Startproblemer - Ducati Monster 600, 2001

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Tannfeen
MC: Ducati Monster 600, 2001

Startproblemer - Ducati Monster 600, 2001

Post by Tannfeen »

Heisann, godtfolk!

Har litt startproblemer med en Ducati Monster 600 (2001) som jeg lurte på om dere hadde innspill på.

Vasket sykkelen her om dagen, og har ikke fått start på den siden. Sist startet for et par uker siden uten problemer, da gikk den godt.

I forbindelse med at den ikke starter nå så har jeg lagt merke til en lyd som kommer fra under setet som jeg ikke har hørt før. Relèet til venstre (det gule) lager lyden (som vist på videoen som det er lenket til nederst i posten) når nøkkelen dreies om. Hva kommer dette av? Har den tatt kvelden? (Akkurat denne delen er noenlunde vanskelig å oppdrive / tar lang tid å bestille, så vil forsikre meg om at det er den som er problemet prayer )

Ellers
-Når sykkelen trillstartes så går den svært dårlig / stopper av seg selv / får ikke gasset. Kan tyde på et spenningsproblem? Dårlig kontakt en plass?
-Av og til fungerer lys (front/bak/blinklys/display) når jeg skrur om tenningen, og av og til ikke
-Alle sikringer er intakte
-Batteriet er OK / fulladet / god spenning. Også forsøkt å starte opp sykkelen med vedlikeholdslader koblet i - samme utfall

Takk for svar!! Hilsen håpløs ducatieier :P

Ps: Ser nå at ikke lastet opp video på dette forumet. Her er lenke:
Brigg
MC: Yamaha XVZ 12 Royal Venture 1985

Re: Startproblemer - Ducati Monster 600, 2001

Post by Brigg »

Jeg kjenner ikke denne sykkelen. Er det forgasser eller innsprøytning? Når den ikke starter, kinner den på startmotoren uten å tenne eller er alt dødt?

Generelt kan dårlig spenning forårsake de merkeligste problemer, og flere av symptomene som beskrives kan peke i retning av at dette er årsaken. Hvordan har du funnet ut at batteriet er OK? Har du sjekket koblingene fra batteriet til strømnettet for dårlig kontakt?

Det releet hørtes ikke helt friskt ut. Men dette kan også skyldes lav spenning som gjør at releet klaprer.
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

Første man må-Ta en belastningstest på batteriet.
Mye tyder på dårlig batteri.
Så kan en begynne med andre mer omfattende sjekker.
Tannfeen

Post by Tannfeen »

Takk for innspill - da starter jeg der. Tenker jeg prøver med et annet, friskt batteri og ser om det funker.

Antok at batteriet var i OK stand i og med at jeg koblet den til en vedlikeholdslader (denne: https://www.clasohlson.com/no/Cotech-4- ... VwQAvD_BwE) og at den indikerte at den har spenning over 14 V, men det betyr kanskje ikke nødvendigvis at den fungerer godt under belastning?
IMG_9085.jpeg
For øvrig forgasser på sykkelen. Alt er dødt nå (ikke lys, ikke horn, ingenting) når nøkkelen vris om foruten reléet som lager lyden som i videoen. Har ikke sett på kontaktene fra batteriet - tenker jeg prøver med nytt batteri først også jobber meg innover derfra.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

Ubelastet spenning forteller ikke hva det kan levere av effekt.
Har hatt mange batterier med dårlige celler som har hatt helt ok volt og når man har prøvd å starte så blir det helt svart.eller at det er et brudd internt i batteriet med diffus funksjon.
Tannfeen

Post by Tannfeen »

Forsøkte med et nytt batteri - nå synger sykkelen som den skal! Føler meg ganske dum akkurat nå som ikke startet der til å begynne med, hehe

Batteriet var av typen 8Ah, muligens litt for svakt som har gjort at den har måttet arbeide i overkant hardt de siste par årene. Dette forklarer nok også hvorfor sykkelen har vært vanskelig å starte når jeg har kjørt den over lengre tid (1 time+), samt at den av og til plutselig har «mistet» motorkraft.. Kjøpte et litt sterkere batteri denne gangen.

Takk igjen for svar her inne!!
intruder
MC: 1993 Yamaha Virago 750

Post by intruder »

Har en kamerat som har akkurat samme problemer på sin Yamaha Virago 1100 , håper han biter i det sure eplet og prøver med nytt batteri til våren ! :thumleft
Post Reply