Erfaringer med H4 LED på gammel sykkel? Utfordring med feilvarsel pga lavere strømtrekk?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Brigg
MC: Yamaha XVZ 12 Royal Venture 1985

Re: Erfaringer med H4 LED på gammel sykkel? Utfordring med feilvarsel pga lavere strømtrekk?

Post by Brigg »

Nå har jeg fått kjørt litt og gjort meg noen erfaringer. Kjørte bla. 20 mil fra Dombås over Dovrefjell og nordover til Trondheim sent i går kveld. Det er betydelig bedre lys på sykkelen enn tidligere. Men nærlyset har endel strølys, og jeg opplever at enkelte jeg møter er ivrige på å blinke med lysene. Fjernlyset er, la oss si OK, men langt fra det jeg er vant med fra bil. Men det irriterer at det kommer varsel om lysfeil når fjernlyset er i bruk.
mekkern wrote: 08 Aug 2025 09:17 I stedet for å bruke en motstander til å svi av effekt(denne blir dritvarm)-Så ville jeg heller montert en eller 2 ekstra led lys for å øke last samtidig som du får mer lys for effekten.

En annen ting som kan gi feilmelding er at de benytter dioder i kretsen og LED er jo en diode også så du kan teste med en 5w pære i parallell med hovedpæra for å se om denne da slipper strøm gjennom motsatt vei-litt vanskelig når en ikke ser kretsene.
:-k
Jeg har lest meg fram til at feilvarselet i computerdisplayet styres av reed-swicher som etter det jeg forstår er brytere som styres av elektromagnetisme.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Reed_switch
En måte å unngå disse varslene er å lodde på jumpere over reed-swichene og på denne måte koble de ut. En annen måte er å gjøre som @mekkern foreslår, å koble ekstra fjernlys i paralell med hovedlyset.

Jeg ønsker mer lys på fjernlyset og da er ekstra fjernlys å foretrekke. Jeg ser da for meg to ekstra lys, ett på hver side noe lavere enn hovedlykten. Noen som har forslag til lykter som er egnet til dette?
1985 Yamaha XVZ 1200 Venture Royale

Trondheim
increasing
MC: R1250GSA

Re: Erfaringer med H4 LED på gammel sykkel? Utfordring med feilvarsel pga lavere strømtrekk?

Post by increasing »

Intressant tråd! Ville helt klart montert ekstralys som @mekkern anbefaler.
increasing :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)"
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

En annen bieffekt med høyere belastning (mer watt) er at spenningsregulatoren blir kaldere (mindre svies av mot gods)og så lenge last er mindre enn max på stator vil hele systemet ha en bedre driftbetingelse.
Brigg

Post by Brigg »

mekkern wrote: 02 Sep 2025 15:39 En annen bieffekt med høyere belastning (mer watt) er at spenningsregulatoren blir kaldere (mindre svies av mot gods)og så lenge last er mindre enn max på stator vil hele systemet ha en bedre driftbetingelse.
Stator ja. La merke til at denne hadde noe misfarging når jeg hadde motoren i biter i fjor vår. Men monterte den på plass igjen med håp om at den fremdeles hadde litt å gi.

I midten av august var jeg på tur hjem fra treff på Torghatten camping da jeg merket at voltmeteret gradvis viste lavere spenning. Hadde da omlag 40 mil igjen, men valgte å fortsette med håp om å komme meg hjem. Etter bensinfylling på Steinkjer måtte jeg ha hjelp til å trillstarte sykkelen da det var for lite strøm til startmotoren. Kom meg hjem, og målte da i underkant av 10 V på batteriet før jeg satte på hjemmeladeren.
IMG_5458.jpeg
Gammel stator, ligger opp ned på bildet. Den er tydelig brent i overkant. Før demontering målte jeg meg til at statoren ga noe strøm, men ikke nok til å dekke sykkelens forbruk til lys m.v. Det manglet omlag 2 A som da belastet batteriet. Måling av vekselstrøm direkte på statorkoblingen viste at den ene av tre faser bare så vidt produserte strøm.

Ny stator på plass, så da er sykkelen på veien igjen.
IMG_5457.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Trondheim
Bikeridr
Geocache General
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"

Post by Bikeridr »

Litt offtopic, men er du sikker på at det er 1200 du har og ikke 1300?
Mener på at svigerbroder'n har en '84, og det var visst førsteåret med 1300. Han har XVZ Royal Venture.
Den 1200-motoren er vel forøvrig den samme som står i den originale V-Max'n, men der er den jo oppjazzet til 145HK. XVZ'n har vel 98HK, men høyere dreiemoment?
Traction
MC: Aprilia

Post by Traction »

På mine 20 år gamle sykler har jeg byttet fra tradisjonell "gul" H4 til Raze H4 Super Vision. (Thansen). Disse gir et "hvitt" og mye klarere lys. Billig og enkelt.
Brigg

Post by Brigg »

Bikeridr wrote: 04 Sep 2025 23:03 Litt offtopic, men er du sikker på at det er 1200 du har og ikke 1300?
Mener på at svigerbroder'n har en '84, og det var visst førsteåret med 1300. Han har XVZ Royal Venture.
Den 1200-motoren er vel forøvrig den samme som står i den originale V-Max'n, men der er den jo oppjazzet til 145HK. XVZ'n har vel 98HK, men høyere dreiemoment?
Er helt sikker på at det er en 1200 ja. XVZ 1200 ble lansert i 1983 og produsert frem til 1985. Enkelte overliggere ble solgt/registrert i 1986/87 og kanskje enda senere.

XVZ 1300 ble lansert i 1986 og ble produsert til et stykke ut på 1990-tallet. Forskjellen i forhold til 1200 er foruten motorvolum og andre forgassere i hovedsak fastmonterte sidekofferter, forbedrede bremser og elektrisk styrt antidive.

Og det stemmer at motoren på V-max var samme konstruksjon som på XVZ

Trondheim
Brigg

Post by Brigg »

Traction wrote: 05 Sep 2025 09:27 På mine 20 år gamle sykler har jeg byttet fra tradisjonell "gul" H4 til Raze H4 Super Vision. (Thansen). Disse gir et "hvitt" og mye klarere lys. Billig og enkelt.
Jeg brukte en halogenpære fra Osram som skal gi 30% bedre lys eller noe sånt. Men kombinasjonen av en dårlig designet lykt og underdimensjonert ledningsnett gjør at selv en slik pære ikke gir særlig mere lys enn måneskinn. LED-pære derimot gir et vesentlig bedre lys.

Trondheim
Bikeridr
Geocache General
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"

Post by Bikeridr »

Brigg wrote: 05 Sep 2025 20:59
Bikeridr wrote: 04 Sep 2025 23:03 Litt offtopic, men er du sikker på at det er 1200 du har og ikke 1300?
Er helt sikker på at det er en 1200 ja. XVZ 1200 ble lansert i 1983 og produsert frem til 1985. Enkelte overliggere ble solgt/registrert i 1986/87 og kanskje enda senere.

XVZ 1300 ble lansert i 1986 og ble produsert til et stykke ut på 1990-tallet. Forskjellen i forhold til 1200 er foruten motorvolum og andre forgassere i hovedsak fastmonterte sidekofferter, forbedrede bremser og elektrisk styrt antidive.

Og det stemmer at motoren på V-max var samme konstruksjon som på XVZ
Takk for svar og opplysninger. Da tipper jeg at svigerbroder'n har en '86 modell. Ja, han lærte meg å se forskjellen på 1200 og 1300. Bl.a det med sidekoffertene. Det er vel også litt mer "integrerte" blinklys på 1300 enn på 1200.
Brigg

Post by Brigg »

Det stemmer, på 1300 er blinklys bak integrert i sidekoffertene. Blinklys framme integrert i kåpen og er like på 1200 og 1300.

Trondheim
Brigg

Post by Brigg »

Har testet litt for å unngå at nærlyset blender motgående trafikk. Nælyset lyste slik etter bytte til LED, legg merke til at det lyser høyere ut på venstre side, ikke flatt slik det burde gjøre.

Image

Inspirert av instruksjonsbøker til biler etter at det ble vanlig med asymetriske nærlys hvor det var oppskrift på blending av lykten ved kjøring i land med venstrekjøring prøvde jeg meg på å justere venstresiden av nærlyset.
IMG_5466.jpeg
Brukte frostet vindusfolie for å dempe lyset på riktig plass. Resultatet ble en flatere venstreside av nærlyset.
IMG_5473.jpeg
Men syntes det ble litt for lavt så skar vekk litt av folien, da ble det slik:
IMG_5482.jpeg
Synes dette begynner å nærme seg, bør bli mindre blending av motgående trafikk av dette. Og fjernlyset lyser slik:
IMG_5483.jpeg
Fjernlyset blir nok noe redusert ut mot venstre pga filmen på lykten, men dette får jeg heller kompensere med ekstra fjernlys.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Trondheim
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

Tror jeg heller ville justert lykten en tanke ned-ser du mister en del av lyset du bør ha på venstre side av senter.
Jonta
MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette

Post by Jonta »

Etter at jeg bytta til led på Elefanten,fikk jeg et nærlys, som lyste todelt både opp og ned. Heldigvis lyser opp delen av lyset såpass høyt at det går over motgående kjøretøy :shock:
kan det virkelig være så vanskelig å lage disse led pærene med samme innmat som de gamle H4?
Fjærnlyset er normalt.
Brigg

Post by Brigg »

En ting er LED-pæra. Men eldre sykkler kan nok ha hovedlykt som har mye uønsket strølys også med halogenpære. Men med svakt lys er ikke dette sjenerende. Det samme strølyset blir mye kraftigere med LED og blir da sjenerende.

Trondheim
Post Reply