Reprasjon av innbrudd/hærværk

Prat om moped & scooter.
Post Reply
Nicolas K
Posts: 3
Joined: 13 Sep 2016 13:13
MC: Yamaha Jog R

Reprasjon av innbrudd/hærværk

Post by Nicolas K »

Hei, første post her :D

Scooteren min, type Yamaha Jog R 2008 har nå vært utsatt for hærværk/forsøk på tyveri.

De som har gjort det har knukket av kåpen rundt hjelmrommet og åpnet hjelmrommet forfra, ved å slå inn hardplasten i forkant av rommet der hvor festet sitter..

Scooteren var inne på service i mai og jeg fikk beskjed om at tilstanden på motoren er veldig bra og den har ingen feil som ikke har blitt utbedret.

Spørsmålet mitt er nå, hvordan fikser jeg dette? Plastlim eller lignende? Det må jo være noe som har mye bruddstyrke iom at limet må holde på plass hele innfestningen til setet. Eller ville dere solgt den som deler?

Setter stor pris på alle svar og ideer :)

Det er kanskje ikke så lett uten å se noen bilder av skadene, så jeg har tatt noen her:

ImageImageImageImageImageImage
Last edited by Nicolas K on 13 Sep 2016 21:19, edited 2 times in total.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Reprasjon av innbrudd/hærværk

Post by tshansen »

Hallaien å velkommen hit ;-)

Leit å høre om hærverket på sykkelen din, men alt lar jo seg fikse. Men hvordan en limer plast er jeg ikke sikker på. Vet at Inunf her på forumet drev å reparerte noen kåper med tanke på banesykkelen sin.

Jeg tenker i første omgang Tec7 eller sikaflex, men vet ikke hvor godt egnet det er på slike kåper. Hvertfall ikke å få det fint.
Har du kikket på billige kinakåper? PÅ ebay?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Nicolas K
Posts: 3
Joined: 13 Sep 2016 13:13
MC: Yamaha Jog R

Re: Reprasjon av innbrudd/hærværk

Post by Nicolas K »

Takk for svar! :D

Kåpen er egentlig minste problemet, det lar seg jo kjøpe nytt, men det som jeg er usikker på er egentlig hvordan å få festet "innfestningen" til setet igjen. Det skal jo tåle at man sitter på og kjører med, for nå er jo hele infestningen/der hvor henglsene sitter brukket av... (Bilde 1)

Kan legge til at jeg har alle plastdelene som ble knukket av.

Den/de som gjorde det fikk ikke med seg noe, så de har stått i noe jævlig uten noe reward.. =D>
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Reprasjon av innbrudd/hærværk

Post by Bikeridr »

Du kan jo også prøve plastsveis. Gjorde det selv på kåpene etter en durabelig "skogstur" på utsiden av autovernet i en venstresving i godt driv for noen år siden. (Ja, gjorde vondt både i kropp, pengebok og stolthet, men gikk nå bra til slutt :) )
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Reprasjon av innbrudd/hærværk

Post by KliffArne »

Det der fikser du ved å bøye til en passelig aluminiumsplate sånn at den passer sånn noenlunde i toppen på sete-brønnen, og så pop-nagler du den fast til setebrønnen og det avknekte stykket. Så tetter du sprekken med svart sikaflex.

Skal du selge den, så er det en her på forumet som samler på sånne scootere, bjerknes kaller han seg :twisted:
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Reprasjon av innbrudd/hærværk

Post by Lasse Liten »

Det som ihvertfall er sikkert er at du får det aldri pent igjen uten å kjøpe nye deler.
Tok et kjapt søk på ebay, der fant jeg kun front og sidepanel -kan virke som om man må til forhandler for dette.
Popnagler og forsterkninger av alimimium eller tynnplatestål er nok løsningen ja, hjemme-plastsveis er forholdsvis enkelt (youtube it), men det blir ikke pent og ikke så sterkt heller. Finnes en bråte med to komponent limtyper som duger, men med disse må man jobbe veldig hurtig og nøyaktig da tørketiden er på bare noen sekunder, så det utgår kanskje med disse omfattende sprekkene.
Ville gått for en enkel løsning frem til jeg fant en som hadde en delesykkel eller at de riktige delene dukker opp på ebay.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Reprasjon av innbrudd/hærværk

Post by knutk »

Liming av de fleste typer plast er en miserabel afære.
For egen del bruker jeg å sveise plasten. Bruker en loddebolt med lang tynn spiss, og setter den på passelig varme (omtrent tempen man benytter for å smelte tinn). Viktig at den ikke blir så varm at den brenner plasten.
Setter delene mot hverandre og begynner med å feste et par punkt ved å "dra" plast inn fra sidene og mot hverandre. Så drar jeg spissen langs bruddet. Lager en grøft som er halvveis eller mer av plastens tykkelse.
Deretter drar jeg masse fra sidene og fyller grøfta. Viktig at loddebolten er regulert. For mye varme gjør skjøten sprø.
Om plasten skal være på et ikke synlig sted tar jeg fra begge sider.
Skal den være synlig lager jeg grøfta dypere og tar kun fra baksiden, men da vil sprekken uansett vises, med mindre man sparkler og lakker på nytt.
Som forsterkning på baksiden har jeg benyttet glassfiber matter ala dem man benytter dom vingeskjøt på modellfly.
Matter ned flaten som skal limes, legger matten på og bruker halv-tykk superlim (selges i hobby butikker) som jeg stryker utover og metter matten. Dekker fingeren med plast og stryker limen jevnt utover. Har aldri opplevd at dette har løsnet.

Men som LasseLiten sier, i praksis, med mindre du sparkler og lakker på nytt blir det penere med nye deler.
Nicolas K
Posts: 3
Joined: 13 Sep 2016 13:13
MC: Yamaha Jog R

Re: Reprasjon av innbrudd/hærværk

Post by Nicolas K »

Takk for mange gode ideer og svar! Har funnet ut at jeg får kjøpt hjelmrom og kåpe fra en nettbutikk i sverige, så får jeg bare bruke vinteren til å mekke :)
Post Reply