Ducati 999 Rep.

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Jompa
MC: Kawasaki GPz 1100, 83
Harley Davidson Electra Glide, 2006
Triumph Sprint GT 1050, 2011

Re: Ducati 999 Rep.

Post by Jompa »

Da har det vært varmt, aluminium smelter på ca 600 grader.
pelsen
MC: litt

Post by pelsen »

Rustfrie nagler holder litt lengre, aluminiumsnaglene tåler hverken temperaturen eller vibrasjonene inne i en eksospotte, og slett ikke kombinasjonen :idea:
Korte kutt på høyt turtall kan være kvikk-skifteren som aktiveres av vibrasjoner og/eller for mye slark i overføringene, det står sikkert noe om dette i monteringsanvisningen. Det er vanligvis det siste man har fiklet med som er årsaken 8)
Jonta
MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette

Post by Jonta »

pelsen wrote: 09 Apr 2025 10:15 Rustfrie nagler holder litt lengre, aluminiumsnaglene tåler hverken temperaturen eller vibrasjonene inne i en eksospotte, og slett ikke kombinasjonen :idea:
Korte kutt på høyt turtall kan være kvikk-skifteren som aktiveres av vibrasjoner og/eller for mye slark i overføringene, det står sikkert noe om dette i monteringsanvisningen. Det er vanligvis det siste man har fiklet med som er årsaken 8)
Takk for svar.
De forlenga innmatene, var egentlig noe ekstra, jeg satte inn i overgangen mellom rør og potter. For å være sikker på at jeg ble godkjent i støykontrollen på banen.
Nå viste det seg at det holdt kun med de tradisjonelle, som man putter i bak.
Men skulle jeg lappa de sammen igjen, så ville jeg gått for noen andre nagler en av aluminium, ja.

Jeg prøvde å stille ned sensitiviteten på Q-shifteren på prøveturen i går. Da jeg mistenkte det samme som du nevner. Noe i overføringa. Men det hjalp ikke.
Så nå mistenker jeg selve styringa/enheten. Som jeg har stroppa fast rett på ramma. Riktignok med tynn gummi i mellom. kanskje den begynner å feile pga vibrasjonene.Jeg får prøve å replassere den, eller leggen noe veldig mykt i mellom.
Jonta
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette

Post by Jonta »

Jompa wrote: 09 Apr 2025 07:01 Da har det vært varmt, aluminium smelter på ca 600 grader.
Ja, det rare er at det var nesten like ille på den som satt på høyre side. Altså den som stod på det røret som kommer fra liggende sylinder. Det er jo litt lengde på det røret.
De er vel noe kinaræl disse popnaglene, med aluminium som smelter på 450 grader..... :-s
Jonta
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette

Post by Jonta »

Jeg løsna styringsenheten fra ramma, la ei tjukk fillerull i mellom, og strepsa den løst. Også kjørte jeg for en test.
Men hvor kan jeg teste sykkelen på 9500 omdr. uten å gå over fartsgrensa (i allefall ikke noe særlig over...) i nærområdet. Jeg gadd ikke å kjøre helt til E6'n. Ok, da blir det ei slette med fartsgrense, i allefall over seksti, og 1 gear. Null motstand altså. Må si jeg grudde meg litt.
Men det gik fint. Alt var i orden.
Men selvførgelig, uten "noe" motstand, så spratt den fort opp i mot 11.000 omdr, da blinka det rødt der det skal, og det begynte virkelig å lugge. Så da fikk jeg testa turtalls sperra også, eller motor beskyttelsen, som det heter på engelsk.
I HM manualen så står det at man ikke må montere "ignition controller" rett på ramma eller på motoren, pga. vibrasjoner. Men i settet mitt har jeg ikke noe slikt, kun styringsenheten. Men tydelig at ikke den heller tåler særlig vibrasjoner.
Men du verden for et fantastisk vær i dag, for å hyle rundt på et vanvittig turtall i da :D
Post Reply