Erfaringer med H4 LED på gammel sykkel? Utfordring med feilvarsel pga lavere strømtrekk?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
mekkern
Posts: 5387
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Erfaringer med H4 LED på gammel sykkel? Utfordring med feilvarsel pga lavere strømtrekk?

Post by mekkern »

Mye av problematikken ligger i nærlys delen.
Den må begrenses nedover slik som "skålen" på halogenpæra-Hvilket har gitt diverse løsninger for å ha kraftig nok små emittere og kjøling.
De mest benyttede nå er vel de med en emitter på hver side av en smal ribbe og en reflektor under.Disse får dog et litt svakt lys i senter av veibanen grunnet begrenset refleksjon i reflektoren.
Eksempel på nevnte pære med kjølevifte i sokkel.
Noen LED pærer er godkjente -dog kun i spesifike kjøretøy angitt i dokumentasjonen (kommer an på reflektorens oppbygging)
Image
User avatar
mekkern
Posts: 5387
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Erfaringer med H4 LED på gammel sykkel? Utfordring med feilvarsel pga lavere strømtrekk?

Post by mekkern »

Hvis man har lykt med bare klart "glass" og kun reflektor som styrer lyset kan man benytte seg av prosjektorpærer.Noen av disse har et meget godt lysbilde med moderne skarpt cutoff/intet strølys.
eksempel:
https://durvient.com/h4-mini-projector- ... 35w-6000k/
Brigg
Posts: 67
Joined: 11 Aug 2023 21:49
MC: Yamaha XVZ 12 Royal Venture 1985

Re: Erfaringer med H4 LED på gammel sykkel? Utfordring med feilvarsel pga lavere strømtrekk?

Post by Brigg »

Takk for tips @mekkern

Er dette å forstå som en LED-pære som ikke bruker lyktens reflektor men som sender lyset ut direkte gjennom linsen på enden av pæren? Litt samme prinsippet som xenon?

I så fall kan dette løse utfordringen med dårlig designet lykt/reflektor som medfører strølys i alle retninger.
1985 Yamaha XVZ 1200 Venture Royale

Trondheim
User avatar
mekkern
Posts: 5387
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Erfaringer med H4 LED på gammel sykkel? Utfordring med feilvarsel pga lavere strømtrekk?

Post by mekkern »

Det er korrekt.
MEN man er avhengig av et rent klart glass uten riller eller prismer-slik som mange av de moderne bil-lyktene der du ser pæra klart gjennom plastglasset..
Riller eller slikt i glasset vil bryte lyset og alt blir bare kål.
Fjærnlyset derimot benytter eksisterende reflektor i lykta.

Xenonlamper har lyskilde som et punkt også men disse har/kan ha linselys foran (det finnes halogenvarianter av samme type også med H7 eller andre spesialhalogenpærer)
Brigg
Posts: 67
Joined: 11 Aug 2023 21:49
MC: Yamaha XVZ 12 Royal Venture 1985

Re: Erfaringer med H4 LED på gammel sykkel? Utfordring med feilvarsel pga lavere strømtrekk?

Post by Brigg »

Har sett noen videoer der folk tester slike H4 projectorpærer. Kom over denne hvor de bytter til slike på en Golf MK3 som har riller i lykteglassene.



Helt på slutten viser de resultatet, når de lyser mot gjerdet ser det egentig ok ut med tanke på strølys.

Mulig at dette kan være en løsning selv om man har lykteglass med riller?
1985 Yamaha XVZ 1200 Venture Royale

Trondheim
User avatar
mekkern
Posts: 5387
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Erfaringer med H4 LED på gammel sykkel? Utfordring med feilvarsel pga lavere strømtrekk?

Post by mekkern »

Lysbildet er jo helt koko...høyt i midten og fallende til begge sider...dessuten har de justert lysene voldsomt nedover.det skal jo ikke bare lyse rett på bakken men faktisk over 40m foran bilen-kjekt når du flytter deg 22m i sekundet i 80....
Hadde de derimot hatt et felt i senter av pæra uten brytninger så..

Men for all del.....
Personlig ville jeg heller kjørt på med en HID H4 eller en høyutbytte halogen med nytt skikkelig ledningsnett m releer.
Brigg
Posts: 67
Joined: 11 Aug 2023 21:49
MC: Yamaha XVZ 12 Royal Venture 1985

Re: Erfaringer med H4 LED på gammel sykkel? Utfordring med feilvarsel pga lavere strømtrekk?

Post by Brigg »

Synd de ikke stillet seg opp vinkelrett på en vegg slik at vi hadde fått sett skikkelig hvordan det ser ut. Og det kan være vanskelig å bedømme hvor langt lyset egentlig lyser på slike bilder. Golfen har også rattet til høyre, dvs at asymetrien i nærlyset skal være på motsatt side av hva vi er vant til.

Golfen har vertikale riller i lykteglasset, i alle fall midt på glasset der det konsentrerte lyset fra en slik pære vil treffe. Vertikale riller bør ikke være et problem i og med at de vil spre lyset horisontalt og dermed ikke ødelegge det markerte skillet som nærlyset skal ha. Jeg finner på ulike diskusjonsforum andre som har montert slike pærer på eldre biler, feks Triumph og Porsche 911, og som er veldig fornøyd med hvordan lyset ble. Felles for disse er at lykteglassene har vertikale riller. Men ingen av de har postet bilde når de lyser rett mot en vegg slik at det er mulig å få et skikkelig inntrykk av resultatet.

Dersom lykten har horisontale riller eller en logo (feks Hella) i midten av glasset der lyset fra pæra treffer vil det nok kunne bli utfordringer med vertikale strølys.

Lykteglasset på sykkelen min har en logo midt på glasset, noe som gjør at en slik H4 LED Projektor-pære ikke vil være egnet.
1985 Yamaha XVZ 1200 Venture Royale

Trondheim
Brigg
Posts: 67
Joined: 11 Aug 2023 21:49
MC: Yamaha XVZ 12 Royal Venture 1985

Re: Erfaringer med H4 LED på gammel sykkel? Utfordring med feilvarsel pga lavere strømtrekk?

Post by Brigg »

Men det kan være flere veier til Rom.

Jeg har sett litt på lykter i størrelse 4'' x 6 '', disse skal i følge opplysninger på nettsidene passe direkte som erstatning for originalt hovedlys. Disse finnes i ulike utførelser, med nær- og fjernlys, og enkelte også med DRL/kjørelys. Noen er også E-merket og dermed lovlig på vei. Eksempeler:
Skjermbilde 2025-11-06 213255.png
https://www.ebay.com/itm/315718103635?f ... BMlLy_xMpm

Skjermbilde 2025-11-06 213608.png
https://www.ebay.com/itm/394515569644?f ... R5S8v8TKZg

Tror jeg skal se nærmere på muligheten for å erstatte selve hovedlykten med en variant av disse lyktene. Kostnadene er jo ikke mye størren en et sett H4 LED-pærer.

Om noen har erfaringer med slike lykter så del gjerne.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
1985 Yamaha XVZ 1200 Venture Royale

Trondheim
User avatar
mekkern
Posts: 5387
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Erfaringer med H4 LED på gammel sykkel? Utfordring med feilvarsel pga lavere strømtrekk?

Post by mekkern »

Den øverste lykta er nok grei-den nedre er bare mer eller mindre mengde lys:fullstendig uten nedblending,bare sirkulært lys.
Brigg
Posts: 67
Joined: 11 Aug 2023 21:49
MC: Yamaha XVZ 12 Royal Venture 1985

Re: Erfaringer med H4 LED på gammel sykkel? Utfordring med feilvarsel pga lavere strømtrekk?

Post by Brigg »

Jeg skal prøve å finne om noen har testet slike lykter. Det ser ut som om de også brukes på en rekke amerikanske biler/trucks og lastebiler, så kanskje det finnes noe der ute som er mer uhildet enn salgsannonsene.

Og så lurer jeg litt på hvor mye E-merkingen på lykteglasset egentlig er verdt. Vil en overivrig kontrollør godta dette uten videre, eller må jeg være forberedt på å legge fram ytterligere dokumentasjon om jeg blir stoppet etter veien?
1985 Yamaha XVZ 1200 Venture Royale

Trondheim
Post Reply