Vedlikehold av kjede, hva skal jeg gjøre?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
TDK
Posts: 1098
Joined: 26 Apr 2005 15:55
Location: Asker

Vedlikehold av kjede, hva skal jeg gjøre?

Post by TDK »

Hva slags vedlikehold trenger et kjede på en 125 kubikker?

Kjedefett, hvor mye koster det, hvor kjøpe? hvordan påføre?
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Kjede bør rengjøres for smuss og stein.. f.eks med parafin/fettfjerner ... så skylle kjede godt med varmt vann.. etterpå må du smøre kjede igjen med kjedespray. (husk at kjede må være varmt (dvs en liten kjøretur først) før det sprayes...dette for at olja skal komme skikkelig "nerimellom") :D

Et velholdt kjede varer lengre = sparte kroner
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

Er det ikke litt skummelt å kjøre en tur etter at du har renset kjede fritt for olje?
Er det noe forskjell på kjedefett og kjedeolje btw? :roll:
Image
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Du skal bare ta deg en liten tur (3-5min eller noe slikt)...
Kjedefett er mer tyktflytende, og dermed renner det ikke så lett av.. dvs at du slipper å påføre det så ofte. Men så henger lettere dritt og småstein seg fast i det en i oljen
Olje må påføres oftere..
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Jeg har en metode som har virket bra i alle år. Den er litt tidkrevende, men resultatet har alltid blitt veldig bra. Jeg må legge til at min metode krever at kjedet demonteres fra sykkelen. Selv har jeg kjedelås på mitt kjede så problemet er ikke stort for meg.

Fjern kjedet fra sykkelen og legg det i en egnet dunk med diesel. La kjedet ligge i diesel en stund slik at all skitten løsner. Ta oppvaskbørsten til mor og skur kjedet. Diesel har den egenskapen at den smører litt også. Etter skuringen henger man opp kjedet slik at det kan renne godt av seg. La det henge en god stund. Etterpå legger man kjedet i en dunk med vanlig motorolje. Jeg pleier å ta en halvliter olje oppi en 4-liters dunk og putte kjedet oppi. La kjedet ligge i oljen over natta. Ta opp kjedet og la det renne av seg. Tørk så vekk overflødig olje med en ren fille, og vips så har du et blankt, rent og velsmurt kjede.

Så må man selvfølgelig vedlikeholde smøringen med vanlig kjedefett med jevne mellomrom. Alle moped/mc-forhandlere har disse sprayboksene.

En liten anbefaling tilslutt: Husk å tørke skitten av drevene foran og bak når du først er igang. Det er utrolig hvor mye dritt som ligger på og rundt det fremre drevet. Og det er litt trist å legge mye arbeid i å vedlikeholde kjedet hvis det blir grisete med det samme fordi man ikke har tatt jobben med å fjerne skitten ved drevene. :D
R
Posts: 418
Joined: 23 Apr 2005 19:02

Post by R »

Har akkurat kjøpt nytt kjede og på pakka står det:

"When lubricating or cleaning the chain, never use a flammable solvent such as gasoline, benzine or kerosene. Additionally, never use water, detergents, steam cleaner or a coarse brush as these damage the chain."

Står også at man bør smøre det hver for hver 500 kjørte kilometer, eller tidligere.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Bensin, rødsprit, tynner, lynol og lignende (flamable liquids) er sterkt fettløselige, og vil trenge inn og fjerne fettet i et o-ring kjede. Forsåvidt i et "gammeldags" kjede også, men det er lettere å smøre opp i ettertid. Derfor anbefales ingen av disse løsemidlene til kjederens. Men diesel derimot er fett, og smører selv om det renser. Det samme kan man si om f.eks CRC eller WD40. Men det blir billigere å rense kjedet i en liter avgiftsfri diesel enn å bruke CRC/WD40.

Videre anbefales ikke høytrykkspyler fordi møkka da kan bli blåst like mye inn i kjedet som vekk fra kjedet. Dette gjelder særlig på o-ring kjeder der man kan blåse vann og skitt inn forbi o-ringene slik at fettet blir forurenset.

Hvorfor det ikke er anbefalt å bruke børste, vet jeg ikke, men det kan være de tenker på stålbørste eller lignende "tøffe" børster. Jeg har som sagt brukt en oppvaskbørste med stort hell. Etter at møkka er løst opp i diesel er det ikke mye skuring som skal til for at det skal bli bra. Eventuelt kan man bruke en tannbørste.
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Jalmar: kjempe tips, men: håper du er forberedt på et par sure mødre m/sleiv når den yngre garde på forumet tar oppvaskekosten til mor :lol:
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

:shock:

Det tenkte jeg ikke på. Jeg er ungkar, så jeg har ikke det problemet. Men da henviser jeg bare mødrene til dame-forumet her på siden. :D

Så til de håpefulle kjederenserne: HUSK Å SETTE TILBAKE OPPVASKKOSTEN ETTER DERE HAR BRUKT DEN. ELLERS KAN MOR BLI SUR. OG SURE MØDRE BETALER IKKE BENSINREGNINGEN DERES!!!

Nå reddet jeg vel skinnet ??? :roll:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Jepp, du er på trygg grunn nå :mrgreen:

Jalmar ---> O:)
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

.
Last edited by Banditbiker on 17 Oct 2008 00:59, edited 1 time in total.
rmxråner
Posts: 178
Joined: 28 Apr 2005 12:11
Location: Negerland

Post by rmxrÃ¥ner »

ta av kjeda å legg de en natt i diesel og deretter en natt i olje.
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Vel Jalmar, du kan være glad at du ikke bor hjemme hos a mor lengre. Hadde min håpefulle lånt oppvaskbørsten for å vaske/rense sykkeldeler OG deretter hengt den inn på oppvaskbenken igjen...
Den minste reaksjonen hadde vært trekk i ukelønna for å kjøpe ny :wink:

Diesel og parafin har samme effekt som rense/smøremiddel. Parafin heter forresten Kerosene på engelsk. CRC 556 og WD40 er tynnere og smører bedre.

Hadde en CB100 en gang,og der laga jeg til et trau som kjedet løp i (mens det sto på sykkelen). Fyllte det med motorolje og snurret bakhjulet noen omdreininger.

Bruker å stille Kawa'n på hovedstøtta, setter den fri og smører med motorolje fra oljekanna. Når bakhjulet er løftet opp snurrer det litt med når motoren bakker (går på tomgang). Kan også sette den i 1. Får fordelt olja på hele kjedet på den måten. Kan også bruke kjedespray. Men ikke sett sykkelen på terassen etterpå. Motorolja er så tynn at det som ikke fester direkte til kjedet renner av igjen. OG da blir det moderlige opphavet lett irritert for oljesøl på terassebordene.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

He-he. Det kan kanskje legges til at man bør overbevise mor om at hennes gamle oppvaskbørste bør skiftes ut med en ny. Så kan man overta den gamle børsten når mor har vært i butikken etter en ny. Da slipper man å henge den inn igjen også. :wink:

Ellers vil jeg gjerne presisere at jeg ikke mente diesel som noe annet enn rensemiddel før den endelige smøringa. Bakgrunnen for at jeg nevnte at diesel var fett og hadde en smørende effekt var at den renser uten å tørke ut o-ringer.

Diesel og parafin kan heller ikke sammenlignes direkte. Diesel er mye fetere og ikke så rent som parafin. Parafin holder seg derfor f.eks. flytende ved mye lavere temperaturer. Det er derfor man blander parafin i dieselen ved streng kulde.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Eller man kan kjøpe sin egne MC-oppvaskbørste!! :D
Post Reply