Scooter starter ikke etter vinteren

Prat om moped & scooter.
Post Reply
baguett
Posts: 2
Joined: 28 Apr 2021 19:17
MC: TGB 50

Scooter starter ikke etter vinteren

Post by baguett »

Hei, har en TGB Bullet 50 2016 som ikke vil starte etter vinteren. Batteriet er lagret inne og scooteren har stått i garasje, har ladet batteriet og også prøvd å bytte tennplugg uten hell. Hadde lignende problemer på slutten av fjor-sesongen med starting, men nå er det helt dødt. I dag da jeg byttet tennplugg fant jeg en ledning som var ødelagt i kontakt-enden under på motoren (se bildene), jeg tror dette er mening skal være jording, da piping med multimeter viste den gikk til minus på batteriet. Kan dette være en grunn til at den ikke starter?

Forøvrig så prøvde jeg å se om jeg fikk gnist på den gamle tennpluggen etter at jeg hadde tatt den ut, med kickstart klarte jeg ikke å se noen gnist, kan det være noe galt med tennspolen da? Vet noen evt. hvordan man feilsøker en tenncoil? (har forsøkt å "pipe" begge kontaktene på coilen med ledningene i, det så ut som at ledningene fra coil til batteriet var ok iallefall).

Her er link til diverse bilder, inkludert gammel tennplugg. https://photos.app.goo.gl/T9Qy6zqDNipMDAZ47

Hvis noen har tips til hva jeg kan prøve videre er jeg takknemlig for det.
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Scooter starter ikke etter vinteren

Post by mekkern »

prøv å få festet kabelen skikkelig til jord/gods/metall på motoren først.
baguett
Posts: 2
Joined: 28 Apr 2021 19:17
MC: TGB 50

Re: Scooter starter ikke etter vinteren

Post by baguett »

Får ta en tur til biltema og kjøpe ny kabelsko i morgen så prøver jeg det. Er redd ledningen er for kort så må kanskje lage en skjøt også.
Post Reply