Jonta wrote: ↑06 Mar 2024 17:56
Starta den i dag igjen, og jeg la merke til at innsprøytninga er ustabil. Særlig ved oppstart. Dysene er montert i luftfilterboksen, så det er lett å se visuelt på denne.
Så testa jeg CPS'n fra 999 på Multin. Den gikk veldig fint.
Så da gjenstår bare ECU og kabel feil.
Det er bare resten igjen, som far min pleide å si.
Ustabil innsprøytning vet jeg ikke hvordan ser ut, ikke stabil heller...Jeg har aldri sett slike i drift, siden injektorene ikke er synlige på mine motorer.
Men det er magnetventiler som har pluss fra tenninga og styres med minus fra ECU. Bensinmengden reguleres av hvor lenge ventilen står åpen siden pumpetrykket er konstant. Ved oppstart skal motoren ha litt ekstra, så da står ventilen åpen litt lenger hver gang. Her går ECU gjennom et oppstartsprogram, så det bør være ganske stabil sprøytefrekvens fra injektorene.
Jeg har ikke fiklet noe med KTMen - jo - bare litt
Den virker og trenger ikke min hjelp.
Men jeg har byttet motor i sportsbilen min for noen år siden, og var ikke fornøyd med original ECU til Ford Scorpio Cosworth motor i min TVR. Den gikk ikke an å snakke med. Derfor kjøpte jeg en Emerald ECU som man kan programmere som man vil, klippet opp ledningsnettet og koblet en og en ledning til sin rette plass i den nye ECUen. Kalibrering av sensorer på motor og konfigurering av ECU mhp hva den skulle snakke med. Jeg fikk den til å virke etterhvert, og bilen har gått fint i mange år.
Jeg tror jeg ville startet med kabelsjekk, på begge sider av injektor.