Hvilken ny lett mc?

Prat om lett MC.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Furre wrote:
aprilia<3 wrote:du får et helt annet kick med en to-takter en med en 4takter som trekker jevnt hele veien.
lol, kanskje dummeste påstanden jeg har lest på dette forumet ever da. Regner med du ikke har kjørt en R sykkel 600 og oppover? 4 taktere trekker greit nok over hele registeret, men kom opp til over 10.000rpm så får man ett kick evig mye bedre enn disse 2takterene kan drømme om å prestere.
eeeh... nei? Har du kjørt TUNG totakter da? Prøv f. eks aprilia RS 250, Suzuki RGV 250/RG 500, Yamaha RD 350/500, Honda NSR 250/ NS 400R eller lignende. Jeg vil påstå at totaktere er ledende i kick. Ketchup-effekten lenge leve!
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Eike_Oak wrote:Vi snakker uplombert :)

Er ingen "offisiele" tall på det, men 30hk er det "alle" sier, inkludert forhandler
Det er akkurat det vi ikke gjør, trådstarter skal ha en utrimmet sak, da må man jo nesten foholde seg til hva som er relaiteten på en utrimmet lettMC.

AtW
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »


Hvis en totakter produserte 5000 bang i minuttet @ 5000 RPM og en firetakter produserte 2500 bang i minuttet @ 5000 RPM ville en totakter levert like godt på 2500 RPM som en firetakter ville levert på 5000 RPM, noe som _ikke_ er tilfelle
Prøver du å si at en totakter IKKE har dobbelt så mange arbeidsslag i minuttet på samme turtall som en firetakter?

AtW
User avatar
Furre
Posts: 518
Joined: 26 Apr 2005 12:40
MC: MV Agusta F4
Location: Oslo

Post by Furre »

inunf wrote:
Furre wrote:
aprilia<3 wrote:du får et helt annet kick med en to-takter en med en 4takter som trekker jevnt hele veien.
lol, kanskje dummeste påstanden jeg har lest på dette forumet ever da. Regner med du ikke har kjørt en R sykkel 600 og oppover? 4 taktere trekker greit nok over hele registeret, men kom opp til over 10.000rpm så får man ett kick evig mye bedre enn disse 2takterene kan drømme om å prestere.
eeeh... nei? Har du kjørt TUNG totakter da? Prøv f. eks aprilia RS 250, Suzuki RGV 250/RG 500, Yamaha RD 350/500, Honda NSR 250/ NS 400R eller lignende. Jeg vil påstå at totaktere er ledende i kick. Ketchup-effekten lenge leve!

hadde 250rs banesykkel før, har også prøvd RGV250 Gamma, og jeg står helt fast ved mitt, 4 takt gir best kick.
Tore^NSR
Posts: 1467
Joined: 17 May 2005 21:19

Post by Tore^NSR »

Hvorfor snakker du om tungsykkel når det er 125cc han skal ha?
En orginal 125cc 2-takter går bedre enn en orginal 125cc 4-takter,end of case.Viss noen stiller opp med en orginal 125cc 4-takter så skal jeg vise at min orginale Nsr går fortere i aks og toppfart.
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

Prøver du å si at en totakter IKKE har dobbelt så mange arbeidsslag i minuttet på samme turtall som en firetakter?

AtW
Nei, jeg formulerte meg visst litt feil.

Det jeg mener er at en 4-takter har 2500 arbeidsslag i minuttet ved 5000 RPM, mens en 2-takter har 5000 arbeidslag i minuttet ved 5000 RPM.

Hvis vi då tenker så enkelt som Æ'ndaliten produserer en totakter på 2500 RPM med 2500 arbeidslag i minuttet like mye effekt som en firetakter på 5000 RPM med sine 2500 arbeidslag i minuttet, det er jo IKKE tifelle :P
- Skyt her -
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Eike_Oak wrote:
Prøver du å si at en totakter IKKE har dobbelt så mange arbeidsslag i minuttet på samme turtall som en firetakter?

AtW
Nei, jeg formulerte meg visst litt feil.

Det jeg mener er at en 4-takter har 2500 arbeidsslag i minuttet ved 5000 RPM, mens en 2-takter har 5000 arbeidslag i minuttet ved 5000 RPM.

Hvis vi då tenker så enkelt som Æ'ndaliten produserer en totakter på 2500 RPM med 2500 arbeidslag i minuttet like mye effekt som en firetakter på 5000 RPM med sine 2500 arbeidslag i minuttet, det er jo IKKE tifelle :P
Det har jo mer med hvordan motoren er tunet enn noe annet? En firetakter på 2500 rpm produserer vel heller ikke halvparten så mye effekt som den samme motoren på 5000 rpm? Og en totakter på halve slagvolumet produserer vel nesten like mye som en firetakter? Men jeg er forsåvidt enig i at innlegget hans er litt merklig formulert, er ikke så lett å vite hva han mener...

AtW
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

Det har jo mer med hvordan motoren er tunet enn noe annet? En firetakter på 2500 rpm produserer vel heller ikke halvparten så mye effekt som den samme motoren på 5000 rpm? Og en totakter på halve slagvolumet produserer vel nesten like mye som en firetakter? Men jeg er forsåvidt enig i at innlegget hans er litt merklig formulert, er ikke så lett å vite hva han mener...

AtW
Ja, selvom hvordan motoren ble tunet ble holdt utenfor i denne diskusjonen

Sier meg forrøvrig enig i innlegget ditt :)
- Skyt her -
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Mitt poeng var ikke at en totakter produserer dobbelt så mange HK sammenliknet med en firtakter på samme turtall, for det er ikke sånn det er.
Jeg ville få frem at f.eks 5000 eksplosjoner inne i syllinderen gir mye mer krefter enn 2500, og bruker tilnermet dobbelt så mye drivstoff.
Det er mye mer komplisert enn det jeg har framstillt det som, man må ta i beregning mange ting som jeg skal være ærlig og si jeg ikke kan så mye om.
morra-di@hotmail.com
Posts: 188
Joined: 27 Jun 2006 17:51
Location: Sande

Post by morra-di@hotmail.com »

vedder på at min orginale honda cr 125 slår en 125 firetakter :lol:

en totakter har jo dobbelt så mange hk per ccm enn det en firetakter har.
det er det du prøvde å forklare eller?
Mito 06 og Honda Crf 250 :D
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Sånn ca ja.
Blir vel ikke nøyaktig dobbelt så mye, men rundt regnet og med litt margin.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Bare så kjipt med olje og slikt angående totakt, men det lønner seg med totakt med små motorer, det gjør det jo :)
chopperen
Posts: 175
Joined: 18 Feb 2006 18:25

Post by chopperen »

drit i dette med rpm og hester.. det avgjørende er hvor bratt NM kurven er.. 4takt har høyere nm på lavere turtall enn 2takt, mens 2takt tar det igjen på toppen.. derfor denne "ketchup" effekten.. SELV OM BEGGE TYPER YTER 15HK!

2takter yter bedre, går bedre osv.. høres styggere ut bruker mer bens, olje osv.. mer reperasjon osv..

4takter har de andre fordelene/ulempene..

cbr er ikke en så dum sykkel som dere skal tro.. liten ja, ser liten ut ja, ser ut som en moped, ja.. men høres ikke slik ut.. alle "ja" ulempene jeg ser her, har faktisk rs og nsr også? bortsett fra at de går bedre..

er du så usikker, ville jeg testet en rs den sykkelen du ville ha (husker ikke hvilken) og cbr..
Nå: Yamaha Dragstar XVS 125
x: Hyosung sense 50ccm (små trimma)
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

chopperen wrote:drit i dette med rpm og hester.. det avgjørende er hvor bratt NM kurven er.. 4takt har høyere nm på lavere turtall enn 2takt, mens 2takt tar det igjen på toppen.. derfor denne "ketchup" effekten.. SELV OM BEGGE TYPER YTER 15HK!
Riktig, bare at det avgjørene er effektkruven, ikke Nm-kurven (untatt i de tilfelleen der turtallsområdet til sykkelen er nøtaktig likt, da vil NM og HK-kurven være "lik").

Ellers lukter det jo mindre av 4-takt, og mtoren er jo generellt en god del mer robust.

AtW
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

Lovlig (ikke trimmet/plombert) er det ikke tvil, da er 4-takter best.

2-takt har EN stor fordel, og det er effekten i forhold til slagvolumet, fjerner man den fordelen, sitter man bare igjen med ulempene


Men hvem kjører 2-takts original lett-MC? Har truffet på EN, men det var vel fordi at han hadde så høye tanker om sin originale NSR, det hadde han ikke lenger etter jeg dro fra han med mopeden :P
"Du hadde litt moped-fart opp bakken der, det hadde nå ikke jeg
- fordi jeg ventet på deg"

Edit: Forvent mange kjepphøye mopedister hvis du skal kjøre 15hk lett-MC :P
- Skyt her -
Post Reply