Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Takk for solid avhandling Knut, det gav faktisk litt mening :D

Jeg har skjønt at der er flere spoler rundt om og at der er forskjellig motstand. Fant også dette bildet som forklarer forventet motstand i forskjellige spoler og hvor du skal måle det.
CX500 pickups tests.jpg
Det som er markert som pinne 8 og 9 til høyre er det som tidligere har gitt spenning til coil slik jeg har skjønt det, det står jo spesifisert på venstre side at det er kilden til coil. Etter å ha lest litt så skjønner jeg at flere sliter med at når man måler mellom de to pinnene så skal du har mellom 77-95 ohm motstand, men de fleste (inkludert meg) måler over 300 ohm og konkluderer med feil på stator. Denne ettermarkeds CDI boksen skal ha de pinnene tilkoblet, men det som er viktig er de målingene som er markert med rød prikk på bildet, noe som kan tyde på at CDI selv lager spenning til coil og plugg. Med meg er alle motstander som viser på bildet riktig, bortsett fra som sagt de mellom 8/9.

Det kan godt være at mitt rimelige måleinstrument ikke klarer å plukke opp noe riktig og at CDI er helt ok. Men da er jo spørsmålet hva som gjør at jeg ikke får gnist. Det er primært 2 deler som står igjen, coil og plugger. Begge pluggene får jeg ca riktig måling på, men coilene gir litt forskjellig. Det enkleste er nok å kjøpe nye plugger å se hva som skjer da, men frykter at ene eller begge coilene også må byttes.

Snart helg, så da får jeg se om jeg rekker en liten runde til med feilsøking :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Jonta »

Har du funnet ut hvike fabrikat denne CDI boksen er? (Ignitec?)
Den pc kontakten fra boksen kan du koble til pc'n via en overgang og programere den, slik jeg har skjønt det.
https://www.ducati-kaemna.com/kabel-usb ... polig.html
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Jonta wrote: 02 Sep 2022 17:36 Har du funnet ut hvike fabrikat denne CDI boksen er? (Ignitec?)
Den pc kontakten fra boksen kan du koble til pc'n via en overgang og programere den, slik jeg har skjønt det.
https://www.ducati-kaemna.com/kabel-usb ... polig.html
Det er nok en ignitec ja.

Tok noen flere målinger på coil i dag. Får opp veldig mye variert motstand, fra 13k Ohm til opp i 5M ohm. Motstanden varierer hver gang jeg løfter på pluggledningen, så der er nok en kobling som er feil på. Er vel på tide å legge inn bestilling på nye coiler og pluggledninger om det skal være håp om gnist.

I mellomtiden er der nok av annet å gjøre på sykkelen, men hadde et håp om å få start først.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Jonta »

Ja, man må jo få start først. Da veit man mye mer om motoren, også er det først og fremst gøy!
Disse IgniTec boksene er lovprist blandt Ducati folket.
Er i ferd med å bestille en selv, til Fant.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Tok en liten runde med demontering av coiler og tilhørende festebraketter i dag. Stusset litt på innfestning og begynte å sjekke opp litt. Ser ut som coiler har vert byttet tidligere, men delenr er riktig og skulle passet original innfestning. Bildet under viser montert coil og original innfestning med rød ring.
20220903_173857.jpg
Ser ut som der er lagt på en ekstra del på ene siden, enten for å flytte coil eller lage til for en mindre coil.

Jeg vurderer nå om jeg skal kjøpe inn coil som er produsert av ignitec da denne både er rimeligere enn original og passer med ignitec cdi som allerede er montert. Denne er litt mindre, så da kan jo deler av den uoriginale innfestningen være grei å ha.

For å gjøre litt videre da så rengjorde jeg brakettene for coil montering, pusset de og lakkerte de opp på nytt. Har ikke noen god plass å drive med lakkarbeid, men litt midlertidig oppheng ute fungerer greit så langt.
20220903_190516.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by knutk »

Med så mye 'rart' som dukker opp vil det trolig være en god ide å inspiserer stator og de andre tilhørende tenningsdelene også. Om man skal tro på det som skrives på nett fremstår det som om de ulike spolene sliter med å handtere tidens tann. I tillegg benyttet japanerne på den tiden plugger av heller tvilsom kvalitet.
Det vil kanskje være en ide å finne hva som egentlig er feil før man gyver på å bestille deler på mistanke...

Jeg forstår det slik at Honda etter kort tid (3 år) valgte en annen løsning for tennings-systemet, noe som gjør det til et smalt marked, med der-tilhørende dyrere deler.

Forøvrig synes jeg det er spennende å følge med på prosjektet. :thumleft
Det er jo en stilig gammel sykkel som absolutt fortjener sin plass på veien :D
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by mekkern »

Dessuten er boksen en dc cdi og ikke ac cdi som oem.
Dette er jo fordi de statorspolene er dårlige greier og derfor ombygging til 12 volt batteri forsyning som bypasser disse.
Dermed må det måles ut for boxen og ikke for oem cdi.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Har gjort en del målinger rundt div spoler, de kobler jo for det meste inn på den CDI boksen og bildet på en post lenger oppe på siden viser hvilken motstand som er å forvente på de forskjellige. Det var kun den ene som var feil på og det var tydeligvis noe som går igjen etter det jeg har lest. Løsningen på det problemet var enten å bytte stator eller sette inn en slik nyere ignitec CDI som jeg har.

Skal gjøre litt flere målinger på coiler og pluggledninger, men basert på målinger gjort så langt så har de vert herjet godt med og der er en dårlig kobling mellom coil og plugg på begge sider, så for å slippe at jeg får start en gang og ikke den neste så er det tryggeste valget å kjøpe nye coiler og ledninger. Når da også en coil koster ca 40€ pr stk så er ikke det største investeringen heller.

Det kan også være at jeg får nye coiler og pluggledninger på plass og det til slutt viser seg at CDI er gåen også. Har sendt melding til ignitec for å høre om feilsøkingstips, men fikk bare tilsendt koblingsskjema for å sjekke koblinger. Kan selvfølgelig være litt språkproblemer da ignitec holder til i Tsjekkia og svaret var litt rart formulert.

Det eneste jeg er relativt sikker på at de fungerer er faktisk tennpluggene, som også er de billigste delene å bytte, til ca 50kr stk så skal jeg nok kjøpe et par stk ekstra å ha liggende :)

Med tanke på at jeg så langt kun har kjøpt et par bensinslanger, et nytt batteri og et par glassikringer så er det relativt billig prosjekt så langt. Alt annet som er gjort er primært arbeid, vask og rens samt litt lakkering, alt utført ved hjelp av ting jeg har liggende fra før :)
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by intruder »

Minn oss om hvilken Honda det er innimellom da Spirit...selv de mest hjelpeløse med ti tomler følger med vet du ! :D
Heisann
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by knutk »

Etter å ha Googla en del kommer det fram at hva som kunne virke som en god ide blant Hondas ingeniører kanskje ikke i samme grad ble applaudert blant eierne, særlig etter at syklene fikk en del år på baken.

De lukket stator inn i et hus uten noen form for kjøling, så da vil resultatet over tid gi seg selv.

Om målet er å få start på sykkel med minst mulige kostnader er det fristende å gjøre nettop det..

Men om man tenker litt lenger, og faktisk har lyst til både kjøre sykkelen og føle seg trygg på å komme hjem for egen maskin, så tror jeg det beste er (i lys av diverse tilsynelatende tvilsomme målinger som har dukket opp) å krype til korset først som sist.

Ny stator kan kjøpes på E-bay, Verre er det tilsynelatende med de ulike spolene for styring av tennings tidspunkt.
I stedet for å prøve å holde liv i et system som i prinsippet aldri var bedre enn middelmådig vil jeg foreslå å modernisere hele greia.

Se på dette systemet:
https://www.rae-san.com/product/cx-cdi-hall-ignitions/

De beholder opprinnelig stator (for lading), selv om det kanskje ville være klokt å bytte den uansett når man først er i gang.
Men hele tenningssyringen er ny, og baserer seg på en Hall sensor i stedet for spoler.

Systemet som fulgte med sykkelen høster riktig nok mange lovord, men det baserer seg på signaler fra spoler, som etter ryktene blir dårlige over tid.
Spoler er også mindre nøyaktige, og i dette tilfellet baserer seg på å generere en analog spenning som stiger med turtall og lager en analog kurve av fortenning.
Hallsystemet gir en mer nøyaktig puls, og leverer en kurve basert på kalkyler basert på motorens turtall.

Alt i alt er ikke forslaget til undertegnede verken billigst eller minst arbeidskrevende. Men det vil på sikt sikre at sykkelen blir pålitelig både med hensyn til el-forsyning og motortenning.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Her dukker det stadig opp nye muligheter, takk for tipset @knutk :D

Mulighetene er mange og jeg er åpen for å gjøre om på flere ting, spesielt om jeg kan få det mer stabilt. Det eneste som jeg er litt skeptisk til er å gjøre hele systemet originalt igjen, delvis fordi der tydeligvis er noe svakheter fra fabrikk og delvis fordi det ser ut til å være dyreste løsning. Ny original CDI koster over 600€, kan sikkert finne en pent brukt til en brøkdel av prisen, men da er spørsmålet hvor lenge det fungerer før noe går galt igjen.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by knutk »

Spiritofwinter wrote: 04 Sep 2022 16:30 Her dukker det stadig opp nye muligheter, takk for tipset @knutk :D

Mulighetene er mange og jeg er åpen for å gjøre om på flere ting, spesielt om jeg kan få det mer stabilt. Det eneste som jeg er litt skeptisk til er å gjøre hele systemet originalt igjen, delvis fordi der tydeligvis er noe svakheter fra fabrikk og delvis fordi det ser ut til å være dyreste løsning. Ny original CDI koster over 600€, kan sikkert finne en pent brukt til en brøkdel av prisen, men da er spørsmålet hvor lenge det fungerer før noe går galt igjen.
Ja, bruke masse penger på helt originalt anlegg kan vel i beste fall karaktireres som dyrt og dårlig. I tillegg til dyr CDI må man også få tak i nye spoler for fortenning. Etter hva som fremgår beskrives de som svært vanskelig å oppdrive, og de som finnes er gamle...

Så i praksis koker valget ned til om man bare skal fjerne det ytterste lokket og bytte den ytterste rotoren som styrer tenningen eller om man skal fjerne dekselet, skifte stator, som i tillegg til å levere strøm til coilene også fungerer som generator. Et søk på e-bay viser at stator til syklene uten ekstra uttak for coiler koster 1/3 av stator til original tenning. Men om man moderniserer tenningen trenges ikke de ekstra spolen. Hva som ikke fremgår er om statorene passer om-en-annen med hensyn til ytre diameter og skrufester.

I og med at man bør ta ut motor for å gjøre jobben kan det være smart på lang sikt å skifte stator også, uansett, selv om den fortsatt lader. Plassering og manglende kjøling gjør at sykkelen er en potensiell stator-dreper, (vel, om den har holdt i 30 år er vel det et litt kraftig uttrykk :redface ) så surt å måtte ta jobben på nytt om 2 år...
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Jonta »

Så generatoren (stator) leverer strøm til både batteri og coiler, på denne sykkelen? :shock: Vekselstrøm coiler da?
Det var en merkelig løsning..
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by knutk »

Jonta wrote: 04 Sep 2022 18:45 Så generatoren (stator) leverer strøm til både batteri og coiler, på denne sykkelen? :shock: Vekselstrøm coiler da?
Det var en merkelig løsning..
Ja og nei.

Generator leverer strøm til coilene via egne dedikerte spoler. Men inne i CDI blir vekselstrømmen likerettet. og den lader opp en kondensator hvor ene enden er koblet til coil primærspole (normalt + polen.) Kondensatorens andre ende blir ladet opp av nevnte spoler til ca 100V (i følge dokumentasjon).
Når tenningen blir trigget blir kondensators +100V kortsluttet til jord via Thyristor (SCR i skjem). Kondensatorens egenskaper gjør at den lengst mulig prøver å holde på den opparbeidede spenningsforskjellen, slik at når kondensatorens + side går fra 100 til 0 så vil den andre enden, koblet til coil + gå fra jord til -100V.
Dette går fort, og det generer en heftig gnist i sekundeærspolen, som enhver annen coil vil gjøre. Men om man feks har tenning med stifter så går coil primær fra +12V til 0V.
Begge får et spenningsfall som trigger en motreaksjon i sekundær-spolen og lager en gnist.
Men om man benytter en ordinær 12V coil blir 100V litt heftig, så man benytter gjerne coiler med litt andre forholdstall for å både dra nytte av ekstra spenning, men moderere forskjellen til et nivå som gir god levetid på coilene. Det gjør at om man bygger om anlegget til stifter uten å skifte coilene vil tenningsgnisten bli stusselig. Nå virker det som de fleste ettermarkedsanleggene som tilbys til denne sykkelen også er CDI anlegg, så da er det greit å benytte original-type coiler...
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Jonta »

Puuh...heftig. noe spesielt Honda dette her da?
Så denne CDI er ikke bare tenningsstyring, men også likeretter og regulator? Og denne 100V til coilene går også innom en kondensator her...
Post Reply