Er tidsrom for lovlig kjøring med piggdekk på mc samme som for bil?

Prat om lett MC.
Post Reply
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Er tidsrom for lovlig kjøring med piggdekk på mc samme som for bil?

Post by gsx750_80 »

Har søkt litt på nettet, men fant ikke umiddelbart svar på dette:
Er tidsrom for lovlig kjøring med piggdekk på mc samme som for bil?
Har en lett mc som har vært benyttet for vinterkjøring, men vet ikke om jeg lovlig kan kjøre den med piggdekk nå i juni, feks.
Skal jeg tippe, er det samme regler som for bil, men på den annen side veier motorsykkelen lite, og slitasje på vegbane vil være liten.
(Andre aspekter kan naturligvis og være relevante, som feks i hvilken grad piggdekk er (u)egnet for tørt sommerføre.)
User avatar
RuneMC
Posts: 2013
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Er tidsrom for lovlig kjøring med piggdekk på mc samme som for bil?

Post by RuneMC »

Kjøretøy står det uten å skille på bil og mc https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og ... g-kjetting

Husk også at evt lang pigg til iskjøring ikke er tillatt på vanlig vei
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Er tidsrom for lovlig kjøring med piggdekk på mc samme som for bil?

Post by mekkern »

6. For pigging av dekk til to- og trehjulede motorvogner gjelder bestemmelsene i § 13-5 nr. 2.
0 Endret ved forskrift 16 nov 2004 nr. 1470.
§ 13-5.Hjul, dekk på to- og trehjulede motorvogner
1. To- og trehjulede motorvogner skal ha luftfylte dekk eller dekk med tilsvarende egenskaper godkjent av Statens vegvesen. Piggdekk er i alle tilfelle godkjenningspliktig. Godkjenningsplikten anses oppfylt dersom slike dekk er i overensstemmelse med disse bestemmelser.
2. For pigging av dekk til to- og trehjulede motorvogner gjelder følgende:
a) Det gjennomsnittlige overheng på nypigget dekk før det tas i bruk må ikke overstige 1,2 mm.
b) Største tillatte overheng for en enkelt pigg er 1,5 mm.
c) Største tillatte antall pigger:
- hjuldimensjon t.o.m. 15″: 110 stk.
- hjuldimensjon f.o.m. 16″: 150 stk.
d) Største tillatte vekt pr. pigg er 2,5 g.
e) Største tillatte statiske piggkraft ved 20 °C ± 4 °C er 200 N. (Den kraft som skal til for å trykke en korrekt montert pigg, med største tillatte overheng, og med korrekt lufttrykk, inn i dekket til piggen flukter med dekkets anleggsflate mot vegbanen.)
f) Rørpigger, rallypigger, skråslipte eller spisse pigger eller tilsvarende er ikke tillatt.
g) to- og trehjulede motorvogner som benytter bildekk følger reglene i § 13-3,
h) for to- og trehjulede utrykningskjøretøy gjelder ikke begrensningene i bokstavene a–f.
0 Endret ved forskrifter 18 mai 2017 nr. 614 (i kraft 1 juli 2017), 19 des 2019 nr. 2054 (i kraft 1 jan 2020).
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: Er tidsrom for lovlig kjøring med piggdekk på mc samme som for bil?

Post by gsx750_80 »

RuneMC wrote: 13 Jun 2021 15:24 Kjøretøy står det uten å skille på bil og mc https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og ... g-kjetting

Husk også at evt lang pigg til iskjøring ikke er tillatt på vanlig vei
Ja, det er naturligvis fullt mulig at det ikke er noe skille mellom bil og mc mtp disse reglene, slik du er inne på.
Har i alle fall ikke funnet noe eksplisitt om akkurat dette med tidsperiode for mc, spesielt.
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: Er tidsrom for lovlig kjøring med piggdekk på mc samme som for bil?

Post by gsx750_80 »

mekkern wrote: 13 Jun 2021 15:39 6. For pigging av dekk til to- og trehjulede motorvogner gjelder bestemmelsene i § 13-5 nr. 2.
0 Endret ved forskrift 16 nov 2004 nr. 1470.
§ 13-5.Hjul, dekk på to- og trehjulede motorvogner
1. To- og trehjulede motorvogner skal ha luftfylte dekk eller dekk med tilsvarende egenskaper godkjent av Statens vegvesen. Piggdekk er i alle tilfelle godkjenningspliktig. Godkjenningsplikten anses oppfylt dersom slike dekk er i overensstemmelse med disse bestemmelser.
2. For pigging av dekk til to- og trehjulede motorvogner gjelder følgende:
a) Det gjennomsnittlige overheng på nypigget dekk før det tas i bruk må ikke overstige 1,2 mm.
b) Største tillatte overheng for en enkelt pigg er 1,5 mm.
c) Største tillatte antall pigger:
- hjuldimensjon t.o.m. 15″: 110 stk.
- hjuldimensjon f.o.m. 16″: 150 stk.
d) Største tillatte vekt pr. pigg er 2,5 g.
e) Største tillatte statiske piggkraft ved 20 °C ± 4 °C er 200 N. (Den kraft som skal til for å trykke en korrekt montert pigg, med største tillatte overheng, og med korrekt lufttrykk, inn i dekket til piggen flukter med dekkets anleggsflate mot vegbanen.)
f) Rørpigger, rallypigger, skråslipte eller spisse pigger eller tilsvarende er ikke tillatt.
g) to- og trehjulede motorvogner som benytter bildekk følger reglene i § 13-3,
h) for to- og trehjulede utrykningskjøretøy gjelder ikke begrensningene i bokstavene a–f.
0 Endret ved forskrifter 18 mai 2017 nr. 614 (i kraft 1 juli 2017), 19 des 2019 nr. 2054 (i kraft 1 jan 2020).
Mye interessant her.
Med det samme, kan jeg dele noen erfaringer med piggdekk på en Honda CB 125 F, og sesongen 2020-2021;
Via Ride (i Trondheim) fikk jeg fatt i Heidenau dekk med pigger. Det er i alle fall 150 pigger per dekk.
Dekkene var vel av type Heidenau K41 ( https://www.heidenautires.com/product/k-41/ ), som ble pigget opp. Slange ble ilagt.
Siden midten av oktober, og gjennom vinteren, har de blitt kjørt 2500 - 3000 km. Kun en eneste gang registrerte
jeg at ett av hjulene skled, og det var i lav hastighet, i et t-kryss i et boligfelt. Det var islagt (tydeligvis) svart asfalt,
og forhjulet skled en smule, uten velt som resultat. 2. juledag kjørte jeg på snø og isdekte veger, og kunne sitte med
føttene på fothvilerne i 50-60 km/t, uten at jeg opplevde det som utrygt. De har i det store og hele gitt et meget godt
inntrykk. Samtlige pigger sitter fortsatt i forhjulet, mens bakdekket har mistet 4 pigger, sentralt. (Piggene sitter 3 og 3 i bredden.)
Av de tapte piggene var 3 naboer, mens den siste "fortapte" var i nærheten av de tidligere nevnte 3.
Meget godt fornøyd med dekkene, og med å ikke ha trynet med sykkelen på vinterføre - så langt.
Post Reply