Råd til kjøp av brukt Lett MC
-
- Posts: 7
- Joined: 29 Jul 2024 02:15
Råd til kjøp av brukt Lett MC
Hei, jeg er en 15 år gammel gutt, har akkurat begynt med å starte på A1 lappen, jeg prøver å forberede en plan til når jeg blir 16 og den planen inkluderer innkjøp av sykkel. Jeg kommer til å bruke sykkelen som et rent transport middel og vil også trenge å kjøre et stykke av og til (10-15 mil en gang i måneden og 2 mil på daglig basis). Den må kunne kjøre på motorveien.
Tenker et budsjett på mellom 25-30k men vet egentlig ikke noe særlig om priser og dvs. Ikke noe R sykkel, har hørt at Touring er bra for komfortabel langkjøring. Vil at sykkelen skal vare i 2-3 år uten noen særlige reprasjons kostnader.
Er det noen som har tips til innkjøp av brukt lett mc? Hvordan jeg bør gå fram når jeg kjøper, hva jeg burde se etter når jeg ser på motorsykkelene (evt slitasje skader eller feil), hvor langt kan en typisk lett mc gå, hvor langt går den før det begynner å dukke opp problemer
Tenker et budsjett på mellom 25-30k men vet egentlig ikke noe særlig om priser og dvs. Ikke noe R sykkel, har hørt at Touring er bra for komfortabel langkjøring. Vil at sykkelen skal vare i 2-3 år uten noen særlige reprasjons kostnader.
Er det noen som har tips til innkjøp av brukt lett mc? Hvordan jeg bør gå fram når jeg kjøper, hva jeg burde se etter når jeg ser på motorsykkelene (evt slitasje skader eller feil), hvor langt kan en typisk lett mc gå, hvor langt går den før det begynner å dukke opp problemer
- kvase
- Posts: 4262
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 22 mod KTM 690 Adv R 22mod KTM 890 adv R 2025 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: Råd til kjøp av brukt Lett MC
Honda Varadero 125 har krefter for det meste i den klassen der
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=362832223
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=362832223
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Re: Råd til kjøp av brukt Lett MC
Hei, om du har noen forhandlere i nærheten du kan stikke innom for å prøvesitte litt forskjellig vil du fort finne ut at sittekomfort varierer fra sykkel til sykkel, og person til person som skal kjøre disse. Så hva som passer for 1 vil ikke passe for andre.
Du skriver heller ikke noe om hvor i landet du er, og jeg antar du ikke er villig til å hente en sykkel på andre siden av landet, så tenker jeg bare holder meg til generelle ting for å peke retning.
Sykkelen som kvase linker til er nok et greit startpunkt, men uansett greit å huske at (så og si) alle 125cc sykler i norge av nyere dato har 15HK, de er like raske(trege) hele gjengen. Et unntak er Honda Super Cub 125, dette er verdens mest produserte sykkel og selges primært i asia. Denne har et langt lavere bensinforbruk takket være at den "bare" har 10HK, ellers en veldig solid maskin, stort sett alt fra Honda og andre Japanske merker er solide ting som kun krever normalt vedlikehold.
Sønn av fetter har nå kjørt i 1 år, på sin Yamaha MT125. Han er meget fornøyd med den, og har bemerket at han ikke har hatt sin sykkel på verksted annet enn for olje og dekkskift, mens hans kompiser på KTM Duke 125 har vært inne for mye rart, en anekdote, men likevel.
Greit å merke seg og at disse motorene på 125cc gjerne bare har 1 liter olje, og denne skal byttes relativt ofte sammenlignet med større sykler. Yamaha MT 125 skal i følge rask googling ha et olje og filterskifte hver 3000km.
Kan også være greit å sikte på en litt nyere sykkel da E10 bensin nå er en faktor vi alle må passe på. Eldre sykler med forgasser (og tidlig innsprøytning) er veldig lite glad i alkoholen som nå er blandet inn i 95 oktan (og 98 finnes ikke over alt). Jeg har ingen oversikt over hvilke 125 modeller som tåler E10 og hvem som ikke gjøre det, men litt googling får du gjøre selv og.
Lykke til med lappen, og ta det pent.
Du skriver heller ikke noe om hvor i landet du er, og jeg antar du ikke er villig til å hente en sykkel på andre siden av landet, så tenker jeg bare holder meg til generelle ting for å peke retning.
Sykkelen som kvase linker til er nok et greit startpunkt, men uansett greit å huske at (så og si) alle 125cc sykler i norge av nyere dato har 15HK, de er like raske(trege) hele gjengen. Et unntak er Honda Super Cub 125, dette er verdens mest produserte sykkel og selges primært i asia. Denne har et langt lavere bensinforbruk takket være at den "bare" har 10HK, ellers en veldig solid maskin, stort sett alt fra Honda og andre Japanske merker er solide ting som kun krever normalt vedlikehold.
Sønn av fetter har nå kjørt i 1 år, på sin Yamaha MT125. Han er meget fornøyd med den, og har bemerket at han ikke har hatt sin sykkel på verksted annet enn for olje og dekkskift, mens hans kompiser på KTM Duke 125 har vært inne for mye rart, en anekdote, men likevel.
Greit å merke seg og at disse motorene på 125cc gjerne bare har 1 liter olje, og denne skal byttes relativt ofte sammenlignet med større sykler. Yamaha MT 125 skal i følge rask googling ha et olje og filterskifte hver 3000km.
Kan også være greit å sikte på en litt nyere sykkel da E10 bensin nå er en faktor vi alle må passe på. Eldre sykler med forgasser (og tidlig innsprøytning) er veldig lite glad i alkoholen som nå er blandet inn i 95 oktan (og 98 finnes ikke over alt). Jeg har ingen oversikt over hvilke 125 modeller som tåler E10 og hvem som ikke gjøre det, men litt googling får du gjøre selv og.
Lykke til med lappen, og ta det pent.
-
- Posts: 7
- Joined: 29 Jul 2024 02:15
Re: Råd til kjøp av brukt Lett MC
Tusen takk for utfyllende svar, jeg har faktisk sett litt på Yamaha MT 125, har bare blitt litt skrekkslagen av prisen
Re: Råd til kjøp av brukt Lett MC
Vel, de holder seg godt i pris, så om du ikke ødelegger den får du tilbake en grei del av penga når du selger den enten for en større sykkel eller bil om 2 år
Re: Råd til kjøp av brukt Lett MC
Et forslag fra hr. Snusfornuft: Har du vurdert scooter? Hvis bruken er slik du beskriver, kan kanskje det være et alternativ?
Legger ved et eksempel og tenker at du muligens vil få mer for pengene?
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=355440615
Legger ved et eksempel og tenker at du muligens vil få mer for pengene?
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=355440615
- Tekumseh
- Posts: 2333
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Råd til kjøp av brukt Lett MC
Anbefaler å kjøpe en lettmotorsykkel som er mest mulig original. Har folk fikla med den og programmert/mappa om og eksosanlegg og luftfilter, er det mye større sjanse for at den har gått varm, at den er mye grisekjørt, og at ting er skrudd istykker/mangler. Likedant er det lurt juridisk sett at den ikke er trimma = ulovlig og kan føre til bøter og kjøreforbud.
Rent praktisk er det greit å sjekke at bremsene fungerer, at den starter, at den ikke koker etter noen minutter på tomgang, at clutch og gear, og alle lys/brytere fungerer.
Har man mulighet til det, kan man gå igjennom hele sykkelen. Og se etter slitte kjededrev, oljelekkasje på framgaffel, slark i baksving, slark i styrekrona, slakke i hjullager. Lekkasje av olje, kjølevæske, bremsevæske. At radiatoren ser hel og fin ut. Dekk er forbruksvare, men koster like mye som på en bil, så det kan man også se på tilstanden på.
Men generelt: Et kjøretøy som ser ut som det er tatt godt vare på - er oftest det. Da både teknisk i orden, og fri fra riper og bulker.
Tryggest er Japansk; Yamaha, Honda, Suzuki og Kawasaki. Yamaha MT-125, Honda CB125F, Suzuki GSX-S 125, Kawasaki Z-125.
Jeg vil påstå at så lenge disse ikke er fiklet med som jeg beskrev først, med innsprut-mapping, eksosbytte og trimknapper og nye styreenheter og hva de nå enn kjøper fra Kina, så er disse nesten evigvarende, og kilometerstand betyr ikke så kjempemye.
Til ditt bruk ville jeg også foretrukket en med ferdigmontert toppboks, iom du skal bruke den praktisk. Boksene er ikke så dyre, men det er braketter og montering du da sparer deg. Bra å kunne ha med seg litt, eller evt låse inn hjelmen. Ei tankveske som enkelt gjøres om til ryggsekk kan også være lurt, men det er enklere å kjøpe og ordne med selv.
En liten videosnutt av Yamaha MT-125 med toppboks:
Rent praktisk er det greit å sjekke at bremsene fungerer, at den starter, at den ikke koker etter noen minutter på tomgang, at clutch og gear, og alle lys/brytere fungerer.
Har man mulighet til det, kan man gå igjennom hele sykkelen. Og se etter slitte kjededrev, oljelekkasje på framgaffel, slark i baksving, slark i styrekrona, slakke i hjullager. Lekkasje av olje, kjølevæske, bremsevæske. At radiatoren ser hel og fin ut. Dekk er forbruksvare, men koster like mye som på en bil, så det kan man også se på tilstanden på.
Men generelt: Et kjøretøy som ser ut som det er tatt godt vare på - er oftest det. Da både teknisk i orden, og fri fra riper og bulker.
Tryggest er Japansk; Yamaha, Honda, Suzuki og Kawasaki. Yamaha MT-125, Honda CB125F, Suzuki GSX-S 125, Kawasaki Z-125.
Jeg vil påstå at så lenge disse ikke er fiklet med som jeg beskrev først, med innsprut-mapping, eksosbytte og trimknapper og nye styreenheter og hva de nå enn kjøper fra Kina, så er disse nesten evigvarende, og kilometerstand betyr ikke så kjempemye.
Til ditt bruk ville jeg også foretrukket en med ferdigmontert toppboks, iom du skal bruke den praktisk. Boksene er ikke så dyre, men det er braketter og montering du da sparer deg. Bra å kunne ha med seg litt, eller evt låse inn hjelmen. Ei tankveske som enkelt gjøres om til ryggsekk kan også være lurt, men det er enklere å kjøpe og ordne med selv.
En liten videosnutt av Yamaha MT-125 med toppboks:
Last edited by Tekumseh on 31 Jul 2024 20:56, edited 1 time in total.
-
- Posts: 7
- Joined: 29 Jul 2024 02:15
Re: Råd til kjøp av brukt Lett MC
Tusen takk for en liste over ting jeg bør sjekke, jeg tror jeg bør ta med meg en person som er litt mer praktisk og teknisk smart enn meg ja, heheTekumseh wrote: ↑29 Jul 2024 09:51 Anbefaler å kjøpe en lettmotorsykkel som er mest mulig original. Har folk fikla med den og programmert/mappa om og eksosanlegg og luftfilter, er det mye større sjanse for at den har gått varm, at den er mye grisekjørt, og at ting er skrudd istykker/mangler. Likedant er det lurt juridisk sett at den ikke er trimma = ulovlig og kan føre til bøter og kjøreforbud.
Rent praktisk er det greit å sjekke at bremsene fungerer, at den starter, at den ikke koker etter noen minutter på tomgang, at clutch og gear, og alle lys/brytere fungerer.
Har man mulighet til det, kan man gå igjennom hele sykkelen. Og se etter slitte kjededrev, oljelekkasje på framgaffel, slark i baksving, slark i styrekrona, slakke i hjullager. Lekkasje av olje, kjølevæske, bremsevæske. At radiatoren ser hel og fin ut. Dekk er forbruksvare, men koster like mye som på en bil, så det kan man også se på tilstanden på.
Men generelt: Et kjøretøy som ser ut som det er tatt godt vare på - er oftest det. Da både teknisk i orden, og fri fra riper og bulker.
Tryggest er Japansk; Yamaha, Honda, Suzuki og Kawasaki. Yamaha MT-125, Honda CB125F, Suzuki GSX-S 125, Kawasaki Z-125.
Jeg vil påstå at så lenge disse ikke er fiklet med som jeg beskrev først, med innsprut-mapping, eksosbytte og trimknapper og nye styreenheter og hva de nå enn kjøper fra Kina, så er disse nesten evigvarende, og kilometerstand betyr ikke så kjempemye.
Til ditt bruk ville jeg også foretrukket en med ferdigmontert toppboks, iom du skal bruke den praktisk. Boksene er ikke så dyre, men det er braketter og montering du da sparer deg. Bra å kunne ha med seg litt, eller evt låse inn hjelmen. Ei tankveske som enkelt gjøres om til ryggsekk kan også være lurt, men det er enklere å ordne selv.
En liten videosnutt av Yamaha MT-125 med toppboks:
Har hørt fra flere at Japanske merker er mer pålitelige og er det best choice, og at som en annen nevnte at KTM er kanskje ikke helt optimalt
-
- Posts: 7
- Joined: 29 Jul 2024 02:15
Re: Råd til kjøp av brukt Lett MC
Jeg har faktisk vurdert det og ja det er billigere, det eneste jeg er bekymret for er fart og kraft, noen av de stedene jeg må komme meg fram til har ganske bratte bakker, og derfor er jeg redd at en scooter ikke kommer seg opp, jeg vet ikke?tedium wrote: ↑29 Jul 2024 09:25 Et forslag fra hr. Snusfornuft: Har du vurdert scooter? Hvis bruken er slik du beskriver, kan kanskje det være et alternativ?
Legger ved et eksempel og tenker at du muligens vil få mer for pengene?
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=355440615
-
- Posts: 7
- Joined: 29 Jul 2024 02:15
Re: Råd til kjøp av brukt Lett MC
Du får dem med like mange hester som lettsykkel. Jeg hadde en Vespa 125 en gang i tida. Den gikk riktig bra, var veldig enkel å kjøre og holdt fint trafikken på motorvei, dro godt i motbakkene også. Du sitter beskytta bak kåpe, og scooteren har smarte lagringsrom. Og så har de gjerne hatt en voksen eier og ofte lavere km. Kan være noe å tenke på.Brunostækkeenost wrote: ↑29 Jul 2024 14:45Jeg har faktisk vurdert det og ja det er billigere, det eneste jeg er bekymret for er fart og kraft, noen av de stedene jeg må komme meg fram til har ganske bratte bakker, og derfor er jeg redd at en scooter ikke kommer seg opp, jeg vet ikke?
-
- Posts: 7
- Joined: 29 Jul 2024 02:15
Re: Råd til kjøp av brukt Lett MC
Det skal jeg gjøre, takk for tipset
- mekkern
- Posts: 5235
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Råd til kjøp av brukt Lett MC
125ccm yamaha motorene har lite oljevolum og trenger ofte ettersyn-er veldig mange som har knekt disse motorene ,spesielt kjørt oljetomme.
Re: Råd til kjøp av brukt Lett MC
Legg ut et bilde når du har bestemt deg
-
- Posts: 7
- Joined: 29 Jul 2024 02:15