Bytte variator Honda SFX

Prat om moped & scooter.
Post Reply
Fjelljegeren
Posts: 5
Joined: 24 Oct 2015 02:37

Bytte variator Honda SFX

Post by Fjelljegeren »

Har kjøpt ny variator til en Honda SFX 2003.

Variatoren kom med to sett "ruller": 8,5 og 9,0 gram. Hva er forskjellen, hvilke skal jeg/bør jeg bruke?

Fulgte også med ei "eloxert" bakfjær?


Fjelljegeren
Tob
Posts: 349
Joined: 06 Oct 2015 11:10
MC: Busa, SMCR & GSXS
Location: Haugalandet
Contact:

Re: Bytte variator Honda SFX

Post by Tob »

Vekten på rullene bestemmer hvor på turtallet variatoren "klatrer". Lettere vekter klatrer på høyere turtall enn tyngre vekter. Obs: For lette vekter kan ut over toppfart. Strammere clutchfjær gjør at clutchen tar på høyere turtall ("slapp fjær" = rolig seig start, "stram" = høyere turtall, hardere). Det er litt prøv og feil og kommer an på oppsettet ditt :)

Lykke til! :thumleft
Fjelljegeren
Posts: 5
Joined: 24 Oct 2015 02:37

Re: Bytte variator Honda SFX

Post by Fjelljegeren »

Tob wrote:Vekten på rullene bestemmer hvor på turtallet variatoren "klatrer". Lettere vekter klatrer på høyere turtall enn tyngre vekter. Obs: For lette vekter kan ut over toppfart. Strammere clutchfjær gjør at clutchen tar på høyere turtall ("slapp fjær" = rolig seig start, "stram" = høyere turtall, hardere). Det er litt prøv og feil og kommer an på oppsettet ditt :)

Lykke til! :thumleft
Takk for svar!

Jeg brukte rullene på 9.0 gram og det fungerer veldig bra :-) Merket vel at akselerasjonen ble litt dårligere men ikke ille. Hastigheten er det ikke noe å si på! Fjæra blir vel sannsynligvis da ikke brukt.

Fjelljegeren
Tob
Posts: 349
Joined: 06 Oct 2015 11:10
MC: Busa, SMCR & GSXS
Location: Haugalandet
Contact:

Re: Bytte variator Honda SFX

Post by Tob »

Så bra! Hvordan er oppsettet ellers? Gjort noe mer med scooten siden du byttet variatoren?
Fjelljegeren
Posts: 5
Joined: 24 Oct 2015 02:37

Re: Bytte variator Honda SFX

Post by Fjelljegeren »

Tob wrote:Så bra! Hvordan er oppsettet ellers? Gjort noe mer med scooten siden du byttet variatoren?
Jeg har ikke gjort noe mer enn å skifte variatoren. Begynner å nærme seg vinter her i Trondheim og blir vel neppe gjort noe mer nå i høst. Men vurderer og bytte til rullene på 8,5 gram etterhvert da dette kanskje gir bedre ytelse/hastighet i brattere oppoverbakker, altså høyere turtall? Bruker scooteren hovedsaklig til og fra jobb og dvs. 30-60 -soner med rimelig mye trafikk.

Fjelljegeren
Tob
Posts: 349
Joined: 06 Oct 2015 11:10
MC: Busa, SMCR & GSXS
Location: Haugalandet
Contact:

Re: Bytte variator Honda SFX

Post by Tob »

Funker fint med vinterdekk på scooter også, selv om vektfordelingen er litt "sådær". Hadde det på scooten min da jeg bodde i Trondheim for noen år siden ;-)

Jeg ville tatt av eksosen og pellet ut sperrene i den. Det vil nok gi litt bedre flyt og turtall. Vanligvis er det en plombering rett ved sylinderen, type skive med lite hull som er sveiset på eksosen og en inni rett før bakboksen. Kan også være en sveiset på et rør for å lage resonnans og hindre turtall (se her "på den andre siden" for hvordan jeg fjernet denne på Vivacityen jeg ga til min far tidligere i år). :thumleft
Post Reply