Æ'ndalitten wrote: Må si jeg forstår Furres frustrasjon her.
Eneste forskjellen rent ytelsesmessig er at to-takterene yter mer enn fire-takterene i full-\delvis trimmet tilstand der begge motorene har samme typer og trim.
2-takteren eksploderer dobbelt så mange ganger, noe som gjør at kraften som kommer fra motoren blir ca dobbelt så stor som på 4-takteren. Til gjengjeld går det med bensin til 5000 "smell" på en totakter som kjører på 5000RPM, mens en firetakter på samme turtall kunn bruker bensin til 2500 "smell".
Mitt råd er å velge etter lommeboka og utseende. Uansett hva du måtte kjøpe så tror jeg du blir fornøyd og kjempeglad i sykkelen din.
Nå tenker du altfor forenklet, er en sånn forklaring man gir til lillebror når han spør etter forskjellen på 2-taktere og 4-taktere
Hvis en totakter produserte 5000 bang i minuttet @ 5000 RPM og en firetakter produserte 2500 bang i minuttet @ 5000 RPM ville en totakter levert like godt på 2500 RPM som en firetakter ville levert på 5000 RPM, noe som _ikke_ er tilfelle
Velge sykkel etter lommeboka og utseende er selvfølge for alle, men når man spør i ett forum er det ett lite hint om at man ønsker andre sin meninger, og det mest aktuelle i valget av lett-MC i dag er valget mellom 2-takt og 4-takt