Page 14 of 14

Re: Worklogs (Post arbeid du har gjort på din sykkel her)

Posted: 09 Jan 2020 09:51
by SteinarPedersen
pelsen wrote: Det er vel lurt å foreta en re-mapping også, mest sannsynlig vil den gå (enda mer) for magert med åpen eksos.
Definitivt!

Med DB-killer i, skal remap ikke være nødvendig. Så jeg kommer til å sette den på igjen. Men uten trenger den nok en liten remap, ja! :thumleft

Re: Worklogs (Post arbeid du har gjort på din sykkel her)

Posted: 09 Jan 2020 10:34
by tshansen
SteinarPedersen wrote:
pelsen wrote: Det er vel lurt å foreta en re-mapping også, mest sannsynlig vil den gå (enda mer) for magert med åpen eksos.
Definitivt!

Med DB-killer i, skal remap ikke være nødvendig. Så jeg kommer til å sette den på igjen. Men uten trenger den nok en liten remap, ja! :thumleft
Vel, de lærde strides veldig om dette pelsen. Tester gjort av flere store aktører (f.eks Rottweiler) viser det motsatte. Så lenge man bare bytter potten bak har det liten eller minimal forskjell. Sjeldent nok påvirkning til at det er nødvendig med noe mapping. Når det er sagt, så er standard map fra fabrikk ofte tullerusk for å gå gjennom euro kravene, men hvor skadelig det er for motor?? tja :-k Jeg har ikke utdannelse på feltet, men internett sliter med å finne svaret :roll:

Re: Worklogs (Post arbeid du har gjort på din sykkel her)

Posted: 09 Jan 2020 11:24
by pelsen
tshansen wrote:
SteinarPedersen wrote:
pelsen wrote: Det er vel lurt å foreta en re-mapping også, mest sannsynlig vil den gå (enda mer) for magert med åpen eksos.
Definitivt!

Med DB-killer i, skal remap ikke være nødvendig. Så jeg kommer til å sette den på igjen. Men uten trenger den nok en liten remap, ja! :thumleft
Vel, de lærde strides veldig om dette pelsen. Tester gjort av flere store aktører (f.eks Rottweiler) viser det motsatte. Så lenge man bare bytter potten bak har det liten eller minimal forskjell. Sjeldent nok påvirkning til at det er nødvendig med noe mapping. Når det er sagt, så er standard map fra fabrikk ofte tullerusk for å gå gjennom euro kravene, men hvor skadelig det er for motor?? tja :-k Jeg har ikke utdannelse på feltet, men internett sliter med å finne svaret :roll:
Jeg kjøpte en AFR måler for et par år siden så jeg kunne ha noen målinger og tall på forholdene i motoren. Kjekt å ha når man skal sette opp en uoriginal forgasser. Jeg har også målt hva et bytte av eksos gjorde med blandingen.
Det er ikke internett som er min kilde 8)

Re: Worklogs (Post arbeid du har gjort på din sykkel her)

Posted: 09 Jan 2020 11:49
by kvase
Ser ikke bilda dine men film linken er grei den å med lys-
Det er vel denne du tusler rundt med nå da
https://www.mivv.com/en/products/kt-017 ... ture-2017/

Re: Worklogs (Post arbeid du har gjort på din sykkel her)

Posted: 09 Jan 2020 11:49
by tshansen
pelsen wrote: Jeg kjøpte en AFR måler for et par år siden så jeg kunne ha noen målinger og tall på forholdene i motoren. Kjekt å ha når man skal sette opp en uoriginal forgasser. Jeg har også målt hva et bytte av eksos gjorde med blandingen.
Det er ikke internett som er min kilde 8)
Det tviler jeg ikke på :-) Men hvilke målinger gjorde du deg i forhold til bytte av potte hvor det allerede er katalysator og lambdasensor? :-k

Re: Worklogs (Post arbeid du har gjort på din sykkel her)

Posted: 09 Jan 2020 12:02
by mekkern
Spørsmålet er jo HVOR en måler.
Måler man i closed loop eller open loop.
Open loop kompenserer ikke for endrede forhold. Og det er heller ikke så god regulering i closed loop heller uten bredbåndslamda.

Jeg har også egen AF måler og driter i firmaer/ personer som har egen agenda eller intresse.

Re: Worklogs (Post arbeid du har gjort på din sykkel her)

Posted: 09 Jan 2020 12:10
by tshansen
mekkern wrote:Spørsmålet er jo HVOR en måler.
Måler man i closed loop eller open loop.
Open loop kompenserer ikke for endrede forhold. Og det er heller ikke så god regulering i closed loop heller uten bredbåndslamda.

Jeg har også egen AF måler og driter i firmaer/ personer som har egen agenda eller intresse.
Ja, så et firma som lever av å selge powerparts, eksos, dyno greier osv... sier at det ikke er nødvendig å mappe eller tukle med noe når man bare bytter slip on på f.eks min 790. Så er det ikke troverdig?
Jeg har også forståelse for at folk velger å måle selv å stole på egen kunnskap. Men jeg forstår også at tilliten er større til et stort firma som lever av dette, kontra en hjemmesnikrer som ikke har noe å vise til (om du forstår hva jeg mener)

Problemet er at det er så sykt mye info og feilinformering om dette på nettet i dag. Hvem skal man tro? Å hvor skal man begynne for å måle selv? ;-)

Re: Worklogs (Post arbeid du har gjort på din sykkel her)

Posted: 09 Jan 2020 12:35
by pelsen
Reguleringen i closed loop blir vel heller ikke bedre enn det den prøver å regulere seg mot.
I den programmerbare ECUen jeg har i hobbybilen er det et "target-map" for AFR verdier som den regulerer mot vha en bredbåndslambda.
Hvis dette targetmappet er basert på minimum utslipp er det ikke så lurt å kjøre i closed loop hvis man ønsker maks ytelse.
Targetmappet som ligger i en standard ECU er nok basert på utslipp.

På mc har jeg bare målt forgassermotorer, så der slipper jeg å tenke på annet enn å bytte dyser.

Re: Worklogs (Post arbeid du har gjort på din sykkel her)

Posted: 09 Jan 2020 16:07
by mekkern
tshansen wrote:
mekkern wrote:Spørsmålet er jo HVOR en måler.
Måler man i closed loop eller open loop.
Open loop kompenserer ikke for endrede forhold. Og det er heller ikke så god regulering i closed loop heller uten bredbåndslamda.

Jeg har også egen AF måler og driter i firmaer/ personer som har egen agenda eller intresse.
Ja, så et firma som lever av å selge powerparts, eksos, dyno greier osv... sier at det ikke er nødvendig å mappe eller tukle med noe når man bare bytter slip on på f.eks min 790. Så er det ikke troverdig?
Jeg har også forståelse for at folk velger å måle selv å stole på egen kunnskap. Men jeg forstår også at tilliten er større til et stort firma som lever av dette, kontra en hjemmesnikrer som ikke har noe å vise til (om du forstår hva jeg mener)

Problemet er at det er så sykt mye info og feilinformering om dette på nettet i dag. Hvem skal man tro? Å hvor skal man begynne for å måle selv? ;-)
Neida KTMèn din dauer nok ikke av å montere slipon potte-og det er jo litt forskjell på type potte og med uten "db-killer"
- men den vil nok heller ikke gå bedre-bare bråke mer-samme som Duke som ikke bare er å "fixe" pga adaptiv ECU som tilstreber euro4.

Jeg har kjøpt ny sykkel x2 i 2019..ikke at det er noe spess, men erfaringer med Euro4 ECUèr er at de ikke er samme som eldre.
KTM790Duke som guttungen har-denne er ikke optimal(og ble litt værre med slipon,uten dbkiller var den ennå værre)

Indian ftr1200 denne er så mager i ecu Closed loop at den går å jager i 90kmh på flatmark men ble litt bedre etter at ecu bygger opp adaptivt basemap, denne er dog fet nok i open loop på topp med slipon, men trenger en korrigering alikevel-hvilket Polaris også innrømmer at ikke fungerer godt nok,og sier de skal komme med oppdatering.
Så selv Polaris innrømmer at de sliter med drift innenfor dagens utslippskrav og at de går i grenseland på temperatur i "målområdet".
Derfor så skal jeg ha en reflash av ecu uansett uten fjærning av cat.
Rundt i verden så reflasher "alle" pga "surging"..og de opererer med forskjellige reflash med forskjellige slipons også-i tillegg for decat og forskjellige potter-selv fra samme tuningfirma.

dette er litt som diskusjon rundt E10 kontra E0..
Selv om ikke alle har merket noe så er det mange som har sett og merket problemer/endringer.
Så selv om ikke alle er enige eller bryr seg så kan det være noe fakta i ting allikevel.

Re: Worklogs (Post arbeid du har gjort på din sykkel her)

Posted: 09 Jan 2020 16:56
by tshansen
La oss ta min sykkel da, nå har jeg ikke satt meg alt for godt inn i 1090 og 1290 til KTM... Men 790, som dog er langt verre å tune, går i følge flere kilder, bedre med slip-on enn original eksos uten mapping pga grunner som du nevner mekkern.

At alle sykler burde, eller kan ha godt av å få optimalisert blanding uten å ha utslipp og andre reguleringer å måtte forholde seg til er nok ingen tvil. Problemet er fortsatt at meninger er ofte bastante uten noe substans eller forklaring bak, som igjen gjør det veldig vanskelig å vite hvem man skal tro eller hvilken info man skal grave dypere rundt. (om du skjønner)

Så tilbake til tråden.
pelsen wrote:
På mc har jeg bare målt forgassermotorer, så der slipper jeg å tenke på annet enn å bytte dyser.
Hvordan skal man da tolke uttalelsen:
pelsen wrote:Det er vel lurt å foreta en re-mapping også, mest sannsynlig vil den gå (enda mer) for magert med åpen eksos.
Hvorfor er dette lurt? hvilken forskjell vil det gjøre å ha åpen eksos i blanding når lambda sensorer sitter i forkant av katalysator som ECU baserer målingene sine på :-k

PS! Jeg har ingen peiling på dette, annet enn den infoen jeg har gravet fram på nettet

Re: Worklogs (Post arbeid du har gjort på din sykkel her)

Posted: 09 Jan 2020 18:04
by pelsen
tshansen wrote: Så tilbake til tråden.
pelsen wrote:
På mc har jeg bare målt forgassermotorer, så der slipper jeg å tenke på annet enn å bytte dyser.
Hvordan skal man da tolke uttalelsen:
pelsen wrote:Det er vel lurt å foreta en re-mapping også, mest sannsynlig vil den gå (enda mer) for magert med åpen eksos.
Kan tolkes slik at erfaring med ECU på bil er relevant for ECU på mc, mappene er faktisk veldig like :shock:

Re: Worklogs (Post arbeid du har gjort på din sykkel her)

Posted: 09 Jan 2020 18:28
by intruder
Ikke for å være skinnhellig eller ekvimokk....i løpet av mine 15 år med Intruderen tror jeg neimen ikke jeg har kostet på mer enn 20.000 ialt...men bruker en ""privatmekkaniker "" .... med 30 års praksis på MChuset Nydal tidligere...
og ellers har jeg det bra....hopes you too !!! :pisk

ordet ekvimokk ble brukt av Leif Juster i en sketsj.....
¤¤Nå ska`kke du bli ekvimokk,vi skal ikke ha noen seksualproblemer på denna planta.."" :smt007