Jonta wrote: ↑20 Feb 2024 15:50
At motstanden øker med økende varme, kan være at delene utvider seg, og klaringa mellom sensor og timing drev blir mindre? Ellers er motstanden (kald) 850 ohm, riktig.
Sensoren drives av strøm fra ECU. 12V og 5V til signal. Det er tre kontakter, jeg er litt usikker på hvilen kontakt som er hva, men jeg får målt de da med tre alternativer.
pin 1 og 2,bare 2.5v
pin 2 og 3 bare 0.85V
pin 1 og 3 bare 1.6V
Så ikke noe, hverken 12 eller 5 volt.
Om jeg har målt riktig, tyder det på at spenninga fra ECU er det noe galt med.
Jeg satte på tenninga og målte. Mulig at motoren bør gå når man måler dette?
Det er en del skruing for å demontere sensoren, så jeg har ikke fått testa sensoren til Multistrada'n enda.
Må innrømme at jeg har ikke erfaring med Ducati, men tenning er tenning....
Med hensyn til å sjekke sensor for tenning tror jeg der er lite å hente ved å bruke multimeter. Har den tre ledninger er det store sjanser for at dette er en Hall-sensor (som også 'alle andre' benytter'). I så fall representerer de tre bena jord, +V og en puls for hver passering.
+V er ofte samme spenning som prosessoren i ECU, og kan være fra 2,5 til 5V, ettersom hvilken ECU man har.
Men om man får gnist på pluggen så er sensor OK. Den gir signal eller ikke signal, ikke god eller dårlig. (Litt som å være gravid, enten eller
).
Generelt kan man si at måling av signal-ledninger som leder til ECU bør gjøres med størst mulig omhu. Prøvelampe kan være drepen...
Rett nok er der ofte en form for beskyttelse bygget inn, men kretsene i ECU leverer oftest lav spenning og har kapasitet for ekstremt lite strøm.
Med mindre man har et kvalitets-multimeter (som belaster minimalt kretsen som skal måles) vil også målingene være mis-visende, da belastningen fra multimeter påvirker avlesingen.