Ducati 999 Rep.
Re: Ducati 999 Rep.
Det er fint at den virker
Det ser ut til å være mye som er forskjellig fra min KTM, som har Keihin ECU.
Min måler ikke CO, den har bare simple lambda sonder som bare måler veldig nært støkiometrisk. Jeg har bredbånd AFR måler, men har bare brukt den til å dyse forgassere på de andre syklene
Tomgang og lufteskruer har den heller ikke, det har bare mine forgassere. Tomgang er definert i ECU på KTMen.
Med programmeringstilgang i ECU er det veldig viktig å ta backup ofte. Jeg har vært nødt til å legge inn backup i TVR'en min etter å ha kålet for mye.
Det ser ut til å være mye som er forskjellig fra min KTM, som har Keihin ECU.
Min måler ikke CO, den har bare simple lambda sonder som bare måler veldig nært støkiometrisk. Jeg har bredbånd AFR måler, men har bare brukt den til å dyse forgassere på de andre syklene
Tomgang og lufteskruer har den heller ikke, det har bare mine forgassere. Tomgang er definert i ECU på KTMen.
Med programmeringstilgang i ECU er det veldig viktig å ta backup ofte. Jeg har vært nødt til å legge inn backup i TVR'en min etter å ha kålet for mye.
-
- Posts: 586
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette
Re: Ducati 999 Rep.
Takk for svar Pelsen!
Du har simple lambda sonder som bare måler veldig nært støkiometrisk, støkiometrisk?
Og hva er bredbånd AFR måler?
Jeg har ikke lambdasonder, så jeg må stikke inn målerutstyr i potta bak, for å sjekke, og så stille opp eller ned i data programmet, ev. stille på lufteskruene.
På løvaas mente de at jeg godt kunne stille opp til 3-4% (spørs hvor lav tomgangen blir da , jeg har jo ikke noe mulighet for å stille på tomgangen uten å demontere hele sykkelen igjen) Tomgangsskruen er forøvrig lik den på forgassere.
Men, etter jeg monterte to trange db killere bak i påtta, gikk tomgangen litt ned, og sikkert co litt opp også. Og hk noe redusert, tipper jeg. En slik lyddemper-kopp med 18 stk. 6mm. huller i, i hvert rør. ingen huller i endeplata. Disse kan selvførgelig justeres ved å borre fler, eller større hull. Men jeg vil ikke ha en bråkete sykkel, og db grensen på Rudskogen er nå satt ned til 100db.
I dag bestillte jeg skilt til sykkelen.
Så nå gjenstår bare å montere tank, sete kåpe og slikt, og så demontere tanken igjen, fordi ledningene under lå feil...
Samt forlenge forskjermen som vanlig. Men denne skjermen er så kort, at å forlenge den bare med en rett plastbit, vil føre til at forlengeren vil ligge nesten vannerett bakover.
Så jeg får forsøke å få tak i en ødelagt plastskjerm, som jeg kan bruke istede.
Nå er det ny væske på kløtsj og bremsebeholdere, og en større kløtsj slavesylinder fra Kbike (gir lettere kløtsjhendel)
Du har simple lambda sonder som bare måler veldig nært støkiometrisk, støkiometrisk?
Og hva er bredbånd AFR måler?
Jeg har ikke lambdasonder, så jeg må stikke inn målerutstyr i potta bak, for å sjekke, og så stille opp eller ned i data programmet, ev. stille på lufteskruene.
På løvaas mente de at jeg godt kunne stille opp til 3-4% (spørs hvor lav tomgangen blir da , jeg har jo ikke noe mulighet for å stille på tomgangen uten å demontere hele sykkelen igjen) Tomgangsskruen er forøvrig lik den på forgassere.
Men, etter jeg monterte to trange db killere bak i påtta, gikk tomgangen litt ned, og sikkert co litt opp også. Og hk noe redusert, tipper jeg. En slik lyddemper-kopp med 18 stk. 6mm. huller i, i hvert rør. ingen huller i endeplata. Disse kan selvførgelig justeres ved å borre fler, eller større hull. Men jeg vil ikke ha en bråkete sykkel, og db grensen på Rudskogen er nå satt ned til 100db.
I dag bestillte jeg skilt til sykkelen.
Så nå gjenstår bare å montere tank, sete kåpe og slikt, og så demontere tanken igjen, fordi ledningene under lå feil...
Samt forlenge forskjermen som vanlig. Men denne skjermen er så kort, at å forlenge den bare med en rett plastbit, vil føre til at forlengeren vil ligge nesten vannerett bakover.
Så jeg får forsøke å få tak i en ødelagt plastskjerm, som jeg kan bruke istede.
Nå er det ny væske på kløtsj og bremsebeholdere, og en større kløtsj slavesylinder fra Kbike (gir lettere kløtsjhendel)
Re: Ducati 999 Rep.
Støkiometrisk er sånn akkurat fullstendig forbrenning.Vanlige lambdasonder måler der, over eller under.
Bredbånd AFR er en Air-Fuel-Ratio måler som kan måle hele registeret fra veldig fett til supermagert. Jeg har tunet noen forgassere med denne, og har en permanent installert i TVRen, som gir input til motorstyringen.
Sånne lydgreier for banekjøring er noe pes, men hvis du stapper igjen pottene og den virker litt dårligere enn vanlig har det ingenting å si for din opplevelse av banekjøringen.
Bredbånd AFR er en Air-Fuel-Ratio måler som kan måle hele registeret fra veldig fett til supermagert. Jeg har tunet noen forgassere med denne, og har en permanent installert i TVRen, som gir input til motorstyringen.
Sånne lydgreier for banekjøring er noe pes, men hvis du stapper igjen pottene og den virker litt dårligere enn vanlig har det ingenting å si for din opplevelse av banekjøringen.
-
- Posts: 586
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette
Re: Ducati 999 Rep.
Input til motorstyringa her er sensorer for utetemp, motortemp, lufttrykk, trottelposisjon (hvor mye gasspådrag) og motor rotasjon. Så tomgangs co blir vel en slags grunninstilling.pelsen wrote: ↑25 Apr 2024 23:32 Støkiometrisk er sånn akkurat fullstendig forbrenning.Vanlige lambdasonder måler der, over eller under.
Bredbånd AFR er en Air-Fuel-Ratio måler som kan måle hele registeret fra veldig fett til supermagert. Jeg har tunet noen forgassere med denne, og har en permanent installert i TVRen, som gir input til motorstyringen.
Sånne lydgreier for banekjøring er noe pes, men hvis du stapper igjen pottene og den virker litt dårligere enn vanlig har det ingenting å si for din opplevelse av banekjøringen.
Beveger gasshåndtaket seg raskt (pådrag) gir den ekstra fuel, slik en akselerasjonspumpe på en vanlig forgasser (en cv forgasser gjør vel samme nytta). Og slår man av gassen ved relativt høyt turtall, gis det veldig magert fuel, for å spare bensin og miljø.
Og det siste: Du mener at denne motoren har så mye krefter, at om jeg har tetta pottene slik at jeg mister 10% kraft, vil jeg knapt merke det Joda, mulig det.
uansett har jeg tenkt å beholde dise innmatene. Det er tross allt raka rør, men med mye dempematerrialet rundt rørene i bakpotta.
Men jeg mistenker at jeg bør bore et par hull till Vi får se.
Akkurat nå, etter en lang vinter med mye skruing og forhåpninger, er jeg så barnslig ivrig etter å få skrudd sammen de siste bitene. At det er vanskelig å konsentere meg om andre ting. Jeg mener, husarbeid er vanskelig nok å gå løs på, selv om man kjeder seg
Last edited by Jonta on 02 May 2024 23:14, edited 1 time in total.
-
- Posts: 586
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette
Re: Ducati 999 Rep.
Da var første prøvetur opp skogsveien her, unnagjort. Motoren gikk veldig bra. Når jeg kom tilbake lot jeg den gå på tomgang for å sjekke for lekkasjer, samt se om viftene starter når de skal.
Etter noen minutter begynnte det å ryke fra eksosøret midt under motoren. Årsaken var oljelekkasje. Og det så ut som om den kom fra skjøten midt under
Så jeg så for meg ut med motori og demontering, høres ut som et helt vinterprosjekt.
Etter å ha sovet ut krisa gjorde jeg skikkelig reint, og stramma alle boltene jeg kom til (11Nm)
Plan B var å forsegle skjøten med tokomponent.
Så tok jeg samme turen, og lot den gå litt på tomgang da jeg kom tilbake. Fortsatt dråper ned på eksosrøret. men det lukta rart, og jeg kunne se hvor det kom fra. Bremsevæskebeholderen til bakbremsen. Den er montert få cm i fra utblåsninga til vertikal/bakre sylinder. Den var så varm at jeg brandt meg på den . Burde det ikke vært et varmeskjold her?
I dag demonterte jeg, og så at det var smelta hull på baksiden av beholderen. Det var alltså ikke bare varme/trykk som fikk beholderen til å lekke.
Nå har jeg limt beholderen , og laget varmeskjold . Så istede for å deppe over "vinterprosjektet", har jeg heller bestillt enda en banedag med Desmodromene 16 Mai. Forsikring har jeg ordna i dag, i morgen henter jeg de nye skiltene
i ettertid er jeg jo klar over at den nye motorolja er rød. De dråpene under var lyse brune, og det lukta rart...
Jaja
Etter noen minutter begynnte det å ryke fra eksosøret midt under motoren. Årsaken var oljelekkasje. Og det så ut som om den kom fra skjøten midt under
Så jeg så for meg ut med motori og demontering, høres ut som et helt vinterprosjekt.
Etter å ha sovet ut krisa gjorde jeg skikkelig reint, og stramma alle boltene jeg kom til (11Nm)
Plan B var å forsegle skjøten med tokomponent.
Så tok jeg samme turen, og lot den gå litt på tomgang da jeg kom tilbake. Fortsatt dråper ned på eksosrøret. men det lukta rart, og jeg kunne se hvor det kom fra. Bremsevæskebeholderen til bakbremsen. Den er montert få cm i fra utblåsninga til vertikal/bakre sylinder. Den var så varm at jeg brandt meg på den . Burde det ikke vært et varmeskjold her?
I dag demonterte jeg, og så at det var smelta hull på baksiden av beholderen. Det var alltså ikke bare varme/trykk som fikk beholderen til å lekke.
Nå har jeg limt beholderen , og laget varmeskjold . Så istede for å deppe over "vinterprosjektet", har jeg heller bestillt enda en banedag med Desmodromene 16 Mai. Forsikring har jeg ordna i dag, i morgen henter jeg de nye skiltene
i ettertid er jeg jo klar over at den nye motorolja er rød. De dråpene under var lyse brune, og det lukta rart...
Jaja
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Posts: 586
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette
Re: Ducati 999 Rep.
Nytt problem.
Db killerne har løsna, så de skrangler nå så mye at sykkelen vlle gått stillere uten
Må prøve å få kilt de fast på en måte. Jeg syntes de satt ganske bra når jeg monterte. kanskje en kombo med eksospasta er løsningen.
Noen som har brukt noe slikt?
Er Biltema pasta grei?
Db killerne har løsna, så de skrangler nå så mye at sykkelen vlle gått stillere uten
Må prøve å få kilt de fast på en måte. Jeg syntes de satt ganske bra når jeg monterte. kanskje en kombo med eksospasta er løsningen.
Noen som har brukt noe slikt?
Er Biltema pasta grei?
-
- Posts: 586
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette
Re: Ducati 999 Rep.
Første fem mil på landeveien i dag. Ingen lekkasjer. Sykkelen er fantastisk å kjøre, går veldig gått. Jeg har alldri kjørt noe morsommere i svingene, og svingene har aldri vært mer lettkjørte.
Men, nakken får jo kjørt seg da . Unødvendig å si at jeg ikke planlegger innkjøp av bagasjebrett og store sidevesker til denne
Men, nakken får jo kjørt seg da . Unødvendig å si at jeg ikke planlegger innkjøp av bagasjebrett og store sidevesker til denne
Re: Ducati 999 Rep.
Mulig du har løst denne.Jonta wrote: ↑04 May 2024 23:55 Nytt problem.
Db killerne har løsna, så de skrangler nå så mye at sykkelen vlle gått stillere uten
Må prøve å få kilt de fast på en måte. Jeg syntes de satt ganske bra når jeg monterte. kanskje en kombo med eksospasta er løsningen.
Noen som har brukt noe slikt?
Er Biltema pasta grei?
Vanligvis bruker jeg en gjennomgående liten "bolt" med hull og så et klips i andre enden for å holde db killeren på plass.
På siste sykkelen kom jeg ikke til under og ville ikke bore hull, så da brukte jeg kun klipset. Hold i de åra jeg hadde den. Med litt eksos blir det klipset så svart at det ikke synes.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- ole m.
- Posts: 1310
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: Ducati 999 Rep.
Kjørte en 998 litt en kort periode, husker godt at den ikke akkurat var helsefremmende for nakken ja... Fantastiske sykler, men jeg måtte ha hyppige pauser på denne.
-
- Posts: 586
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette
Re: Ducati 999 Rep.
Desse sitter mellom røravslutning og selve potta. Så jeg får bare prøve å kile de fast.Borg wrote: ↑08 May 2024 12:31Mulig du har løst denne.Jonta wrote: ↑04 May 2024 23:55 Nytt problem.
Db killerne har løsna, så de skrangler nå så mye at sykkelen vlle gått stillere uten
Må prøve å få kilt de fast på en måte. Jeg syntes de satt ganske bra når jeg monterte. kanskje en kombo med eksospasta er løsningen.
Noen som har brukt noe slikt?
Er Biltema pasta grei?
Vanligvis bruker jeg en gjennomgående liten "bolt" med hull og så et klips i andre enden for å holde db killeren på plass.
På siste sykkelen kom jeg ikke til under og ville ikke bore hull, så da brukte jeg kun klipset. Hold i de åra jeg hadde den.
DB killer.JPG
Med litt eksos blir det klipset så svart at det ikke synes.
-
- Posts: 586
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette
Re: Ducati 999 Rep.
Jeg får kjøre litt yoga for nakken. Og det blir hyppige pauser ja, litt i overkant, selv for meg
Og Bjerknez ville besvimt av rastløshet
-
- Posts: 586
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette
Re: Ducati 999 Rep.
Jeg var på fire banedager med 999'n denne sesongen, uten problemer. men jeg lærte ("the hard way") at når bensinlampa lyser, bør man være på benser'n allerede, helst litt før.
Så det var den ene gangen jeg ble henta av plukkopp bilen på Rudskogen.
Den andre gangen hadde jeg velta. Ble litt for ivrig på gassen på lavt gear ut av "Slakter'n" og fikk en skikkelig lowside.
Den femte banedagen var på Vålerbanen. det ble litt for langt å kjøre 20 mil opp dit med denne, så da ble det den gamle ST2'n. Det ble jo en liten nedtur etter å ha blitt skjemt bort på en sterk og relativt lett superbike. Men det var en lærerik og fin tur. Og som vanlig knallvær (håper det fortsetter slik neste sesong).
Velten på Rudskogen skyltes kanskje også halvgamle dekk (2017)? De kan jo ha blitt montert et år eller to senere. Men det vet jeg ikke noe om, heller ikke hvor mye sol de har blitt eksponert for, eller om lagring. Dekkene var også i kategorien "sporttouring", altså, mer vei enn bane.
Jeg oppgrederer nå til Metzler Sportec M-9RR. Som er mer bygget for bane, men fortsatt "street legal" Da det ikke trenger dekkvarmer, varmes fort opp, biter relativt godt selv ved lave temperaturer og er"greit" på vått føre.
Jeg driver nå med litt oppgradering og vinterstell av sykkelen.
Har fått kjøpt ei alu bakramme som veier 1.1 kg Orginalen veier 4.2Kg. Dropper baksetet og forhvilerne bak, og bygger om til mono. Eller monoposto, som det heter på ducatisk. så det blir noe vektbesparelse. Har forøvrig funnet ut at den enkleste og billigste vektbesparelsen er å stille med 10 liter mindre på tanken (så var det det med den dumme bensinlampa da..) Slanke seg selv er vel det aller billigste, men desidert det vanskelige, så det er kun i tenkeboksen fåreløpig
jeg har shina opp eksosanlegget, så det skal nå monteres.
Det er en vanlig flat flens mot toppene med en tynn alupakning. Denne tenker jeg å bruke om igjen. Og for sikkerhets skyld tenkte jeg i tilegg å bruke pakningssement for eksos. Jeg har en Permatex 81878 Ultra Copper Maximum Temperature RTV Silicone. Denne skal tåle 370 grader. Men er ikke det litt lite? Blir det varmere her? Dessuten tåler den dårlig bensin....
Jeg har også Biltama monteringspasta til eksosanlegg. Men den herder og er vel mer beregna til skjøter?
Jeg ser at Biltema også ha en flenstetting (max 330 grader) som tåler bensin, ikke herdende.
Noen som har erfaring med dette?
Kan jo legge til at jeg prøvde den mistenkelige coilen på sykkelen. Som jeg skrev om i fjor, som jeg mente hadde unormale verdier. Virka helt fint.
Så det var den ene gangen jeg ble henta av plukkopp bilen på Rudskogen.
Den andre gangen hadde jeg velta. Ble litt for ivrig på gassen på lavt gear ut av "Slakter'n" og fikk en skikkelig lowside.
Den femte banedagen var på Vålerbanen. det ble litt for langt å kjøre 20 mil opp dit med denne, så da ble det den gamle ST2'n. Det ble jo en liten nedtur etter å ha blitt skjemt bort på en sterk og relativt lett superbike. Men det var en lærerik og fin tur. Og som vanlig knallvær (håper det fortsetter slik neste sesong).
Velten på Rudskogen skyltes kanskje også halvgamle dekk (2017)? De kan jo ha blitt montert et år eller to senere. Men det vet jeg ikke noe om, heller ikke hvor mye sol de har blitt eksponert for, eller om lagring. Dekkene var også i kategorien "sporttouring", altså, mer vei enn bane.
Jeg oppgrederer nå til Metzler Sportec M-9RR. Som er mer bygget for bane, men fortsatt "street legal" Da det ikke trenger dekkvarmer, varmes fort opp, biter relativt godt selv ved lave temperaturer og er"greit" på vått føre.
Jeg driver nå med litt oppgradering og vinterstell av sykkelen.
Har fått kjøpt ei alu bakramme som veier 1.1 kg Orginalen veier 4.2Kg. Dropper baksetet og forhvilerne bak, og bygger om til mono. Eller monoposto, som det heter på ducatisk. så det blir noe vektbesparelse. Har forøvrig funnet ut at den enkleste og billigste vektbesparelsen er å stille med 10 liter mindre på tanken (så var det det med den dumme bensinlampa da..) Slanke seg selv er vel det aller billigste, men desidert det vanskelige, så det er kun i tenkeboksen fåreløpig
jeg har shina opp eksosanlegget, så det skal nå monteres.
Det er en vanlig flat flens mot toppene med en tynn alupakning. Denne tenker jeg å bruke om igjen. Og for sikkerhets skyld tenkte jeg i tilegg å bruke pakningssement for eksos. Jeg har en Permatex 81878 Ultra Copper Maximum Temperature RTV Silicone. Denne skal tåle 370 grader. Men er ikke det litt lite? Blir det varmere her? Dessuten tåler den dårlig bensin....
Jeg har også Biltama monteringspasta til eksosanlegg. Men den herder og er vel mer beregna til skjøter?
Jeg ser at Biltema også ha en flenstetting (max 330 grader) som tåler bensin, ikke herdende.
Noen som har erfaring med dette?
Kan jo legge til at jeg prøvde den mistenkelige coilen på sykkelen. Som jeg skrev om i fjor, som jeg mente hadde unormale verdier. Virka helt fint.
Re: Ducati 999 Rep.
Fin oppsummering Jeg forstår det slik at du kjører sykkern til banetreff. Det har jeg aldri gjordt, mest fordi jeg har kjørt RR med sykler som ikke har skilt. Det er noen fordeler med sykkel på henger eller i varebil. Man kjører komfortabelt til banen med racingdekk på sykkelen og har transport hjem med vraket i tilfelle krasj.
Jeg har brukt for gamle dekk, det er dyrt. Å reparere en krasjet sykkel er dyrere enn et par nye dekk.
Det er ingen motorsykkeldekk som krever dekkvarmere, det er kun føreren som trenger slike. Jeg har dekkvarmere som jeg brukte på min Yamaha TZ250. Med varme dekk kan man dra utpå og kjøre det men tør med en gang. Uten dekkvarmere må man kjøre litt forsiktig første runden og så øke farten. Dekkvarmere er kun til racing, da får man ikke varmet dekkene på noen annen måte før start.
Jeg har brukt for gamle dekk, det er dyrt. Å reparere en krasjet sykkel er dyrere enn et par nye dekk.
Det er ingen motorsykkeldekk som krever dekkvarmere, det er kun føreren som trenger slike. Jeg har dekkvarmere som jeg brukte på min Yamaha TZ250. Med varme dekk kan man dra utpå og kjøre det men tør med en gang. Uten dekkvarmere må man kjøre litt forsiktig første runden og så øke farten. Dekkvarmere er kun til racing, da får man ikke varmet dekkene på noen annen måte før start.
-
- Posts: 586
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette
Re: Ducati 999 Rep.
Nja, delevis enig det siste.
Etter hva jeg har fått opplysninger om, bør det være relativt varmt og/eller skikkelig hardkjøring for å holde racingdekkene varme nok. Klart, med dekkvarmere kan man gi gjernet fra første meter, men det krever fortsatt hardkjør for å holde de varme nok (ca 80 grader?), særlig på kjørlige dager. Mens et dekk som jeg har kjøpt, har en optimal arbeidstemp på ca 60 grader. Og griper bedre en et racingdekk i oppvarmingsperioden.
Nå kommer også racingdekka i ca tre mykhetsgrader, så da kan jo man velge i forhold til kjøreferdigheter og lufttemp.
På den første turen på Rudskogen med min nye 999, valgte jeg å laste den på pickuppen. jeg var litt usikker på om det ble for mye kjøring. Også siden jeg skulle innom Moss å kjøpe en brukt Furigan jakke. Men den neste turene kjørte jeg sykkern ned og opp. jeg hadde riktignok en overnatting i området to av gangene.
Om jeg velger 999'n på neste Vålertur, blir det nok med bil, ja. Ev. ta det som en "langtur" m. tre-fire overnattinger. Men så var det dette med bagasjeplass da.....
Anng oppgradering, så har jeg bytta ut de gamle litt ujamn, misisfargede, halvslitte bremseskivene. jeg fikk tak i ei fin lite brukt skive, til en grei pris fra Motorradteile Hannover. Den andre skiva, Brembo Oro er på vei. Samt Brembo 07BB33SR Sintered Racing,som er bygget for bane/gate. Altså "street legal"
Etter hva jeg har fått opplysninger om, bør det være relativt varmt og/eller skikkelig hardkjøring for å holde racingdekkene varme nok. Klart, med dekkvarmere kan man gi gjernet fra første meter, men det krever fortsatt hardkjør for å holde de varme nok (ca 80 grader?), særlig på kjørlige dager. Mens et dekk som jeg har kjøpt, har en optimal arbeidstemp på ca 60 grader. Og griper bedre en et racingdekk i oppvarmingsperioden.
Nå kommer også racingdekka i ca tre mykhetsgrader, så da kan jo man velge i forhold til kjøreferdigheter og lufttemp.
På den første turen på Rudskogen med min nye 999, valgte jeg å laste den på pickuppen. jeg var litt usikker på om det ble for mye kjøring. Også siden jeg skulle innom Moss å kjøpe en brukt Furigan jakke. Men den neste turene kjørte jeg sykkern ned og opp. jeg hadde riktignok en overnatting i området to av gangene.
Om jeg velger 999'n på neste Vålertur, blir det nok med bil, ja. Ev. ta det som en "langtur" m. tre-fire overnattinger. Men så var det dette med bagasjeplass da.....
Anng oppgradering, så har jeg bytta ut de gamle litt ujamn, misisfargede, halvslitte bremseskivene. jeg fikk tak i ei fin lite brukt skive, til en grei pris fra Motorradteile Hannover. Den andre skiva, Brembo Oro er på vei. Samt Brembo 07BB33SR Sintered Racing,som er bygget for bane/gate. Altså "street legal"