Effektanlegg - Derbi Senda Xtreme (2015 modell)

Prat om moped & scooter.
Post Reply
eirikfuru
Posts: 5
Joined: 14 Oct 2015 23:09
MC: Derbi Senda Xtreme (2015 modell)
Location: Vadsø, Finnmark

Effektanlegg - Derbi Senda Xtreme (2015 modell)

Post by eirikfuru »

Hei!

Har nettopp (nesten) kjøpt en helt ny Derbi Senda Xtreme.
Vurderer sterkt å trimme den litt, for det er så møkka kjedelig å kjøre i 50-55, når venner av meg kan komme opp i 70-80. Tenker på å sette på et effektanlegg i det minste, og lurer på om noen her har forslag til hvilket?
Har selv sett på noen potter, og MK2 ser ganske så bra ut, ut fra det jeg har sett på youtube og sånt.

Er bare 16 år, og kan ikke mye om skruing og sånt (men faren min kan om sånt. Broren min og, siden han også trimmet på min alder, men han har flyttet så blir litt vanskligere).
Uansett, hørt av kompiser at jeg må dyse den opp, og som sagt så kan jeg absolutt ingenting om dette, så vet ikke hvilken dyse jeg skal kjøpe hvis det blir MK2, eller eventuelt et bedre et om noen her kommer med sånne forslag.
Skjønner ingenting når folk snakker om 85 dyse, 75 dyse, 83 dyse osv osv...

Takk for svar! :) \:D/
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Effektanlegg - Derbi Senda Xtreme (2015 modell)

Post by tshansen »

Jeg kan sjokkerende lite om trim til mopeder. Å hvertfall i disse dager, husker vi lekte oss litt med diverse når jeg selv var ung, men alt det er gått i glemmeboken nå.

Kanskje det kan være verdt å titte inn på http://www.mopedportalen.com/forum/topi ... 2011-trim/

Ellers så er det mulig noen andre kan være behjelpelig med gode svar.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Effektanlegg - Derbi Senda Xtreme (2015 modell)

Post by supermons »

Bytter du eksos bør du også dyse om ja. Uten noe annet til så gir effektanlegg lite effekt og mest lyd.

Har dessverre ingen anbefalinger til dysestørrelse, siden jeg ikke kjenner til sykkelen.

Husk at trimming av moped som oftest gjør at den ikke er godkjent lenger, og at garantien neppe gjelder for trimma motorer. Greit å tenke over hvis man ikke vet hva man gjør og ender opp med å gjøre noe helt feil. For å forstå litt mer hvordan det funker kan du se her.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Effektanlegg - Derbi Senda Xtreme (2015 modell)

Post by Lasse Liten »

min erfaring er at om du først begynner å trimme så baler det på seg til det ugjenkallelige. Spar pengene til motorsykkellappen!
eirikfuru
Posts: 5
Joined: 14 Oct 2015 23:09
MC: Derbi Senda Xtreme (2015 modell)
Location: Vadsø, Finnmark

Re: Effektanlegg - Derbi Senda Xtreme (2015 modell)

Post by eirikfuru »

Takk for svar.

Har bestemt meg for at jeg skal kjøpe effektanlegg, og har funnet en fyr som kan hjelpe meg med dyse greiene!
Skal ikke kjøpe masse trimsylindre og alt det der, så gjør vel ikke så mye, + vil ha det gøy nå i de 2 årene hehe :) ^
eirikfuru
Posts: 5
Joined: 14 Oct 2015 23:09
MC: Derbi Senda Xtreme (2015 modell)
Location: Vadsø, Finnmark

Bestilt effektanlegg og funnet dysestørrelse

Post by eirikfuru »

Bestilte effektanlegget for 2 dager siden nå, og jeg spurte Speedoptions.no hvilken dyse jeg skulle ha med når jeg bestilte effektanlegget derfra, og de sa 92 dyse. Så da er alt i boks :) Andre folk har også sagt at 92 funker.
1352cc
Posts: 240
Joined: 12 Apr 2012 20:39
MC: Kawa ZZR1400 06. Harley 2000 Dyna Wideglide custom.

Re: Effektanlegg - Derbi Senda Xtreme (2015 modell)

Post by 1352cc »

Dreiv på i min ungdoms tid for 20 år siden og herja med moped. Effekt potte og malosii 70cc sylinder. Gjekk som bare f`n og jækla morro. Dreva den om for høgre toppfart og fekk vel ca 90kmt på flata og då hadde eg ikkje tucha forgasseren. Måtte sette på lettmotorsykkel kjede siden orginalkjeden ikkje tålte børning.
For ofte 3 styk på den for å komme oss fra fest til fest... nada kontroll og lensmannen lata bera at stue gardina i 9tida på fredags og lørdags kveld for då hadde han ikkje sett noke.

Var mykje lettare å ha det morro før i tida ;-)
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Re: Effektanlegg - Derbi Senda Xtreme (2015 modell)

Post by Norse »

Ingen naboer som hylte og bar seg om "fare for barna", "uansvarlige foreldre" og lover og reglement heller. Sikkert lettere å være foreldre også da... :knegg
eirikfuru
Posts: 5
Joined: 14 Oct 2015 23:09
MC: Derbi Senda Xtreme (2015 modell)
Location: Vadsø, Finnmark

Re: Effektanlegg - Derbi Senda Xtreme (2015 modell)

Post by eirikfuru »

Hahah nei. Kjørte for 2 dager siden gjennom et par gangstier og gåganger, også skulle jeg visst bli anmeldt av noen som jobbet i en Barnehage for å kjøre for "fort" og for å kjøre på gågangen :P Kjørte ikke fort engang, den er forresten enda helt original, får effektanlegget i morgen eller på Fredag :D

Men et annet spørsmål!
Når jeg har fjernet plomberingen og dyset opp, må jeg gjøre noe med cdi'en, eller turtallsperra? :)
Post Reply