Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Når Lensmannen ringer jula inn..

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3183
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- AdventureDays 2021

Post by Kant1 »

Kant1 wrote: 07 Oct 2015 11:55 :-k Kant1, Olav K eller Onkel.... kjære barn har mange navn.
Noen har sikkert kalt meg "dust" også, men det overser jeg med lett sinn. :roll:
Her vil jeg øse ut av mitt overflødighetshorn av tanker, turer, ideer og andre sprell jeg finner på.

Har forresten Norges kanskje beste MC blogg.
http://kant1.blogg.no
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
JK95
Posts: 3557
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- AdventureDays 2021

Post by JK95 »

Bloggen borte?
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- AdventureDays 2021

Post by Bikeridr »

JK95 wrote: 27 Sep 2021 14:18Bloggen borte?
Njaa, ligger i lenken i signaturen til forumonkelen, men er ikke oppdatert siden feb.20..
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3183
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- AdventureDays 2021

Post by Kant1 »

Kant1.blogg.no er borte, men kant1.no er på plass.
Er en stund siden jeg har fått ut noe materiale nå ja. Må ta meg sammen.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3183
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- AdventureDays 2021

Post by Kant1 »

I begynnelsen var det ingenting,..... ingen planer om å dra til Adv.Days 2021 iallefall.

Men så kom en melding fra min venn hos det som før var Touratech i Lidkjøping, nå Ride Nordic... om jeg hadde planer for langhelga 22-26 sept?

Det hadde jeg forsåvidt ikke, men jeg fikk det snart.
når spørsmålet kom: "Om du har lyst å være turleder på Adventure Days" blei plutselig den helga streket ut i kalenderen.

ukene gikk som vanlig fort og plutselig var det mandag 22.
Ingen kunder ville få noe av meg denne dagen, så jeg stakk hjemmefra i 11 tida etter en romslig frokost, både tids og innholdsmessig.

Sykkelen var pakket og klar, og ekstra felgsett skulle være med et stykke av turen

Image

I tilfelle alpetur etter Adv.Days ville jeg ha på mer asfaltvennlige dekk, og Valter som også skulle til Säfsen kunne ta de med i bilen fra Eidfjord.

Okay, avgårde, men kom bare et stykke utover fjorden fra Odda, før dette møtte meg:

Image

Så en halvtimes forsinkelse blei det her, før jeg smatt forbi. I Kinsarvik blei det en matbit før jeg forsatte til Eidfjord og satte fra meg felgene på bensinstasjonen der.
opp til Dyranut i et fint tempo,
Image

Tok en tur inn til Tinnhølen, et stykke grusvei som går innover mot nasjonalparken, før jeg drog videre østover forbi Geilo og ned til Hol.
Kjørte over Varaldset for n'te gang i år, og dette veistykket har vokst seg på meg.

litt gråvær denne dagen men det var fint lell... for meg
Image

Videre til Vats, og opp igjen, litt krinkelkronkel gjennom noen gårdstun oppi der, før jeg tok fatt på Fanitullvegen over til Hemsedal. Dette er også et nydelig stykke fjellovergang som kan kjøres av alle sykler, selv om det er grusdekke. Anbefales! :thumleft

Fra Hemsedal tok jeg beineste veien ned til Gol, for å besøke BusaTrond m familie, de stod midt i flytting og hadde begrenset med tid til en rekandes kar.
Men kjekt å treffes, og jeg gleder meg til å komme på besøk i nye huset deres. (de har kjøpt noe litt høyere oppi lia)

Kvelden kom sigendes på, og jeg tok inn på førte hotellet jeg såg, Solstads? tror jeg det het.
Helt greit rom, og en fantastisk frokost neste dag,

Startet tirsdagen med å undersøke noen tynne streker på kartet mellom Hallingdal og Hemsedal, og det blei noen små perler denne morgenen, brukte nok ettpar timer her i overskyet oppholdsvær.

Image

Eiendom med "potensiale" i lia overfor Torpo

Image

Image

Enda opp nedenfor Hydnefossen i Hemsedal, før jeg tok fatt på veien videre østover Golsfjellet

Image

Noen ytterst få kilometre langs Rv52, før jeg kryssa over til øvre Hemsedalsveg, og inn på Golsfjellet.
Her ved Oset Høyfjellshotell:

Image

Videre rundt Tisleifjorden, der jeg fant en sånn "GS" veg, og det passer jo bra. Det viste seg at det var visst Gang og Sykkelveg det var snakk om, men så feil kan man altså ta. Men når gjennomkjøringshinderet er perfekt tilpasset GSAen er det ikke så lett heller å tolke skiltinga

Image

Noen få kilometer seinere fant jeg denne flotte "veien" som tok meg ned til Jokerbutikken nede vet hotellet på Rv52 over Golsfjellet

Image

Et fint sted for å prøve å ta en kjøreselfie, men enda opp med å ta en video og screenshotte fra den

Image

På Jokerbutikken tok jeg en kaffe (voksenpoeng) og et wienerbrød, og kjøpte noe øl. Jeg ante ingenting om det, men navnet var jo fantastisk.
Who doesnt know a sheepshagger??

Image

Videre nedover Tisleidalen tok jeg veien rundt Ølsjøen, og enda opp nede på asfaten på veien mellom Rv51 over Golsfjellet og Vestringsbygda i Valdres.
Tre hundre meter nedover her, og så skulle jeg innpå grusveier sørøstover mot Reinli Stavkirke.

Passerte en vakker støl/seter, der det var dyr av alle slag, og videre innover skauen blei veien dårligere og dårligere, helt til den blei kjempemorsom. I en høyresving (eller et slags veikryss, definisjonen der må være noe flytende) stod et slags innkjøring forbudt skilt. "Ålmen motorferdse er ikkje tillate"

Jeg blei noe usikker på om jeg burde forsette. Veien var greit kjørbar, men jeg visste ikke hva som var i andre enden, om jeg ender opp på en en annen grusvei uti hutta heiti er det null problem, om jeg derimot ender opp i et gardstun med en misfornøyd grunneier, stiller det seg litt annerledes... jeg kjører 500 mtr innover mens jeg tenker meg om, men ender opp med å snu og kjøre tilbake.

Her må noen med lokal kunnskap konsulteres først.

Jeg kjørte tilbake til veikrysset, sjekket for alternative ruter og jammen hadde ikke GPSen et forslag... til venstre istedet for høyre, sett fra den retningen jeg kom fra.
Det var ikke mye til vei, men at noen traktorlignende kjøredoning hadde kjørt her for mange år siden var sikkert nok. Tydelige spor... men også masse nedfallstrær, som måtte ryddes bort, og fine "bekkefar" i de bratteste nedoverbakkene. Jeg håpte inderlig at jeg slapp å møte noen bommer langs vegen ..... for jeg vil ikke, eller kommer ikke opp igjen her på egen hånd. Ikke uten mye plunder og heft.

Men jeg ender opp etterhvert i et gammelt hogstfelt, og en slags vei tar form under hjula mine. Stopper og tar et bilde nå pulsen roer seg litt

Image

Etter noe tid er jeg tilbake på veien jeg kom fra, og siden klokka aldri tar pause, kjører jeg tilbake til asfaltveien som tar meg ned til Vestringsbygda, og videre til Bagn. Ikke på E 16 nei, denne smale svingete veien med nylagt asfalt går på andre siden av dagen, forbi Reinli. Og har du ikke kjørt den ennå, tar du gjerne turen til neste år. Anbefales!!

Fra Bagn går turen opp lia mot radiomasta på Høljerast, rundt bygda Leirskogen på hard fin grusveg og ned til asfaltveien mot Dokka.

Etter dette blei det å piske asfalt mot Dokka, fylle opp tanken, ta en hot dog, og suse videre gjennom Snertingdal og over Mjøsbrua og videre sørøstover til Tjuratekk .

Her venter Palma med en varm "fattigstue",

Image

jeg får servert fårikål (årets første, og aldeles framifrå god på smak) heimelaga øl (god) og Jægermester.
Samt utsøkt bakverk...
Det står ikke på gjestfriheten innpå skauen altså... men det er nok kjekt for de å treffe folk i blandt.


Etter en god natts søvn i den ytterste stillhet våkner jeg til en deilig solrik morgen,

Image

så blir det frokost i 8 tida, og Palma har tilogmed laget eggerøre fra særs kortreiste egg... Han var kanskje og plukket dem på morran? Fru Palma (ved døpenavn Anne --> kanskje derfor jeg føler meg så hjemme der) blir veldig imponert og sier "jeg visste ikke du kunne sånt jeg!"
men det kunne han altså, og frokosten drar litt ut i tid, for få plasser har jeg vært hvor det er så fint og koselig som på tunet til Tjuratekk.

Men til slutt river vi oss løs fra en intellektuell diskusjon, og mens noen må jobbe, skal jeg kjøre MC.
Sveariket... here comes the hotstepper

Innover mot grenseovergangen ved Rotnemoen møter jeg ikke mange biler, og jeg lærer hvorfor...

Grensa er sperret, og i en Gelendewagen der sitter 6 av kongens menn og passer på.

En sersjant kommer ut av bilen og bort til meg...

"Kan ikke du ta deg kjøretur?" spør jeg
"Hva, skal jeg ta meg en kjøretur??" svarer han..

"Ja, du tar deg i kjøretur i den retningen, så forsvinner jeg i en annen" sier jeg....

"Skal JEG ta meg en kjøretur, sier du"?

Det demrer for meg at befalskolen enda ikke har innført "humor" som hverken valgfag eller obligatorisk sådann, så jeg svarer bare
"ja jeg skulle inn i Sverige, men visste ikke grensa var stengt"

"Jaaa, men jeg kan slippe deg over og inn i Sverige, men du kommer ikke inn denne veien igjen, da må du sørover til Riksåsen", sier han, og peker ut retningen med hele armen og flat hånd (sånn som de gjør på serjanters vis)

Well, en happy man svinger på utsida av bommen, og så er jeg i EU for første gang på leeeenge.

Garmin Zumo XT har fått beskjed om "adventoures route" til Säfsen, men etter endel bomturer (bokstavelig talt)

Image

der jeg kjører meg inn på stengte veier igjen og igjen, velger jeg bort "adventoures" og tar "kortere tid"

To timer, og et antall trafikkale lovbrudd seinere, er jeg på hytta i Säfsen.

Image

En øl og litt spekemat smaker digg selv om klokka ikke er så langt på ettermiddagen.
Etterhvert renner det på med mer folk, noen gamle kjente, og noen kjenninger fra Facebook sin OTC gruppe, og ikke minst BMW Klubben Norge.

Klokka 18 er det middag, og en time seinere er det turledermøte. Etterpå noen øl til, og så er det natta.

Klokka 08 neste morgen er det frokost, og så tar jeg og en svenske oss en kjentmannsrunde innpå skauen. Å si at det regnet ville være et understatement, det var vått. skikkelig vått.

Image

Image

Så blei det en Advanced Scenic tur kl 14, ca 10 mil, drøye tre timer. Og etter middag var det en Basic tur i mørket, ca 35 kilometer

Turene deles inn i Basic, Advanced Scenic, og Advanced Tempo. Basic er lette veier og rolig tempo, Scenic er raskere og mer teknisk... og tempo er.. vel...rask. Til dels veldig raskt. og teknisk. Her skal du ha roen på hjulskrens og bruk av høyrehånda, for bremsene trenger du ikke så mye.

Kveldsturen var regnfull og mørk, men likevel spennende. Noe jeg ikke hadde gjort før-

Lite øl og festing etterpå, det var rett på hytta for å legge seg.
Romkameratene mine fra Gruskollektivet var vel litt skuffa over guiden, men jeg var litt ferdig kan du si...

Tidlig frokost, og første tur kl 0800 fredag.

Image

Herlig å kunne ligge i front, og pushe litt, men når bakspeilen blir tom for følgesvenner, må tempoet ned.
Vi er aldri veldig langt unna Säfsen Resort, og det går på kryss og tvers innpå skauen, og det heftige regnværet dagen før har satt sitt spor i de brattere opp og nedoverbakkene. De er ganske krevende, og ofte på grensa av hva jeg vil si er "Scenic"

Image

en passering over en smal, glatt bro, der man måtte gasse litt for "vippe" seg opp på broa gikk bra for de fleste, men kar på gruppa før meg, bomma litt, og tok nok bussen hjem fra Säfsen

Image

Så mye tid til bilder blei det ikke, desverre.
etter lunch var det tid for Advanced Tempo tur, og Oscar (den andre turlederen) proklamerte at "det kommer til å gå fort" og om du ikke var komfortabel med det, finn deg en annen tur. (det går turer hvert 20.minutt)

Og tempo blei det, jeg følte jeg kjørte på mine 100% i drøye 10 mil. Og enda kjørte Oscar sin gruppe vesentlig raskere. Var mye pøbel med KTM i den gruppa. En tvilsom gjeng.
Mer BMW i min flokk, og som turleder var jeg nesten litt som en "Führer".
Jahwohl

Klokken 18.30 var det kveldskjøring i skumring og mørke.

Image

Og middag og noen øl etterpå, føltes perfekt. Var fortsatt ikke helt "nede" etter den tempoturen, men når jeg landa, sov jeg som en unge :-D

Lørdag morgen, første tur kl 0850, Scenic.

Denne turen blei prega av at en cornerman ikke plasserte seg skikkelig og 16 deltakere suste forbi og forsvant.
Vi måtte vente i drøye 45 min før alle var samlet igjen, vi delte gruppa opp i to, og utpekte to sweepere, en raskere gjeng, og så meg med rask gruppe.
Det blei en herlig tur i fin flyt, og strålende sol.

Image

Image

Image

Image

Ettermiddagsturen var min siste på Adv.Days 2021, og her gikk det heller ikke helt på skinner. Turen gikk strøkent, men når jeg kom til endepunktet, fikk jeg melding om at det var 20 km med cornermen ute i løypa. Noe hadde tydeligvis skjedd.
Det blei litt telefoner, og så måtte jeg som turleder, bare kjøre tilbake for å se hva som hadde skjedd.

Men vel tilbake på sporet, såg jeg ingen cornermens, og ingen annen trafikk forøvrig. Det blei å kjøre 30 km tilbake til det siste stedet vi var samlet for en pause.
Vel, ingen der, men jeg hadde fått en SMS om at det var ryddet opp i, og alle var tilbake.
Okay, ikke mer å stresse med.
Sola var på vei ned, og jeg kunne nyte en rolig tur i ensomhet.

Image

Image

Image

Image

Drakk meg sjarmerende salongberuset på en deilig Amarone denne kvelden, men var ikke sein i seng.
Det blei hjemtur og ikke alpene for min del, og kl 07 var GSAngela ferdig pakket. Etter frokost, la vi avgårde i den kjølige morgenen

Image

9 timer og 750ish kilometer seinere var jeg tilbake på Heimdal og middagen var servert umiddelbart.

For ei helg

fikk forresten kjøpt meg ny hjelm i Säfsen, den var fiiin :)
Nedsatt fra 7570 SKr til 2500. Var bare å ta den med seg :-D

Image
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
kvase
Posts: 4009
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- AdventureDays 2021

Post by kvase »

Misunnelsen står i taket her når jeg leste det tur referatet der.
Leste et annet sted at han Oscar hadde fått kjørt et kjempetempo innpå tryneboka mener jeg.
-
Joda her har det vært smått med turer på denne kroppen i år håper på et bedre 2022 år -Da jeg har avsluttet min karrierer som leder for MC-Ravnen her nede i området. Det spiste jo opp all fritid .-
-
Ser du har kjørt mye rundt Hemsedal og nabo kommunene . Ser det er mye å hente der av reiseveier som er av Grus Innafor denne ringen her
https://goo.gl/maps/SngeQ4fLspgz2bcR9
- Vi ses
122147083_3258714040917795_3977896594855995916_o.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
JK95
Posts: 3557
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- AdventureDays 2021

Post by JK95 »

Nå snakker vi, fantastisk bra skrevet som vanlig =D>
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- AdventureDays 2021

Post by knutk »

Nok en gang er vi blitt skjemt bort av et referat av høy klasse :D \:D/ :thumleft

Takk for at du tar deg tid til å dele tekst og bilder =D>
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2629
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- AdventureDays 2021

Post by ashland »

Dette her har jeg virkelig savnet :D

Tusen takk for du tar deg tid å skjemmer oss bort med bilder og referat :thumleft
fun is not a straight line
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- AdventureDays 2021

Post by Bikeridr »

Dette var bare nydelig :thumleft
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- AdventureDays 2021

Post by knutk »

Kant1 wrote: 29 Sep 2021 10:36

Garmin Zumo XT har fått beskjed om "adventoures route" til Säfsen, men etter endel bomturer (bokstavelig talt)

Image
Litt rart med de bommene.

Står der noe skilt som sier at veien er stengt? Nei....
Er det greit at man kjører helt frem til bommen? Ja...

Hva om man kommer fra motsatt side av bommen, er det da greit at man kjører frem til bommen ? Ja---

Det er med andre ord greit å kjøre på veien på begge sider av bommen.

Likevel er der alltid noen tullinger som skal bråke og og lage styr av en handling hvor man ikke har brutt en eneste regel.....

Vel vel, husk, 'Kjeft er gratis' :D :lol:
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- AdventureDays 2021

Post by knutk »

Kant1 wrote: 29 Sep 2021 10:36

Garmin Zumo XT har fått beskjed om "adventoures route" til Säfsen, men etter endel bomturer (bokstavelig talt)

Image
Litt rart med de bommene.

Står der noe skilt som sier at veien er stengt? Nei....
Er det greit at man kjører helt frem til bommen? Ja...

Hva om man kommer fra motsatt side av bommen, er det da greit at man kjører frem til bommen ? Ja---

Det er med andre ord greit å kjøre på veien på begge sider av bommen.

Likevel er der alltid noen tullinger som skal bråke og og lage styr av en handling hvor man ikke har brutt en eneste regel.....

Vel vel, husk, 'Kjeft er gratis' :D :lol:
User avatar
Palma
Posts: 4723
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- AdventureDays 2021

Post by Palma »

Masse gode skriverier og foto Olav. Fine greier. :thumleft
User avatar
Pe junior
Posts: 37
Joined: 25 May 2020 14:02
MC: honda cb500x 2017 med rally raide kit
derbi gpr 125 4t 2011

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- AdventureDays 2021

Post by Pe junior »

Kant1 wrote: 27 Sep 2021 11:32
Kant1 wrote: 07 Oct 2015 11:55 :-k Kant1, Olav K eller Onkel.... kjære barn har mange navn.
Noen har sikkert kalt meg "dust" også, men det overser jeg med lett sinn. :roll:
Her vil jeg øse ut av mitt overflødighetshorn av tanker, turer, ideer og andre sprell jeg finner på.

Har forresten Norges kanskje beste MC blogg.
http://kant1.blogg.no

Jeg ville nå hå droppet og bryte opp bomen. Jeg hadde heller spurt geir pedersen om nøkkel for det her bom in til hytten våres🤔🤔
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9120
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- AdventureDays 2021

Post by ojda »

Pe junior wrote: 30 Sep 2021 17:33
Kant1 wrote: 27 Sep 2021 11:32
Kant1 wrote: 07 Oct 2015 11:55 :-k Kant1, Olav K eller Onkel.... kjære barn har mange navn.
Noen har sikkert kalt meg "dust" også, men det overser jeg med lett sinn. :roll:
Her vil jeg øse ut av mitt overflødighetshorn av tanker, turer, ideer og andre sprell jeg finner på.

Har forresten Norges kanskje beste MC blogg.
http://kant1.blogg.no

Jeg ville nå hå droppet og bryte opp bomen. Jeg hadde heller spurt geir pedersen om nøkkel for det her bom in til hytten våres🤔🤔

Haha, jeg måtte ringe Geir å høre for denne bommen var jeg skråsikker på at jeg hadde låst opp for ikke mange ukene siden😅
Det viste seg å stemme👍



20210930_174551.jpg


Men nå skal jeg endelig ta meg god tid å nyte hele innlegget ditt.
En fantastisk øl er fyllt i glasset og seansen kan starte.
Selvfølgelig på 65" =D>
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Post Reply