KTM duke 390 starter ikke
-
Classichonda
KTM duke 390 starter ikke
KTM duke 390 fra 2016 har gått greit i alle år. Siste oppstart var i mai og alt virket ok. Nå har den stått i et par måneder(med lite bensin på tanken)
Når jeg skrur på tenninga hører jeg ikke den typiske "elektroniske" lyden som jeg tror er lyden fra bensinpriming? Den er veldig karakteristisk. Nå kommer det en mye lavere summing når man vrir på tenninga. Har fylt på mer bensin og ser at tankmåleren heller ikke henger med. Starter drar greit rundt osv så det er ok. Ladet batteri helt opp og forsøkt mye start uten hell.
Forslag?
Når jeg skrur på tenninga hører jeg ikke den typiske "elektroniske" lyden som jeg tror er lyden fra bensinpriming? Den er veldig karakteristisk. Nå kommer det en mye lavere summing når man vrir på tenninga. Har fylt på mer bensin og ser at tankmåleren heller ikke henger med. Starter drar greit rundt osv så det er ok. Ladet batteri helt opp og forsøkt mye start uten hell.
Forslag?
- mekkern
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Re: KTM duke 390 starter ikke
Tøm tanken og alt du finner av koblinger og filtere-all gammel bensin som er i systemet kan være fullt av vannholdig etanol.
Det spørs om du har fått faseseparasjon og at alkoholvannet da ligger i bunnen og nå i pumpe/injektorer siden pumpa har fått annen lyd..
Det spørs om du har fått faseseparasjon og at alkoholvannet da ligger i bunnen og nå i pumpe/injektorer siden pumpa har fått annen lyd..
-
Classichonda
Takk for tilbakemelding.
Hvis det er pumpa jeg hører da? Pumpa sitter i tanken og surre lyden jeg hører er veldig lav og kommer fra utsiden av tanken tror jeg. Muligens rundt bensinfilteret, i området der. Er det noe der som lager en summelyd?
Hvis det er pumpa jeg hører da? Pumpa sitter i tanken og surre lyden jeg hører er veldig lav og kommer fra utsiden av tanken tror jeg. Muligens rundt bensinfilteret, i området der. Er det noe der som lager en summelyd?
- mekkern
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Har du nok strøm (garantert) og du også har prob med tankmåler så holder jeg en knapp på dårlig drivstoff-spesielt hvis du har fylt 95oktan.
- Bikeridr
- Geocache General
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
Hmm, nei - det tror jeg ikke. Eller ev. hvis den alkoholinfiserte møkkabensinen har herpa slangene, så kan du sikkert høre "bruselyd" eller surklelud når det dras inn luft. Men tipper nok likevel det er som mekkern sier, pumpa er full av utvannet sprit. Blir annen lyd da, og at det høres ut "utenfor" tanken, kan være pga litt mer vibrasjon som gjør at tanken oppfører seg som en "hoyttaler".Classichonda wrote: 11 Aug 2025 16:11 Takk for tilbakemelding.
Det kan være pumpa som har tatt kvelden, de holder ikke evig. Jeg har byttet pumpe flere ganger på min KTM RC8R - 2009 modell.
Det står i verkstedmanualen hva trykket skal være, men det trengs litt utstyr for å måle dette -manometer med tilkoblinger.
Jeg har kjøpt en komplett pumpe fra KTM som reservedel, og det var ganske dyrt. Senere fant jeg ut at selve pumpa er standard og lages av mange leverandører. Finnes på Ebay og leveres med filterkit.
Det står i verkstedmanualen hva trykket skal være, men det trengs litt utstyr for å måle dette -manometer med tilkoblinger.
Jeg har kjøpt en komplett pumpe fra KTM som reservedel, og det var ganske dyrt. Senere fant jeg ut at selve pumpa er standard og lages av mange leverandører. Finnes på Ebay og leveres med filterkit.
-
Classichonda
Nå er tankmåleren oppe og går igjen. Har stort sett bare fyllt 98 hvis det har noe å si.
Tror ikke det kommer lyd fra bensinpumpe i tanken i det hele tatt lenger. Lyden jeg hører kommer fra under tanken. Ved gasspjellet eller hva det heter sitter den en sak som det står bosch på. Virker som lyden kommer derfra. Det er nesten bare noe knitrelyder som minner om et rele eller noe. Også er det 2 klikklyder som kommer når jeg vrir på nøkkel. Ulike steder
Masse strøm, fullt batteri. Har dratt mye rundt i forsøk på start.
Har også funnet en pumpe som kan brukes i stedenfor å bytte hele enheten med tankmåler og alt til 3000kr. Men hadde håpet å slippe
Tror ikke det kommer lyd fra bensinpumpe i tanken i det hele tatt lenger. Lyden jeg hører kommer fra under tanken. Ved gasspjellet eller hva det heter sitter den en sak som det står bosch på. Virker som lyden kommer derfra. Det er nesten bare noe knitrelyder som minner om et rele eller noe. Også er det 2 klikklyder som kommer når jeg vrir på nøkkel. Ulike steder
Har også funnet en pumpe som kan brukes i stedenfor å bytte hele enheten med tankmåler og alt til 3000kr. Men hadde håpet å slippe
På min går pumpa et sekund eller to når man setter på tenninga. Pluss en servo ved innsugene som suser litt samtidig. Jeg har tatt feil av disse lydene når jeg har glemt å koble til pumpa etter at tanken har vært av. Det er enkelt å måle med multimeter på kontakten til pumpa om den får strøm, dette er bedre enn å lure på hvilke lyder man hører.Classichonda wrote: 11 Aug 2025 19:41 Nå er tankmåleren oppe og går igjen. Har stort sett bare fyllt 98 hvis det har noe å si.
Har også funnet en pumpe som kan brukes i stedenfor å bytte hele enheten med tankmåler og alt til 3000kr. Men hadde håpet å slippe![]()
-
Classichonda
Takk for innspill
Hvordan gjør jeg hvis jeg skal måle det med multimeter?
Dra ut kontakten til pumpa og måle spenningen mellom de to ledningene som kommer fra sykkern.Classichonda wrote: 11 Aug 2025 21:01 Takk for innspill
Men først bør du nok sjekke sikringen til pumpa, om den har røket eller ikke.
-
Classichonda
Alle sikringer er inntakte
- mekkern
Dette er det som gjør "internettdiagnose" vanskelig-delvise opplysninger.
fra summelyder til knitring...og død bensinpumpe....
Men man kommer videre med litt eliminering.
fra summelyder til knitring...og død bensinpumpe....
Men man kommer videre med litt eliminering.
-
Classichonda
Den summingen/knitringen som varer noen sekunder etter man skrur på tenninga leste jeg kan være fra innsuget?
Bare for å utelukke den lyden som et problem. Når bensinpumpe går så overdøver nok den lyden fra innsuget som jeg aldri har tenkt over før.
Bare for å utelukke den lyden som et problem. Når bensinpumpe går så overdøver nok den lyden fra innsuget som jeg aldri har tenkt over før.
Hvor gammelt er batteriet?
At batteriet er ladet betyr ikke nødvendigvis at batteriet er fungerende fullt ut. Et batteri kan kortslutte en celle eller to fra en oppstart til neste.
Batterispenningen vil gi en god indikasjon på om batteriet er en del av problemet...
At batteriet er ladet betyr ikke nødvendigvis at batteriet er fungerende fullt ut. Et batteri kan kortslutte en celle eller to fra en oppstart til neste.
Batterispenningen vil gi en god indikasjon på om batteriet er en del av problemet...
Jeg trodde lenge at hvis det var nok spenning/strøm til å drive startmotoren så var det også nok til å få gnist. Helt til jeg hadde en XJ600 hvor starteren gikk, uten at den startet. Med trillstart gikk det fint. Viste seg at det var batteriet som var for dårlig. Vet ikke hvordan dette blir på moderne MC med innsprøytning og bensinpumpe, kan man fortsatt trillstarte hvis batteriet er dårlig?
Uansett, enig med Knutk. Sjekk batterispenning på batteri med tenning av, tenning på og mens du kjører startmotoren.
Uansett, enig med Knutk. Sjekk batterispenning på batteri med tenning av, tenning på og mens du kjører startmotoren.