det på enkleste og lateste måte; opp på midtstøtta, inn med 1. gear og spray en runde eller 3.
Re: Snikkerens Lekeplass.
Stort sett samme prosedyre som jeg følger.Bikeridr wrote:Nå har jo jeg anskaffet min første kjedesykkel på godt 10 år. Alle tidligere kjedesykler ble påmontert Scotoiler. Det har jeg ikke gjort med den jeg har nå, og blir nok ikke påkostet/montert heller.
Jeg må vel innrømme (selv som maskinist) at jeg nok deler jhn sin filosofi på punkt 2..
Nuvel, jeg kjøpte en litt "dyr" spray med hvit "tørrgrease" som jeg (når jeg får ånden over meg) sprayer på etter endt kjøretur og kjedet er varmt. Den sprayen jeg har klisser ikke og skvetter ikke særlig heller.
For meg, med midtstøtte, så gjør jeg det på enkleste og lateste måte; opp på midtstøtta, inn med 1. gear og spray en runde eller 3.
På midtstøtta, starter motor og setter den i 1 gir. Sprøyter kjedet i 3 sekund. Det hele utgjør et minimalt heft. Er det nødvendig? Vet ikke, bryr meg ikke
Re: Snikkerens Lekeplass.
Har ikke midtstøtte, så latskapen har litt tøffere kår i mitt tilfelleknutk wrote:Stort sett samme prosedyre som jeg følger.Bikeridr wrote:Nå har jo jeg anskaffet min første kjedesykkel på godt 10 år. Alle tidligere kjedesykler ble påmontert Scotoiler. Det har jeg ikke gjort med den jeg har nå, og blir nok ikke påkostet/montert heller.
Jeg må vel innrømme (selv som maskinist) at jeg nok deler jhn sin filosofi på punkt 2..
Nuvel, jeg kjøpte en litt "dyr" spray med hvit "tørrgrease" som jeg (når jeg får ånden over meg) sprayer på etter endt kjøretur og kjedet er varmt. Den sprayen jeg har klisser ikke og skvetter ikke særlig heller.
For meg, med midtstøtte, så gjør jeg det på enkleste og lateste måte; opp på midtstøtta, inn med 1. gear og spray en runde eller 3.
På midtstøtta, starter motor og setter den i 1 gir. Sprøyter kjedet i 3 sekund. Det hele utgjør et minimalt heft. Er det nødvendig? Vet ikke, bryr meg ikke
Re: Snikkerens Lekeplass.
Ser da ut til at du handterer latskapen på en framifra måtejhn wrote: Har ikke midtstøtte, så latskapen har litt tøffere kår i mitt tilfelle