Fusking i regnvær
Fusking i regnvær
Parallelltwin Yamaha TDM 900 2006-mod trøbla litt i dag.
Kraftig regnvær da jeg skulle hjem. Start på småveier gikk fint, 4 mil på motorvei gikk fint, problemene begynte da jeg svingte av og møtte lyskryss og mer ujevn kjøring. Sykkelen begynte å fuske, stoppa på tomgang et par ganger og viste tegn til generell mistrivsel. Hosta og harka meg hjem på et vis.
Mye rusing i lyskryssa.
Uten å ha kjempepeiling mistenker jeg overslag og lurer på hvor det er lurt å begynne?
Plugger? Kan det lekke vann direkte på pluggene?
Plugghetter og kabler? Jeg har aldri skifta og veit ikke om det er gjort tidligere heller
Coil? Ligger ganske godt beskytta bak deksel rett under lykta
Noe helt annet?
Fylte full tank -98 i dag tidlig. Sykkelen går som ei klokke ellers. Aldri et feilslag.
Takknemlig for alle gode råd og forslag.
Kraftig regnvær da jeg skulle hjem. Start på småveier gikk fint, 4 mil på motorvei gikk fint, problemene begynte da jeg svingte av og møtte lyskryss og mer ujevn kjøring. Sykkelen begynte å fuske, stoppa på tomgang et par ganger og viste tegn til generell mistrivsel. Hosta og harka meg hjem på et vis.
Mye rusing i lyskryssa.
Uten å ha kjempepeiling mistenker jeg overslag og lurer på hvor det er lurt å begynne?
Plugger? Kan det lekke vann direkte på pluggene?
Plugghetter og kabler? Jeg har aldri skifta og veit ikke om det er gjort tidligere heller
Coil? Ligger ganske godt beskytta bak deksel rett under lykta
Noe helt annet?
Fylte full tank -98 i dag tidlig. Sykkelen går som ei klokke ellers. Aldri et feilslag.
Takknemlig for alle gode råd og forslag.
Last edited by tedium on 27 Aug 2024 22:37, edited 1 time in total.
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4682
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Fusking i regvær
TDM '06. Er ikke det injection?
Kan være overslag, som du nevner.
Jeg hadde en '84 FJ 1100 som "døde" i fuktig vær og regnvær. Var overslag/varmgang i coilene (var 2 stykker der). Riktignok forgassere, men altså coilene som fjuska.
Med injection (EFI), så kan det også være TPS (throttle position sensor). Leit opp på YT hvordan du sjekker den (typisk sett på høyre binklys, hold inne fløyta og klem deg på venstre balle når du setter på tenninga ), da vil du få opp en verdi fra 0 til x i speedometret når du vrir på rulla. Tallene skal gå jevnt oppover og ikke "hoppe over" noen tall. Jeg hadde en TPS som krølla på min '11 FJR 1300. Den var ute av lage, men fikk den justert, trengte ikke å bytte.
Du kan også sjekke plugghettene og noe så enkelt som luftfilter.
Kan være overslag, som du nevner.
Jeg hadde en '84 FJ 1100 som "døde" i fuktig vær og regnvær. Var overslag/varmgang i coilene (var 2 stykker der). Riktignok forgassere, men altså coilene som fjuska.
Med injection (EFI), så kan det også være TPS (throttle position sensor). Leit opp på YT hvordan du sjekker den (typisk sett på høyre binklys, hold inne fløyta og klem deg på venstre balle når du setter på tenninga ), da vil du få opp en verdi fra 0 til x i speedometret når du vrir på rulla. Tallene skal gå jevnt oppover og ikke "hoppe over" noen tall. Jeg hadde en TPS som krølla på min '11 FJR 1300. Den var ute av lage, men fikk den justert, trengte ikke å bytte.
Du kan også sjekke plugghettene og noe så enkelt som luftfilter.
- Tekumseh
- Posts: 2184
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Fusking i regvær
Er polene på batteriet greie? Altså at det ikke er irr på polene og at kabelskoene sitter godt fast?
Re: Fusking i regvær
Takker! TDM'en er injection, ja. Det burde jeg nevnt. Begynner med det enkleste og venter litt med coil og TPS.
Skal sjekke batteriet når det slutter å regne . Hadde det ute (altså inne) i vinter. Så bra ut da jeg satte det på i vår. Er forøvrig en sesong gammelt.
Luftfilteret har jeg ikke bytta, men det blei bytta på service rett før jeg kjøpte sykkelen for 30.000 km/fire år siden.
Kanskje på tide med et bytte.
Spørsmål: Hvordan finner man riktige plugghetter og kabler? Jeg finner nemlig ingen spesifikasjoner på mine plugghetter noe sted. Ikke noe jeg syns jeg kan stole på i hvert fall.
Pluggene er NGK dpr8ea-9. 1-jordingselektrode med grensesnittfiltrering 5kOhm, nikkel-mellomelektrode og flattetningssete. Tilkoblingstype M 4.
Skal sjekke batteriet når det slutter å regne . Hadde det ute (altså inne) i vinter. Så bra ut da jeg satte det på i vår. Er forøvrig en sesong gammelt.
Luftfilteret har jeg ikke bytta, men det blei bytta på service rett før jeg kjøpte sykkelen for 30.000 km/fire år siden.
Kanskje på tide med et bytte.
Spørsmål: Hvordan finner man riktige plugghetter og kabler? Jeg finner nemlig ingen spesifikasjoner på mine plugghetter noe sted. Ikke noe jeg syns jeg kan stole på i hvert fall.
Pluggene er NGK dpr8ea-9. 1-jordingselektrode med grensesnittfiltrering 5kOhm, nikkel-mellomelektrode og flattetningssete. Tilkoblingstype M 4.
Re: Fusking i regvær
Dette er en plugg med 12 mm gjenger. Porselensdelen er lik på 10-12-14 mm plugger så plugghetter går om hverandre. R-en i pluggkoden betyr at det er en resistor-plugg. Da bør man nok ha en plugghette uten resistor.tedium wrote: ↑22 Aug 2024 20:07
Spørsmål: Hvordan finner man riktige plugghetter og kabler? Jeg finner nemlig ingen spesifikasjoner på mine plugghetter noe sted. Ikke noe jeg syns jeg kan stole på i hvert fall.
Pluggene er NGK dpr8ea-9. 1-jordingselektrode med grensesnittfiltrering 5kOhm, nikkel-mellomelektrode og flattetningssete. Tilkoblingstype M 4.
Pluggkabel er vel støpt fast i coil slik at man må bytte begge deler hvis kabelen er dårlig.
Re: Fusking i regvær
Takk! Tenkte meg kanskje at de gikk om hverandre. Skal sjekke koblinga mot coil.pelsen wrote: ↑22 Aug 2024 21:03Dette er en plugg med 12 mm gjenger. Porselensdelen er lik på 10-12-14 mm plugger så plugghetter går om hverandre. R-en i pluggkoden betyr at det er en resistor-plugg. Da bør man nok ha en plugghette uten resistor.
Pluggkabel er vel støpt fast i coil slik at man må bytte begge deler hvis kabelen er dårlig.
- Galilee
- Posts: 939
- Joined: 16 Oct 2006 21:24
- MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
- Location: Horten
Re: Fusking i regvær
Jeg hadde samme problem på en TDM 850.
Kablene til tennpluggene hadde tynn isolasjon og lå mot rammen. I fuktig vær ble det overslag. Stedet var selvfølgelig midt under tanken, så i mitt tilfelle måtte tanken og luftfilterboksen av. For å se etter mulig overslag må du uansett følge kablene fra coil til tennplugg, så litt skruing blir det.
Jeg fikset det med å vikle vulktape rundt kablene for å få større avstand til metall.
Det er mulig du kan fikse problemet med å få lagt kabelen slik at den ikke ligger inntil ramme eller motor.
Kablene til tennpluggene hadde tynn isolasjon og lå mot rammen. I fuktig vær ble det overslag. Stedet var selvfølgelig midt under tanken, så i mitt tilfelle måtte tanken og luftfilterboksen av. For å se etter mulig overslag må du uansett følge kablene fra coil til tennplugg, så litt skruing blir det.
Jeg fikset det med å vikle vulktape rundt kablene for å få større avstand til metall.
Det er mulig du kan fikse problemet med å få lagt kabelen slik at den ikke ligger inntil ramme eller motor.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
- mekkern
- Posts: 5187
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Fusking i regvær
Minns huske et problem var vann i plugghullene ved regnvær(manko på drenering?)
og at coilene sitter utsatt til for vann.
og at coilene sitter utsatt til for vann.
Re: Fusking i regvær
Takk for alle gode råd!
Et siste spørsmål før jeg går i gang: jeg har tatt av tank på sykkel med forgasser og stoppekran, men hvordan gjør jeg det enklest på min med injection?
Altså uten å søle alt for mye. Skru den løs fikser jeg
Et siste spørsmål før jeg går i gang: jeg har tatt av tank på sykkel med forgasser og stoppekran, men hvordan gjør jeg det enklest på min med injection?
Altså uten å søle alt for mye. Skru den løs fikser jeg
Re: Fusking i regvær
Jeg kan svare meg sjøl etter en tur på YT. Tanken kan løftes enkelt i framkant slik at jeg får tilgang til luftfilteret uten å koble fra bensinslanger. Kan forøvrig melde at etter en tur på forumet carpe-tedium.net, er jeg ikke alene om problemet. De melder bla a om en "sponge" framme på tanken som trekker vann og sender det videre ned i ramma der kablene visstnok ligger, og en sårbar coil som trenger ekstra beskyttelse. Starter med å bestille nytt luftfilter og tar det derfra.
God helg alle !
Re: Fusking i regvær
På min KTM er det originalt en hurtigkobling på bensinslangen fra tanken. Det er sikkert fordi at tanken må fjernes for å kunne åpne luftboksen der luftfilter og spjeldhus finnes.
Å tette vanninntaket framme på TDMen med noe som ikke fungerer som svamp kan vel være en forbedring
Å tette vanninntaket framme på TDMen med noe som ikke fungerer som svamp kan vel være en forbedring
Re: Fusking i regvær
Mye demontering av diverse plast. Tok sikkert av for mye, men er redd for å brekke noe. Å løfte tanken gikk veldig greit, god adkomst til luftfilteret.
Det gamle filteret ser ut til å ha vært med ei stund, kan det være nok til å gi pusteproblemer i høljregn?
"Svampen" som ble nevnt i forumet carpe-tdm.net antar jeg er skumgummien/dempinga rundt tanken. Den så både tørr og rein ut. Ser for meg at evt drypp fra den ville havna for langt bak. Så den gjorde jeg ikke noe med.
Coilene, som jeg tror må være de på bildet, pluggledningene går i hvert fall ut fra dem, veit jeg ikke hvordan jeg skal beskytte, men fant at den ene pluggledningen lå an mot gods, så den isolerte jeg godt med elektrikertape. Så få vi se. Eller håper jeg slipper. Må jo ha høljregn for å få testa
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Re: Fusking i regnvær
Hjemme igjen etter regnværstur med nytt luftfilter. Ikke antydning til fusking.