Hvilken ny lett mc?

Prat om lett MC.
ErlingSG
Posts: 2424
Joined: 27 Aug 2006 09:48
Location: Bergen

Post by ErlingSG »

Hvor mye sprekere kan du si en totakter er da?
Cirka 1000.... Ikke for å være frekk, men litt dumt spørsmål! ;)
Folk sier at 4T har bedre bunndrag, mens 2T har morsommere effektregister (Litt dårlig skrevet, men)
Og utifra hva du sier vil jeg foreslå 4T, de er mer driftsikre (sett utifra at det ikke er et jalla-merke såklart..) og billigere i drift....

Erling
Pondus90
Posts: 17
Joined: 04 Sep 2006 16:18

Post by Pondus90 »

okei :) vurderer sterkt Rieju RS2 125 shu :D
User avatar
Lasseleeten
Posts: 445
Joined: 31 Aug 2006 10:01
MC: Husaberg FS 650
m/ Leo-V X3
Location: Tønsberg

Post by Lasseleeten »

Prøvekjør den da, så finner du vel ut om du liker den eller ikke ;)
Pondus90
Posts: 17
Joined: 04 Sep 2006 16:18

Post by Pondus90 »

Må først få overtalt pappa :( er ikke så lett :( vært mye greiere om Honda hadde produsert nsr enda :P
User avatar
Lasseleeten
Posts: 445
Joined: 31 Aug 2006 10:01
MC: Husaberg FS 650
m/ Leo-V X3
Location: Tønsberg

Post by Lasseleeten »

Vet ikke hvor mye penger du har til rådighet jeg.. Men hva med en brukt rs 2000 modell til 30k? http://www.autodb.no/cgi-bin/mc/detail.pl?nr=994179[/url]
Pondus90
Posts: 17
Joined: 04 Sep 2006 16:18

Post by Pondus90 »

Hele poenget er at den MÅ(!!!) være ny da :? For pappa vil ikke ta noen sjanser på at det er gjort noe med syklene av den forrige eieren (vet jo ikke om du har rævkjørt dem eller jentekjørt ikke sant)
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Essa, kjøp gammelt og lær å skru! CBR 125 kommer til å gjøre gjøre forhandlerne søkkrike. Skuddsikker 1. sykkel => ingen lærer å skru => alle må på verksted for den minste ting => De som eier verkstedet får gode tider.
Pondus90
Posts: 17
Joined: 04 Sep 2006 16:18

Post by Pondus90 »

Har da prøvd å overtale faren min om det, men det går ikke, å så lenge han sitter på pengene så må jeg bare høre på han da (men prøver å smiske å da)
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

inunf wrote:Essa, kjøp gammelt og lær å skru! CBR 125 kommer til å gjøre gjøre forhandlerne søkkrike. Skuddsikker 1. sykkel => ingen lærer å skru => alle må på verksted for den minste ting => De som eier verkstedet får gode tider.
Så du mener verkstedene vil tjene mye mer, fordi sykkelen er så driftssikker at ting nesten aldri går i stykker? Det tviler jeg på gitt.

AtW
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Lasseleeten wrote:2 taktere er sprekere..
Også når det ikke skal trimmes? 12 Hk er vel grensa på Lett-MC uansett, når denne 4-takteren allerede er på grensa, så er det neppe noe mer effekt i to-takteren.

AtW
Pondus90
Posts: 17
Joined: 04 Sep 2006 16:18

Post by Pondus90 »

Så du mener at jeg lik så greit kan kjøpe en Rieuju RS2 125 som har 4-takter motor da?
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Pondus90 wrote:Så du mener at jeg lik så greit kan kjøpe en Rieuju RS2 125 som har 4-takter motor da?
Altså, motorer er ikke min sterke side, men grensen for Lett-MC er vel 12 eller 14HK, og om jeg har forstått det riktig, så ligger denne sykkelen på denne grensa? Og da er toppeffekten ikke noe høyere på en utrimmet (lovlig) 125cc-totakter. Og firetaktere har jo oftest jevnere effektkurve også, så jeg ville tippe 4-takteren framstår som sprekere, fordi effekten på lavere turtall er høyere(?).

AtW
Pondus90
Posts: 17
Joined: 04 Sep 2006 16:18

Post by Pondus90 »

Ok :) for hører at alle andre ikke liker de pga trimming, men får ikke noe svar på andre ting egentlig, for jeg får som sagt ikke trimme den 8en klausul med pappa :? ) men som en annen sa, jeg skal forsøke å prøvekjøre den om pappa gir litt mer etter for at jeg kan få den :D
User avatar
Lasseleeten
Posts: 445
Joined: 31 Aug 2006 10:01
MC: Husaberg FS 650
m/ Leo-V X3
Location: Tønsberg

Post by Lasseleeten »

ATWindsor wrote:
Pondus90 wrote:Så du mener at jeg lik så greit kan kjøpe en Rieuju RS2 125 som har 4-takter motor da?
Altså, motorer er ikke min sterke side, men grensen for Lett-MC er vel 12 eller 14HK, og om jeg har forstått det riktig, så ligger denne sykkelen på denne grensa? Og da er toppeffekten ikke noe høyere på en utrimmet (lovlig) 125cc-totakter. Og firetaktere har jo oftest jevnere effektkurve også, så jeg ville tippe 4-takteren framstår som sprekere, fordi effekten på lavere turtall er høyere(?).

AtW
Max 15 hk. De fleste 2 taktere har 15 hk. De fleste 4 taktere har rundt 11-13 hk ca..
User avatar
turboman
Posts: 313
Joined: 16 Jul 2005 15:49
Location: sogn og fjordane

Post by turboman »

nja.... akuratt hestene er da ikkje så viktige. men det er mangen firetaktere med 15 hest om det er viktig. men firetakter er da mindre vedlikehold i dei fleste tilfeller... eg har skrudd ein del før.. men når eg først skal kjøre så vil eg heller kjøre enn at ting går sondt å må kjøpast nytt/reparerast osv.. men når enn kjøper nytt så er sjangsen for at ting går til helvette mindre enn ein gammal sykkel som er utslitt.. det er da både med firetakter og totakter...
no: Honda cbr 600F 1998 mod
(x) 125ccm daelim daystar 01 mod
(x) 50 ccm yamaha salient 85 mod
Post Reply