Daff/dau KTM duke 125cc?

Prat om lett MC.
Post Reply
trauMa
Posts: 1
Joined: 02 Dec 2013 01:41
MC: Broderens KTM duke 125cc

Daff/dau KTM duke 125cc?

Post by trauMa »

Hei.

Har et spørsmål til dere. Broderen kjøpte seg KTM duke i vår, og jeg har kjørt den en del i sommer. Har nå kjørt ganske nøyaktig 1 000km. Jeg syns den virker dau. Sliter med å holde 80km/t på flat mark i 6. gear. Jeg er ganske høy, og gir en del luftmotstand kjenner jeg, men likevel. Min NSR orginal, bortsett fra luftfilteret, holdt fint 115km/t på samme sletta. KTM'en sliter virkelig med å holde 100km/t, og jeg ville ikke vært komfortabel med å kjøre den i 100 sona, i motsetning til NSR'en hvor jeg har kjørt på motorveien flere ganger. Den er ikke like sprek som NSR'en det er sikkert og visst. Kan legge til at jeg har kjørt den på 95 bensin. Kan det spille en rolle? I tilegg til at den ikke er helt innkjørt ennå muligens? Jeg kan komme med en liten tilståelse, og det er at jeg har nok ikke tatt innkjøringa seriøst nok. Har nok vært litt hard på gassen i forhold til det man egentlig burde være med en brenn ny sykkel..

Utifra det jeg har lest om sykkelen, b.l.a her på forumet så må jeg si jeg er litt skuffet. Jeg har sikkert lagt på meg litt siden jeg var 16, men jeg er ingen kjempe alikevel. Veier vel 85kg ca. Føler at sykkelen burde ha mer å gi. Noen med erfaring som kan gi noen innspill? Det er ikke om å gjøre at broderen skal kjøre dødsens fort, men når man først har 125cc så vil man jo gjerne ligge i 80 sona uten å pese og streve for å holde farta.
Mr. Magelius
Posts: 82
Joined: 11 May 2012 15:28

Re: Daff/dau KTM duke 125cc?

Post by Mr. Magelius »

Hvis den ikkje er innkjøpt enda, kan jo dette skade motoren hvis du kjører den for hardt, og den vil ikke gå like godt uten å være innkjøpt først. Vet ikkje med sykkelen, men de første 1000 km er som oftest anbefalt å holde sykkelen under 5-8 k rpm.
Håper dette hjelper.
Online-MC
Posts: 18
Joined: 04 Feb 2014 11:02
MC: Kawasaki ZX-6R StreetFighter - Work in progress

Re: Daff/dau KTM duke 125cc?

Post by Online-MC »

Hei trauMa.

Du kan ikke sammenligne en Duke mot NSR, veldig enkelt fordi dette er 4- og 2-takts motor, noe som gir en enorm forksjell i effektuttaket.
En 4-takter har ett jevnere og mer behagelig drag. Men de går ikke på langt nær så godt som en 2-takter.

Min NSR gjekk 160km/t med passasjer uten problem, KMX'n eg hadde passerte 130 på flatmark, og lettet på framhjulet med hjelp på 3-gir.
Dette er ikke mulig på en 4-takter, rett og slett fordi EU-kravene struper desse til 15hk maks, dette gjør og at produsentene ofte bygger motoren til MAKS 15hk. Dette gjør motoren mer holdbar og driftssikker.

Litt hard innkjøring er ikke alltid skadelig. Det som er viktig ved innkjøring er att det er god driftstemp på motor før belastning (dette gjelder også de som er innkjørt).
Vil annta det skal utføres en service på den ved ca 1000km? På noen modeller blir det justert ventiler eller utført en justering av forgasser, som igjen gir bedre effet.

Om du har mer igjen av turtallsregisteret når du har maks fart på flatmark kan du vurdere å gå ned ei tann på drevet framme for å gi litt ekstra skubbekraft :)
Post Reply