MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Mye av problematikken ligger i nærlys delen.
Den må begrenses nedover slik som "skålen" på halogenpæra-Hvilket har gitt diverse løsninger for å ha kraftig nok små emittere og kjøling.
De mest benyttede nå er vel de med en emitter på hver side av en smal ribbe og en reflektor under.Disse får dog et litt svakt lys i senter av veibanen grunnet begrenset refleksjon i reflektoren.
Eksempel på nevnte pære med kjølevifte i sokkel.
Noen LED pærer er godkjente -dog kun i spesifike kjøretøy angitt i dokumentasjonen (kommer an på reflektorens oppbygging)
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Hvis man har lykt med bare klart "glass" og kun reflektor som styrer lyset kan man benytte seg av prosjektorpærer.Noen av disse har et meget godt lysbilde med moderne skarpt cutoff/intet strølys.
eksempel: https://durvient.com/h4-mini-projector- ... 35w-6000k/
Er dette å forstå som en LED-pære som ikke bruker lyktens reflektor men som sender lyset ut direkte gjennom linsen på enden av pæren? Litt samme prinsippet som xenon?
I så fall kan dette løse utfordringen med dårlig designet lykt/reflektor som medfører strølys i alle retninger.
Det er korrekt.
MEN man er avhengig av et rent klart glass uten riller eller prismer-slik som mange av de moderne bil-lyktene der du ser pæra klart gjennom plastglasset..
Riller eller slikt i glasset vil bryte lyset og alt blir bare kål.
Fjærnlyset derimot benytter eksisterende reflektor i lykta.
Xenonlamper har lyskilde som et punkt også men disse har/kan ha linselys foran (det finnes halogenvarianter av samme type også med H7 eller andre spesialhalogenpærer)
Lysbildet er jo helt koko...høyt i midten og fallende til begge sider...dessuten har de justert lysene voldsomt nedover.det skal jo ikke bare lyse rett på bakken men faktisk over 40m foran bilen-kjekt når du flytter deg 22m i sekundet i 80....
Hadde de derimot hatt et felt i senter av pæra uten brytninger så..
Men for all del.....
Personlig ville jeg heller kjørt på med en HID H4 eller en høyutbytte halogen med nytt skikkelig ledningsnett m releer.
Synd de ikke stillet seg opp vinkelrett på en vegg slik at vi hadde fått sett skikkelig hvordan det ser ut. Og det kan være vanskelig å bedømme hvor langt lyset egentlig lyser på slike bilder. Golfen har også rattet til høyre, dvs at asymetrien i nærlyset skal være på motsatt side av hva vi er vant til.
Golfen har vertikale riller i lykteglasset, i alle fall midt på glasset der det konsentrerte lyset fra en slik pære vil treffe. Vertikale riller bør ikke være et problem i og med at de vil spre lyset horisontalt og dermed ikke ødelegge det markerte skillet som nærlyset skal ha. Jeg finner på ulike diskusjonsforum andre som har montert slike pærer på eldre biler, feks Triumph og Porsche 911, og som er veldig fornøyd med hvordan lyset ble. Felles for disse er at lykteglassene har vertikale riller. Men ingen av de har postet bilde når de lyser rett mot en vegg slik at det er mulig å få et skikkelig inntrykk av resultatet.
Dersom lykten har horisontale riller eller en logo (feks Hella) i midten av glasset der lyset fra pæra treffer vil det nok kunne bli utfordringer med vertikale strølys.
Lykteglasset på sykkelen min har en logo midt på glasset, noe som gjør at en slik H4 LED Projektor-pære ikke vil være egnet.
Jeg har sett litt på lykter i størrelse 4'' x 6 '', disse skal i følge opplysninger på nettsidene passe direkte som erstatning for originalt hovedlys. Disse finnes i ulike utførelser, med nær- og fjernlys, og enkelte også med DRL/kjørelys. Noen er også E-merket og dermed lovlig på vei. Eksempeler:
Tror jeg skal se nærmere på muligheten for å erstatte selve hovedlykten med en variant av disse lyktene. Kostnadene er jo ikke mye størren en et sett H4 LED-pærer.
Om noen har erfaringer med slike lykter så del gjerne.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Jeg skal prøve å finne om noen har testet slike lykter. Det ser ut som om de også brukes på en rekke amerikanske biler/trucks og lastebiler, så kanskje det finnes noe der ute som er mer uhildet enn salgsannonsene.
Og så lurer jeg litt på hvor mye E-merkingen på lykteglasset egentlig er verdt. Vil en overivrig kontrollør godta dette uten videre, eller må jeg være forberedt på å legge fram ytterligere dokumentasjon om jeg blir stoppet etter veien?